Pinksteren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

MoesTuin
Generaal
Generaal

Pinksteren

Berichtdoor MoesTuin » 13 mei 2016 21:29

2 Korintiërs 3:6
Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

Let wel, dit is géén smalende opmerking over formalisme.
Dat bestaat wel, ook in Gods kerk – dan word je afgerekend op futiele overtredingen van pietluttige regeltjes.
Maar Paulus heeft het hier niet over muggenzifterij, maar over de warme wet van God.
Die letters zijn dodelijk, juist omdat ze de kern van je zonde raken: je hoogmoed, je verzet tegen God, je wantrouwen.
Anderzijds, als Paulus zegt dat de Geest levend maakt, dan is dat evenmin een pleidooi voor een soepele benadering van zondaars, rekening houdend met verzachtende omstandigheden.
De Geest maakt levend, juist omdat Hij niets vergoeilijkt, maar je temidden van vloek en dood vastbindt aan Christus.
Dan vloeit Christus’ leven in jou over.
Het gaat hier dus niet over: niet moeilijk doen.
Het gaat hier over dood en leven.

Bron: Nederlands Dagblad

Met deze woorden wordt het werkelijk Pinksteren en tevens de kern van de Bijbel
Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar CHRISTUS LEEFT IN MIJ; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft."
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Pinksteren

Berichtdoor Chaya » 14 mei 2016 11:01

Het RD plaatste een mooi filmpje over Pinksteren. Ze vroegen het aan de mensen op straat wat Pinksteren betekent.
Met een uitleg van ds. van Olst
https://www.youtube.com/watch?v=WMmZHa5g_pY
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 14 mei 2016 20:00

Prachtig Chaya!
Dank voor het delen, heel helder uitgelegd door de dominee

De Heere Jezus zegt;

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 16 mei 2016 13:48

@MoesTuin: deze predikant is voor onze kerk (CGK) uitgezonden voor de evangelisatie in België.
Hij is nog vrij jong en zeer aansprekend voor de jeugd ook.
Ik vond het aan de ene kant jammer dat we hem "kwijtraakten", we hadden hem wel eens als gastpredikant, maar ik begreep de beslissing heel goed om juist hem daar te plaatsen.

Vanmorgen hoorde ik deze tekst uitleggen in de prediking:

En als de dag van het Pinkster feest vervuld werd, waren zij allen eendrachtelijk bijeen.

ALLE gelovigen van dat moment, waren bijeen in dezelfde ruimte. Dat wil zeggen: niemand uitgezonderd dus.
Zij waren op het moment van de uitstorting van de Heilige Geest bijeen, wat wij nu een kerk noemen.
Tijdens de dienst is de H.G. werkzaam en daarom is het zo van levensbelang om ons trouw onder het Woord te begeven.
In de meeste kerken is dat tweemaal per zondag. Als je onrechtmatig je plaats leeglaat, bedroef je de H.G. en geef je Deze geen gelegenheid, d.m.v. het Woord en de samenkomst met de medegelovigen, in je hart te werken.

En ook een belangrijk gegeven is dat er geen blijdschap of zeker weten was, maar angst en onbegrip "wat gebeurt er?".
Want er staat:

En zij ontzetten zich allen, en verwonderden zich, zeggende tot elkander: Ziet, zijn niet alle dezen, die daar spreken, Galileers?
En hoe horen wij hen een iegelijk in onze eigen taal, in welke wij geboren zijn?

En verderop in Handelingen 2, nogmaals:

En anderen, spottende, zeiden: Zij zijn vol zoeten wijns.

Het evangelie is geen verhaal van "zoete broodjes", maar kan een tweesnijdend scherp zwaard zijn.
Kies dan heden die gij dienen zult.
Er is geen tussenweg, beetje van de wereld en beetje geloven.
Gij, geheel anders, getuigende van de grote daden Gods.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 16 mei 2016 15:05

Chaya schreef:Vanmorgen hoorde ik deze tekst uitleggen in de prediking:

En als de dag van het Pinkster feest vervuld werd, waren zij allen eendrachtelijk bijeen.

ALLE gelovigen van dat moment, waren bijeen in dezelfde ruimte. Dat wil zeggen: niemand uitgezonderd dus.
Zij waren op het moment van de uitstorting van de Heilige Geest bijeen, wat wij nu een kerk noemen.
Tijdens de dienst is de H.G. werkzaam en daarom is het zo van levensbelang om ons trouw onder het Woord te begeven.
In de meeste kerken is dat tweemaal per zondag. Als je onrechtmatig je plaats leeglaat, bedroef je de H.G. en geef je Deze geen gelegenheid, d.m.v. het Woord en de samenkomst met de medegelovigen, in je hart te werken.

En ook een belangrijk gegeven is dat er geen blijdschap of zeker weten was, maar angst en onbegrip "wat gebeurt er?".
Want er staat:

En zij ontzetten zich allen, en verwonderden zich, zeggende tot elkander: Ziet, zijn niet alle dezen, die daar spreken, Galileers?
En hoe horen wij hen een iegelijk in onze eigen taal, in welke wij geboren zijn?

Het evangelie is geen verhaal van "zoete broodjes", maar kan een tweesnijdend scherp zwaard zijn.

Je moet eens aan jou predikant vragen of hij de Bijbel met de Statenvertaling er op na wilt slaan voor dat hij er iets over zegt/predikt. Dan krijg ik ook niet zoveel verkeerde interpretatie.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 16 mei 2016 15:14

benefietdiner schreef:Je moet eens aan jou predikant vragen of hij de Bijbel met de Statenvertaling er op na wilt slaan voor dat hij er iets over zegt/predikt. Dan krijg ik ook niet zoveel verkeerde interpretatie.

Het was niet "mijn" predikant, het was zelfs in een ander kerkgenootschap!
Kerkdienst was "moderner" ingericht dan ik gewend ben, maar we kregen een rijk evangelie aangeboden! Volkomen bijbels.

We dienen te lezen wat er wel staat en wat er niet staat, daartoe is uitleg nodig, maar daar willen sommige thuisblijvers kennelijk niet van horen.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 16 mei 2016 15:23

Chaya schreef:Het was niet "mijn" predikant, het was zelfs in een ander kerkgenootschap!
Kerkdienst was "moderner" ingericht dan ik gewend ben, maar we kregen een rijk evangelie aangeboden! Volkomen bijbels.

We dienen te lezen wat er wel staat en wat er niet staat, daartoe is uitleg nodig, maar daar willen sommige thuisblijvers kennelijk niet van horen.

Het is geen rijk evangelie als er angst gepredikt wordt en die beklemming zat er duidelijk in.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 16 mei 2016 15:30

Angst is een slechte raadgever.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 16 mei 2016 15:35

benefietdiner schreef:Het is geen rijk evangelie als er angst gepredikt wordt en die beklemming zat er duidelijk in.

Nee er zat totaal geen angst in de boodschap, dat staat zo in de Bijbel!
Je zoekt gewoon negativiteit. Ik mag de week ingaan met een gehoord rijk evangelie, in 2 verschillende kerken.
Het bevestigde voor mij dat de Geest in elke bijbelgetrouwe kerk werkt!

O en hij las trouwens uit de HSV.

Ik hoop dat dit topic niet voor de tweede maal vervuild gaat worden.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 16 mei 2016 16:08

Chaya schreef:Nee er zat totaal geen angst in de boodschap, dat staat zo in de Bijbel!

Dat staat er dus niet!
Beste Chaya, als je schrijft: ‘En ook een belangrijk gegeven is dat er geen blijdschap of zeker weten was, maar angst en onbegrip "wat gebeurt er?" ‘ is dat gewoon een leugen.

Laat je niet lijden door een predikant of kerkelijke denominatie die er maar op los interpreteren, onder zoek zelf of het de waarheid is overeenkomstig de Bijbel wat verkondigd wordt.

Het was geen angst en onbegrip als er in Handelingen 2 staat ‘En zij ontzetten zich allen. Het was juist verrukkend een opgetogenheid staat er in de Statenvertaling dat betekent: blij, gelukzalig, hartstochtelijk, in hoger sferen, in hoge mate geboeid en In grote blijdschap.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 16 mei 2016 17:53

Chaya schreef:ALLE gelovigen van dat moment, waren bijeen in dezelfde ruimte. Dat wil zeggen: niemand uitgezonderd dus.

Het gaat hier m.i. niet om alle gelovigen van dat moment. Als ik de voorgaande evangeliën lees, is er al sprake van een groep mensen die zich bekeerd hebben. Deze worden tot dan toe echter geen Christenen genoemd, maar discipelen. In het betreffende Schriftgedeelte gaat het om bijeenkomen van de 12 discipelen die door Jezus ihb zijn geroepen. Dit concludeer ik uit vers 14 van datzelfde hoofdstuk.

En als de dag van het Pinkster feest vervuld werd, waren zij allen eendrachtelijk bijeen. (Hand.2:1)

Maar Petrus, staande met de elven, verhief zijn stem, en sprak tot hen: Gij Joodse mannen, en gij allen, die te Jeruzalem woont, dit zij u bekend, en laat mijn woorden tot uw oren ingaan. (Hand.2:14)

Chaya schreef:Zij waren op het moment van de uitstorting van de Heilige Geest bijeen, wat wij nu een kerk noemen.

De wens is vader van de gedachte ben ik van mening. Er staat dat ze bijeengekomen waren, op een plaats vergaderd dus. In dit geval betrof het een opperzaal in Jeruzalem, maar kan net zo goed bij iemand thuis of in een park gebeuren. De muren van een gebouw zijn hier niet van belang m.i.

benefietdiner schreef:Beste Chaya, als je schrijft: ‘En ook een belangrijk gegeven is dat er geen blijdschap of zeker weten was, maar angst en onbegrip "wat gebeurt er?" ‘ is dat gewoon een leugen.

Een logische reactie op angst en onbegrip is paniek en vluchten...en die reactie(s) kan ik daar niet lezen. Ik ben het ermee eens dat het geen angstig gebeuren is geweest.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 17 mei 2016 08:42, 2 keer totaal gewijzigd.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 16 mei 2016 19:03

Chaya schreef:@MoesTuin: deze predikant is voor onze kerk (CGK) uitgezonden voor de evangelisatie in België.
Ik vond het aan de ene kant jammer dat we hem "kwijtraakten", we hadden hem wel eens als gastpredikant, maar ik begreep de beslissing heel goed om juist hem daar te plaatsen.

Dat kan ik me goed voorstellen inderdaad.

Chaya schreef:
Want er staat:

Deze uitleg kan ik niet goed plaatsen Chaya.
Het is volgens mij ook onjuist.
Wat een geweldige impact heeft de uitstorting van de Heilige Geest juist op de discipelen gehad.
De mannen die enkele maanden daarvoor nog vluchten toen de Heere Jezus werd gearresteerd en die ontkenden dat ze de Heere Jezus kenden begonnen op de Pinksterdag in het openbaar te getuigen van de Heere Jezus.
Van angst was geen sprake meer, ze hadden werkelijk de kracht ontvangen van de Heilige Geest waar Jezus over had gesproken.
De Heilige Geest stort Gods liefde uit in ons hart.
De Heilige Geest zorgt voor vrede, rechtvaardigheid en blijdschap.
De Heilige Geest is uniek voor het christendom.
Het is een belofte die God heeft gegeven aan degenen die geloven in de Heere Jezus Christus.
Een belofte die uit is gekomen en die christenen helpt in het dienen van God en het vasthouden aan het geloof.
De Heilige Geest zorgt er ook voor dat mensenlevens positief worden veranderd.
De Heere Jezus sprak meerdere keren over de Heilige Geest, die Hij ook wel de Trooster noemde.
Ja Zekerheid door het geloof in de Drieenige God (Vader Zoon en Heilige Geest)
blijdschap en vreugde in Hem, de angst en donkerheid is weg!

Vraag 1 van de Cathechismus zegt het zo mooi met het antwoord hierop.

Vraag 1

Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?

Antwoord 1

Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven niet mijn maar mijns getrouwen Zaligmakers JEZUS CHRISTUS eigen ben , die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald en mij uit alleheerschappij des duivels verlost heeft en alzo bewaart , dat zonder den wil mijns hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan , ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet , waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van het eeuwige leven verzekert , en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.

https://www.youtube.com/watch?v=_EopUYRSrbY

1 Geest van hierboven,
leer ons geloven,
hopen, liefhebben door uw kracht!
Hemelse Vrede,
deel U nu mede
aan een wereld die U verwacht!
Wij mogen zingen
van grote dingen,
als wij ontvangen
al ons verlangen,
met Christus opgestaan. Halleluja!
Eeuwigheidsleven
zal Hij ons geven,
als wij herboren
Hem toebehoren,
die ons is voorgegaan. Halleluja!

2 Wat kan ons schaden,
wat van U scheiden,
Liefde die ons hebt liefgehad?
Niets is ten kwade,
wat wij ook lijden,
Gij houdt ons bij de hand gevat.
Gij hebt de zege
voor ons verkregen,
Gij zult op aarde
de macht aanvaarden
en onze koning zijn. Halleluja!
Gij, onze Here,
doet triomferen
die naar U heten
en in U weten,
dat wij Gods zonen zijn. Halleluja!

De Heere Jezus zegt;

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2016 07:51

Chaya schreef:@MoesTuin: deze predikant is voor onze kerk (CGK) uitgezonden voor de evangelisatie in België.

Vanmorgen hoorde ik deze tekst uitleggen in de prediking:

Want er staat:

Bij ons ging de preek over Romeinen 8:

14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.
15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!

De Geest brengt dus geen angst bij gelovigen. Hooguit bij ongelovigen. De ontzetting komt uit het niet begrijpen van wat er gebeurt en als Petrus dat uitlegt en mensen komen tot geloof maakt die angst plaats voor vreugde. Want dat geeft de Geest aan wie geloven.

Wat het samenkomen betreft, je weet toch dat het ochtend was toen met met z'n alleen bijeen gekomen was. Zegt dus niets over de middagdienst... ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 mei 2016 11:34

Ik zal het nog eenmaal verduidelijken.
Wanneer wij in de kerk zitten en er gaat opeens een harde wind waaien, (kantt. Dat is, onvoorziens, dat is, met sterk gedruis waaiende) er komt vuur van boven op ieders hoofd, zouden wij dan ook niet op zn minst schrikken? Zeker als iedereen daarna dan in een andere taal gaat spreken?

Verderop staat:
En als deze stem geschied was, kwam de menigte tezamen en werd beroerd, (kantt.Of: verward, namelijk óf in dit samenkomen, óf in hun gemoed door verwondering van deze vreemde zaak.) want een iegelijk hoorde hen in zijn eigen taal spreken.

En zij ontzetten zich (kantt. Namelijk alsof zij buiten hun zinnen verrukt waren.)

Daarna nogmaals:
En zij ontzetten zich allen en werden twijfelmoedig, zeggende de een tegen den ander: Wat wil toch dit zijn?
(kantt. Dat is, zij twijfelden wat toch dit wezen mocht, en wat zij daarvan zouden geloven.)
DAT is hetgeen wat bedoeld werd.

Vervolgens kom de toespraak van Petrus. Oftewel, zoals de predikant het nu uit zou leggen.
En dan kun je lezen dat er verheuging is, vrede geschonken wordt. De eerstelingen worden gedoopt. enz.

Marnix schreef:Wat het samenkomen betreft, je weet toch dat het ochtend was toen met met z'n alleen bijeen gekomen was. Zegt dus niets over de middagdienst...

Je kunt allerlei vonden zoeken.
Maar er staat:

EN als de dag van het pinksterfeest vervuld werd, waren zij allen eendrachtelijk bijeen. Dat wil niets anders zeggen dan een trouwe opkomst wanneer die belegd wordt.

Ik kreeg de liturgie bij binnenkomst en ging met enige reserve zitten. Anders dan zoals wij gewend zijn, maar wat een rijk en vol evangelie werd er verkondigd, ik zou er elke zondag wel onder willen zitten. En dan mogen sommige bijzaken wegvallen.

Pinksteren komt van het Griekse woord pentecoste, 50e dag.
De predikant las alleen het eerste gedeelte van dit hoofdstuk, later thuis heb ik de rest van het hoofdstuk nog gelezen. Daar staat zoveel in!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2016 16:40

Toch lees je niets over schrik bij de volgelingen van Jezus. Alleen bij wie Hem niet kennen. Bij de leerlingen is er geen schrik, logisch want ze worden vervuld met de Geest en dan is er geen ruimte voor angst. De angst is er voor wie de Geest nog niet hebben ontvangen en als ze die ontvangen is de angst er niet. Als het dus in de kerk zou gebeuren zou er angst zijn bij hen die de Geest niet hebben / krijgen maar niet bij hen die de Geest wel hebben ontvangen. Maar als de stelling was dat het de ongelovige geen rust opleverde toen men het hoorde en zag maar alleen als men zich bekeerde, dan heb ik daar niets op aan te merken.

EN als de dag van het pinksterfeest vervuld werd, waren zij allen eendrachtelijk bijeen. Dat wil niets anders zeggen dan een trouwe opkomst wanneer die belegd wordt.

Ik kreeg de liturgie bij binnenkomst en ging met enige reserve zitten. Anders dan zoals wij gewend zijn, maar wat een rijk en vol evangelie werd er verkondigd, ik zou er elke zondag wel onder willen zitten. En dan mogen sommige bijzaken wegvallen.

Pinksteren komt van het Griekse woord pentecoste, 50e dag.
De predikant las alleen het eerste gedeelte van dit hoofdstuk, later thuis heb ik de rest van het hoofdstuk nog gelezen. Daar staat zoveel in!

Ik vind het een beetje raar om dat te gebruiken voor het bezoeken opkomst van de diensten. Jezus had zijn leerlingen de opdracht te geven om in Jeruzalem te wachten op de komst van de Geest en dus waren ze iedere dag bij elkaar en baden telkens. Dat was wel iets anders dan dat het kerkdiensten waren. Er werd niet gepreekt of zo. Dat kan nogal een verschil zijn met twee keer per zondag de samenkomsten bezoeken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”