Voel me alleen in geloof

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lola2015
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 dec 2015 16:31

Voel me alleen in geloof

Berichtdoor Lola2015 » 10 mar 2016 09:13

Op zoek naar rust, herkenning en vertrouwen in de toekomst....

Ik kom uit een groot gezin. Ouders, 5 broers en zussen.
Christelijk opgevoed, ik ben inmiddels getrouwd en heb een zoontje.

Ik ben de enige nog van mijn broers en zussen die naar de kerk gaat. Voel me daarin heel alleen. Ook lees ik veel over de ontkerkelijking en dat steeds meer mensen afscheid nemen van de kerk, het christendom kleiner wordt in Nederland.

Ik zie de toekomst van Nederland somber in als ik lees over de krimpende kerken en gemeenten, en er ook in m'n ouderlijk huis steeds minder ruimte is voor God.

Wie heeft tips om hiermee om te gaan?
Hoe zien jullie de toekomst van christenen in Nederland? Gaat de krimp door, of zal er een verandering komen wat weer leven blaast in het christendom?
Wie voelt zich ook alleen staan?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Voel me alleen in geloof

Berichtdoor meribel » 10 mar 2016 12:03

ik zoek christenen op, in de kerk, in de vereniging, naar een sing-in
ga bijv. naar de jongeren dag,( je klinkt jong ) , dat helpt heel goed tegen het gevoel alleen te zijn

ik begrijp dat je je alleen voelt in je gezin maar er zijn echt nog heel veel christenen in nederland.
kijk bijv. of er een gebedsgroep is in je woonplaats, ga in de stille week naar de Vespers die georganiseerd worden,

en bedenk dat alle christenen je broers en zussen zijn, en echt alleen ben je als christen natuurlijk nooit. ( denk aan de Ene die altijd bij je is )

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Voel me alleen in geloof

Berichtdoor StillAwake » 10 mar 2016 13:01

Lola2015 schreef:Op zoek naar rust, herkenning en vertrouwen in de toekomst....

Ik kom uit een groot gezin. Ouders, 5 broers en zussen.
Christelijk opgevoed, ik ben inmiddels getrouwd en heb een zoontje.

Ik ben de enige nog van mijn broers en zussen die naar de kerk gaat. Voel me daarin heel alleen. Ook lees ik veel over de ontkerkelijking en dat steeds meer mensen afscheid nemen van de kerk, het christendom kleiner wordt in Nederland.

Ik zie de toekomst van Nederland somber in als ik lees over de krimpende kerken en gemeenten, en er ook in m'n ouderlijk huis steeds minder ruimte is voor God.

Wie heeft tips om hiermee om te gaan?
Hoe zien jullie de toekomst van christenen in Nederland? Gaat de krimp door, of zal er een verandering komen wat weer leven blaast in het christendom?
Wie voelt zich ook alleen staan?

Ook ik ben de enige vanuit mijn ouderlijk huis die gelooft.
Dat is hard, en moeilijk.
Blijf voor ze bidden, en geloof dat wij niet over de toekomst van de kerk in het algemeen en onze geliefden in het bijzonder gaan...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

onesimoes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 okt 2015 09:34
Contacteer:

Re: Voel me alleen in geloof

Berichtdoor onesimoes » 10 mar 2016 17:41

Je zegt dat jouw broers/zussen niet geloven (blijf bidden voor ze en getuig van Jezus), maar jouw man en kind wel?
Hoe is het de relaties met broeders/zusters in de kerk?

We lezen wel over krimpende kerken en ontkerkelijking in Nederland en vele andere landen. Maar we mogen weten dat een "krimpende kerk" niet bestaat. Het evangelie gaat uit en dagelijks wordt het aantal mensen in het Koninkrijk van God alleen maar groter en groter. De kerk krimpt niet, maar wordt altijd uitgebreid.
Ieder die God heeft aangewezen tot zaligheid zal ook gered worden, maar de manier hoe God dit tot stand brengt is door het verkondigen van het evangelie, door gebed.

Daarom, geef niet op, geen overheid, demonen of wat dan ook in de geschiedenis of nu is, is sterker dan God die Zijn trouwe dienaren behoedt.

Yoshi

Re: Voel me alleen in geloof

Berichtdoor Yoshi » 10 mar 2016 18:21

Ik ben pas weer actief gaan geloven toen ik al op mijzelf woonde. Mijn ouders en broer en zus doen dat niet.
Zelf heb ik dat eigenlijk nooit als probleem ervaren. Hooguit vind ik het spijtig voor ze.
Ik heb nadat ik weer actief ging geloven al vrij snel vrijwilligerswerk opgepakt voor de plaatselijke parochie. Dan leer je veel geloofsgenoten kennen en dat vond ik wel versterkend en leuk.

Nina

Re: Voel me alleen in geloof

Berichtdoor Nina » 10 mar 2016 19:25

@ Lola2015,

Ik herken je gevoel wel.
Ik ben de enigste (tot nu toe!) uit het gezin waar ik uit kom, die gelooft. Mijn ouders worden hulpbehoevend, en ik zie bij de rest van ons gezin dat men te druk is met zichzelf. De zorg voor mijn ouders rust daarom voornamelijk op mijn schouders, en dat is soms heel zwaar! Ze wonen ook nog eens op 80 km afstand. Daar komt bij dat een van mijn ouders door een ongeluk erg is veranderd, en vaak onmogelijk gedrag heeft. Erg zwaar om mee om te gaan, het is manoeuvreren om de sfeer goed te houden..

Ook op mijn werk ben ik de enige gelovige.
Ik ben het laatste jaar veel meer gaan bidden voor mijn collega's, en dat werpt zijn vruchten af.

Gelukkig heb ik wel een erg fijn kerkelijk onderdak en een meelevende Bijbelstudie groep. Ik ervaar daar veel verbondenheid en steun van, dat is echt onmisbaar voor me.

liefs van mij, Nina

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Voel me alleen in geloof

Berichtdoor Chaya » 11 mar 2016 15:17

Lola2015 schreef:Wie heeft tips om hiermee om te gaan?
Hoe zien jullie de toekomst van christenen in Nederland? Gaat de krimp door, of zal er een verandering komen wat weer leven blaast in het christendom?
Wie voelt zich ook alleen staan?

Hoi Lola, ondanks het feit dat ik niet echt wezenlijk alleen sta, voel ik me soms wel eenzaam in het geloof. Omdat ik het op een andere manier beleef denk ik.
Ik put troost uit de geschiedenis van Elia. Hij voelde zich alleen in de woestijn en de Heere zond hem water en vlees, dat werd gebracht door de raven. Onreine dieren waren dat. Als je daar over nadenkt, is dat best wonderlijk.
God had ook een mens kunnen sturen die Elia water en brood bracht. Maar Hij liet het de raven doen.
Welke bedoeling heeft God met jouw leven? Vraag Hem om wijsheid over de weg die je moet gaan, tussen onchristelijke familieleden of collega's.
De ontkerkelijking gaat door, we weten niet wanneer dit stopt. Misschien komt er toch een Opwekking, dat weten we niet.
Op biddag mochten we horen dat we niet bezorgd hoeven te zijn. Alles ligt in Gods raad verborgen, het zal Hem nooit uit de Hand lopen.
Blijf bidden voor je familie. Leg het in de handen van de Heere. Hij is bij machte om een krachtige bekering te doen plaatsvinden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Lola2015
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 dec 2015 16:31

Re: Voel me alleen in geloof

Berichtdoor Lola2015 » 11 mar 2016 21:14

heel erg bedankt voor al jullie reacties!

Ik ga ze in alle rust aankomend weekend nog eens doorlezen.
Bedankt voor de bemoedigende woorden!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Voel me alleen in geloof

Berichtdoor MoesTuin » 11 mar 2016 21:29

Lola2015 schreef:Op zoek naar rust, herkenning en vertrouwen in de toekomst....




Voor jou Lola, tekst staat in het Lied

https://www.youtube.com/watch?v=rmHw53Hgi6g
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten