Rouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rouw

Berichtdoor Chaya » 13 jan 2017 13:41

irmo schreef:Chaya, ik luister graag naar dominee Vergunst als hij het over dit onderwerp heft. ZIe ook dit mooie interview.
http://www.rd.nl/kerk-religie/ds-a-t-ve ... -1.1121082
http://www.digibron.nl/search/detail/7d ... ted=false#
De preek over Klaagliederen staat op prekenweb, als je wil kan ik die wel opzoeken voor je.

Ik ook irmo. Omdat hij uit de ervaring spreekt.
Zijn lezing over rouwverwerking is ook zo troostrijk.
Bedoel je Klaagliederen 3 vers 27, juk dragen?
Dan heb ik hem inmiddels gevonden en zal hem op een later tijdstip beluisteren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Rouw

Berichtdoor irmo » 13 jan 2017 15:12

Chaya schreef:Ik ook irmo. Omdat hij uit de ervaring spreekt.
Zijn lezing over rouwverwerking is ook zo troostrijk.
Bedoel je Klaagliederen 3 vers 27, juk dragen?
Dan heb ik hem inmiddels gevonden en zal hem op een later tijdstip beluisteren.


Ja, die bedoelde ik. Mooie preek, goed onderwijs. Veel plezier!

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Rouw

Berichtdoor Race406 » 21 jan 2017 13:49

Na het zeer plotseling overlijden van mijn moeder was ik in eerste instantie héél boos op God. Ze zag erg uit naar de geboorte van onze dochter (alhoewel ze niet wist dat het een meisje zou worden.. :wink:). Ze was ook apetrots dat zij haar jongste kleinkind bij het dopen de kerk mocht binnendragen. En opeens was ze er niet meer. Zo uit het volle leven weggehaald naar Vader. Het was genoeg voor haar, ze mocht nu "Boven komen kijken" zoals ik het weleens eenvoudig zeg.
Maar ik vond het niet eerlijk van God, dat Hij haar dat waar ze zo naar uitzag niet meer heeft laten meemaken. Gelukkig mocht mijn boosheid er ook zijn. Maar het is goed. Zij is alles te Boven. Ging ons voor. Of we elkaar straks herkennen? Geen idee... Ik hoop het, maar het doet voor mij nu niet meer zo terzake. Maar 1 ding weet ik wel: Straks zijn we samen tot in alle eeuwigheid niet uitgezongen!
Nu, 5 jaar later, is mijn vader weer hertrouwd met een schat van een vrouw. We zijn ook van haar gaan houden. En pa en zij zijn weer gelukkig samen. Het is goed zo!
Toen ze in de kerk samen geknield lagen voor de zegen ging er echt van alles door me heen. Ondanks dat het een blijde dag was, komen er toch herinneringen en emoties los. Maar ook daar was alle ruimte voor gelukkig.
En toch: Je blijft je moeder missen. Soms ineens, als uit het niets, komen de tranen weer (zoals ook nu... :wink:) En ook dat is goed.
Toen mama thuis opgebaard lag had ik een vast ritme: Koffie, sigaretje roken, bij mama kijken. Dan weer koffie, sigaretje en weer naar mama. Nooit zoveel koffie gehad en gerookt als in die 5 dagen... :shock: :wink: En ja: Ik ben één van die Refowebbers die het durft om een zwaar criminele gewoonte erop na te houden... 8)
Natuurlijk komen er in de dagen voorafgaand aan de begrafenis veel mensen langs. Dat doet goed, zolang er maar geen goedkope teksten op tafel worden gesmeten.... Goed bedoeld, maar daar hebben mensen op dat moment vaak niets aan. Het verdriet is te vers.
Iemand presteerde het om te zeggen dat hij ervan uitging dat de rouwdienst een normale dienst was, en niet zoals de rouwdienst van een jonger iemand uit onze kerk, vol poespas... Terwijl dat juist een heel persoonlijke dienst was waar een getuigenis van uitging waar je jaloers op zou worden! Mooi vond ik dat er een kennis langskwam. Zeer degelijk oud Gereformeerd en nog iets. Hij kan altijd goed zijn woordje doen... Hij kwam, condoleerde ons, ging bij ma kijken, en heeft vervolgens beneden bij ons alleen maar zitten meehuilen. Geen zware teksten of dogmatisch gereutel. Uiteindelijk zei hij dat het tijd was dat hij naar huis ging. Zijn manier van meeleven heeft diepe indruk op me gemaakt! Geen grote woorden vond hij. Laat die maar achterwege... En alles waar je elkaar normaal de dogmatische hersens mee inramt verdwijnt dan ineens zover naar de achtergrond.. Dingen die normaal een zaak van leven of dood schijnen te zijn, zijn dan ineens niet meer van belang. Wat mij dan weer veel zaken heeft leren relativeren. Als het dan niet van belang is, dan zal het nu ook wel niet zo belangrijk zijn denk ik dan maar... :D
Mijn vader is een man van de Oude Berijming. Voor de rouwdienst waren ook allemaal psalmen in die berijming uitgezocht. Terwijl wij in onze gemeente oude en nieuwe berijming zingen, naast de nodige soorten liederen. Maar er kwamen veel mensen die normaliter alleen maar psalmen zingen in hun eigen kerk en daar wilde hij rekening mee houden. Toen wij daartegenin brachten dat er ook mensen zouden komen die weer wat anders gewend waren in hun eigen kerk, heeft hij "zichzelf overwonnen" en toch maar een lied uitgezocht. Dat lied is voor mij heel speciaal geworden: "Ik zag een nieuwe hemel zich verheffen." Ik kan dit lied bijna niet met droge ogen zingen, net zoals dat prachtige lied "Lichtstad met uw paar'len poorten." Het eerste lied staat in de bundel Schriftberijmingen en ook in het oude liedboek.
In de eerste tijd na mama haar overlijden kwam ik dagelijks bij het graf. Toen de steen er stond was dat iets heel confronterends. Het was nu echt definitief voor mijn gevoel. In het begin was ieder stofje en zandkorreltje op de steen een doorn in het oog. Je poetste je ongans om de steen schoon te houden. Was het klaar en liep ik naar de auto dan ging ik soms toch nog ff terug om te kijken of de steen wel echt schoon genoeg was.. :wink: En haalde ik dat ene zandkorreltje toch nog maar van de steen. Want de plek van mama moest netjes zijn en blijven. Nu is dat minder geworden. Nu kom ik ook minder vaak bij het graf. Soms weken niet. En dat is goed zo. Op haar verjaardag, sterfdatum en trouwdag kom ik er sowieso. En af en toe wat vaker. Soms wil dochterlief even kijken bij oma die in de hemel is. Ze is maar wat blij want ze heeft nu 3 oma's en dat kunnen er niet veel zeggen volgens haar.. :D
En de vragen die zo'n bijna 5 jarig meisje kan stellen... :lol:
Doden horen niet, en ik vond het altijd wat vreemd als ik hoorde dat mensen tegen een overleden iemand praatten. Maar ik betrapte me er zelf ook op dat ik bij het graf soms praatte als was ze er nog gewoon. Het gebeurde gewoon. Ieder heeft een eigen manier van rouwverwerking. Dus dit was voor mij ook een leerzaam iets. Rouwverwerking is heel persoonlijk, en dan is eigenlijk niets gek.
Wat mij troost? Eens is er geen rouw meer. Maar dan is Hij voor Zijn kinderen alles en in allen. Blij vooruitzicht dat mij streelt....
Heel verhaal geworden zie ik, maar dan hebben jullie een klein kijkje gekregen in hoe ik al een paar jaar met rouwverwerking omga. :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Rouw

Berichtdoor lekkerbek » 21 jan 2017 16:30

Dank voor het delen! Ik kan me voorstellen dat toen je het aan t opstellen was gewoon weer de tranen over je wangen liepen!
Maar ook vond ik t heel bijzonder om te lezen dat je van de nieuwe vrouw van je vader bent gaan houden! Wat fijn dat je dit je vader gunt, maar dat je jezelf ook de ruimte geeft om lief te hebben naast degene die je lief had! Dit bijt bij jou dus elkaar niet maar vult elkaar aan! Echt mooi om te lezen, nogmaals dank voor het delen!

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Rouw

Berichtdoor Race406 » 21 jan 2017 16:35

Dank je Lekkerbek...
We hadden voor onze dochter 2 namen als doopnaam uitgekozen. De eerste naam de roepnaam en de 2e omdat we dat gewoon een mooie naam vonden met een mooie betekenis. Maar we wilden niet vernoemen. Niet om het één of het ander overigens, maar veel mensen vonden dat we toch wel moesten vernoemen, want dat was de gewoonte en gewenst... En dan doen wij zoiets júist niet.... :mrgreen: Na het plotseling overlijden van ma is 2 weken later onze dochter geboren en hebben we de 2e naam op het laatste moment alsnog gewijzigd en hebben we haar toch naar mijn moeder vernoemd. Als postuum eerbetoon zeg maar. De reactie van mijn vader, toen hij de naam hoorde, vergeet ik mijn hele leven niet weer!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Rouw

Berichtdoor lekkerbek » 21 jan 2017 18:30

Mooi dat je je moeder vernoemd hebt, al was dit eerst niet de bedoeling, wat ik heel goed begrijp! Mijn broer heeft zijn kinderen wel vernoemd en mijn zus niet. Maar mijn ouders zijn zo gek op alle kleinkinderen dat het hen niets uitmaakt!
En toch snap ik dat zo kort na je moeders overlijden je vader zeer blij was dat jullie dochtertje wél vernoemd is, denk dat je achteraf ook blij bent dat je dit gedaan hebt! Al is t alleen maar om de reactie van je vader waar je met regelmaat aan terug denkt. Toch is t ook mooi om met bijzondere gelegenheden als de doopnaam weer genoemd wordt de naam van je moeder terug te horen!

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Rouw

Berichtdoor Race406 » 21 jan 2017 19:22

Zo is dat!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rouw

Berichtdoor MoesTuin » 24 jan 2017 13:15

Race, dank voor je openheid hierin.
Herkenning zeker ook wel.
Allereerst wat prachtig lied, Lichtstad met U Paarlen Poorten



Daar zal ik mijn Heer ontmoeten
Daar zijn geen rouw meer en geen tranen.

Troostvol en Eens....eens het grote Weerzien!

Heftige tijden, mijn vader is eind 2015 overleden en ook hij was een man van de Psalmen.
Maar na een kort ziekbed wilde hij perse dat het Ere zij God werd gezongen tijdens de Dankdienst voor zijn leven waarin alle eer voor de Heer!
En zo is het ook gebeurd. heftige tijden, overgetelijke tijden

en we zongen en nu weer zing ik



De dag na de begravenis keek ik in de vroege ochtend uit het raam en zag daar iets wat ik nog nooit gezien had.
In de lucht tekenden de slierten wolken het kruis afstekend tegen de opgaande zon.
Wat een bemoediging van de Heer, pappa is Thuis bij Hem, het is moeilijk, maar goed zo.
Ik kreeg een inkijkje richting de Hemelpoorten....het kruis en daarachter de opgaande zon, het is volbracht, Christus heeft alles volbracht, alle zonde en pijn zijn weggenomen en het is alles goed.
Geen pijn verdriet, maar eeuwige Vreugde zoals het lied bezingt, Vreugde vreugde vreugde , Is bij U in Eeuwigheid.
En dit troost zo.....nog steeds, iets wat altijd bij blijft.
en zo maak je in het leven van alles mee en je geloofsleven groeit hierin mee, veranderd ook. tijden veranderen en de inhoud vorm van je geloof veranderen mee, maar Christus is en blijft dezelfde en Zijn verlossingswerk.
Net als jij Race omschreef bij jou vader en de liedkeuze.
Mijn geloof wordt ook steeds meer en meer bevrijdt van al die beklemmende door mensen bedachte regeltjes, maar ik sta steeds meer in geloof vrij in Christus die de wet heeft volbracht en ik mag leven aan Zijn Hand, niets meer en niets minder.
Ere zij God in de hoge! tot in Eeuwigheid.
Tot Weerziens pappa!
en we letten goed op mamma hier op aarde de tijd dat ze nog bij ons mag zijn, maar wat ziet ze toch uit ook, mamma, naar het Wederzien, het Wederzien in Christus maar ook om weer samen te zijn met pappa.
Want het is zo moeilijk voor haar, zeker als je ouder bent in de leefdtijd van de zeer sterken bent en je wereldje op aarde om je heen steeds kleiner wordt.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rouw

Berichtdoor Chaya » 24 jan 2017 14:22

irmo schreef:Ja, die bedoelde ik. Mooie preek, goed onderwijs. Veel plezier!

Inmiddels beluisterd. Bijzondere preek, geestelijk onderwijs.
Bedankt irmo voor de luistertip. :D
Race406 schreef:Mijn vader is een man van de Oude Berijming. Voor de rouwdienst waren ook allemaal psalmen in die berijming uitgezocht.

Mijn vader EN moeder ook.
In de rouwdienst zongen we onder meer Welzalig hij wiens zonden zijn vergeven.
Ik heb het heel lang niet kunnen zingen zonder dat de tranen over mijn wangen vloeiden.
Mijn moeder zong vaak Psalmen, tijdens de afwas of het stofzuigen (ook wel andere liederen) en veel Psalmen link ik aan haar. Zij kon er zo veel uit haar hoofd.
Om mij heen heb ik momenteel een aantal mensen in de rouw. De één werd plotseling weduwnaar en een andere vriend had een vrouw die na een kort ziekbed overleed.
Je ziet eigenlijk bij allemaal wel dat het golfbewegingen zijn. Niet elke dag even verdrietig. Mannen hebben over het algemeen de neiging om het verdriet om te zetten in daden, dus harder werken, of juist intensief gaan sporten.
Vrouwen zoeken het meer in verbinding met iemand anders, erover praten.
Race406 schreef:Nu, 5 jaar later, is mijn vader weer hertrouwd met een schat van een vrouw. We zijn ook van haar gaan houden. En pa en zij zijn weer gelukkig samen. Het is goed zo!
Toen ze in de kerk samen geknield lagen voor de zegen ging er echt van alles door me heen. Ondanks dat het een blijde dag was, komen er toch herinneringen en emoties los. Maar ook daar was alle ruimte voor gelukkig.

Fijn voor je vader dat hij nog een lieve vrouw mocht ontvangen. Natuurlijk heb je dan als kind dubbele gevoelens. Je bent blij voor je vader dat hij toch nog een levensgezellin gevonden heeft, maar het doet pijn vanwege het gemis van je moeder.
Ik heb weleens gelezen dat het doorsnijden van de bloedband letterlijk pijn doet.
Zeker als je een lieve ouder en een innige band met hem of haar had.
Met de jaren zal het milder worden, verdwijnen doet het nooit!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Rouw

Berichtdoor Race406 » 24 jan 2017 14:37

Chaya: Of het letterlijk pijn doet? Dat heb ik zo niet ervaren zover ik me kan herinneren. Maar het kan heel goed zijn dat anderen dit weer anders (hebben) ervaren.
Maar geestelijk doet het intens veel pijn.
We hebben in de rouwdienst overigens allemaal psalmen gezongen die veel betekenis hebben gekregen in het leven van ma.
Ja, het blijft altijd, al kan ik me voorstellen dat je als je 70 bent niet meer regelmatig huilt om de dood van je ouders. Maar goed, daar heb ik geen ervaring mee, want die leeftijd heb ik nog (lang) niet.... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Rouw

Berichtdoor irmo » 27 jan 2017 11:38

Chaya schreef:Inmiddels beluisterd. Bijzondere preek, geestelijk onderwijs.
Bedankt irmo voor de luistertip. :D


Graag gedaan :D

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rouw

Berichtdoor MoesTuin » 28 jan 2017 11:42

"ROUW"

"Alles heeft zijn tijd"

Je bént niet dood – de Heer heeft je geroepen
bij Hem te wonen in zijn glanzend huis.
Je hoeft geen rust en vrede meer te zoeken,
je hebt ze nu – want je bent veilig thuis.
Je bent niet dood – je mag voor eeuwig leven,
je bent verlost van onvolkomenheid,
van pijn en van verdriet. God zal je geven
een onbegrensd geluk in onbegrensde tijd.
Je bent niet dood – maar ach, ik zal je missen
zoals een mens de meest geliefde mist.
De jaren van geluk zijn nooit meer uit te wissen,
en ik geloof: God heeft zich niet vergist…


Voor alles wat gebeurt is er een uur, een tijd voor alles wat er is onder de hemel.
Er is een tijd om te baren en een tijd om te sterven,
een tijd om te planten en een tijd om te rooien.

Nooit weet de mens wanneer zijn tijd gekomen is: zoals de vissen verraderlijk worden gevangen door de fuik en de vogels door de val, zo wordt de mens verrast door de verraderlijke tijd, wanneer die als een klapnet op hem valt.

Dus eet je brood met vreugde, drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan. Draag vrolijke kleren, kies een feestelijke geur. Geniet van het leven met de lief die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus geniet op elke dag. Het is je gegeven.

(Nel Benschop. Uit: De stem uit de wolk, Kok, Kampen 1977)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Rouw

Berichtdoor Johan100 » 28 jan 2017 23:12

Race406 schreef:Na het zeer plotseling overlijden van mijn moeder was ik in eerste instantie héél boos op God. Ze zag erg uit naar de geboorte van onze dochter (alhoewel ze niet wist dat het een meisje zou worden..(....)

Bedankt voor het delen! Ja, dat kunnen lastige dingen zijn.

MoesTuin schreef:

Heftige tijden, mijn vader is eind 2015 overleden en ook hij was een man van de Psalmen.
Maar na een kort ziekbed wilde hij perse dat het Ere zij God werd gezongen tijdens de Dankdienst voor zijn leven waarin alle eer voor de Heer!
(....)

Ook bedankt voor het delen Moestuin!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

mirandav87

Re: Rouw

Berichtdoor mirandav87 » 29 apr 2017 10:57

Goedemorgen allemaal,

Ik heb een vraag ik weet niet of hij hier hoort maar laat het me weten.

Ik heb in september een zoontje verloren na de geboorte (hij was 1 van een tweeling).
Nu heb ik me aangemeld bij 'in de knop gebroken', heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb namelijk al een paar keer een formulier in gevuld en gebeld maar ik krijg geen contact met ze, dit maakt mij erg onzeker.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten, Miranda van Ee

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Rouw

Berichtdoor Johan100 » 29 apr 2017 11:33

mirandav87 schreef:Goedemorgen allemaal,

Ik heb een vraag ik weet niet of hij hier hoort maar laat het me weten.

Ik heb in september een zoontje verloren na de geboorte (hij was 1 van een tweeling).
Nu heb ik me aangemeld bij 'in de knop gebroken', heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb namelijk al een paar keer een formulier in gevuld en gebeld maar ik krijg geen contact met ze, dit maakt mij erg onzeker.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten, Miranda van Ee


Hoi Miranda,

Ik heb er geen ervaring mee. Wel wil ik je veel sterkte toewensen en de kracht en ondersteuning van God!

Groeten, Johan
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten