"fout" Schriftgebruik

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor JohannesHermanus » 27 apr 2016 21:01

hans0166 schreef:Het is natuurlijk helemaal vrij om te vinden en denken, maar je presenteert jouw zienswijze wel erg vaak als de juiste....

Dat is een uitspraak met een geheel subjectieve lading. Daarbij wil ik u attenderen op een eerder gedane uitspraak van mij:

JohannesHermanus schreef:Of een tekst een bepaalde uitleg valide maakt, daar kan je het beste zelf over nadenken.



hans0166 schreef:Meerdere vrouwen en slaven is volledig bijbels, niets op tegen.

Het is natuurlijk helemaal vrij om te vinden en denken, maar je presenteert jouw zienswijze wel erg vaak als de juiste...

hans0166 schreef:Maar vergeet niet die begrippen met de ogen van die tijd en cultuur proberen te zien. Met de bril van nu wordt de bijbel een heel ander boek.

De Bijbel is tijdloos en God heeft Zijn eigen cultuur. Ik zet liever de Bijbel op als bril...
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 27 apr 2016 22:56, 2 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4551
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor naamloos » 27 apr 2016 21:58

hans0166 schreef:Meerdere vrouwen en slaven is volledig bijbels, niets op tegen.
Maar vergeet niet die begrippen met de ogen van die tijd en cultuur proberen te zien. Met de bril van nu wordt de bijbel een heel ander boek.
Dat die dingen in de bijbel beschreven staan wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat er niets op tegen was-is.
Ook nu is er nog polygamie en zijn er miljoenen slaven, niks mis mee?
Er zijn dingen die in elke tijd en cultuur fout zijn, hartstikke fout!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Yoshi

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor Yoshi » 27 apr 2016 22:05

Er was een tijd in onze cultuur dat slavernij gewoon geaccepteerd was. We kunnen tot redelijk ver in de moderne geschiedenis van onze cultuur doorgaan om een zekere vorm van slavernij te vinden. Goed, die noemer had het niet meer, maar feitelijk had het gigantische overeenkomsten. Lees bijvoorbeeld eens over de veenarbeiders in Drente zo rond eind 19e eeuw.

Hartstikke fout? Dat is achteraf altijd makkelijk oordelen. Wellicht kijkt men over 100 jaar ook terug op onze samenleving en onze normen en waarden als ontzettend fout.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4551
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor naamloos » 27 apr 2016 23:16

Yoshi schreef:Hartstikke fout? Dat is achteraf altijd makkelijk oordelen. Wellicht kijkt men over 100 jaar ook terug op onze samenleving en onze normen en waarden als ontzettend fout.
Ja HARTSTIKKE FOUT! Dat je dingen achteraf vaak beter ziet maakt maakt het niet minder fout.
Verder hoef ik geen 100 jaar te wachten om te weten dat in onze samenleving een aantal dingen ook hartstikke fout zijn.
En de fouten die ik niet zie, die mogen over 100 jaar gewoon harstikke fout genoemd worden i.p.v. "niets op tegen".
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Whale
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 aug 2015 03:06

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor Whale » 28 apr 2016 05:39

naamloos schreef:....Meerdere vrouwen en slaven is volledig bijbels, niets op tegen.
Maar vergeet niet die begrippen met de ogen van die tijd en cultuur proberen te zien. Met de bril van nu wordt de bijbel een heel ander boek. ....
Dat die dingen in de bijbel beschreven staan wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat er niets op tegen was-is.
Ook nu is er nog polygamie en zijn er miljoenen slaven, niks mis mee?
Er zijn dingen die in elke tijd en cultuur fout zijn, hartstikke fout!


Het principe van slavernij en polygamie hardstikke fout? Dat is Bijbels nogal onverdedigbaar; als dat zo zou zijn had God echt wel een expliciet verbod opgenomen in de Torah, nu is het echter het omgekeerde: het OT en NT bevat juist instructies over hoe men hier op een goede manier mee moest omgaan. Slaven moest na 7 jaar worden vrijgelaten in het OT; Paulus roept meesters op om hun slaven goed te behandelen (=en dus niet vrijlaten). God beschouwt de meerdere vrouwen van David als zegen, vergelijkt zichzelf met een man die met twee vrouwen getrouwd is; dat sluit de kwalificatie 'hardstikke fout' nogal uit lijkt me.

Yoshi

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor Yoshi » 28 apr 2016 06:10

naamloos schreef:Ja HARTSTIKKE FOUT! Dat je dingen achteraf vaak beter ziet maakt maakt het niet minder fout.
Verder hoef ik geen 100 jaar te wachten om te weten dat in onze samenleving een aantal dingen ook hartstikke fout zijn.
En de fouten die ik niet zie, die mogen over 100 jaar gewoon harstikke fout genoemd worden i.p.v. "niets op tegen".

Schreeuwen maakt het niet serieuzer, belangrijker of gewichtiger. Laat dat dus maar achterwege.
Wellicht is het handig voor je om eens met een geschiedkundige te praten over dingen in tijd en ruimte plaatsen. Dan zou je wat leren ipv je eigen mening doorschreeuwen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4551
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor naamloos » 28 apr 2016 06:39

Yoshi schreef:Schreeuwen maakt het niet serieuzer, belangrijker of gewichtiger. Laat dat dus maar achterwege.
Wellicht is het handig voor je om eens met een geschiedkundige te praten over dingen in tijd en ruimte plaatsen. Dan zou je wat leren ipv je eigen mening doorschreeuwen.
Ahumm, ga eerst eens iets doen aan je eigen doorgaans neerbuigende hautaine toon voordat je anderen gaat bevelen. Bovendien mag je op een forum je eigen mening geven, dat doe je zelf ook.
Om te weten of iets fout is hanteer ik de bijbelse regel (waar ik ook achter zou staan als ik geeb christen was): wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet; behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden.
Als een man meerdere vrouwen heeft kan ie zich afvragen hoe hij het zou vinden als de situatie andersom was. Waarom in de wereld zou een vrouw dat anders voelen!
Hoe zou je je voelen als je iemands bezit zou zijn? Dus waarom zou dat voor een ander wel goed zijn? Ik blijf dus bij HARTSTIKKE FOUT, want tijd, cultuur en omstandigheden veranderen daar niets aan.
Laatst gewijzigd door naamloos op 28 apr 2016 07:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Yoshi

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor Yoshi » 28 apr 2016 07:00

Ik beveel niets, ik geef je een tip. Een tip die je zal helpen de geschiedenis te verstaan. Je schreeuwt en dat komt vrij historisch over. Je kiest er dus voor om de tip te negeren en je eigen vrij onderontwikkelde (als in niet wetenschappelijk verantwoord) visie te blijven handhaven. Prima hoor, ook een keuze. Mijn inziens een ontzettende tenenkrommende keuze. Vandaar de reactie.

Daarnaast zeg ik niet dat het goed is, ik zeg enkel dat het zeer gebruikelijk was. Evengoed is het voor ons gebruikelijk om onze ouderen weg te stoppen in een sterfhuis. Wie weet hoe ze daar over 100 jaar over denken. Maar goed, al dit soort gesprekken met nuances zullen aan jouw wel niet besteed zijn. Toedels.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4551
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor naamloos » 28 apr 2016 07:33

Yoshi schreef:Ik beveel niets, ik geef je een tip. Een tip die je zal helpen de geschiedenis te verstaan. Je schreeuwt en dat komt vrij historisch over. Je kiest er dus voor om de tip te negeren en je eigen vrij onderontwikkelde (als in niet wetenschappelijk verantwoord) visie te blijven handhaven. Prima hoor, ook een keuze. Mijn inziens een ontzettende tenenkrommende keuze. Vandaar de reactie.

Daarnaast zeg ik niet dat het goed is, ik zeg enkel dat het zeer gebruikelijk was. Evengoed is het voor ons gebruikelijk om onze ouderen weg te stoppen in een sterfhuis. Wie weet hoe ze daar over 100 jaar over denken. Maar goed, al dit soort gesprekken met nuances zullen aan jouw wel niet besteed zijn. Toedels.
Die "tip" geef je dan in de vorm van een bevel.
Schreeuwen is van alle tijden ja, net zoals zelfgenoegzaamheid, op een ander neerzien e.d.
Je lijkt er vanuit te gaan dat, als ik weet wat jij weet, ik dezelfde mening als jij zou hebben. In ieder geval niet de mijne zoals ik die gegeven heb. En daarom is je voorbarige conclusie dat ik geen of weinig geschiedenis ken, want anders zou ik wel een andere visie hebben (bij voorkeur de jouwe), toch?

Ik weet ook wel dat het het zeer gebruikelijk was, daar gaat het niet over. Het ging over goed of fout. Jij zegt "ik zeg niet dat het goed is" maar als ik ronduit zeg dat het fout is vind je dat tenenkrommend. Toedels!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor Arco » 28 apr 2016 07:45

JohannesHermanus schreef:Omdat Hooglied in uitermate liefelijke melodie de relatie beschrijft tussen Christus en de Bruid, ons de ervaring geeft van het bezig zijn met Hem in het heiligdom en het welbehagen in Hem, hebben we hier niet te maken met de ware Leviticus van de dichterlijke boeken? In dat licht wordt er voldoende aangehaald in het NT denk ik.


Juist dan zou je verwachten dat er geciteerd wordt in het NT uit het boek Hooglied. Bijvoorbeeld in Openbaring als het gaat voer de bruiloft van de bruid en het Lam. Maar ik heb geen citaten gevonden of tekstverwijzingen die op de relatie tussen de bruid en het Lam wijzen vanuit het boek Hooglied.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor elbert » 28 apr 2016 08:39

Arco schreef:Broeder Elbert,

Het lijkt erop dat je de vraag ontwijkt of dat je de bedoeling ervan niet begrijpt. Daarom zal ik de vraag inleiden:
In Hebreeën lezen we uitgebreid over de rol en functie van offers, voornamelijk uit Leviticus. Daarom is Hebreeën het beste commentaar op Leviticus dat we hebben. Bijna ontelbaar zijn de verwijzingen die de schrijver maakt naar Leviticus.

Andere Bijbelboeken worden niet veelvuldig aangehaald, zoals Prediker. Maar bij Hooglied is wat bijzonders aan de hand. Traditioneel wordt dit boek gelezen als de beschrijving van de relatie tussen God/Christus en Zijn bruid. In dit verband zou je op z'n minst verwachten dat, bijvoorbeeld in Hebreeën, een hoofdstuk gewijd wordt aan die relatie met aanhalingen uit het boek Hooglied. Dat heb ik nog niet gevonden. Daarmee ontken ik niet dat Hooglied die relatiebeschrijving niet zou omhelsen, alleen daar is blijkbaar geen aandacht voor in het NT.

Tenzij jij mij kan leiden naar een tekst dat anders leert. Waarom wordt er in het NT niet of nauwelijks geciteerd uit het boek Hooglied?
Broeder Arco,

het probleem zit in je verwachtingen. Je verwacht iets in de Bijbel (een direct citaat) op basis van wat gelovigen uit de Bijbel hebben geleerd. Maar dat is het paard achter de wagen spannen. Je zou eerst zelf de Bijbel moeten lezen en dan nagaan of je hetzelfde hebt geleerd als je medegelovigen.
In mijn geval kom ik tot dezelfde conclusie als deze medegelovigen. Want hoewel er niet rechtstreeks geciteerd wordt uit Hooglied in het NT, is het beeld van de Bruidegom en Zijn Bruid weldegelijk overal aanwezig. Bijvoorbeeld:
Joh. 3:29 Wie de bruid heeft, is de Bruidegom, maar de vriend van de Bruidegom, die erbij staat en hem hoort, verblijdt zich zeer over de stem van de Bruidegom. Deze blijdschap van mij nu is volkomen geworden.
2 Kor. 11:2 Want ik beijver mij voor u met een ijver van God. Ik heb u immers ten huwelijk gegeven aan één Man om u als een reine maagd aan Christus voor te stellen.
Ef. 5:22-33 Hier wordt de relatie tussen man en vrouw gezien als een afspiegeling tussen Christus en Zijn gemeente. Hij is het Hoofd van het lichaam, wat tegelijkertijd betekent dat Hij ook de Bruidegom van Zijn Bruid is.
Openb. 21:2 En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, neerdalen van God uit de hemel, gereedgemaakt als een bruid die voor haar man sierlijk gemaakt is.
Openb. 21:9 En een van de zeven engelen die de zeven schalen hadden, vol van de zeven laatste plagen, kwam naar mij toe en hij sprak met mij en zei: Kom, ik zal u de bruid, de vrouw van het Lam, laten zien.

Op basis van deze beeldspraak van Christus als de Bruidegom en de gemeente als Zijn bruid, is het helemaal niet vergezocht om het Hooglied met betrekking op die relatie te lezen. Sterker nog: het versterkt elkaar alleen maar. Het gaat dus niet eens zozeer om een direct citaat, maar om de inhoud die overeen komt. Als dat zo is, is een hoofdstuk met aanhalingen niet nodig. Dat is dan ook het antwoord op je vraag: "waarom wordt er in de Bijbel geen hoofdstuk gewijd met citaten uit het Hooglied"? Het antwoord is dus dat hetzelfde beeld dusdanig duidelijk in andere delen van het NT wordt gebruikt, dat het overbodig zou zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor JohannesHermanus » 28 apr 2016 08:58

Arco schreef:Juist dan zou je verwachten dat er geciteerd wordt in het NT uit het boek Hooglied. Bijvoorbeeld in Openbaring als het gaat voer de bruiloft van de bruid en het Lam. Maar ik heb geen citaten gevonden of tekstverwijzingen die op de relatie tussen de bruid en het Lam wijzen vanuit het boek Hooglied.

Daarom ben ik ook van mening dat dit boek er vooral in staat om ons te leren over de liefde tussen man en vrouw. Een uitstekend boek om je voor te bereiden op het huwelijk. Kinderen kun je op deze manier (door dit boek als kapstok te gebruiken) prima seksueel voorlichten. Het boek is expliciet maar nimmer banaal!

Indirect moet ik wel denken aan de band tussen God en Zijn bruid. De liefde wordt op sommige momenten zo paradijselijk beschreven. Het huwelijk wordt wel afgeschilderd in de Bijbel als het hoogste beeld voor de relatie tussen God en Zijn volk... En over het huwelijk wordt genoeg gesproken in het NT, ook in relatie tot God en Zijn volk.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 28 apr 2016 09:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor JohannesHermanus » 28 apr 2016 09:11

jaapo schreef:De samenstelling van de bijbel was indertijd mensenwerk.

Over fout Schriftgebruik gesproken... Hoe durft u aan Gods leiding te twijfelen!

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor hans0166 » 28 apr 2016 09:12

De Bijbel is tijdloos


zéér zeker niet.
De Boodschap is tijdloos, maar dient volledig gezien te worden in de context van 2 tot 5000 jaar geleden.

Yoshi

Re: "fout" Schriftgebruik

Berichtdoor Yoshi » 28 apr 2016 09:16

JohannesHermanus schreef:Over fout Schriftgebruik gesproken... Hoe durft u aan Gods leiding te twijfelen!

Dat doe jij ook, en in zekere mate doen we dat allemaal.
Waarom het ene concilie (waar ze de samenstelling van de bijbel bespraken) wel serieus nemen als door God geleid. En andere concilies terzijde schuiven terwijl de deelnemers en een groot deel van het christendom die ook als geleid door God zien?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten