Jeffrey Dahmer versus God

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

heintje
Kapitein
Kapitein

Jeffrey Dahmer versus God

Berichtdoor heintje » 05 jun 2016 18:58

In dit topic (viewtopic.php?f=2&t=29402) stuit ik met Schaapje op een probleem.

God die doorgaans als liefde wordt omschreven en gezien heeft natuurlijk, als je het OT leest ook een andere kant. Maar als ik Schaapje lees, moet ik wat dat betreft mijn woorden op een goudschaaltje afwegen en mag ik absoluut God geen kwade eigenschappen toedichten.
Echter, als je eerlijk bent en het OT leest, is God niet enkel en alleen liefde, respect en goedheid.
Mijn vraag: Is het wenselijk een blad voor de mond te nemen en de andere kant van de bijbelse God maar te negeren en verzwijgen, of ben je als christen toch ook verplicht deze passages onder ogen te zien en af te wegen tegen onze hedendaagse moraal?
Van Dahmer mag alles gezegd worden, maar ik (als advocaat van de duivel) kan zelfs dit monster goede eigenschappen toedichten. Is het dan reëel om maar naar 1 kant van iemand te blijven kijken en de andere te negeren? Kun je zo ooit een objectieve eerlijke discussie (gesprek) aangaan?
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Re: Jeffrey Dahmer versus God

Berichtdoor JohannesHermanus » 06 jun 2016 12:04

heintje schreef:Echter, als je eerlijk bent en het OT leest, is God niet enkel en alleen liefde, respect en goedheid.
Mijn vraag: Is het wenselijk een blad voor de mond te nemen en de andere kant van de bijbelse God maar te negeren en verzwijgen, of ben je als christen toch ook verplicht deze passages onder ogen te zien en af te wegen tegen onze hedendaagse moraal?
Van Dahmer mag alles gezegd worden, maar ik (als advocaat van de duivel) kan zelfs dit monster goede eigenschappen toedichten. Is het dan reëel om maar naar 1 kant van iemand te blijven kijken en de andere te negeren? Kun je zo ooit een objectieve eerlijke discussie (gesprek) aangaan?

Allereerst wil ik graag opmerken dat advocaat van de duivel gemaakt is van rotte eieren. Heintje kan toch tegen een geintje? Ik hoop het.

Wat betreft uw opmerking aangaande de God zoals Hij Zich openbaart in het OT:

U beschuldigd God van onrechtvaardigheid en wreedheid maar negeert het feit dat God zelf de prijs heeft betaald voor onze ongerechtigheden! De prijs die werd gevraagd door Zijn heilige wet. God heeft een zeer goed hart en dat werd duidelijk toen Zijn Zoon aan het kruis de woorden bad:

Vader, vergeef het hen, want zij weten niet wat zij doen. (Luk. 23:34).

U doet het voorkomen alsof de mensen in het OT lieverdjes waren, onschuldige wezens die zomaar op hun falie kregen. God heeft echter 400 jaar geduld opgebracht voordat Hij Zijn plan doorzette!

U roept maar wat, zonder kennis van zaken te hebben! U oordeelt aan de hand van miezerige inconsistente standaarden van de mens, waaronder u ook valt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Jeffrey Dahmer versus God

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2016 12:08

JohannesHermanus schreef:God heeft echter 400 jaar geduld opgebracht voordat Hij Zijn plan doorzette!

Als God inderdaad buiten/boven onze tijd staat en er dus niet door wordt beïnvloedt, is deze uitspraak een stuk minder indrukwekkend.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”