Vluchtelingen halalvoedsel aanbieden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Nomad
Verkenner
Verkenner

Vluchtelingen halalvoedsel aanbieden

Berichtdoor Nomad » 16 feb 2016 09:30

Met een groepje christenen maken wij af en toe een maaltijd voor vluchtelingen. Hierbij proberen wij allochtonen en autochtonen aan elkaar te koppelen. Nu is in ons groepje wat verschil van mening over al dan niet halalvoedsel aanbieden. Voor sommigen is de oplossing om gewoon alleen rundvlees, kip en vegetarisch aan te bieden. Anderen gaan verder en halen Halalvlees. We willen er geen hoofdzaak van maken maar dit dreigt het nu wel te worden. Is dit een zaak van middelmatigheid waarin iedereen vrij kan zijn of hebben we het hier over eten van offervlees?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Vluchtelingen halalvoedsel aanbieden

Berichtdoor Mortlach » 16 feb 2016 10:01

Het lijkt me vooral de vraag of je de maaltijd voor jezelf of voor de vluchtelingen bereidt. Als je graag wilt dat de vluchtelingen kunnen deelnemen aan de maaltijd, dan lijkt het antwoord me duidelijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 16 feb 2016 10:19

Allereerst is het belangrijk waar het om gaat. Gaat het om de goede omgang met allochtonen en autochtonen samen of het evangelie aan moslims te brengen?

Halal vlees eten hoort bij hun geloof, is een onderdeel van hun geloof en levenswijze.
God heeft deze levenswijze, behorende bij hun geloof niet in de wereld gebracht.
Dan weten we ook wie het wel in de wereld gebracht heeft, nl satan.
Wanneer we dan halalvlees te eten geven omdat dat bij hun geloof hoort respecteren we satan.
Dus ik zou kip, rund of wat dan ook geven.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 16 feb 2016 10:23

Kip en rund moet ook op Islamitische wijze geslacht zijn om halal te zijn! De kip, runderlap of lamskotelet uit de supermarkt is net zo haram, ok, iets minder, als een varkenslapje.

Halal gaat over de manier van slachten en niet over de vraag of het stukje vlees varken is. Als je dus vlees aanbiedt moet het halalvlees zijn! Halalvlees is vlees dat in naam van Allah gedood is (waarover de naam Allah is uitgeroepen bij het slachten). Dat is een soort dankgebed aan Allah. Het dier is immers door de gunst van Allah geschapen (vanuit het perspectief van Moslims).

Ik zou dat geen offervlees noemen, maar ik kan me enige moeilijkheden voorstellen. Maar aan de andere kant is het wel mooi, het dier is niet alleen plofkip of kiloknaller, maar een schepsel.

Als er bij mij moslims komen eten haal ik vlees bij de Islamitische slager of is het eten vegatarisch.
Laatst gewijzigd door blijblij op 16 feb 2016 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 16 feb 2016 10:24

Teus schreef:Allereerst is het belangrijk waar het om gaat. Gaat het om de goede omgang met allochtonen en autochtonen samen of het evangelie aan moslims te brengen?

Halal vlees eten hoort bij hun geloof, is een onderdeel van hun geloof en levenswijze.
God heeft deze levenswijze, behorende bij hun geloof niet in de wereld gebracht.
Wanneer we dan halalvlees te eten geven omdat dat bij hun geloof hoort respecteren we satan.

Als dat je instelling is kan je misschien maar beter ander vrijwilligerswerk gaan zoeken. Behoorlijk respectloos en niet gastvrij om op deze manier met anders-gelovigen om te gaan. Jij verwacht toch ook respect van anders-gelovigen wat betreft jouw geloof? Redelijk hypocriet dit.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 16 feb 2016 10:27

Teus schreef:Allereerst is het belangrijk waar het om gaat. Gaat het om de goede omgang met allochtonen en autochtonen samen of het evangelie aan moslims te brengen?

Op zich lijkt deze levenswijze best wel op de joodse reinheids- en spijswetten.....
In mijn ogen respecteer je de individuele gelovige! Maar het blijkt soms nogal lastig te zijn hier om je in een ander te verplaatsen...
Ik hoop altijd maar dat ik dezelfde ruimte geef aan anderen om hun geloof te belijden als ik krijg

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 feb 2016 10:43

Zou je belijdende Joden ook niet-kosher voedsel voorzetten?

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 16 feb 2016 12:56

Teus schreef:Halal vlees eten hoort bij hun geloof, is een onderdeel van hun geloof en levenswijze.
Met alle respect, maar ik vind u een van de onverdraagzaamste mensen die ik ken. Deze reactie getuigt mijns inziens daarvan. Wanneer wij mensen met een andere religie ontmoeten en willen helpen dan is respect voor elkander toch het belangrijkst en het sleutelwoord tot vreedzaam contact en opbouwende communicatie? Denkt u dat u vluchtelingen en bijvoorbeeld uw moslimburen kunt helpen met het aanbieden van niet-halalvoedsel? Zouden zij daarmee geholpen zijn? Zouden zij uw hulp waarderen?

"Onze verontschuldigingen, heer Teus, maar wij eten uit respect voor onze God alleen voedsel dat halal is."
"U kunt dit krijgen en anders niets. Als ik u halalvoedsel voorschotel respecteer ik immers de satan."

Dit lijkt mij een buitengewoon geschikte manier van vluchtelingenhulp... #-o
"Een libelle zweeft over het water..."

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 feb 2016 13:24

Hier heb ik eens een artikel over gelezen, waarin twee personen hun mening hierover beschreven.
Halal voedsel voor vluchtelingen ongewenst en onnodig
Als ik dat lees, krijg ik de indruk dat e.e.a. minder dwingend ligt, dan dat vrijzinnigen en ongelovigen alhier vanuit zogenaamd respect graag willen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 16 feb 2016 13:45

Aangaande dan het eten der dingen, die den afgoden geofferd zijn, wij weten, dat een afgod niets is in de wereld, en dat er geen ander God is dan een. (1Kor.8:4)

Er bestaat geen andere God!

Conclusie: een afgodenoffer is dus niets bijzonders; het is vlees en meer niet. Als eten al geen probleem hoeft te zijn, waarom het aanbieden dan wel?

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 16 feb 2016 13:50

Het is natuurlijk heel attent om voor deze doelgroep halal-vlees aan te schaffen. Met een klein groepje kun je dat denk ik ook wel doen. Een praktisch probleem wordt het als je complete vluchtelingenkampen te eten moet geven. Halalvlees van de islamitische slager is duurder dan normaal vlees en voor een groot kamp bijna niet te betalen. Volgens mij vinden de meeste vluchtelingen het niet eens zo'n heel groot probleem dat het geen precies halalvlees is. Mijn ervaring is dat deze mensen ook wel gewoon vlees eten, met uitzondering van varkensvlees natuurlijk. Ik heb geregeld gebarbequed met mijn turkse buren en naast dat ze een aparte barbeque hadden voor hun vlees, waar geen varkensvlees op mocht, aten ze gewoon kip en rund uit de supermarkt. Wellicht dat dit anders ligt voor vluchtelingen, maar dat zul je zelf het beste weten. Ik zou zeggen, vraag het de mensen gewoon. :)

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 16 feb 2016 14:05

Boekenlezer schreef:Hier heb ik eens een artikel over gelezen, waarin twee personen hun mening hierover beschreven.
Halal voedsel voor vluchtelingen ongewenst en onnodig
Als ik dat lees, krijg ik de indruk dat e.e.a. minder dwingend ligt, dan dat vrijzinnigen en ongelovigen alhier vanuit zogenaamd respect graag willen.

Minder dwingend is iets anders dan een 'noodsituatie'.....
Al krijg ik bij dit bericht vooral een PVV-gevoel overgoten met een gristelijk sausje... het smaakt in elk geval niet naar de fantastische keuken van het Midden-Oosten.

@kinpruik: mijn ervaring is dat het vlees van een islamitische slager goedkoper dan supermarkt en slager (afgezien van kiloknallers of bewerkt vlees als schnitzels, die voor de helft of meer uit water bestaan).

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 16 feb 2016 14:08

kinpruik schreef:Een praktisch probleem wordt het als je complete vluchtelingenkampen te eten moet geven.

Dat zijn problemen van praktische aard en niet conform de vraagstelling van de topicstarter:

Nomad schreef: Is dit een zaak van middelmatigheid waarin iedereen vrij kan zijn of hebben we het hier over eten van offervlees?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 16 feb 2016 15:16

De moslims die ik ken halen hun vlees gewoon vaak bij de super. Als er maar geen varkensvlees in zit.
AH heeft een tijdje halalvlees verkocht, maar ik denk dat het geen succes was en het verdween na een paar maanden al uit de schappen.
Op de koshere wijze eten bereiden, lukt niet in een doorsnee Hollandse keuken, want je moet dan sowieso 2 verschillende aanrechtbladen hebben en messen.
Als de nood aan de man is, zullen ze echt wel gewoon bereid voedsel eten, hoe deden ze dat in de oorlog?
Ik ken dit probleem niet, heb het nog niet aan de orde gehad. Maar ik kan me voorstellen dat dit een lastige kwestie kan zijn.
Maar onoplosbaar is het niet, want de islamitische slagers zijn in de grotere steden talloos.
Ik raakte er een keer per ongeluk in verzeild. In een andere stad zat altijd een prima slager die ik bezocht als ik daar was.
Op een dag liep ik daar binnen en vond het wel veranderd. Maar het bleek een vriendelijke Turkse meneer te zijn, die de slagerij had overgenomen.
Dus geen ham en karbonaadjes meer, maar de lamslapjes (die ik anders nooit koop) waren verrukkelijk. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 feb 2016 15:45

Chaya schreef:Als de nood aan de man is, zullen ze echt wel gewoon bereid voedsel eten, hoe deden ze dat in de oorlog?

Ja, maar nu ze hier zijn, wil je ze toch niet het gevoel geven dat ze nog steeds 'in nood' zijn? Een vegetariër zal normaal gesproken ook wel vlees eten als het alternatief verhongeren is - hoewel er altijd fanaten tussen zitten die liever verhongeren.

Terug naar “[Religie] - Open forum”