Breng de Joden thuis

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

gravo
Majoor
Majoor

Breng de Joden thuis

Berichtdoor gravo » 03 apr 2016 22:47

Tja, wat moet ik daar nu weer van vinden.

Ik zag een EO-documentaire over 'Christenen voor Israël' die de visie hebben om alle Joden die in Oekraïne wonen naar Israël te krijgen. Koen Carlier heeft dhet als een roeping ervaren om deze visie concreet gestalte te geven, door te gaan wonen in Oekraïne en zoveel mogelijk joodse mensen op te sporen en hen aan t sporen om hun geboorteland te verlaten en zich te vestigen in "het land van hun voorvaderen".
Duidelijk wordt dat hier een bepaalde christelijke theologie achter zit. Men verwacht op basis van een interpretatie van OT-teksten dat de Messias (Jezus) terug zal komen op het moment dat alle Joden weer teruggekeerd zijn in Israël. Om dit scenario werkelijkheid te laten worden, zet men alles op alles om zoveel mogelijk Joden op het vliegtuig naar Tel Aviv te krijgen. Overwegingen van geboorteland, huis en haard, familie of mogelijke ontheemding of gevaren in Israël die de mensen opwerpen worden vrij snel van tafel geveegd. Nee, direct wordt gewezen op de bijbelteksten die kennelijk van belang zijn en de mensen wordt sterk aangeraden om direct hun boeltje te pakken. Soms lukt het, vaak ook niet, kreeg ik de indruk.

Wat vinden jullie van deze praktijken?

Zelf vond ik het nogal stuitend. Is dit niet de zoveelste poging van christenen om hun christelijke visie dwingend op de levens van joden te plakken? En wordt hier niet subtiel dezelfde fout gemaakt die christenen de eeuwen daarvoor ook steeds maakten, namelijk dat zij het beter wisten dan de Joden, dat de Joden naar de pijpen van de christenen moeten dansen en dat de christenen bepalen wat goed voor de Joden is?
En bovendien: worden de Joden hier niet schaamteloos gebruikt om een bepaald christelijk ideaal te verwezenlijken?
De documentaire was niet erg objectief vond ik. Er was duidelijk sympathie voor wat Christenen voor Israël hier doet. Zo werd de hoofdfiguur Koen Carlier filmisch steeds verder opgehemeld. Waar hij eerst nog ploeterend in de Oekraiense modder werd afgebeeld, kwam hij aan het eind van de film in beeld in het zonnige Israël, waar alleen maar blije geredde families om hem heen stonden, opgelucht dat zij eindelijk uit de diaspora gered waren. Er waren ook beelden van Joden die diep door het stof gingen uit dankbaarheid voor wat de christenen hadden verricht. Zo werd het zelfs een beetje propagandistisch.
Zeker omdat ik als christen de te berde gebrachte eindtijdleer in het geheel niet deel, vond ik het theologisch gezien allemaal zeer twijfelachtig. Maar de grootste moeite had ik misschien nog wel met de menselijke kant van de zaak. Is het kosher om mensen zo brutaal te sommeren om hun geboorteland te verlaten om maar aan jouw persoonlijk ideaal te voldoen? En is het wel zo Bijbels om zelf de eindtijd een beetje te gaan organiseren of althans een eerst zetje te geven? En dat Willem Glashouwer als sonore voice-over in beeld schuift is ook al geen aanbeveling.

In de praktijk zal het allemaal wel meevallen denk ik. De documentaire was ook goed in het uitvergroten van de impact van Koen en de zijnen.
Tussen droom en werkelijkheid staan wetten in de weg en praktisch bezwaren.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

mohamed

Re: Breng de Joden thuis

Berichtdoor mohamed » 03 apr 2016 23:00

Een kwalijke zaak want diezelfde christenen verwachten dat de messias bij de tweede komst een derde deel van de joden zal uitroeien. In feite brengen ze het joodse volk naar de slachtbank onder luid gepreek dat ze het beste met hen voorhebben.

Uiteindelijk is het antisemitisme van de bovenste plank, christenen voor Israël zijn feitelijk tegen Israël.

Is die docu ook ergens terug te zien?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 04 apr 2016 06:09

Vast wel op uitzendinggemist. Of je er behoefte aan hebt is maar de vraag. Ik vind het misselijkmakend hoe een stel geloofsfanaten uit puur eigenbelang een geloofsgemeenschap van joden uit elkaar proberen te drijven. De vraag die bij mij opkomt; mochten de joden deze keer wel per vliegtuig of is de oude vertrouwde goederentrein weer eens ingezet? Ik weet dat het een drogreden is, maar dat gevoel krijg ik er bij.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 04 apr 2016 07:30

Ik heb de docu als behoorlijk subjectief ervaren. Heb daar niet de Coen gezien zoals ik hem denk te kennen.
Misschien dat onderstaand citaat uit het RD van 31-03 enige nuancering aanbrengt?

Volgens Jacobs geeft de documentaire een „vertekend beeld” van de situatie. „Kijk, je kunt een rabbijn filmen die aan het sporten is en een die de Bijbel bestudeert. Als je alleen de sportende rabbijn uitzendt, dan breng je wel de waarheid maar geef je ook een vertekend beeld. Het beeld dat in de documentaire wordt geschapen, is dat Koen Carlier de Joden allemaal naar Israël wil brengen omdat het einde der tijden aanbreekt. Maar Christenen voor Israël doet echt meer. Er wordt bijvoorbeeld ook voedselhulp gegeven, en ze steunen mensen die helemaal niet naar Israël willen emigreren. Ik heb verschillende Joodse scholen mogen bezoeken die grote steun van CvI ontvangen.”

Jacobs waardeert het werk van Christenen voor Israël in Oekraïne. „Mijn ervaring is dat ze dit zonder bekeringsdwang doen. Ze drammen echt niet door. Ik kom net van een reis naar Oekraïne. Ik heb daar met vele rabbijnen gesproken, en ook die zijn vol lof voor de steun die mensen krijgen die naar Israël kunnen en willen gaan.”

Vorig jaar emigreerden 31.000 Joden naar Israël, onder wie 7.000 uit Oekraïne. „Het is uiteindelijk het Jewish Agency dat de mensen naar Israël brengt en CvI is daarin een geweldige partner”, benadrukt Jacobs.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 04 apr 2016 09:17

1. Iemands roeping in twijfel trekken omdat je zijn visie op de eindtijd niet deelt lijkt me net zo kwalijk als wat Koen Carlier verweten wordt, daar zit namelijk ook een theologie achter. Dan degradeer je een roeping tot "zelf de eindtijd organiseren voor het persoonlijk ideaal".
Of iemands roeping echt is of niet zal uiteindelijk wel blijken. Zolang iemand niet tegen bijbelse principes ingaat (wat iets anders is dan tegen theologische interpretatie ingaan) zie ik geen aanleiding voor verdachtmakingen.
2. Lees de Bijbel en je ziet dat God steeds mensen roept om zijn plannen uit te werken door hen heen.
Zo kan God ook 'christenen voor Israël' gebruiken voor zijn eigen doel.
En dát wat zij fout doen -want waar mensen bezig zijn worden altijd fouten gemaakt- zal Hij ten uiteindelijk ten goede gebruiken.
3. Een kwalijke zaak is het om mensen die je niet kent pure egoïstische en antisemitistische motieven toe te dichten.
Alsof je God bent en weet welke motieven er in de harten van andere mensen leeft, daar wordt ik een beetje misselijk van.
4. De logica hierboven volgend is het ook antisemitisme om het evangelie aan alle volken bekent te maken, want dat moet eerst gebeurt zijn vóórdat Jezus terug komt. En als je aan zending doet ben je eigenlijk ook bezig zelf de eindtijd te organiseren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 04 apr 2016 09:29

Zo te zien ben jij het dus helemaal eens met deze verderfelijke activiteiten.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 apr 2016 09:41

Yoshi schreef:Vast wel op uitzendinggemist. Of je er behoefte aan hebt is maar de vraag.

Dat is zo, eigenlijk niet echt. :mrgreen:

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 04 apr 2016 14:09

Yoshi schreef:Zo te zien ben jij het dus helemaal eens met deze verderfelijke activiteiten.
Feitelijk heb ik mijn mening nog helemaal niet gegeven, maar ik zie geen reden om iemands roeping in twijfel te trekken.
Kijk, als iemand zegt een roeping te hebben om weer Joden te gaan vervolgen en vermoorden, of weer aflaten te gaan invoeren o.i.d. dan zeg ik ''ho even, die roeping kan nooit van God zijn''. Dat is echt en letterlijk verderfelijk.
Maar wie er van deze activiteiten 'ten verderven' gaan is me niet geheel duidelijk, leg eens uit?
Volgens mij is niemands leven in gevaar en wordt er niemand gedwongen!
Als God werkelijk mensen roept om de Joden weer thuis te brengen, dan beschuldig je God indirect van verderfelijke praktijken.

Heb je al eens overwogen om het oneens te zijn met mensen zonder hen negatieve motieven in het hart te leggen? Dat kan gewoon hoor!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 04 apr 2016 14:19

naamloos schreef:Feitelijk heb ik mijn mening nog helemaal niet gegeven, maar ik zie geen reden om iemands roeping in twijfel te trekken.
Kijk, als iemand zegt een roeping te hebben om weer Joden te gaan vervolgen en vermoorden, of weer aflaten te gaan invoeren o.i.d. dan zeg ik ''ho even, die roeping kan nooit van God zijn''. Dat is echt en letterlijk verderfelijk.

Maar nu kan je dat onderscheid niet maken. Spijtig.
Maar wie er van deze activiteiten 'ten verderven' gaan is me niet geheel duidelijk, leg eens uit?
Volgens mij is niemands leven in gevaar en wordt er niemand gedwongen!

Dat laatste is maar zeer de vraag. En bovendien is Israel niet zo'n veilige haven als men wil doen voorkomen. Daarnaast wat Mohamed al aangegeven heeft.
Als God werkelijk mensen roept om de Joden weer thuis te brengen, dan beschuldig je God indirect van verderfelijke praktijken.

Als God werkelijk heeft opgeroepen om oud minster Borst om te brengen, dan beschuldig ik God ook indirect van verderfelijke praktijken. En nu? Moeten we maar op eieren lopen zodra een of andere religieuze dwaas denkt dat er iets van God afkomstig is?
Heb je al eens overwogen om het oneens te zijn met mensen zonder hen negatieve motieven in het hart te leggen? Dat kan gewoon hoor!

Kijk eens in de spiegel.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 apr 2016 14:22

Wat bovendien kwalijk is, is dat ze gemakkelijke 'slachtoffers' uitzoeken. Laat ze maar eens beginnen met hoog opgeleide joodse Nederlanders, of in het buitenland wonende Israëli's.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 04 apr 2016 15:26

Yoshi schreef:Maar nu kan je dat onderscheid niet maken. Spijtig.
Spijtig, voor wie? Ik weet in ieder geval dat het niet bij voorbaat verkeerd is, dus wacht ik rustig af wat er gebeuren gaat zonder mensen zonder aanleiding verdacht te maken.
Yoshi schreef:Dat laatste is maar zeer de vraag. En bovendien is Israel niet zo'n veilige haven als men wil doen voorkomen. Daarnaast wat Mohamed al aangegeven heeft.
Heb je ook bewijzen, dat is namelijk wel zo eerlijk.
Nergens op de wereld is het een veilige haven, al loop je op de ene plaats meer risico dan op de andere.
Yoshi schreef:Als God werkelijk heeft opgeroepen om oud minster Borst om te brengen, dan beschuldig ik God ook indirect van verderfelijke praktijken. En nu? Moeten we maar op eieren lopen zodra een of andere religieuze dwaas denkt dat er iets van God afkomstig is?
God roept niet op om zijn eigen regels te overtreden.
Yoshi schreef:Kijk eens in de spiegel.
Sterk, erruhg sterk! Maar zeg het me gerust wanneer ik ook zo bezig ben. Het is één van de dingen waar ik een loei-hekel aan heb.
Doen alsof je de motieven van anderen kent, anderen woorden in mond leggen, en persoonlijk worden als je het niet met de ander eens bent.
Ik maak me ook regelmatig schuldig aan persoonlijk worden als één of meerdere van die drie dingen gebeuren. :shock:

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 04 apr 2016 15:35

Naïef zijn is een keuze. Jij kiest er overduidelijk voor. Heel veel plezier er mee maar verwacht van mij daar geen aandacht voor.
Interessant ook dat als het over refo of katho gaat je vooraan staat met je steentjes maar nu de indruk wil wekken o zo genuanceerd iets te willen bekijken. Hou jezelf voor het lapje. :D

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 04 apr 2016 15:57

Yoshi schreef:Naïef zijn is een keuze. Jij kiest er overduidelijk voor.
Fout. Je zou moeten zeggen dat ik naÏef op op jouw overkom, want jij kent mij helemaal niet zo goed, en evenmin weet je welke keuzes ik in deze maak. Zelf weet ik dat ik geen keuze heb gemaakt om naïef te zijn.
Yoshi schreef: Heel veel plezier er mee maar verwacht van mij daar geen aandacht voor.
Dankiewel hoor. En nee ik verwacht van jouw niets, en vind het evenmin erg dat ik het zonder jouw aandacht moet stellen.
Yoshi schreef:Interessant ook dat als het over refo of katho gaat je vooraan staat met je steentjes maar nu de indruk wil wekken o zo genuanceerd iets te willen bekijken.
Fout. Ik zeg hoe ik erover denk, en ben er niet op uit om een bepaalde indruk te wekken.

Wat kun je hier van leren? Dat je niet alwetend bent! Je kent andermans gedachten en motieven niet, dus lijkt het me verstandig daar geen gooi naar te doen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 04 apr 2016 16:25

Cicero schreef:Wat bovendien kwalijk is, is dat ze gemakkelijke 'slachtoffers' uitzoeken. Laat ze maar eens beginnen met hoog opgeleide joodse Nederlanders, of in het buitenland wonende Israëli's.

U.S.A. bijvoorbeeld

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 apr 2016 17:14

Het getuigt in ieder geval niet van een overmaat aan respect als je zegt "Hee, jouw religie staat eigenlijk enkel en alleen in het teken van de mijne, dus doe mijn profetie eens vervullen!"

Insta-edit: na 5 minuten had ik al genoeg van deze man. Als het echt Gods plan is dat alle Joden terugkeren naar Israel, heeft Hij daar echt deze kwiebus niet voor nodig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”