Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
rotterdam schreef:hans0166 schreef:
Dat de reformatie een dogmatische noodstop gemaakt heeft in de 17e eeuw wordt vaak over het hoofd gezien, 16 eeuwen kerkgeschiedenis/kerkontwikkeling/geloofsinzichten doen er nauwelijks toe, maar zo werkt het niet. De bijbel gaat over eeuwen geschiedenis van Gods werk, maar de reformatie zet een punt in de 17e eeuw. Dít is het en niet anders.
mohamed schreef:Feitelijk denk ik dat rooms-katholieken en gereformeerde en hervormde protestanten niet zo gek veel van elkaar verschillen qua geloofsopvattingen. Veel minder dan de kerkmuren doen vermoeden volgens mij. Theologisch ligt het erg dicht bij elkaar heb ik wel gemerkt.
mohamed schreef:Feitelijk denk ik dat rooms-katholieken en gereformeerde en hervormde protestanten niet zo gek veel van elkaar verschillen qua geloofsopvattingen. Veel minder dan de kerkmuren doen vermoeden volgens mij. Theologisch ligt het erg dicht bij elkaar heb ik wel gemerkt.
hans0166 schreef:Dat de reformatie een dogmatische noodstop gemaakt heeft in de 17e eeuw wordt vaak over het hoofd gezien, 16 eeuwen kerkgeschiedenis/kerkontwikkeling/geloofsinzichten doen er nauwelijks toe, maar zo werkt het niet. De bijbel gaat over eeuwen geschiedenis van Gods werk, maar de reformatie zet een punt in de 17e eeuw. Dít is het en niet anders.
Kun je deze stelling onderbouwen en een aantal voorbeelden geven?bernard 3 schreef:De historische feiten zijn dan ook duidelijk en groot in aantal. 1)De Roomse Traditie heeft Gods basisgeboden gewijzigd en afgebroken en stelt Haar leer boven Gods woord
JohannesHermanus schreef:Dus als ik het goed begrijp doen de rooms katholieken niet meer aan aflaten, hebben ze afstand genomen van het concept "vagevuur" en alle werken die gedaan moeten worden om de tijd hierin zo kort mogelijk te houden, zijn alle beelden en iconen verwijderd uit de kerk en wordt er al helemaal niet meer voor geknield en gebeden, heeft de paus een schop onder zijn achterwerk gekregen als plaatsvervanger van Jezus, is de Bijbel de enige gezagsbron geworden en toegankelijk voor een ieder, is het de gewone man geleerd dat er geen priester als middelaar nodig is om tot God te komen en zonden te belijden en de hemel hoeft niet meer verdiend te worden?
JohannesHermanus schreef:Wauw, ik loop inderdaad achter. Helaas is er geen enkele RK kerk te vinden in deze contreien, anders wist ik het wel!
mohamed schreef: Christus is hogepriester en middelaar, zonder hem kan u niet tot God komen.
mohamed schreef:Hoezo, bent u niet tevreden met de beelden in uw eigen kerk?
mohamed schreef: Christus is hogepriester en middelaar, zonder hem kan u niet tot God komen.
JohannesHermanus schreef:Gelukkig, dat klinkt als de Paus die Jezus af is. Zonder de rest van de genoemde voorwaarden kan men ook tot God komen?
mohamed schreef:Hoezo, bent u niet tevreden met de beelden in uw eigen kerk?
JohannesHermanus schreef:Welke kerk?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 446 gasten