"fout" Schriftgebruik

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

"fout" Schriftgebruik

Berichtdoor jaapo » 22 apr 2016 21:16

Wat je in dit forum en ook andere forums over bijbel en/of geloof vaak ziet, in allerlei topics, is het van allerlei Bijbelteksten op een hoop gooien, om daarmee bepaalde argumenten kracht bij te zetten of een geloofsopvatting toe te lichten. Nog erger: om als bewijs te dienen voor een bepaald standpunt. Ik vind dit ergerlijk en velen met mij. Ik durf het zonder meer oneerbiedig te noemen en zelfs een kwetsende ontkenning van de werking van de Heilige Geest bij de schrijvers van de diverse Bijbelboeken. Want: de diverse bijbelboeken zijn door verschillende schrijvers geschreven, in een verschillend tijdperk, met verschillende bedoelingen en doelgroepen. Door her en der in de bijbel van alles en nog wat bij elkaar te shoppen, ontken je dit en ga je klakkeloos voorbij aan de verschillende opvattingen en Godsbeelden (en zeker ook Jezusbeelden!) die bij de bijbelschrijvers voorkwamen. En toch alles geïnspireerd door Gods Geest? Zeker. Maar we moeten wel weten, dat alles in de bijbel niet speciaal op ons in 2016 gericht was, integendeel. Willen we daar nog eens over nadenken, alvorens de bijbeltekstenkraan weer open te zetten bij een discussie?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor JohannesHermanus » 22 apr 2016 21:33

jaapo schreef:"fout" Schriftgebruik

Zou u mij een voorbeeld van "juist" Schriftgebruik kunnen geven?

jaapo schreef:Maar we moeten wel weten, dat alles in de bijbel niet speciaal op ons in 2016 gericht was, integendeel. Willen we daar nog eens over nadenken, alvorens de bijbeltekstenkraan weer open te zetten bij een discussie?

Het is dan ook de bedoeling dat wij ons richten naar de Bijbel. Ik vind het zelf wel prettig als men met Bijbelteksten aan komt zetten. Of een tekst een bepaalde uitleg valide maakt, daar kan je het beste zelf over nadenken.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor Mortlach » 22 apr 2016 22:42

Ik vind het altijd wel leuk als iemand duidelijk een zoektermpje in een concordantie heeft ingevoerd en dan alle treffers citeert als argument zonder te kijken of die treffers het bedoelde argument ondersteunen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor jaapo » 23 apr 2016 21:08

@JohannesHermanus: "juist" Schriftgebruik is datgene, wat tegengesteld is aan wat ik stelde in de topic-opening. En dan voert het veel te ver om daar dan voorbeelden van te geven. Is het niet een beetje vragen naar de bekende weg? Nog een persoonlijk standpunt hieromtrent: Ik zie absoluut geen profetieën in Openbaring en in de Psalmen. De Openbaring is een geheel eigenaardig visioenenboek en de Psalmen zijn gedichten van vreugde en verdriet, van hoop en wanhoop, van opstandigheid en berusting. Veel hiervan is ook toepasbaar op je eigen leven en dus is het een waardevol Bijbelboek. Openbaring is een vreemde eend in de bijt, op allerlei manieren gebruikt en vooral misbruikt. N.m.m. geschreven met het oog op verwachtingen omtrent de nabije toekomst, in de vorm van visioenen. Nog zo'n vreemde eend: Hooglied. Een prachtig liefdeslied. Tenenkrommend hoe sommigen dit zien als een beeld van Christus en Zijn gemeente.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor Chaya » 23 apr 2016 21:38

jaapo schreef:Nog zo'n vreemde eend: Hooglied. Een prachtig liefdeslied. Tenenkrommend hoe sommigen dit zien als een beeld van Christus en Zijn gemeente.

Nogal naief om te denken dat het zomaar een liefdeslied zou zijn, en dat in de Bijbel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor JohannesHermanus » 23 apr 2016 22:51

jaapo schreef:Is het niet een beetje vragen naar de bekende weg?

In welk opzicht?

jaapo schreef:Nog zo'n vreemde eend: Hooglied. Een prachtig liefdeslied. Tenenkrommend hoe sommigen dit zien als een beeld van Christus en Zijn gemeente.

Die allegorie zou je er in kunnen zien. Neemt niet weg dat ik van mening ben dat dit boek mij nergens de suggestie geeft dat het alleen allegorisch bedoeld is. Integendeel, het boek is m.i. geschreven door iemand die de liefde (tussen man en vrouw) heerlijk heeft ervaren. Al dan niet weergegeven middels vergelijkingen en paralellen. Intieme onderwerpen als ook seks, worden niet onberoerd gelaten. Laten we wel in acht nemen dat na deze ervaring een grote zonde werd begaan...

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor jaapo » 24 apr 2016 15:06

@Chaya: Waarom is het naïef om te denken, dat het Hooglied alleen maar een liefdeslied is? Het kan evenzeer naïef zijn, te denken, dat dit gedicht een beeld is van Christus en Zijn bruid, de gemeente van gelovigen. De mensen die dit dachten, en het daarom aan de canon toegevoegd hebben, waren misschien ook wel een beetje naïef. En als het dan toch in de bijbel thuishoort, wie legt me dan uit, voor welke onderdelen van de gemeente de lichamelijke beschrijvingen van de bruid en haar erotische emoties dan model staan?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor jaapo » 24 apr 2016 15:07

En wat is nou weer die grote zonde die begaan werd na de topervaring van de liefde tussen man en vrouw? Ik begrijp er niets van.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor MoesTuin » 24 apr 2016 16:30

jaapo schreef:......de werking van de Heilige Geest ...... Want: de diverse bijbelboeken zijn door verschillende schrijvers geschreven, in een verschillend tijdperk, met verschillende bedoelingen en doelgroepen........ alles geïnspireerd door Gods Geest? Zeker. Maar we moeten wel weten, dat alles in de bijbel niet speciaal op ons in 2016 gericht was, integendeel.


Leid mij, Heer, o machtig Heiland
door dit leven aan mijn hand.
Ik ben zwak, maar Gij zijt machtig,
wees mijn Gids in ´t barre land.
Gij mijn Sterkte, Gij mijn Leider,
vul mij met uw Geest steeds meer,
vul mij met uw Geest steeds meer.


Soms heb je wel eens het idee dat mensen niet geloven in het werk van de Heilige Geest anno 2016
Als je je geleidt weet door de Geest van God in je leven, door gebeurtenissen die je mee maakt dan werkt dit aanstekelijk op andere mensen, maar sommige christenen geloven het niet.
Want dan kan het niet, of de dominee zegt dat het niet kan.
Want je bent zo zondig en slecht en je moet het voelen (maar hoe lang en diep moet je het voelen dat je zo slecht bent?)
En wanneer is God dan wel een vergevend God? Of is dat niet voor elk mens maar voor een enkeling?
Gelukkig is de mens die mag weten van een vergevend God die nog altijd werkt anno 2016 via Zijn Geest en mensen trekt naar Hem en in Hem alleen is vergeving van al de zonden en kun je in Vrijheid in Hem verder........
Gods Geest werkt! nog altijd! ook voor u, ook voor jou.
Stel je je (hart) hiervoor wel open....laat je leiden door Zijn Heilige Geest!

Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor ben db bd » 25 apr 2016 12:20

De Openbaring is een geheel eigenaardig visioenenboek

voor mijn waarneming, waar ik ook gevolgtrekkingen onder reken, bestaat er buiten onze bekende wereld een oneindig groot voor ons onzichtbaar bestaan.
Dat bestaan kun je ontkennen, zoals Dick Swaab, de door ontkenning beroemd geworden neurobioloog, niet gelooft dat mensen buiten hun brein nog steeds als ziel, geest, bestaan.

De dingen welke de Heere Jezus aan Johannes openbaarde, komen uit dat grote voor ons nog onzichtbare bestaan. Ze zijn dus anders dan wat we gewend zijn, maar niet eigenaardig in de zin van raar. Wel bijzonder, opmerkelijk!
Het leuke van visioenen vind ik, dat ze een beeld geven dat doorgaans uit andere plaatsen en andere tijden komt. (een beetje net zo als bij een film) Dat is uitermate interessant en leerzaam als je daar normaal mee omgaat. Zo is Openbaring - (zie gewoon het eerste vers om te weten waar het over gaat) - vanaf hst.4 profetisch.
Dat staat er gewoon: "Kom hier, omhoog, en Ik zal u laten zien wat hierna moet geschieden."

Nou iedereen met VMBO weet m.i. wat beeldspraak is. Beeldspraak heeft niks met 'vergeestelijken' te maken, maar met verduidelijken van een zaak of eigenschap. (poe, dat hoop ik maar staande te kunnen houden als iemand dat aanvalt.)

Snappen wij dan alles? - ( o, nu komt er een havik met een kip in z'n poten en een ekster er achteraan door de tuin racen. ik vergat het hok te sluiten, gisterenavond) - Moet dat dan? In de hemel zijn wezens waar wij moeilijk voorstelling van kunnen krijgen. Mijn gereformeerde Bijbelverklaringen zijn wellicht 'fantasierijker' dan Gods Woord zelf, ... het zij zo, ... is misschien mogelijk. Maar hun taak is duidelijk verwoord en daar gaat het om.

Laten wij ons toch vooral beoefenen om Gods onfeilbaar Woord onversneden gewoon te lezen voor wat er staat, geloven wat er staat en voor zover voor ons van toepassing te doen wat wordt geleerd, volgens niet 'fout ' maar goed Schriftgebruik.
Dan is Openbaring voor mij dat deel van de profetie wat nog ontbrak voor de goede beeldvorming van de nabije toekomst. En ja, voor Bijbelse geschiedenis halen wij hier op het forum allemaal wel een 8 1/2, maar voor Bijbelse toekomst (toenemend actueel !!) ........ eigenaardig ? :-k

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor JohannesHermanus » 25 apr 2016 12:25

jaapo schreef:En wat is nou weer die grote zonde die begaan werd na de topervaring van de liefde tussen man en vrouw? Ik begrijp er niets van.

Herkenbaar, ik begreep het (of wellicht beter gezegd: ik zag) het ook pas na een uitleg. De joodse Midrasj geeft hoog op van dit boek.

In 1Kon.4:32 staat:

En hij sprak drie duizend spreuken; daartoe waren zijn liederen duizend en vijf.

De volledige titel van dit lied (behorend bij die 1005), Hooglied, indiceert dat dit werk het beste is van al zijn muzikale werken. Samen met Ruth, Ester, Prediker en Klaagliederen behorend tot de Megilloth welke met Pasen wordt voorgelezen door de joden.

Het boek Hooglied past uitstekend in de Bijbel om een voorbeeld aan te nemen en om van te leren, om er beter van te worden! Wat dat betreft schaar ik dit boek met zijn inhoud onder de volgende Schriftaanhalingen die betrekking hebben op dit onderwerp: Gen.2:24; Spr.5:15-23; 1Kor.7:1-5; Ef.5:22-23; Kol.3:18-19; 1Pet.3:1-7

In Heb.13:4 (zet maar gerust in bovenstaand rijtje) kunt u het volgende lezen:

Het huwelijk is eerlijk onder allen, en het bed onbevlekt; maar hoereerders en overspelers zal God oordelen.

Dit vers geeft wat mij betreft kernachtig weer waar het in Hooglied om gaat. En wat doet Salomo na deze excellente ervaring? Hij pleegt de zonde van polygamie...

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor Chaya » 25 apr 2016 13:28

jaapo schreef:@Chaya: Waarom is het naïef om te denken, dat het Hooglied alleen maar een liefdeslied is? Het kan evenzeer naïef zijn, te denken, dat dit gedicht een beeld is van Christus en Zijn bruid, de gemeente van gelovigen. De mensen die dit dachten, en het daarom aan de canon toegevoegd hebben, waren misschien ook wel een beetje naïef. En als het dan toch in de bijbel thuishoort, wie legt me dan uit, voor welke onderdelen van de gemeente de lichamelijke beschrijvingen van de bruid en haar erotische emoties dan model staan?

De Bijbel bevat geen boeken die alleen over de aardse liefde zou gaan. Aardse liefde is vaak niet zo mooi en onvoorwaardelijk.
In deze topics search.php?keywords=Hooglied&terms=all&author=&sc=1&sf=titleonly&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=Zoeken
is dit Bijbelboek uit en te na besproken.
En HIER kun je allerlei vragen en antwoorden vinden uit de vragenrubriek.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Duuk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 feb 2016 21:05

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor Duuk » 25 apr 2016 13:58

jaapo schreef:@Chaya: Waarom is het naïef om te denken, dat het Hooglied alleen maar een liefdeslied is? Het kan evenzeer naïef zijn, te denken, dat dit gedicht een beeld is van Christus en Zijn bruid, de gemeente van gelovigen. De mensen die dit dachten, en het daarom aan de canon toegevoegd hebben, waren misschien ook wel een beetje naïef. En als het dan toch in de bijbel thuishoort, wie legt me dan uit, voor welke onderdelen van de gemeente de lichamelijke beschrijvingen van de bruid en haar erotische emoties dan model staan?


De gemeente bestond in die tijd nog niet. Het kan dus nooit zo zijn dat de bruid daar de gemeente mee werd bedoeld.
Typisch gevalletje dus van 'fout' schriftgebruik ;)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor naamloos » 25 apr 2016 14:05

Duuk schreef:De gemeente bestond in die tijd nog niet. Het kan dus nooit zo zijn dat de bruid daar de gemeente mee werd bedoeld.
Tenzij het profetie is.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Duuk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 feb 2016 21:05

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor Duuk » 25 apr 2016 14:07

Een zeer typisch geval van verkeerd schriftgebruik is hoe deze tekst vaak wordt uitgelegd:
Hand. 1:6 Zij dan die samengekomen waren, vroegen Hem: Heere, zult U in deze tijd voor Israël het Koninkrijk weer herstellen?
Een soortgelijke opmerking maakte de Emmaüsgangers ook: Lukas 24:21 En wij hoopten dat Hij het was Die Israël zou verlossen.

Er wordt dan gezegd dat de discipelen een domme vraag stelden. Ze hadden toch kunnen weten dat Jezus hiervoor niet was gekomen? Dan wordt er gezegd dat Jezus hen berispte.

Als je bedenkt dat de discipelen 3 jaar van Jezus onderwijs hadden gehad en ook nog eens 40 dagen Koninkrijksonderwijs na Zijn opstanding (Hand. 1:3) dan is het eerder dom om te stellen dat die vragen niet terecht waren.
Dat Jezus gekomen is om het Koninkrijk van Israël te herstellen wordt in het begin van de evangeliën al bezongen door Zacharias en Maria, net zoals de engel Gabriël al tegen Maria had gezegd. Maar ook Jezus verkondigde het Koninkrijk van God gedurende Zijn omwandeling
Laatst gewijzigd door Duuk op 25 apr 2016 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten