reformatie en slavernij

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

reformatie en slavernij

Berichtdoor Yoshi » 27 apr 2016 09:13

Op een ander reformatorisch forum kwam ik de volgende tekst tegen in een overigens interessant topic.

Ik gaf toe dat men zich bij bijvoorbeeld een instituut als slavernij heeft bediend van zogenaamde rassen-superioriteit op ''Bijbelse gronden''
Er zijn maar weinig mensen die dit ook zullen ontkennen, immers, hier is de reformatie juist uit voortgekomen.

Eerste vraag; Is dit algemeen reformatorisch gedachtegoed?
Tweede vraag; Waar kan ik meer lezen over de reformatie als een van de redenen om rassen-superioriteit tegen te gaan?
Derde vraag; Hoe verhoudt dit zich tot de geschiedenis zoals die gegaan is binnen de reformatie?

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Re: reformatie en slavernij

Berichtdoor JohannesHermanus » 27 apr 2016 09:56

Yoshi schreef: Eerste vraag; Is dit algemeen reformatorisch gedachtegoed?

Nee.
Yoshi schreef:Tweede vraag; Waar kan ik meer lezen over de reformatie als een van de redenen om rassen-superioriteit tegen te gaan?

Geen idee.
Yoshi schreef:Derde vraag; Hoe verhoudt dit zich tot de geschiedenis zoals die gegaan is binnen de reformatie?

Als reactie van de RK op deze "protestantse ketters" en ook vooral joden, kwam men met de contra reformatie met bijbehorende inquisitie. Men vond dus dat men zodoende wel racist mag wezen. En zo gaat dat maar door!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 apr 2016 10:32

Yoshi schreef:Eerste vraag; Is dit algemeen reformatorisch gedachtegoed?
Tweede vraag; Waar kan ik meer lezen over de reformatie als een van de redenen om rassen-superioriteit tegen te gaan?
Derde vraag; Hoe verhoudt dit zich tot de geschiedenis zoals die gegaan is binnen de reformatie?

Klinkt om eerlijk te zijn typisch als een aai over de eigen bol. "Kijk ons een goed bezig zijn met het afschaffen van de slavernij..."

Even snel de basisjaartallen opgezocht: Reformatie begon in 1517 en duurde tot aan het eind van de 80-jarige oorlog in 1648.

Slavernij werd officieel in de VS afgeschaft in 1865, in Nederland rond dezelfde tijd en in Engeland iets eerder, (ze hadden er blijkbaar genoeg geld mee verdiend.) Pak als gemakkelijk handvat 1850. Ruim twee tot drie eeuwen na de reformatie dus. Alleen dat al maakt een direct verband wat onwaarschijnlijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 apr 2016 11:19

Yoshi schreef:Eerste vraag; Is dit algemeen reformatorisch gedachtegoed?

rassen-superioriteit op ''Bijbelse gronden':
Dit is meer de apartheidstheologie.
De apartheid gebruikte het idee van soevereiniteit in eigen kring dat bedacht was door Abraham Kuyper, om zo het systeem te kunnen onderbouwen.
Het is een ongemakkelijke waarheid uit de geschiedenis van de gereformeerde kerken: hun theologie vormde een belangrijke bouwsteen van de apartheidsideologie. Veel Afrikaners geloofden dat ze een Eed des Verbonds hadden afgesloten, waardoor God hen naar heerschappij zou leiden.
Uiteraard waren de blanken superieur - de zwarten waren immers de zonen van Cham dus de knechten.

En Cham, Kanaäns vader, zag zijns vaders naaktheid, en hij gaf het zijn beiden broederen daar buiten te kennen.
Toen namen Sem en Jafeth een kleed, en zij leiden het op hun beider schouderen, en gingen achterwaarts, en bedekten de naaktheid huns vaders; en hun aangezichten waren achterwaarts gekeerd, zodat zij de naaktheid huns vaders niet zagen.
En Noach ontwaakte van zijn wijn; en hij merkte wat zijn kleinste zoon hem gedaan had.
En hij zeide: Vervloekt zij Kanaän; een knecht der knechten zij hij zijn broederen!

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 apr 2016 16:07

Yoshi schreef:Ik gaf toe dat men zich bij bijvoorbeeld een instituut als slavernij heeft bediend van zogenaamde rassen-superioriteit op ''Bijbelse gronden''
Er zijn maar weinig mensen die dit ook zullen ontkennen, immers, hier is de reformatie juist uit voortgekomen.

Eerste vraag; Is dit algemeen reformatorisch gedachtegoed?
Derde vraag; Hoe verhoudt dit zich tot de geschiedenis zoals die gegaan is binnen de reformatie?[/quote]

Het was geen reformatorisch gedachtegoed, het was een algemeen aanvaarde manier van denken.
Ook binnen de R.K.K.

Ook de kerk zelf, de kloosters in Zuid Amerika hielden slaven.

Lees de Code Noir, dat is een decreet uit 1685 van de Franse koning Lodewijk XIV over de omgang met zwarte slaven. De Code Noir bleef geldig tot 1848.
In het eerste artikel, nog vóór de behandeling van het lot van de zwarte slaven, werd geregeld dat alle Joden, als vijanden van het christendom, de koloniën moesten verlaten. Het enige geloof dat in de koloniën werd toegelaten was het rooms-katholicisme. De Code Noir is een van de vele wetten die door Jean-Baptiste Colbert zijn opgesteld.

De Code Noir bestaat uit 60 artikelen, waarin onder andere werd vastgelegd:

Joden mogen niet in de Franse koloniën wonen.
Slaven moeten rooms-katholiek gedoopt zijn.
Iedere godsdienst, behalve het rooms-katholicisme, is verboden.
Slavenhouders moeten rooms-katholiek zijn.
Niet-katholieke godsdienstoefeningen zijn verboden en worden opgevat als rebellie.
Alle onderdanen en slaven moeten de katholieke feestdagen in acht nemen.
Op katholieke feestdagen mogen geen slavenmarkten gehouden worden.
Alleen katholieke huwelijken worden erkend.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 27 apr 2016 16:33

rotterdam schreef:Het was geen reformatorisch gedachtegoed, het was een algemeen aanvaarde manier van denken.

Goed, we kunnen dus stellen dat degene die ik quote een wat te mythische versie van de reformatie erop nahoud.
Dan is mijn vraag nog steeds waar deze mythische versie vandaan komt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 apr 2016 16:44

Yoshi schreef:Dan is mijn vraag nog steeds waar deze mythische versie vandaan komt.

Wensdenken? Al het goede in de wereld is immers afkomstig van de reformatie... :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 apr 2016 06:06

Yoshi schreef:Goed, we kunnen dus stellen dat degene die ik quote een wat te mythische versie van de reformatie erop nahoud.
Dan is mijn vraag nog steeds waar deze mythische versie vandaan komt.

Nederland is verantwoordelijk voor 4% van de totale slavenhandel.
De rest waren de Britten, Spanjaarden en Portugezen, voorwaar geen protestanten dus.
Ik vermoed dat de "mythische versie" het gevolg is van de houding van de meeste protestanten t.o.v. de apartheidspolitiek in Zuid Afrika, wat dus niets te maken heeft met de slavenhandel.

Terug naar “[Religie] - Open forum”