Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor mohamed » 31 mar 2016 12:59

mohamed schreef:Waar eenheid is, is ook verdeeldheid, nietwaar?

JohannesHermanus schreef:Verdeeldheid is er zelfs bij de apostelen onderling en ook bij sommige eerste gemeentes was hier sprake van. Die toon zette al vroeg in blijkbaar.

Ja, want eenheid en verdeeldheid zijn de voor en achterkant van de medaille. Christus heeft immers ook duidelijk gezegd dat hij verdeeldheid teweeg zou brengen?

Er zal altijd verdeeldheid zijn zolang er eenheid is, want zonder een die de anderen verdeelt is er geen verdeeldheid.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor JohannesHermanus » 31 mar 2016 13:28

mohamed schreef:Christus heeft immers ook duidelijk gezegd dat hij verdeeldheid teweeg zou brengen?

Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder. (Mat.10:34-35)

Toch is dit niet het bevel. Hooguit een gevolg van de (radicale) keuze voor Jezus. De gelijkgestemden zullen elkaar wel opzoeken vermoed ik.

mohamed

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor mohamed » 31 mar 2016 16:03

mohamed schreef:Christus heeft immers ook duidelijk gezegd dat hij verdeeldheid teweeg zou brengen?

JohannesHermanus schreef:Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder. (Mat.10:34-35)

Toch is dit niet het bevel. Hooguit een gevolg van de (radicale) keuze voor Jezus. De gelijkgestemden zullen elkaar wel opzoeken vermoed ik.

Het is geen bevel maar die tekst dacht ik ook net aan. Als je van een kudde witte schapen de helft zwart verft, schept men eenheid tussen de nieuwe zwarten maar tegelijkertijd verdeeldheid tussen de hele groep. :!:

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor JohannesHermanus » 31 mar 2016 16:28

Ik denk dat we onszelf zwartgeverfd hebben. We zijn dus allemaal zwart. Mochten we wit willen worden, dan kan dat via Jezus. Dan krijgen we dus te maken met onderscheid, vaak met discriminatie ten gevolg. De tweedracht die in voornoemde tekst werd beloofd is niet een tweedracht tussen broeders. Dat spreekt m.i. over een tweedracht tussen mensen die voor Hem zijn of tegen Hem. Neutraal bestaat niet. Maar het is onlogisch om deze tweedracht door te vertalen naar de gemeente. Daar geld een heel andere opdracht.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor Arendsoog » 31 mar 2016 18:12

mohamed schreef:Waar eenheid is, is ook verdeeldheid, nietwaar?

Waar eenheid hoort te zijn, hoort geen verdeeldheid te zijn, nietwaar?
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

mohamed

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor mohamed » 31 mar 2016 19:12

JohannesHermanus schreef:Ik denk dat we onszelf zwartgeverfd hebben. We zijn dus allemaal zwart. Mochten we wit willen worden, dan kan dat via Jezus. Dan krijgen we dus te maken met onderscheid, vaak met discriminatie ten gevolg. De tweedracht die in voornoemde tekst werd beloofd is niet een tweedracht tussen broeders. Dat spreekt m.i. over een tweedracht tussen mensen die voor Hem zijn of tegen Hem. Neutraal bestaat niet. Maar het is onlogisch om deze tweedracht door te vertalen naar de gemeente. Daar geld een heel andere opdracht.

Het is duidelijk dat Christus eenheid onder de broeders beoogde en die was er bij de eerste gemeente. Als je echter die opdracht op het heden betrekt zijn er vele broeders die onderling niet een eenheid zijn.

mohamed

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor mohamed » 31 mar 2016 19:15

mohamed schreef:Waar eenheid is, is ook verdeeldheid, nietwaar?

Arendsoog schreef:Waar eenheid hoort te zijn, hoort geen verdeeldheid te zijn, nietwaar?

Lukas 12:
[51] Denken jullie dat Ik ben gekomen om vrede te brengen op aarde? Nee, zeg Ik jullie, eerder verdeeldheid. [52] Vanaf nu zullen vijf mensen in één huis verdeeld zijn, drie tegen twee, en twee tegen drie: [53] vader tegen zoon, en zoon tegen vader; moeder tegen dochter, en dochter tegen moeder; schoonmoeder tegen schoondochter, en schoondochter tegen schoonmoeder.’

Blijkbaar dus wel.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor Arendsoog » 31 mar 2016 20:22

Arendsoog schreef:Waar eenheid hoort te zijn, hoort geen verdeeldheid te zijn, nietwaar?


mohamed schreef:
Blijkbaar dus wel.

Het lijkt me overduidelijk dat er tussen de gelovigen onderling eenheid behoort te zijn; dat er verdeeldheid op kan treden als bepaalde mensen binnen een gemeenschap gaan geloven en anderen ongelovig blijven volgens jouw tekst ontken ik niet. Ik schrijf echter: waar eenheid hoort te zijn (in de kerk/gemeente), hoort geen verdeeldheid te zijn. Het topic gaat immers over de eenheid van de gelovigen in hun Hoofd, Christus.


Beetje zinloze discussie op deze manier.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor JohannesHermanus » 31 mar 2016 22:24

mohamed schreef:Het is duidelijk dat Christus eenheid onder de broeders beoogde en die was er bij de eerste gemeente. Als je echter die opdracht op het heden betrekt zijn er vele broeders die onderling niet een eenheid zijn.

Dan is het wat mij betreft de vraag of je van broeders kunt spreken in veel gevallen. Broeders zijn volgens mij opgeroepen om en zodoende ook herkenbaar door meen ik, het hebben van een Geest waardoor eenheid kan worden beoefend.

Alleenlijk wandelt waardiglijk het Evangelie van Christus, opdat, hetzij ik kom en u zie, hetzij ik afwezig ben, ik van uw zaken moge horen, dat gij staat in een geest, met een gemoed gezamenlijk strijdende door het geloof des Evangelies; (Fil.1:27)

Maar ik bid u, broeders, door den Naam van onzen Heere Jezus Christus, dat gij allen hetzelfde spreekt, en dat onder u geen scheuringen zijn, maar dat gij samengevoegd zijt in eenzelfden zin, en in een zelfde gevoelen. (1Kor.1:10)

mohamed

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor mohamed » 31 mar 2016 23:28

Arendsoog schreef:Waar eenheid hoort te zijn, hoort geen verdeeldheid te zijn, nietwaar?

mohamed schreef:Blijkbaar dus wel.

Arendsoog schreef:Het lijkt me overduidelijk dat er tussen de gelovigen onderling eenheid behoort te zijn; dat er verdeeldheid op kan treden als bepaalde mensen binnen een gemeenschap gaan geloven en anderen ongelovig blijven volgens jouw tekst ontken ik niet. Ik schrijf echter: waar eenheid hoort te zijn (in de kerk/gemeente), hoort geen verdeeldheid te zijn. Het topic gaat immers over de eenheid van de gelovigen in hun Hoofd, Christus.

Daarom dus de vraag: is Christus' gebed niet verhoord?
Arendsoog schreef:Beetje zinloze discussie op deze manier.

Wel, je reageert er zelf op, :D

mohamed

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor mohamed » 31 mar 2016 23:33

mohamed schreef:Het is duidelijk dat Christus eenheid onder de broeders beoogde en die was er bij de eerste gemeente. Als je echter die opdracht op het heden betrekt zijn er vele broeders die onderling niet een eenheid zijn.

JohannesHermanus schreef:Dan is het wat mij betreft de vraag of je van broeders kunt spreken in veel gevallen. Broeders zijn volgens mij opgeroepen om en zodoende ook herkenbaar door meen ik, het hebben van een Geest waardoor eenheid kan worden beoefend.

Misschien zijn we al een eenheid simpelweg doordat we belijden dat Jezus de Zoon van God is.
JohannesHermanus schreef:Alleenlijk wandelt waardiglijk het Evangelie van Christus, opdat, hetzij ik kom en u zie, hetzij ik afwezig ben, ik van uw zaken moge horen, dat gij staat in een geest, met een gemoed gezamenlijk strijdende door het geloof des Evangelies; (Fil.1:27)

Maar ik bid u, broeders, door den Naam van onzen Heere Jezus Christus, dat gij allen hetzelfde spreekt, en dat onder u geen scheuringen zijn, maar dat gij samengevoegd zijt in eenzelfden zin, en in een zelfde gevoelen. (1Kor.1:10)

Mooie teksten, maar op deze tijd hebben ze geen directe betrekking lijkt mij. Denk aan de vele scheuringen onder christenen en kijk eens wat een veelheid van opvattingen er alleen al op dit forum is. Wat mij betreft hebben die verzen betrekking op de eerste gemeente want sindsdien zijn er altijd geschillen en scheuringen geweest onder christenen.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 apr 2016 02:18

mohamed schreef:Misschien zijn we al een eenheid simpelweg doordat we belijden dat Jezus de Zoon van God is.

Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt! (Mat.7:21-23)

Het gaat hier niet om heidenen, maar om mensen die Christus belijden.

mohamed schreef:Mooie teksten, maar op deze tijd hebben ze geen directe betrekking lijkt mij. Denk aan de vele scheuringen onder christenen en kijk eens wat een veelheid van opvattingen er alleen al op dit forum is. Wat mij betreft hebben die verzen betrekking op de eerste gemeente want sindsdien zijn er altijd geschillen en scheuringen geweest onder christenen.

Zo wordt de Bijbel wel behoorlijk onbetrouwbaar. Volgens mij heeft God Zijn Eigen cultuur en die is niet tijdgebonden. Ik wil best meegaan met de opdracht om eenheid na te streven, maar die eenheid mag niet ten koste van de Waarheid gaan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2016 07:33

mohamed schreef:Lukas 12:
[51] Denken jullie dat Ik ben gekomen om vrede te brengen op aarde? Nee, zeg Ik jullie, eerder verdeeldheid. [52] Vanaf nu zullen vijf mensen in één huis verdeeld zijn, drie tegen twee, en twee tegen drie: [53] vader tegen zoon, en zoon tegen vader; moeder tegen dochter, en dochter tegen moeder; schoonmoeder tegen schoondochter, en schoondochter tegen schoonmoeder.’

Blijkbaar dus wel.


Dat gaat niet om verdeeldheid hinnen de kerk. Jezus bedoelt dat Joden zich zullen bekeren tot Hem en hun familie soms niet en zo onstaat er verdeeldheid in families omdat sommigen Jezus wel volgen en anderen niet.

Mooie teksten, maar op deze tijd hebben ze geen directe betrekking lijkt mij. Denk aan de vele scheuringen onder christenen en kijk eens wat een veelheid van opvattingen er alleen al op dit forum is. Wat mij betreft hebben die verzen betrekking op de eerste gemeente want sindsdien zijn er altijd geschillen en scheuringen geweest onder christenen.


Wat een vreemde redenering. Er zijn veel scheuringen en verschillende opvattingen dus zal de Bijbel vast niet tot eenheid in deze tijd oproepen. Waarom zou de verdeeldheid niet juist inhouden dat die Bijbelteksten wel betrekking hebben op nu? Die oproep tot eenheid is toch juist zo nodig?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 apr 2016 13:46

mohamed schreef:Daarom dus de vraag: is Christus' gebed niet verhoord?

Wordt elk gebed van Jezus per definitie verhoord?

En Hij scheidde Zich van hen af, omtrent een steenworp; en knielde neder en bad, Zeggende: Vader, of Gij wildet dezen drinkbeker van Mij wegnemen, doch niet Mijn wil, maar de Uwe geschiede. En van Hem werd gezien een engel uit den hemel, die Hem versterkte. En in zwaren strijd zijnde, bad Hij te ernstiger. En zijn zweet werd gelijk grote droppelen bloeds, die op de aarde afliepen. En als Hij van het gebed opgestaan was, kwam Hij tot Zijn discipelen, en vond hen slapende van droefheid. En Hij zeide tot hen: Wat slaapt gij? Staat op en bidt, opdat gij niet in verzoeking komt. (Luk.22:41-46)

Daarmee wil ik niet beweren dat Zijn gebed in uw geval niet verhoord zal zijn, integendeel; die zal ook steeds weer verhoord worden daar waar twee of meer zijn vergaderd in Zijn naam...

Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen. (Mat.18:20)

Eenheid brengend en zoekend neem ik aan. Niet sturend op afscheiding, mits er ketterij aan ten grondslag ligt.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor Arendsoog » 01 apr 2016 16:36

mohamed schreef:Daarom dus de vraag: is Christus' gebed niet verhoord?

Zie de andere reacties.

Wel, je reageert er zelf op, :D

Daar heb je gelijk aan :D
mohamed schreef:Mooie teksten, maar op deze tijd hebben ze geen directe betrekking lijkt mij. Denk aan de vele scheuringen onder christenen en kijk eens wat een veelheid van opvattingen er alleen al op dit forum is. Wat mij betreft hebben die verzen betrekking op de eerste gemeente want sindsdien zijn er altijd geschillen en scheuringen geweest onder christenen.

De eerste christengemeenten bestonden ook uit mensen hoor ;) Lees 1 Korinthe maar eens, wie allemaal bij wie hoort. De een bij Apollos, de ander bij Cefas etc.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Poppie263 en 26 gasten