Mandaat tot denomineren?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Mandaat tot denomineren?

Berichtdoor JohannesHermanus » 13 feb 2016 16:08

Sinds enige tijd ben ik aan het rondkijken naar een geschikte gemeente om lid van te worden. Ik verbaas mij echter over de vele soorten gemeenten die er bestaan. Dit lijkt haaks te staan op wat ik in de Bijbel kan lezen over deze zaak, waar toch vooral wordt opgeroepen tot onderlinge verbondenheid en relatie, dat lijkt een heel ander mandaat te zijn dan denomineren. Waarom zijn er zoveel verschillende denominaties en staan deze nu werkelijk allemaal op verkeerde voet met elkaar? Zijn al deze denominaties het gevolg van conflict en verdeeldheid?

En indien een huis tegen zichzelf verdeeld is, zo kan dat huis niet bestaan. (Mar.3:25)

Kan ik dit betrekken op onze neiging tot denomineren? Of ga ik dan te ver? Er is toch maar een kerk?

Met zoekende groeten.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Mandaat tot denomineren?

Berichtdoor Mortlach » 13 feb 2016 17:24

Ik herinner me een anecdote van een hoogleraar theologie die als opdracht aan zijn nieuwe studenten vroeg een punt in de Bijbel te vinden waar nog nooit een kerkscheuring over was geweest. Sommigen kwamen met voor de hand liggende zaken, maar er zaten echt heel milliscule punten tussen. Maar natuurlijk wist niemand een punt te vinden waarover nog nooit een scheuring was geweest - en dat wist de hoogleraar natuurlijk ook wel :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 13 feb 2016 18:00

ik heb eerlijk gezegd niet het gevoel dat allerlei denominaties zo op de verkeerde voet staan met elkaar,

ik zou groepen die bij voorbaat vinden dat je alleen bij hun de ware christenen kan vinden wel afschrijven ( vind ik dan hoor )
maar er zijn zat gemeentes die kerkmuuroverstijgend denken

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 14 feb 2016 08:10

JohannesHermanus schreef:Sinds enige tijd ben ik aan het rondkijken naar een geschikte gemeente om lid van te worden. Ik verbaas mij echter over de vele soorten gemeenten die er bestaan. Dit lijkt haaks te staan op wat ik in de Bijbel kan lezen over deze zaak, waar toch vooral wordt opgeroepen tot onderlinge verbondenheid en relatie, dat lijkt een heel ander mandaat te zijn dan denomineren. Waarom zijn er zoveel verschillende denominaties en staan deze nu werkelijk allemaal op verkeerde voet met elkaar? Zijn al deze denominaties het gevolg van conflict en verdeeldheid?

En indien een huis tegen zichzelf verdeeld is, zo kan dat huis niet bestaan. (Mar.3:25)

Kan ik dit betrekken op onze neiging tot denomineren? Of ga ik dan te ver? Er is toch maar een kerk?

Met zoekende groeten.

Je kunt het grote aantal verschillende kerken en gemeenten op twee manieren bekijken: inhoudelijk en praktisch.
Om met dat laatste te beginnen, bedenk even dat er grote verschillen in cultuur zijn tussen de werelddelen. Kerken in Zuid-Amerika hebben een heel andere sfeer, achtergrond en cultuur dan die in Europa. Datzelfde geldt voor kerken in Azië of Afrika. Noord-Amerikaanse kerken kun je weer niet vergelijken met Russische kerken. Enzovoorts, enzovoorts. Er is een heel praktisch verklaring voor onoverbrugbare verschillen.
En het is al even praktisch om te bedenken dat kerken nu eenmaal niet de ruimte hebben om de hele stad of provincie te herbergen. Uit praktisch oogpunt heb je al veel verschillende gebouwen nodig, die dan weer door heel andere mensen bevolkt worden. Die hebben zo hun eigen gewoontes, verhoudingen en achtergronden. Rijke of arme wijken, agrarisch of stedelijk, gesloten op open, het heeft allemaal zijn weerslag op de cultuur en de sfeer van een kerk of gemeente. Kan je ook nooit veranderen.

De andere kant is de inhoudelijke. Veel kerken zijn niet om redenen van geografie of andere praktische zaken van elkaar gescheiden, maar vanuit een principieel meningsverschil. Dan kun je de situatie krijgen dat er twee kerken in dezelfde straat staan, die beiden halfvol zijn op zondag. Niet erg praktisch, maar wel heel principieel.
En dan moet je gaan oppassen, vind ik. Want de keus voor de één, wordt dan automatisch gezien als de keus tegen de ander. Maar wie iets weet van God, begrijpt wel dat dat grote geestelijke problemen oproept. Moet God die keus en die beoordeling dan volgen? Is God dan ook verplicht tegen de ene kerk en voor de andere? Als je er zo naar kijkt, zijn al die op de spits gedreven kerkscheuringen met als resultaat een groot aantal kleine, maar o zo geïsoleerde en naar binnen gerichte kerkjes en gemeentes een verkeerde zaak. Van buiten af gezien ook zeer onvruchtbaar en niet zelden ook heel irritant. Want iedereen in de straat vindt zichzelf de beste, de vroomste, de puurste en de meest Bijbelse van al die groepjes. Maar van buiten af gezien krijg je alleen maar het beeld van pedante en niet voor reden vatbare stijfkoppen.

Als je echter binnen zo'n groep leeft, dan zie je dat heel anders. Je bent verknocht aan de mensen, de geschiedenis en de eigen sfeer en cultuur van zo'n gemeenschap. Je hebt er vrienden, je kent de gewoontes, je word geaccepteerd, je naam is bekend, kortom: je hebt veel te danken aan de ouders en de gelovigen die je daar hebben opgevoed. Daarom zal het je zwaar vallen om daar heftige kritiek op uit te oefenen.

De kunst is volgens mij om tegelijkertijd je eigen kring, je eigen mensen trouw te zijn, maar toch ook met de ogen van God naar andere gelovigen te blijven kijken. In andere kerken leven ook christenen. God kent hen ook. Kennelijk laat God zich niet tegenhouden door plaatselijke gebruiken, door meningsverschillen tussen christenen onderling. Kennelijk overwint God al onze theologische constructies waarmee we de ander op afstand houden. Waar twee of drie in Christus naam bij elkaar zijn, daar is Christus zelf. Door Christus is er geen principieel onderscheid meer tussen de mensen. De Geest is uitgestort op alle vlees. Onze eigen gewoontes, kerkjes, theologieën zijn in dat licht niet zoveel waard.

Dus leef intensief mee in je eigen christelijke gemeenschap, maar blijf met de ogen van God naar alle andere christenen kijken. Relativeer je inhoudelijke meningsverschillen, begraaf de strijdbijl waarmee je je eigen parochie beschermt en steek ook de straat eens over om te zien wat God aan de overkant doet.

Dat we daar in Nederland zo slecht in zijn, is niet iets om trots op te zijn.
Want o, wat zijn we tevreden met onze eigen gemeente, eigen kerk, eigen bijbeluitleg of onze vrome praktijken.
Maar God ziet het hart aan.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 14 feb 2016 11:41

Zowel inhoudelijk als praktisch lukt het meerdere kerken om niet uiteen te vallen in ontelbaar veel brokjes.
De katholieke kerk, de Oosters-orthodoxe kerken, de Lutherse wereldfederatie, de anglicaanse kerk maar ook de mormonen, het WTG, hillsong, enz enz.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 14 feb 2016 13:48

Bedankt voor uw reacties.

Voor zover ik het nu kan bekijken zijn de denominaties ontstaan vanaf de protestantse reformatie in de zestiende eeuw. De algemene (katholieke) kerk moest hervormd worden vanwege de vele dwalingen die de kerk binnen waren geslopen. Ze zijn verworden tot een cult in mijn optiek en er moest dus terecht actie worden ondernomen; het offer van Jezus mag niet geloochend worden. Deze kerk valt dan ook niet onder een denominatie wat mij betreft, evenals WTG, Mormonen en Oosters Orthodoxe kerken, Charismatische bewegingen, vrijzinnigen en wat dies meer zij. Bij deze kerken is niet meer het fundament Jezus, maar het doen van goede werken, buigen voor andere zaken dan voor God alleen en eigen belang, al dan niet door het zoveel mogelijk genereren van geld.

Dan blijft protestantisme over volgens mij. Alwaar ik ook weer vier hoofdstromingen in kan onderscheiden: lutheraans, gereformeerd, anabaptisten en anglicaans. Vanuit deze denominaties zijn over de eeuwen heen weer vele andere denominaties ontstaan. Diversiteit genoeg dus en dat hoeft niet perse zo vervelend te zijn als dat ik in eerste instantie aannam denk ik. Zolang deze diversiteit niet ontaard in onenigheid omtrent basale doctrines, mogen we wellicht best kleur bekennen. Verschil van mening hoeft geen struikelblok te zijn toch, zolang het stijl en vorm betreft? Maar wat als dit verschil van mening een doctrine betreft waaraan in feite niet getornd mag worden, bv: ons enig behoud is het offer van Jezus aan het kruis?

IJzer scherpt men met ijzer; alzo scherpt een man het aangezicht zijns naasten. (Spr.27:17)

Mocht ik mijn keuze hebben gemaakt, dan ontslaat dit in ieder geval mij niet van de plicht om van alle broeders en zusters te houden, dus inderdaad muur overstijgend ook van hen houden die in andere gemeenten samenkomen. Zolang het fundament er maar ligt: het offer van Jezus, Zijn werk aan het kruis. Maar dat betekent ook dat er meer broeders en zusters zijn dan alleen diegenen die gereformeerd zijn... (ja, ook calvinisme maakt mij niet compleet duidelijk hoe de soevereiniteit van God werkt! Op alle punten valt wel wat van af te dingen of aan toe te voegen... Ik ga het beste maar uit van mijn eigen verantwoordelijkheid, daarop zal ik ook aangesproken worden als die Grote Dag aanbreekt immers.)

Naar de genade Gods, die mij gegeven is, heb ik als een wijs bouwmeester het fondament gelegd; en een ander bouwt daarop. Maar een iegelijk zie toe, hoe hij daarop bouwe. Want niemand kan een ander fondament leggen, dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus. En indien iemand op dit fondament bouwt: goud, zilver, kostelijke stenen, hout, hooi, stoppelen; Eens iegelijks werk zal openbaar worden; want de dag zal het verklaren, dewijl het door vuur ontdekt wordt; en hoedanig eens iegelijks werk is, zal het vuur beproeven. Zo iemands werk blijft, dat hij daarop gebouwd heeft, die zal loon ontvangen. Zo iemands werk zal verbrand worden, die zal schade lijden; maar zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur.(1Kor.3:10-15)

Een tekst die zowel op de persoon betrokken mag worden, als op de kerk waar hij/zij bouwsteen van is.

Terugkomend op de tekst aangehaald in mijn eerste posting; ik denk dat deze ietwat uit zijn verband is gerukt (Mar.3:25). Het heeft meer betrekking op de zonde tegen de Heilige Geest. Mijn excuses daarvoor. Echter de situatie kan er wel in ontaarden ben ik van mening.

Thuisblijven is geen optie, zo ver ben ik wel. Ik mis zegen op deze manier. Niet dat ik eenzaam ben, verre van dat zelfs, zo ervaar ik het niet in mijn huisje. Maar dit steentje kan geen bouwwerk op zichzelf zijn.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 14 feb 2016 15:30

meribel schreef:ik zou groepen die bij voorbaat vinden dat je alleen bij hun de ware christenen kan vinden wel afschrijven ( vind ik dan hoor )

Welke groepen bedoeld u hiermee? Zijn dit denominaties of plaatselijke gemeentes die onderdeel van een bepaalde denominatie uitmaken, die zichzelf hiermee op de borst slaan?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 15 feb 2016 12:15

JohannesHermanus schreef:Thuisblijven is geen optie, zo ver ben ik wel. Ik mis zegen op deze manier. Niet dat ik eenzaam ben, verre van dat zelfs, zo ervaar ik het niet in mijn huisje. Maar dit steentje kan geen bouwwerk op zichzelf zijn.

Ik zou zeggen, ga eens hier en daar luisteren.
Wat zoek je eigenlijk? Zoek je separerend, bevindelijk of breder evangelisch/gereformeerd?
Je kunt ook online eerst preken beluisteren van bepaalde kerkverbanden.
Heb je iemand in je omgeving met wie je hierover van hart tot hart kunt spreken?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 15 feb 2016 12:50

Chaya schreef: Wat zoek je eigenlijk? Zoek je separerend, bevindelijk of breder evangelisch/gereformeerd?

Ik heb geen idee wat u hiermee bedoeld, ik waan mij adhv uw uitspraken in de politiek.

Chaya schreef:Je kunt ook online eerst preken beluisteren van bepaalde kerkverbanden.

Ja, doe ik ook. Ik vind de preken van Jaap Fijnvandraat fijn om naar te luisteren. Helaas is deze man overleden.
Ook leer ik veel van deze man; https://www.youtube.com/channel/UClDSdd ... W-VXb9KiHg , Mark Sennet. Engels vind ik een leuke taal en ik begrijp nagenoeg alles.

Chaya schreef:Heb je iemand in je omgeving met wie je hierover van hart tot hart kunt spreken?

Nee.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 15 feb 2016 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 15 feb 2016 13:04

JohannesHermanus schreef:
Ik heb geen idee wat u hiermee bedoeld, ik waan mij adhv uw uitspraken in de politiek.

:lol:
Ik zal het even in het kort uitleggen, zoals het in het algemeen wordt gezien:
links zijn de kerken die vooruitstrevend of vrijzinnig of remonstrants zijn, dus waar de vernieuwingen in rap tempo gaan.
midden zijn de kerken die soms tot datzelfde kerkverband behoren! maar toch veel zaken bij het oude(re) willen houden.
rechts zijn de kerken die betiteld worden als: zwartekousenkerken/refokerken/bevindelijke stroming.

Alzo, iets duidelijker?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 15 feb 2016 13:11

Chaya schreef:Ik zal het even in het kort uitleggen, zoals het in het algemeen wordt gezien:
links zijn de kerken die vooruitstrevend of vrijzinnig of remonstrants zijn, dus waar de vernieuwingen in rap tempo gaan.
midden zijn de kerken die soms tot datzelfde kerkverband behoren! maar toch veel zaken bij het oude(re) willen houden.
rechts zijn de kerken die betiteld worden als: zwartekousenkerken/refokerken/bevindelijke stroming.

Alzo, iets duidelijker?

Niet echt, het verward mij meer. Ik snap de begrippen vooruitstrevend en vernieuwend niet. De Bijbel is een duidelijk Boek, daar staan zaken in die vroeger, nu en ook in de toekomst van kracht waren, zijn en blijven. "Midden" komt, zoals u het nu beschrijft, over als een club die er achteraan hobbelt en "rechts" omschrijft u met een aantal woorden die mij onbekend zijn. Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat u hiermee behoudend bedoeld?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 15 feb 2016 13:31

JohannesHermanus schreef:Niet echt, het verward mij meer. Ik snap de begrippen vooruitstrevend en vernieuwend niet. De Bijbel is een duidelijk Boek, daar staan zaken in die vroeger, nu en ook in de toekomst van kracht waren, zijn en blijven. "Midden" komt, zoals u het nu beschrijft, over als een club die er achteraan hobbelt en "rechts" omschrijft u met een aantal woorden die mij onbekend zijn. Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat u hiermee behoudend bedoeld?

Dat lijkt maar zo, maar ook in dezen is het: zoveel hoofden, zoveel zinnen.
Er staan veel zaken nl. niet letterlijk in de Bijbel. Zie al die topics over: camera in de kerk, wel/geen televisie/vrouw in het ambt, ritmisch zangen, alleen de Psalmen of ook andere liederen, vrouwen wel/geen hoed op enz enz
Midden hobbelt zeker nergens achteraan. Zij houden voornamelijk juist vast op bepaalde gebieden, aan de oude waarheid, waar rechts beter in slaagt.
Behoudend dus ja.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 15 feb 2016 13:42

U geeft nu alleen maar voorbeelden van uw geliefde denominaties. Ik heb wat onderzoek gedaan en protestantisme kent de volgende kerkgenootschappen:

Anabaptisme · Anglicanisme · Baptisme · Calvinisme · Doopsgezinden · Evangelischen · Gereformeerden · Genootschap der Vrienden (Quakers) · Nederlandse Hervormde Kerk · Lutheranisme · Methodisme · Pinksterbeweging/Charismatischen · Presbyterianisme · Vergadering van gelovigen · Vrijzinnig protestantisme · Zevendedagsadventisten.

Wellicht dat ik er nog wat niet ontdekt heb, maar het zijn er nogal wat. Over bomen en bos gesproken... Overigens ben ik van mening dat niet elk kerkverband dat zich tot het protestantisme rekent, ook daadwerkelijk daartoe behoort. Er zijn er die zich een cultstatus hebben verworven wat mij betreft.

Kunt u me ook over dezen het eea verduidelijken? Vind u dezen bijvoorbeeld ook bestaan uit uw broeders en zusters?
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 15 feb 2016 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 15 feb 2016 13:53

JohannesHermanus schreef:Kunt u me ook over dezen het eea verduidelijken? Vind u dezen bijvoorbeeld ook bestaan uit uw broeders en zusters?

Ik kan er niet aan beginnen om elk kerkverband te verduidelijken. Hier vind je wat, daar laat je wat, zal ik maar zeggen. :wink:
Ik ben geen kerkendeskundige. Ik ben wel lid van een bepaalde gemeente, maar kijk geregeld over de gemetselde muurtjes heen.
M.a.w. ik ga vaak elders luisteren, ik raad je aan, dit ook te doen.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 15 feb 2016 14:10

Chaya schreef:Ik ben geen kerkendeskundige. Ik ben wel lid van een bepaalde gemeente, maar kijk geregeld over de gemetselde muurtjes heen.
M.a.w. ik ga vaak elders luisteren, ik raad je aan, dit ook te doen.

Het lijkt mij als Christen toch belangrijk om te weten wat er zich over die muurtjes heen bevind. Protestantisme kent nogal wat denominaties. En ik ben geneigd om de splitsingen binnen refoland te beschouwen als versplintering. M.i. meer het gevolg van dikkopperij, dan dat het nu werkelijk om verschil in stijl en vorm gaat. Blijft staan mijn vraag:

Beschouwd u de mensen uit het brede spectrum van het protestantisme als uw broeders en zusters?

Terug naar “[Religie] - Open forum”