Geheimhoudingsplicht oudsten.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Geheimhoudingsplicht oudsten.

Berichtdoor JohannesHermanus » 06 jun 2016 08:50

Besten,

Ik las onlangs het volgende in de vragenrubriek:

http://wqd.nl/uuvQ

Nu vind ik daar vrij eenzijdige antwoorden en ik ben eigenlijk wel benieuwd wat men hiervan vind in andere kerkgenootschappen. Hoe staan jullie tov het geheimhouden van zaken binnen de gemeente?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 06 jun 2016 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Geheimhoudingsplicht oudsten.

Berichtdoor meribel » 06 jun 2016 10:09

betreft dit,

ik heb zelf een beroepsgeheim voor mijn werk, maar daar zijn uitzonderingen op, oa deze:

5. Conflict van plichten

Bij een conflict van plichten sta je voor de vraag of je je beroepsgeheim moet doorbreken, omdat je een conflict ervaart tussen je plicht tot geheimhouding en je plicht om ernstige schade voor de zorgvrager of een ander te voorkomen. Om te beoordelen of je wel of niet het beroepsgeheim moet doorbreken, staan er in de Handreiking Beroepsgeheim vragen die je jezelf kunt stellen:

- Heb ik alles geprobeerd om toestemming van de zorgvrager te krijgen?
- Welke ernstige schade kan er voor de zorgvrager of een ander ontstaan als ik besluit om geen informatie te verstrekken?
- Brengt mijn zwijgplicht mij in deze situatie in gewetensnood?
- Is er geen andere manier dan het verbreken van mijn beroepsgeheim om deze ernstige schade te voorkomen?
- Kan deze ernstige schade redelijkerwijs worden voorkomen als ik mijn beroepsgeheim verbreek?
- Welke informatie moet ik aan een andere beroepskracht of instelling verstrekken om de ernstige schade redelijkerwijs te voorkomen, terwijl ik daarbij mijn beroepsgeheim niet verder dan noodzakelijk verbreek?

Uiteindelijk moet je zelf de afweging maken of je het beroepsgeheim doorbreekt. Je zou ook kunnen overleggen met collega's of je leidinggevende, bedenk dan wel dat je de casus moet anonimiseren.

als je als ouderling in vertrouwen weet dat iemand van plan is zelfmoord te plegen, natuurlijk handel je dan.
ook als je daarbij geheimhoudingsplicht moet doorbreken.

denk ook aan het 6e gebod. Hoe leg je dat uit als je gemeentelid zegt; morgen spring ik van het dak maar vertel het aan niemand.
En je vertelde het aan niemand, en hij sprong van het dak.

Terug naar “[Religie] - Open forum”