Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor mohamed » 01 apr 2016 17:16

mohamed schreef:Misschien zijn we al een eenheid simpelweg doordat we belijden dat Jezus de Zoon van God is.

JohannesHermanus schreef:Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt! (Mat.7:21-23)

Het gaat hier niet om heidenen, maar om mensen die Christus belijden.

Het gaat specifiek over joden, want ongerechtigde werken vallen onder de wet van Mozes. Denk ook aan Joh 5,46: ' Denk echter niet dat Ik u bij de Vader zal aanklagen; degene die u aanklaagt is Mozes, op wie u uw hoop gevestigd hebt.'

mohamed schreef:Mooie teksten, maar op deze tijd hebben ze geen directe betrekking lijkt mij. Denk aan de vele scheuringen onder christenen en kijk eens wat een veelheid van opvattingen er alleen al op dit forum is. Wat mij betreft hebben die verzen betrekking op de eerste gemeente want sindsdien zijn er altijd geschillen en scheuringen geweest onder christenen.

JohannesHermanus schreef:Zo wordt de Bijbel wel behoorlijk onbetrouwbaar. Volgens mij heeft God Zijn Eigen cultuur en die is niet tijdgebonden. Ik wil best meegaan met de opdracht om eenheid na te streven, maar die eenheid mag niet ten koste van de Waarheid gaan.

Wel, ik ben niet bij machte om de inhoud van de Bijbel te veranderen, maar ik vind het nou juist onbetrouwbaar als er geen eenheid zou zijn zoals Christus die heeft beoogd. Laat duidelijk zijn: ik onderschrijf wat er in de Bijbel staat en ik onderschrijf de realiteit waar ik in leef. De Bijbel leert dat Christus bad voor eenheid en de realiteit leert ons dat christenen anno nu niet allemaal naar één kerk gaan. Wat ik zeg is dat destijds de christenen een eenheid waren maar nu zijn er velen die zeggen dat zij de ware kerk zijn en de anderen (dus) niet. .

Als ik onredelijk ben hoor ik dat graag en sorry dat ik de indruk heb gewekt de Bijbel te willen verketteren. Dat is niet aan de orde namelijk.

mohamed

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor mohamed » 01 apr 2016 17:22

mohamed schreef:Lukas 12:
[51] Denken jullie dat Ik ben gekomen om vrede te brengen op aarde? Nee, zeg Ik jullie, eerder verdeeldheid. [52] Vanaf nu zullen vijf mensen in één huis verdeeld zijn, drie tegen twee, en twee tegen drie: [53] vader tegen zoon, en zoon tegen vader; moeder tegen dochter, en dochter tegen moeder; schoonmoeder tegen schoondochter, en schoondochter tegen schoonmoeder.’

Blijkbaar dus wel.

Marnix schreef:Dat gaat niet om verdeeldheid hinnen de kerk. Jezus bedoelt dat Joden zich zullen bekeren tot Hem en hun familie soms niet en zo onstaat er verdeeldheid in families omdat sommigen Jezus wel volgen en anderen niet.

Ik weet dat het niet over de verdeeldheid binnen de kerk gaat, maar de kerk gaat toch wel om Christus? En wees eerlijk: er is verdeeldheid onder christenen, we zijn het slechts over enkele zaken met elkaar eens. Wellicht de belangrijkste maar toch voor velen reden om niet bij elkaar te kerken.

Mooie teksten, maar op deze tijd hebben ze geen directe betrekking lijkt mij. Denk aan de vele scheuringen onder christenen en kijk eens wat een veelheid van opvattingen er alleen al op dit forum is. Wat mij betreft hebben die verzen betrekking op de eerste gemeente want sindsdien zijn er altijd geschillen en scheuringen geweest onder christenen.

Marnix schreef:Wat een vreemde redenering. Er zijn veel scheuringen en verschillende opvattingen dus zal de Bijbel vast niet tot eenheid in deze tijd oproepen. Waarom zou de verdeeldheid niet juist inhouden dat die Bijbelteksten wel betrekking hebben op nu? Die oproep tot eenheid is toch juist zo nodig?

Wat ik vreemd vind is dat er geen eenheid is, want dat impliceert dat Christus' gebed niet verhoord is. Raar misschien hoor, maar ik reken er op dat elk gebed van de Zoon verhoord wordt en dacht dat de meeste christenen dat ook geloofden. Als dat geloof hier geen solide argument is, dan spijt me dat en trek ik me graag terug uit de discussie.

mohamed

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor mohamed » 01 apr 2016 17:26

mohamed schreef:Daarom dus de vraag: is Christus' gebed niet verhoord?

JohannesHermanus schreef:Wordt elk gebed van Jezus per definitie verhoord?

Als men stellig beweerd dat er nu geen eenheid is, dan vraag ik mij dat af.
JohannesHermanus schreef:Daarmee wil ik niet beweren dat Zijn gebed in uw geval niet verhoord zal zijn, integendeel; die zal ook steeds weer verhoord worden daar waar twee of meer zijn vergaderd in Zijn naam...

Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen. (Mat.18:20)

Eenheid brengend en zoekend neem ik aan. Niet sturend op afscheiding, mits er ketterij aan ten grondslag ligt.

Dat vind ik wel een beetje gemakkelijk beredeneerd -niet om u de maat te nemen maar veelmeer om u scherp te houden - want Paulus vond het een punt dat in zijn tijd de christenen zich van elkaar wilden onderscheiden door te zeggen dat ze van Christus, Paulus, Petrus of Johannes waren. Toen was het argument niet dat waar twee in zijn naam vergaderd zijn er eenheid is.

Maar misschien is het een onderwerp wat liever onbesproken blijft, ik blijf er liever in mijn eentje over malen dan dat ik onvriendelijk op u overkom.

mohamed

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor mohamed » 01 apr 2016 17:28

Arendsoog schreef:De eerste christengemeenten bestonden ook uit mensen hoor ;) Lees 1 Korinthe maar eens, wie allemaal bij wie hoort. De een bij Apollos, de ander bij Cefas etc.

Ja, dat bewijst dat Christus zijn gebed om eenheid, ook verdeeldheid teweeg brengt. Als God dat niet zou willen zouden we allemaal wel naar een kerk gaan. Er wordt echter wel van ons gevraagd dat niveau te ontstijgen en ik durf vrijmoedig te zeggen dat ik daarin geslaagd ben.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 apr 2016 17:55

mohamed schreef:Wel, ik ben niet bij machte om de inhoud van de Bijbel te veranderen, maar ik vind het nou juist onbetrouwbaar als er geen eenheid zou zijn zoals Christus die heeft beoogd. Laat duidelijk zijn: ik onderschrijf wat er in de Bijbel staat en ik onderschrijf de realiteit waar ik in leef. De Bijbel leert dat Christus bad voor eenheid en de realiteit leert ons dat christenen anno nu niet allemaal naar één kerk gaan. Wat ik zeg is dat destijds de christenen een eenheid waren maar nu zijn er velen die zeggen dat zij de ware kerk zijn en de anderen (dus) niet.

Die eenheid zal gezocht moeten worden in de gemeente waar je naar toe gaat om samen te komen. Lokaal dus. Die eenheid wordt bereikt door het hebben van een en dezelfde Geest. Ik kan me niet voorstellen dat er geen gemeenten zijn waar de eenheid aanwezig is. Ik kan me wel voorstellen dat er gemeenten zijn waar de eenheid niet aanwezig is.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor Arendsoog » 02 apr 2016 16:38

mohamed schreef:Ja, dat bewijst dat Christus zijn gebed om eenheid, ook verdeeldheid teweeg brengt. Als God dat niet zou willen zouden we allemaal wel naar een kerk gaan. Er wordt echter wel van ons gevraagd dat niveau te ontstijgen en ik durf vrijmoedig te zeggen dat ik daarin geslaagd ben.

Is dit niet vergelijkbaar met het feit dat we kunnen zeggen dat de zonde niet volgens Gods wil is, maar toch niet buiten Gods wil omgaat?
Overigens staat er ergens ook iets over het niet verzuimen van de onderlinge bijeenkomsten, en begeerde Paulus de Romeinen te spreken.
Ik weet niet wat je precies bedoelt met het ontstijgen van dat niveau, maar ik als ik het juiste vermoeden heb, is je standpunt in dezen naar mijn mening op z'n minst ongenuanceerd. Maar goed, wie ben ik om je daarop te beoordelen ;)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

mohamed

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor mohamed » 02 apr 2016 20:07

mohamed schreef:Ja, dat bewijst dat Christus zijn gebed om eenheid, ook verdeeldheid teweeg brengt. Als God dat niet zou willen zouden we allemaal wel naar een kerk gaan. Er wordt echter wel van ons gevraagd dat niveau te ontstijgen en ik durf vrijmoedig te zeggen dat ik daarin geslaagd ben.

Arendsoog schreef:Is dit niet vergelijkbaar met het feit dat we kunnen zeggen dat de zonde niet volgens Gods wil is, maar toch niet buiten Gods wil omgaat?
Overigens staat er ergens ook iets over het niet verzuimen van de onderlinge bijeenkomsten, en begeerde Paulus de Romeinen te spreken.
Ik weet niet wat je precies bedoelt met het ontstijgen van dat niveau, maar ik als ik het juiste vermoeden heb, is je standpunt in dezen naar mijn mening op z'n minst ongenuanceerd. Maar goed, wie ben ik om je daarop te beoordelen ;)

De onderlinge bijeenkomsten verzuim ik soms lichamelijk, hoewel ik geestelijk steeds aanwezig ben, zoals ook nu weer.

Altijd een plezier om iemand met een scherp oog te begroeten, natuurlijk mag u mij beoordelen maar het veroordelen is aan God. ;)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor rotterdam » 03 apr 2016 06:53

JohannesHermanus schreef:Die eenheid zal gezocht moeten worden in de gemeente waar je naar toe gaat om samen te komen. Lokaal dus. Die eenheid wordt bereikt door het hebben van een en dezelfde Geest. Ik kan me niet voorstellen dat er geen gemeenten zijn waar de eenheid aanwezig is. Ik kan me wel voorstellen dat er gemeenten zijn waar de eenheid niet aanwezig is.


Waarom lokaal ?
Christus zegt (tot de menigte) "gij zijt alle broeders".

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor JohannesHermanus » 03 apr 2016 13:40

rotterdam schreef: Waarom lokaal ?

Omdat ik niet geloof in een flexpool voor gelovigen. Als steen behoor je in 1 muur te zitten, anders laat je een gat achter waar het door kan gaan tochten, of lekken. In het minste geval veroorzaak je mogelijk zelfs instortingsgevaar.

rotterdam schreef:Christus zegt (tot de menigte) "gij zijt alle broeders".

Als de Meester Jezus is... Amen.

mohamed

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor mohamed » 03 apr 2016 13:47

In een geestelijk huis tocht het toch niet? :)

En zolang de uiterste hoeksteen op de juiste plaats blijft stort geen huis in.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor hubert » 03 apr 2016 13:56

Het topic doorlezend kom ik tot de conclusie dat het in eerste instantie ging over organisatorische eenheid.
Later naar plaatselijke eenheid.
Terwijl ik denk dat Jezus bedoelde persoonlijke eenheid tussen mensen.
En dat is er volop als je ogen ervoor opengaan.
Die moeilijke gesprekken over eenheid binnen refokerken leiden zelden tot iets substantieels.
Of zie ik iets over het hoofd????

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor JohannesHermanus » 03 apr 2016 19:28

hubert schreef:Later naar plaatselijke eenheid.

In die zin: dat de eenheid daar het beste ervaren kan worden. Lokaal een gemeente opzoeken en dienen.

hubert schreef:Terwijl ik denk dat Jezus bedoelde persoonlijke eenheid tussen mensen.

Doch gij zult niet Rabbi genaamd worden; want Een is uw Meester, namelijk Christus; en gij zijt allen broeders. (Mat.23:8)

Ter aanvulling: eenheid tussen mensen die Jezus als Meester hebben dus.

hubert schreef:Die moeilijke gesprekken over eenheid binnen refokerken leiden zelden tot iets substantieels.
Of zie ik iets over het hoofd????

Ik geloof dan ook niet in overkoepelende organisaties. De plaatselijke gemeente, daar zal het moeten gebeuren. En als een zustergemeente er aparte praktijken op na houd, lijkt mij gesprek juist onmisbaar.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor Arendsoog » 04 apr 2016 11:01

hubert schreef:Het topic doorlezend kom ik tot de conclusie dat het in eerste instantie ging over organisatorische eenheid.

Het zou mooi zijn als die er zou kunnen zijn, maar dat zal niet mogelijk zijn als we denken aan het feit dat we allemaal mensen zijn met een eigen wil...

Later naar plaatselijke eenheid.

Ik denk dat dat het niveau is waarop het voor de meeste mensen zich afspeelt, en af zal moeten spelen. Zoek de christenplicht niet te ver weg en in het bijzondere, maar dichtbij en in het alledaagse.

Terwijl ik denk dat Jezus bedoelde persoonlijke eenheid tussen mensen.

Correct, je doelt waarschijnlijk op de Kerk

En dat is er volop als je ogen ervoor opengaan.

Gelukkig wordt die inderdaad soms aangetroffen waar je die niet zou verwachten.

Die moeilijke gesprekken over eenheid binnen refokerken leiden zelden tot iets substantieels.
Of zie ik iets over het hoofd????

Je ziet niet direct iets over het hoofd, denk ik.
Wel zou ik in het algemeen de volgende opmerking willen maken: ik denk dat de eenheid niet per se gezocht hoeft in het één worden als organisaties (laat ik zo de kerkgenootschappen maar even noemen), maar dat er al een heleboel gewonnen is als we (de 'gewone' kerkmensen) beseffen hoe hoog onze kerkmuren zijn. Zijn die zo hoog dat we er niet meer overheen kunnen kijken? Of komen ze tot kniehoogte? (i.e. je kunt er overheen stappen indien nodig en nieuwkomers kunnen binnenkomen)
Het heeft te maken met wat ik al vaker genoemd heb: weten wat hoofd- en bijzaken zijn, en wat de waarde van verschilpunten is. Zo hoeft er niet organisatorisch enorm geschipperd te worden, met mensen voor en tegen, en uiteindelijk nieuwe afsplitsingen e.d. wat netto het aantal kerkverbanden niet verlaagd en enkel zorgt voor nieuwe onenigheid.
Daarbij nog 1 pluspunt: meerdere gemeentes betekent ook dat de predikant meer tijd heeft per gemeentelid. Blijft natuurlijk staan dat de prediking wel Bijbels-evenwichtig moet zijn in iedere gemeente. Maar goed, dat is een andere discussie.

PS: dit bericht is niet zozeer aan @hubert persoonlijk gericht, maar vertolkt mijn gedachtes bij jouw bericht.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten