n.a.v. artikel 'Blijf in de reformatorische kerk!'

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 18 feb 2016 15:39

beste medeforummers,
Ik zit er nogal mee in mijn maag, met het volgende artikel wat ik tegenkwam in de nieuwsrubriek.

http://www.refoweb.nl/nieuws/1472/blijf ... che-kerk-/

Tegenpolen van elkaar, maar wel beiden kinderen van God. “Optimisten en pessimisten. Preciezen en de rekkelijken. Autisten en narcisten. Meneren voorzichtig, ernstig en beducht. Heren vrolijk en orthodox. Meneer wantrouwen en achterdocht. Meneer ruim en gunnend. Mannen als Thomas en mannen als Petrus. Paulus en Demas. Petrus en Judas. Alles is er. En velen hebben er nog de leiding ook. Heb de kerk met z’n voorgangers hartelijk lief, maar laat ze niet de absolute macht in je leven hebben. Dat komt Christus en Zijn Woord toe!”

Van Demas weten we dat hij na een tijd met Paulus meegereisd te hebben weer terug ging. Ik weet niet of hij echt afgevallen is.
Van Judas weten we hoe het met hem afgelopen is. En narcist zijn en het beeld van Christus gelijk zijn/worden, no way.
Wie heeft dit ook gelezen en/of hier een mening over?
Laatst gewijzigd door Johan100 op 18 feb 2016 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Re: n.a.v. de nieuwsrubriek.

Berichtdoor JohannesHermanus » 18 feb 2016 16:12

Narcisme: ziekelijke obsessieve bewondering en liefde voor zichzelf. Een Christelijke narcist= contradictio in terminis...

En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israël! de Heere, onze God, is een enig Heere. En gij zult den Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod. En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Er is geen ander gebod, groter dan deze. (Mar.12:29-31)

Een narcist ziet zichzelf als enige autoriteit en niet God als enige Heere. Hij houd niet van God, maar van zichzelf. Zijn naaste zal een vreemd begrip voor hem zijn, want hij is de enige op de wereld, de rest is ondergeschikt. De beste man etaleert overigens een onnozelheid van hier tot gunder om autisten als tegenpool van narcisten te beschouwen, neem dan een borderliner met een laag zelfbeeld als tegenpool.

Voorts is hij vergeten te verhalen van de pessioptimist: die blijven maar rennen tussen leven en de kist...
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 18 feb 2016 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Nina

Berichtdoor Nina » 18 feb 2016 16:48

Johan 100 schreef:
beste medeforummers,
Ik zit nogal in mijn maag met het volgende artikel wat ik tegenkwam in de nieuwsrubriek.

Waarmee zit je precies, Johan? Zoals ik het begrijp roept Koos op gewoon in je kerk te blijven, ondanks de moeiten die je soms kan hebben.

Is deze oproep van hem trouwens vanwege grote leegloop van de kerk onder de jongeren, die op zoek gaan naar een andere gemeente?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 18 feb 2016 17:02

Nou, met bovenstaande citaat Nina, zie openingspost. Dat zit me niet lekker. Ik vind die uitspraak discutabel.
De oproep is wel mooi!

Is deze oproep van hem trouwens vanwege grote leegloop van de kerk onder de jongeren, die op zoek gaan naar een andere gemeente?
Nee dat valt wel mee volgens mij, maar meer dat er wat verschuivingen zijn en vragen bij jongeren blijkbaar, wat zich weer uit in het bezoeken van jijdaar en heartcry-conferenties naast de kerk.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 18 feb 2016 17:32

Johan100 schreef: En narcist zijn en het beeld van Christus gelijk zijn/worden, no way.
Wie heeft dit ook gelezen en/of hier een mening over?

Ik begrijp dat je ‘in je maag’ (je begrijpt het niet) zit met een narcist die tevens christen (of kind van God) is.
Nu dat kan heel goed hoor alleen je moet wel weten wat een narcistische persoonlijkheid stoornis is.
Het aller belangrijkste (of eigenlijk het ergste) van een narcist is dat hij / zij zelf de stoornis niet ziet en ook nooit tot de ontdekking hiervan komt. Een narcist geneest dus nooit van zijn narcisme ook bij wedergeboorte.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 18 feb 2016 18:19

Bedankt.
benefietdiner schreef:
Ik begrijp dat je ‘in je maag’ (je begrijpt het niet) wat begrijp ik niet? zit met een narcist die tevens christen (of kind van God) is.
Nu dat kan heel goed hoor alleen je moet wel weten wat een narcistische persoonlijkheid stoornis is. Wie zegt dat ik dat niet weet?
Het aller belangrijkste (of eigenlijk het ergste) van een narcist is dat hij / zij zelf de stoornis niet ziet en ook nooit tot de ontdekking hiervan komt.
Dat vraag ik me afEen narcist geneest dus nooit van zijn narcisme ook bij wedergeboorte. Dat vraag ik me ook af
We moeten het vooral gaan promoten, niet dus lijkt mij.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 18 feb 2016 18:58

Het mooiste wat ik van Koos vond is wat hij noemde de ‘preciezen en de rekkelijken’.
Preciezen en de rekkelijken zijn namelijk de contraremonstranten en de remonstranten oftewel het conflict beschreven in de Dordtse leerregels.
Ik ben het met Koos eens maar denk dat de orthodoxs gereformeerden het daar niet mee eens zijn. :D

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Re: n.a.v. artikel 'Blijf in de reformatorische kerk!'

Berichtdoor Arendsoog » 19 feb 2016 19:12

benefietdiner schreef:Het mooiste wat ik van Koos vond is wat hij noemde de ‘preciezen en de rekkelijken’.
Preciezen en de rekkelijken zijn namelijk de contraremonstranten en de remonstranten oftewel het conflict beschreven in de Dordtse leerregels.
Ik ben het met Koos eens maar denk dat de orthodoxs gereformeerden het daar niet mee eens zijn. :D

Insidersgrapje :D Daar herkende ik dat dus van ;) Ik wist dat het ergens naar verwees, maar heb me helemaal niet meer gerealiseerd dat het daar naar verweest :)

En nu nog de vraag of dat er ook mee bedoeld is, of dat hij de termen in een meer hedendaagse/algemene betekenis gebruikte ;)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Terug naar “[Religie] - Open forum”