Geloofsbeleving

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Geloofsbeleving

Berichtdoor JohannesHermanus » 13 mei 2016 15:06

Als een gemeente aangeeft dat er bij hun ruimte is voor verschillende manieren van geloofsbeleving, wat bedoelen ze daar dan mee?

Nina

Re: Geloofsbeleving

Berichtdoor Nina » 13 mei 2016 15:15

Dat vraag ik me ook af. Je kunt iemand niet voor schrijven hoe iets beleefd moet worden...

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 13 mei 2016 16:13

Nina schreef:Dat vraag ik me ook af. Je kunt iemand niet voor schrijven hoe iets beleefd moet worden...

Toch is er in veel protestantse gemeenten van oudsher veelal slechts ruimte voor 1 (zeer) dominante geloofsbeleving en valt het andere buiten de boot

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 13 mei 2016 16:54

Voor mensen die claimen dat alleen zij de waarheid bezitten/hun interpretatie van de Bijbel voor waar aannemen zal dit niet te begrijpen zijn :wink:

Voor anderen betekent dit dat er ruimte is voor verschillen (veelkleurigheid met een mooi pkn-woord). Het ene gemeentelid hecht meer aan bijvoorbeeld de belijdenis, een ander is weer meer charismatisch, een derde weer meer nadruk legt de wet en een vierde vrijzinnig is. Maar samen toch een gemeente.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 13 mei 2016 19:38

blijblij schreef: Voor anderen betekent dit dat er ruimte is voor verschillen (veelkleurigheid met een mooi pkn-woord). Het ene gemeentelid hecht meer aan bijvoorbeeld de belijdenis, een ander is weer meer charismatisch, een derde weer meer nadruk legt de wet en een vierde vrijzinnig is. Maar samen toch een gemeente.

Klinkt heel oecumenisch. Eenheid ten koste van Waarheid. Is dit bedoeld om wat versplintert is, weer samen te voegen? Dit geeft een erg gebarsten beeld... Of is dit ter voorbereiding op de invloed die de Islam gaat hebben? Bange mensen politiek dus. Kleur bekennen ben ik geheel voorstander van, maar dan niet als een kameleon. Dit past uitstekend bij het beeld wat de Bijbel geeft over de laatste dagen. Lauwe toestand.

Vorm geen ongelijk span met ongelovigen, want wat heeft gerechtigheid gemeenschappelijk met wetteloosheid, en welke gemeenschap is er tussen licht en duisternis? En welke overeenstemming is er tussen Christus en Belial? Of wat deelt een gelovige met een ongelovige? Of welk verband is er tussen de tempel van God en de afgoden? Want u bent de tempel van de levende God, zoals God gezegd heeft: Ik zal in hun midden wonen en onder hen wandelen, en Ik zal hun God zijn en zij zullen Mijn volk zijn. Ga daarom uit hun midden weg en zonder u af, zegt de Heere, en raak het onreine niet aan, en Ik zal u aannemen, en Ik zal u tot een Vader zijn, en u zult Mij tot zonen en dochters zijn, zegt de Heere, de Almachtige. (2 Kor.6:14-18)

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 13 mei 2016 21:55

JohannesHermanus schreef:Klinkt heel oecumenisch. Eenheid ten koste van Waarheid.

Dat is hoe jij het interpreteert.
Ik zie in de dagelijkse praktijk meerdere geloofsbelevingen in dezelfde Kerk met dezelfde leer. Bijvoorbeeld Karmelieten en Franciscanen geloven hetzelfde en hebben toch een andere geloofsbeleving. Evengoed bijvoorbeeld het Opus Dei en de charismatische vernieuwing, zelfde geloof, totaal andere geloofsbeleving.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 14 mei 2016 08:23

Yoshi schreef:Dat is hoe jij het interpreteert.
Ik zie in de dagelijkse praktijk meerdere geloofsbelevingen in dezelfde Kerk met dezelfde leer. Bijvoorbeeld Karmelieten en Franciscanen geloven hetzelfde en hebben toch een andere geloofsbeleving. Evengoed bijvoorbeeld het Opus Dei en de charismatische vernieuwing, zelfde geloof, totaal andere geloofsbeleving.

Er was een man in de kerk waar ik nu kerk die bedankte als lid.
Betreffende man was bloed serieus en vond dat er maar weinig geloofsbeleving was te vinden onder de gemeente leden. Het zat allemaal aan de buiten kant vond hij. Er was, volgens hem, ook geen verschil te merken in een doorsnee mens die niet geloofde als die wel geloofde.
Wat blijk na een poosje is die man bij De Geestelijke Familie ‘Het Werk’ http://www.hetwerk-fso.org/nederlands/ aangesloten.
Ik had er nog nooit van gehoord.
Maar na het bestuderen ben ik wel iets anders tegen de katholieke leer aan gaan kijken.
Jij weet vast meer van deze familie?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 14 mei 2016 10:51

Nee, nooit van gehoord. Maar dat zegt niet zo veel er zullen binnen de katholieke Kerk waarschijnlijk wel duizenden initiatieven zijn waar ik nooit van gehoord heb.

Terug naar “[Religie] - Open forum”