de wereld zonder religie voor 1 jaar. Wat vind jij?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

IRHuman
Sergeant
Sergeant

de wereld zonder religie voor 1 jaar. Wat vind jij?

Berichtdoor IRHuman » 01 jun 2016 21:17

Aangezien deze reactie elders blijkbaar verwijderd is, want off-topic blijkbaar. Een eigen topic dan maar openen.

Ooit had Christendom macht, heel veel macht. En dat ging dus wel iets verder dan pesten. Vele jaren van geweld, moord, tirannie, verkettering, heksenverbrandingen, etc. Waarom greep God niet in, het is toch een "liefdevolle" God? Waarom liet hij het allemaal gebeuren?

Misschien kon hij niks doen. O nee. Nee, dat kan kan niet, hij is almachtig. Misschien wist hij het niet(wat klinkt die bekend trouwens), ja dat zal het zijn.

O nee, stom van mij, want! Alwetend. Interesseerde het hem niet? Tsja, klinkt niet echt alsof hij z'n eigen schepping dan belangrijk vindt.

Was hij het er mee eens? O jee, wat een enge gemene sadistische God dan. Bah. Nee dat is het vast niet, want het is een God van liefde toch?

Hmmm, misschien had hij wel zoiets van, "ga maar lekker jullie gang. Er komt een dag dat je het terugkrijgt!" Leer daar van en kijk ook eens naar jezelf.

Zou dat het zijn?

Ik vindt pesten een ziekelijke menselijke eigenschap. En het is niet enkel "christen" die er slachtoffer van is. Velen maken zich er schulfig aan. En ja ook veel Christenen. Dus de invloed van de religie is net zo minimaal als waar dan ook.

Dus wat "moraliteit" betreft, heeft Christendom de schijn erg tegen. Ook binnen veel geloofsgemeenschappen in Nederland gebeurd het. Ook het neerkijken op hun die niet in "hun" gemeenschap vallen.

Een geintje is leuk, een beetje "pesten" moet kunnen. Totdat het mensen verdriet geeft en kapotmaakt. Ook daar is gezien het verleden en heden het ook niet aan "christenen" om daar te veel enkel als slachtoffer een rol in te nemen.

Momenteel zijn veel "christenen" de Sjaak, net al joden. Maar beste "Christen" kijk eens naar de overeenkomst die jullie allemaal met elkaar hebben, ook Islam en Joden. Hoe spreken "jullie" over ongelovigen?

Waarom moeten jullie allemaal altijd die "ongelovigen" hebben?

Laten wet het eens hebben over pesten in het algemeen. Pesten is toch sowieso een ziekelijke eigenschap? Een eigenschap die overal voorkomt, en zelfs jouw God en zijn God kunnen het niet voorkomen?

En dan kun je je afvragen, als je als gelovige zo vol van je "bijbel" of "Koran" bent terwijl die zo vol staat met verwijten en vooroordelen, haat en discriminatie naar elkaar en ongelovigen. Waarom schrappen jullie die ellende nou niet eens uit die boeken, of zet het eens recht. Want ook juliie treiteren net zo hard. Bij voorbaat al. Ik ben bij voorbaat al minder omdat ik niet "geloof" wat jij "gelooft".

Misschien heb jij het wel fout en ik niet. Misschien hebben we het allemaal wel fout. Het enige waar we redelijk zeker van zijn is dat we nu leven.

Laten we daar eens iets van maken, en al die ongegronde, onbewezen vooroordelen eens loslaten. Als "jullie" nou ook eens stoppen met het blijven prediken van haat en ellende naar andersgelovigen en ongelovigen, homosexuelen en transgenders.

Dan zijn er al een behoorlijk aantal minder redenen om elkaar te pesten en het leven zuur te maken, toch?

Want het is ook jouw "geloof" dat hier vaak in de weg staat. Die van jou moslim, van jou geloof christen, etc. Zonder jullie geloof zijn we allemaal gelijk. Jullie "geloof" maakt het verschil. Zonder al die goden zijn we allemaal gelijk. Dan zijn we allemaal gewoon mens. Want we waren voor dat "jullie" met al die "goden" kwamen allemaal altijd al mens. We waren allemaal "gelijk". Het zijn "jullie" goden die de boel verdelen in van alles.

Want al die "gelovigen" delen 1 ding. Die goden van die anderen zijn alle nep. En deels kan ik jullie allemaal gelijkgeven. Wat mij betreft hebben jullie allemaal gelijk. Die anderen zijn allemaal nep. Dus er is meer overeenstemming in dat jouw god nep is volgens de andere "goden". Dus ja, al jouw logica valide is, dan is ook jouw god nep. Ze zijn allemaal nep, en dan kunnen we weer eens allemaal hetzelfde zijn.

En ongetwijfeld vinden mensen wel weer een andere manier om elkaar te haten of niet te vertrouwen of te pesten. Vast wel. Maar we zijn dan wel een heel stuk verder inmiddels. Er zijn geen goden meer die jou vertellen dat je "mij" niet mag haten, of trouwen, of dat je "mij' en "hem" het leven zuur met maken.

Nee, ook jouw god is niet speciaal, want ook bij jou religie gebeurd wat er bij andere religie gebeurd. Dus ook jouw God is niet de grote verschil maker. Je kunt wel denken van wel, maar kijk om je heen. Ook uit naam van jouw god is er ellende. En doe jij het anders? Dan doe ja dat zelf, omdat je juist bepaalde stukken uit jouw religie niet doet. Is voor jou echt iedereen gelijk? Dan vlg je niet het boek van jouw religie, want die maakt JUIST onderscheid.

Dat komt dan vanuit jezelf misschien. En dus wel helemaal niet uit die "god" misschien.

Je kunt wel zeggen dat "jouw god" het goed voor heeft met "de mens", maar waarom is de realiteit dan anders? Waarom doet de mens de meest walgelijke dingen uit naam van al die goden? Hebben ze het verkeerd? Nee, ze vinden dat jij het verkeerd hebt.

Iedereen kan doen wat ie wil met die "goden". Maar die "goden" zelf blijven akelig stil zelf.
Heel erg stil. Het zijn toch echt allemaal mensen die het elkaar aan doen. Maar verantwoordelijkheid nemen? Nee, lekker verschuilen achter "je eigen god". Ze doen allemaal hetzelfde.

God, o, God. Wat zou ik graag willen zien hoe het was als dat woord en dat concept nooit had bestaan.

Al was het voor 1 jaar, zodat we eens konden zien wat er dan gebeurde. We zouden in ieder geval zelf meer verantwoordelijkheid moeten afleggen aan elkaar. En dat alleen zou al een boel schelen. Want als je je nergens meer achter kan verschuilen, denk je misschien eens wat meer na over wat je gaat doen.

We zouden ook een stuk minder redenen hebben om elkaar bij voorbaat te haten, niet te vertrouwen, etc.

We zouden allemaal gewoon mens zijn, en geen "goddelijke" etiketten meer hebben die "ons" bij voorbaat al ongelijk maken en verdelen.

Laten we eens uitgaan van mensenrechten in plaats van "goddelijke" rechten.

Ik geloof niet dat het perfect zal zijn, maar ik denk dat goed te onderbouwen is dat er een stuk meer gelijkheid zal zijn.

Zou dat niet een prachtig experiment zijn? Als we het woord God en religie 1 jaar lang eens zouden schrappen?

Zal God dat niet begrijpen? Zal die het kwalijk nemen als we eens tot de conclusie kwamen, "Op deze manier gaat het ook niet". Zou hij ons allemaal de hel in donderen als "we" eens 1 jaar al die religie en goden het raam uit gooiden? Zou het einde der tijden worden?

Of zou hij zijn schepping best kunnen begrijpen? Zou hij misschien zoiets hebben van, "Tsja, het is ook allemaal best verwarrend allemaal, ik kan het ze ook niet kwalijk nemen. Ik heb ze zelf onwetend gelaten". Of zou er een dictator zitten in alles om ons heen? Een God die pislink wordt als we in al onze onwetendheid en keer iets proberen om het aangenaam te maken hier en nu?

Of is het de mens die dat niet wil, omdat bepaalde instituten dan geen macht meer hebben over jou en mij?

Een God van liefde, die de mens gecreeerd heeft in onwetendheid met een natuurlijk aangeboren verlangen om te ontdekken, een god die zo ver boven ons staat, zal daar toch ook wel boven staan? Hij heeft toch het beste met "ons" voor? Stel dat we het dan na 1 jaar beter hebben, dan kan hem dat toch enkel gelukkig maken. Jij wilt toch ook dat je kind gelukkig is?

Wie zal er het meeste moeite hebben met het 1 jaar lang pauze nemen van goden en religie?

God? Of de "instituten" die claimen God te vertegenwoordigen. Want lijkt het er niet heel erg op dat het die "instituten" zijn die met name de macht hebben? Want eerlijk gezegd zie ik bijna alleen dat. De instituten lijken "almachtig" te zijn, en van die goden zie ik bar weinig.

En dat is erg raar toch? Een almachtige god, die instituten nodig heeft?

Ik zie het niet gebeuren, want die instituten laten nooit 1 jaar de macht los, nee. Nog geen dag zullen ze het loslaten. Ze zijn veel te bang dat je wegblijft denk ik.

Maar God is toch geen instituut? Heb je een instituut nodig? Waarom dan niet een instituut gebaseerd op de gelijkwaardigheid mens, ipv christen, moslim, hindu, etc.

Nee, het zal niet gebeuren, maar wat zou ik het graag zien. 1 jaar geen goden en geen religie? Zouden we elkaar massaalverkrachten en vermoorden als we geen goden hadden en geen religie? Nou, dan zou er in feite niks veranderen, want dat is wat "we" nu ook doen. En het gekke is, vaak JUIST uit naam van God en religie. Dus erger zal het vast niet worden.

! jaar. 1 jaar, en dan de balans opmaken. Welke God kan daar nou tegen zijn. Macht verliest hij niet. Want hij is almachtig. Als hij het absoluut niet wil, dan is het een kleine moeite in zijn almachtigheid en alwetendheid "ons" een duidelijke boodschap te geven. Een boodschap die we allemaal kunnen begrijpen. Hel en verdoemenis is dan wel een beetje overdreven toch? Want laten we eerlijk zijn. Het feit dat er zoveel stromingen zjn, en zoveel religie en goden laat toch wel een boodschap achter. Zo duidelijk heeft god het dus niet gemaakt wat betreft wat "we" nou moeten doen en wie we nou moeten volgen.

Dus zou hij niet zoiets hebben van, "Tsja, waarom ook niet. Ik ben toch almachtig, wat ka het voor kwaad. Na een jaar hebben ze er een puinbak van gemaakt, En dan begrijpen ze misschien wel dat ze niet zonder me kunnen" Of misschien heeft ie wel zoiets van, "Als jullie het zonder mij ook lukt, des te beter. Ik heb dan tijd om iets anders te doen. Doe je best, zal mij benieuwen. Als het echt mis gaat kan ik altijd nog ingrijpen", Maar dan denk ik weer, "ik krijg aardig het dat het nu ook al flink misgaat, dus waarom grijpt hj niet in" En in het verleden is het ook al flink misgegaan. Dus waarom toen niet.

Misschien was God druk met een ander experiment? Ergens in een ander sterrenstelsel, of een ander universum? Tsja, Dan is het misschien best wel eens lekker als "we" een jaar niet aan z'n kop zeurden

Dus waarom ook niet. 1 jaar geen goden, 1 jaar geen religies. 1 jaar allemaal gelijk, gewoon mens. Waarom niet?

Tsja, het gaat toch niet gebeuren, maar wat zou het kwaad kunnen. Zo als het nu gaat, gaat er toch echt iets heel erg niet goed. Wat nou als het nou juist door al die goden en religies niet goed gaat? Want het lijkt er verdacht veel op dat we doordat men het paradijs nastreeft de hel op de koop toe nemen. En dat kan toch nooit de bedoeling zijn(geweest)? Toch?

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Re: de wereld zonder religie voor 1 jaar. Wat vind jij?

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 jun 2016 21:22

Zou je denken?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 01 jun 2016 21:23

Is dit je spreekbeurt en wil je dat we die gaan beoordelen?

En waarom niet? Ik denk dat we in de recente geschiedenis wel kunnen zien waarom niet, het gaat echt niet beter worden.
Laatst gewijzigd door Yoshi op 01 jun 2016 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

IRHuman
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor IRHuman » 01 jun 2016 21:23

JohannesHermanus schreef:Zou je denken?

Het is een soort mijmering, dus lijkt me wel he?

IRHuman
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor IRHuman » 01 jun 2016 21:25

Yoshi schreef:Is dit je spreekbeurt en wil je dat we die gaan beoordelen?

Ah, jostie. Kom je de boel weer eens lekker verzieken? Leuk he pesten! Lekker met je vriendjes 1 iemand er uit pikken en treiteren. Goed hoor van je. Toppertje.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 01 jun 2016 21:42

Oww, je bent serieus? Misschien wordt het dan eens tijd voor je om je eens in te lezen in mensenrechten. Dan zou je namelijk niet tot zo'n schrijven komen en dan ook claimen van mensenrechten te willen uitgaan.

IRHuman
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor IRHuman » 01 jun 2016 21:45

Yoshi schreef:Oww, je bent serieus? Misschien wordt het dan eens tijd voor je om je eens in te lezen in mensenrechten. Dan zou je namelijk niet tot zo'n schrijven komen en dan ook claimen van mensenrechten te willen uitgaan.

Jaja, dat was je bijdrage?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 01 jun 2016 21:46

Dat lijkt mij eigenlijk voorlopig al genoeg voor jou om te verwerken.

IRHuman
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor IRHuman » 01 jun 2016 21:47

Yoshi schreef:Dat lijkt mij eigenlijk voorlopig al genoeg voor jou om te verwerken.

Nou, mooi. Alle reden om hier voorlopig dan niet te komen he? Blijf dan lekker weg joh.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 jun 2016 21:51

Zoals de koning al zei toen hem werd verteld dat hij zijn limonadezwembad zou kunnen verkopen om zijn lening aan Alfred Jodocus Kwak af te betalen: "Wat een verschrikkelijk... slecht... idee"

:mrgreen:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

IRHuman
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor IRHuman » 01 jun 2016 22:12

Mortlach schreef:Zoals de koning al zei toen hem werd verteld dat hij zijn limonadezwembad zou kunnen verkopen om zijn lening aan Alfred Jodocus Kwak af te betalen: "Wat een verschrikkelijk... slecht... idee"

:mrgreen:

Zoals de boer zei tegen zijn koe. Waarom altied geliek Boe roepen als ie nog niet eens weet wat ik je kom vertel'n?

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 jun 2016 22:23

IRHuman schreef:Want het lijkt er verdacht veel op dat we doordat men het paradijs nastreeft de hel op de koop toe nemen. En dat kan toch nooit de bedoeling zijn(geweest)? Toch?

Het is m.i. een slecht idee om de hemel op aarde proberen te creëren. Dat is ook niet de Bijbelse boodschap en is ook nooit de bedoeling geweest sinds de verbanning uit het paradijs.

IRHuman
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor IRHuman » 01 jun 2016 22:48

JohannesHermanus schreef:
Het is m.i. een slecht idee om de hemel op aarde proberen te creëren. Dat is ook niet de Bijbelse boodschap en is ook nooit de bedoeling geweest sinds de verbanning uit het paradijs.

Dat er een "paradijs" is na de dood moet eerst nog maar blijken, dat je nu leeft daar ben je zelf bij. Dat kun je zelf vaststellen. Daar zit meer zekerheid als bij een "leven" na de dood. Wat is er mis met er wat van maken hier en? Wat is er mis het paradijs op aarde na te streven, voor zover dat mogelijk is uiteraard.

Wat is daar dan mis mee?

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 jun 2016 22:51

IRHuman schreef:Wat is daar dan mis mee?

IRHuman schreef:Want het lijkt er verdacht veel op dat we doordat men het paradijs nastreeft de hel op de koop toe nemen. En dat kan toch nooit de bedoeling zijn(geweest)? Toch?

Leg het mij maar uit. Ik geloof niet in illusies en maak me er dan ook geen.

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 02 jun 2016 06:29

IRHuman schreef:Dus waarom ook niet. 1 jaar geen goden, 1 jaar geen religies. 1 jaar allemaal gelijk, gewoon mens. Waarom niet?

Beste IRHuman,

Leuk onderwerp.
Wellicht zie je het zelf niet zo, maar je bedrijft hiermee evengoed religie.
De mens is een religieus dier, of hij nou een God aanbidt of zichzelf, het blijft religie.
.

Terug naar “[Religie] - Open forum”