Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Chaya schreef:Vanmorgen hoorde ik deze tekst uitleggen in de prediking:
En als de dag van het Pinkster feest vervuld werd, waren zij allen eendrachtelijk bijeen.
ALLE gelovigen van dat moment, waren bijeen in dezelfde ruimte. Dat wil zeggen: niemand uitgezonderd dus.
Zij waren op het moment van de uitstorting van de Heilige Geest bijeen, wat wij nu een kerk noemen.
Tijdens de dienst is de H.G. werkzaam en daarom is het zo van levensbelang om ons trouw onder het Woord te begeven.
In de meeste kerken is dat tweemaal per zondag. Als je onrechtmatig je plaats leeglaat, bedroef je de H.G. en geef je Deze geen gelegenheid, d.m.v. het Woord en de samenkomst met de medegelovigen, in je hart te werken.
En ook een belangrijk gegeven is dat er geen blijdschap of zeker weten was, maar angst en onbegrip "wat gebeurt er?".
Want er staat:
En zij ontzetten zich allen, en verwonderden zich, zeggende tot elkander: Ziet, zijn niet alle dezen, die daar spreken, Galileers?
En hoe horen wij hen een iegelijk in onze eigen taal, in welke wij geboren zijn?
En verderop in Handelingen 2, nogmaals:
En anderen, spottende, zeiden: Zij zijn vol zoeten wijns.
Het evangelie is geen verhaal van "zoete broodjes", maar kan een tweesnijdend scherp zwaard zijn.
Kies dan heden die gij dienen zult.
Er is geen tussenweg, beetje van de wereld en beetje geloven.
Gij, geheel anders, getuigende van de grote daden Gods.
benefietdiner schreef:Je moet eens aan jou predikant vragen of hij de Bijbel met de Statenvertaling er op na wilt slaan voor dat hij er iets over zegt/predikt. Dan krijg ik ook niet zoveel verkeerde interpretatie.
Chaya schreef:Het was niet "mijn" predikant, het was zelfs in een ander kerkgenootschap!
Kerkdienst was "moderner" ingericht dan ik gewend ben, maar we kregen een rijk evangelie aangeboden! Volkomen bijbels.
We dienen te lezen wat er wel staat en wat er niet staat, daartoe is uitleg nodig, maar daar willen sommige thuisblijvers kennelijk niet van horen.
benefietdiner schreef:Het is geen rijk evangelie als er angst gepredikt wordt en die beklemming zat er duidelijk in.
Chaya schreef:Nee er zat totaal geen angst in de boodschap, dat staat zo in de Bijbel!
Chaya schreef:ALLE gelovigen van dat moment, waren bijeen in dezelfde ruimte. Dat wil zeggen: niemand uitgezonderd dus.
Zij waren op het moment van de uitstorting van de Heilige Geest bijeen, wat wij nu een kerk noemen.
Chaya schreef:Zij waren op het moment van de uitstorting van de Heilige Geest bijeen, wat wij nu een kerk noemen.
benefietdiner schreef:Beste Chaya, als je schrijft: ‘En ook een belangrijk gegeven is dat er geen blijdschap of zeker weten was, maar angst en onbegrip "wat gebeurt er?" ‘ is dat gewoon een leugen.
Chaya schreef:@MoesTuin: deze predikant is voor onze kerk (CGK) uitgezonden voor de evangelisatie in België.
Hij is nog vrij jong en zeer aansprekend voor de jeugd ook.
Ik vond het aan de ene kant jammer dat we hem "kwijtraakten", we hadden hem wel eens als gastpredikant, maar ik begreep de beslissing heel goed om juist hem daar te plaatsen.
Chaya schreef:
En ook een belangrijk gegeven is dat er geen blijdschap of zeker weten was, maar angst en onbegrip "wat gebeurt er?".
Want er staat:
En zij ontzetten zich allen, en verwonderden zich, zeggende tot elkander: Ziet, zijn niet alle dezen, die daar spreken, Galileers?
En hoe horen wij hen een iegelijk in onze eigen taal, in welke wij geboren zijn?
Het evangelie is geen verhaal van "zoete broodjes", maar kan een tweesnijdend scherp zwaard zijn.
Chaya schreef:@MoesTuin: deze predikant is voor onze kerk (CGK) uitgezonden voor de evangelisatie in België.
Hij is nog vrij jong en zeer aansprekend voor de jeugd ook.
Ik vond het aan de ene kant jammer dat we hem "kwijtraakten", we hadden hem wel eens als gastpredikant, maar ik begreep de beslissing heel goed om juist hem daar te plaatsen.
Vanmorgen hoorde ik deze tekst uitleggen in de prediking:
En als de dag van het Pinkster feest vervuld werd, waren zij allen eendrachtelijk bijeen.
ALLE gelovigen van dat moment, waren bijeen in dezelfde ruimte. Dat wil zeggen: niemand uitgezonderd dus.
Tijdens de dienst is de H.G. werkzaam en daarom is het zo van levensbelang om ons trouw onder het Woord te begeven.
In de meeste kerken is dat tweemaal per zondag. Als je onrechtmatig je plaats leeglaat, bedroef je de H.G. en geef je Deze geen gelegenheid, d.m.v. het Woord en de samenkomst met de medegelovigen, in je hart te werken.
Want er staat:
Marnix schreef:Wat het samenkomen betreft, je weet toch dat het ochtend was toen met met z'n alleen bijeen gekomen was. Zegt dus niets over de middagdienst...
EN als de dag van het pinksterfeest vervuld werd, waren zij allen eendrachtelijk bijeen. Dat wil niets anders zeggen dan een trouwe opkomst wanneer die belegd wordt.
Ik kreeg de liturgie bij binnenkomst en ging met enige reserve zitten. Anders dan zoals wij gewend zijn, maar wat een rijk en vol evangelie werd er verkondigd, ik zou er elke zondag wel onder willen zitten. En dan mogen sommige bijzaken wegvallen.
Pinksteren komt van het Griekse woord pentecoste, 50e dag.
De predikant las alleen het eerste gedeelte van dit hoofdstuk, later thuis heb ik de rest van het hoofdstuk nog gelezen. Daar staat zoveel in!
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 412 gasten