Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
JohannesHermanus schreef:Sinds enige tijd ben ik aan het rondkijken naar een geschikte gemeente om lid van te worden. Ik verbaas mij echter over de vele soorten gemeenten die er bestaan. Dit lijkt haaks te staan op wat ik in de Bijbel kan lezen over deze zaak, waar toch vooral wordt opgeroepen tot onderlinge verbondenheid en relatie, dat lijkt een heel ander mandaat te zijn dan denomineren. Waarom zijn er zoveel verschillende denominaties en staan deze nu werkelijk allemaal op verkeerde voet met elkaar? Zijn al deze denominaties het gevolg van conflict en verdeeldheid?
En indien een huis tegen zichzelf verdeeld is, zo kan dat huis niet bestaan. (Mar.3:25)
Kan ik dit betrekken op onze neiging tot denomineren? Of ga ik dan te ver? Er is toch maar een kerk?
Met zoekende groeten.
meribel schreef:ik zou groepen die bij voorbaat vinden dat je alleen bij hun de ware christenen kan vinden wel afschrijven ( vind ik dan hoor )
JohannesHermanus schreef:Thuisblijven is geen optie, zo ver ben ik wel. Ik mis zegen op deze manier. Niet dat ik eenzaam ben, verre van dat zelfs, zo ervaar ik het niet in mijn huisje. Maar dit steentje kan geen bouwwerk op zichzelf zijn.
Chaya schreef: Wat zoek je eigenlijk? Zoek je separerend, bevindelijk of breder evangelisch/gereformeerd?
Chaya schreef:Je kunt ook online eerst preken beluisteren van bepaalde kerkverbanden.
Chaya schreef:Heb je iemand in je omgeving met wie je hierover van hart tot hart kunt spreken?
JohannesHermanus schreef:
Ik heb geen idee wat u hiermee bedoeld, ik waan mij adhv uw uitspraken in de politiek.
Chaya schreef:Ik zal het even in het kort uitleggen, zoals het in het algemeen wordt gezien:
links zijn de kerken die vooruitstrevend of vrijzinnig of remonstrants zijn, dus waar de vernieuwingen in rap tempo gaan.
midden zijn de kerken die soms tot datzelfde kerkverband behoren! maar toch veel zaken bij het oude(re) willen houden.
rechts zijn de kerken die betiteld worden als: zwartekousenkerken/refokerken/bevindelijke stroming.
Alzo, iets duidelijker?
JohannesHermanus schreef:Niet echt, het verward mij meer. Ik snap de begrippen vooruitstrevend en vernieuwend niet. De Bijbel is een duidelijk Boek, daar staan zaken in die vroeger, nu en ook in de toekomst van kracht waren, zijn en blijven. "Midden" komt, zoals u het nu beschrijft, over als een club die er achteraan hobbelt en "rechts" omschrijft u met een aantal woorden die mij onbekend zijn. Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat u hiermee behoudend bedoeld?
JohannesHermanus schreef:Kunt u me ook over dezen het eea verduidelijken? Vind u dezen bijvoorbeeld ook bestaan uit uw broeders en zusters?
Chaya schreef:Ik ben geen kerkendeskundige. Ik ben wel lid van een bepaalde gemeente, maar kijk geregeld over de gemetselde muurtjes heen.
M.a.w. ik ga vaak elders luisteren, ik raad je aan, dit ook te doen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten