gecultiveerde geloofsonzekerheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor Johan100 » 15 feb 2016 16:01

Chaya schreef:
W. a Brakel schrijft hierover inderdaad.

Soms moet je oudvaders ook lezen in de tijd waarin ze leefden. Soms moet je daar onderscheidt in maken. Niet als het om bijbels onderwijs gaat, maar het separerende waar jij het over had zal in een preek geweest zijn aan zijn gemeente in die toestand op dat moment of gericht aan mensen toendertijd. We moeten dat wel kunnen onderscheiden. Zo zie ik het tenminste. Maar ik wil het niet onnodig ingewikkeld maken hoor.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor JohannesHermanus » 15 feb 2016 16:06

Johan100 schreef:Oke, geeft ook niet!

Beide namen zijn gelatiniseerd.

Johannes= God is verzoenend
Hermanus= Germaans voor "legerman", "legerheld" of "krijger"

Ze lijken een beetje conflicterend, maar wie weet heeft God nog krijgslieden nodig! :D

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor Johan100 » 15 feb 2016 16:19

JohannesHermanus schreef:

Johannes= God is verzoenend of ook wel God is genadig.


Ze lijken een beetje conflicterend, maar wie weet heeft God nog krijgslieden nodig! :D In wezen heeft God geen mens nodig.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor JohannesHermanus » 15 feb 2016 16:26

Johan100 schreef:Ze lijken een beetje conflicterend, maar wie weet heeft God nog krijgslieden nodig! :D In wezen heeft God geen mens nodig.

Oke, laat ik het herparafraseren: maar wie weet kan God nog krijgslieden gebruiken! :D

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor Teus » 15 feb 2016 19:31

Teus schreef:

Bekering gaat vooraf de wedergeboorte. Bekeren doen we zelf, de wedergeboorte doet God alleen uit Genade.
De Heilige Geest zal inwoning maken als iemand Jezus lief heeft.
Jezus liefhebben kan alleen na/tijdens de wedergeboorte.

Wat een onbekeerde kan begrijpen van het evangelie is voldoende om God te zoeken.
Anders zou God ons niet oproepen ons te bekeren, Hij zal ons nooit iets laten doen wat we niet kunnen.

Johannes 14:23:
"Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen."


Johan100 schreef:Ik kan het niet met je eens zijn, Teus. God rechtvaardigt goddelozen en hij schenkt wedergeboorte aan wie Hij dat wil.
In jouw reactie lijkt het erop of wij God kunnen bewegen tot wedergeboorte, maar zo zie ik dat niet.
Niemand zal Jezus oprecht lief krijgen zonder wedergeboorte, dus het lief hebben is juist een gevolg daarvan, van de inwoning. Jezus opent zelf de harten door de verkondiging van het evangelie.

Maar waarschijnlijk heb jij het over de bekering van de zonde tot de deugd, maar dat is nog geen wedergeboorte. Paulus werd terstond geveld, terwijl hij al dacht Gode een goed werk te verrichten. Nota bene een farizeeër, wist zeer veel van de Schrift, aan de voeten van Gamaliel gezeten. Wedergeboorte is een eenzijdig Godswerk, zonder ons in ons.

Daarentegen behoren wij wel gehoor te geven aan het bevel/de oproep tot geloof en bekering. Door de verkondiging maakt Jezus zelf mensen levend.


Nee, nee, wij kunnen God absoluut niet bewegen tot wedergeboorte. Hij schenkt wedergeboorte wie er om vraagt, wie zich bekeerd. God zelf wil namelijk dat niemand verloren gaat, Hij wil dat iedereen komt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor Johan100 » 15 feb 2016 20:39

Teus schreef:
Nee, nee, wij kunnen God absoluut niet bewegen tot wedergeboorte. Hij schenkt wedergeboorte wie er om vraagt, wie zich bekeerd. God zelf wil namelijk dat niemand verloren gaat, Hij wil dat iedereen komt.


Als we Joh 6:44, 65.66 niet uit het oog verliezen.
God roept ons op tot bekering. Hij wil dat niemand verloren gaat, helemaal eens. Dat zegt God Zelf.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor JohannesHermanus » 16 feb 2016 01:16

Johan100 schreef:Als we Joh 6:44, 65.66 niet uit het oog verliezen.
God roept ons op tot bekering. Hij wil dat niemand verloren gaat, helemaal eens. Dat zegt God Zelf.

Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Het woord "trekke", betekent niet "dwingen". In Johannes 12:32 wordt dit woord ook gebruikt:

En Ik, zo wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal hen allen tot Mij trekken.

In beide gevallen betekent het "aantrekken".

Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld. (Joh. 1:9).

En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel: (Joh. 16:8).

En Ik, zo wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal hen allen tot Mij trekken. (Joh. 12:32).

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. (Joh. 3:16).

Ik begrijp dat u vanuit het calvinistische standpunt "onweerstaanbare genade" redeneert. Echter komt deze term mij zeer tegenstrijdig over. Die twee sluiten elkaar uit m.i. Genade is geen genade meer als ze onweerstaanbaar zou zijn. Genade omvat de vrije respons van de wil op Gods liefde en genade. Genade kan namelijk ook afgewezen worden, zoals u kunt lezen in de Bijbel... (Spr.1:24-25, Jes.65:12, Mat.22:3, Mat.23:37, Joh.5:40, Hand.7:51) Mijns inziens is het een kwestie van geloven en niet iets vaags als onweerstaanbare genade.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor MoesTuin » 18 feb 2016 10:46

Chaya schreef: ........maar God dient de eer te krijgen, daar gaat het om.


Dit heb je mooi gezegd Chaya en daar gaat het ten allerdiepste ook om en dan valt er een hoop omheen ook weg.
We worden niet behouden door kerkregels of een lidmaatschap van de kerk, maar door een persoonlijk geloof in de Heere Jezus.
God heeft je lief is niet als allereerste de kern van het Evangelie, maar de kern is wel dat het mogelijk is het oordeel dat komt te ontvluchten.
Uit het feit dat God een weg heeft ontsloten voor ons om niet veroordeeld te worden blijkt Zijn grote Liefde.
Die Liefde bestaat vooral uit de redding van de verschrikkelijke gevolgen van je zonden.
De mens heeft enkel en alleen God nodig, in plaats van dat God de liefde van de mens nodig heeft.
Als je in dit geloof leeft, biedt dit Geloofszekerheid.
Dan pas kan je God alle eer, lof en dank toe doen komen.
Je bent van Hem!
God heb ik lief!

https://www.youtube.com/watch?v=8dELtzhmzP4

God heb ik lief; want die getrouwe HEER
Hoort mijne stem, mijn smekingen, mijn klagen;
Hij neigt Zijn oor, 'k roep tot Hem, al mijn dagen;
Hij schenkt mij hulp, Hij redt mij keer op keer.


Wat een (Geloofs)Zekerheid!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

vreemdeling

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor vreemdeling » 01 mei 2016 10:36

MoesTuin schreef:Verwacht het niet van mensen (die het allemaal wel even zo goed weten)
Kijk omhoog en van Hem die ons allen liefheeft, van Hem mogen we het al verwachten en de zekerheid reeds nu al in dit leven ontvangen.
Stel je vertrouwen geheel en al op de Heere uw / jouw God!
prachtige tekst...


Ik denk dat veel mensen dat als tegenstrijdig zullen zien.
Geheel vertrouwen op God is iets volkomen directs tussen jou en God, daar zitten geen teksten van derden tussen.
Je kunt je door derden (sprekend via bijbelse teksten) laten inspireren als je vertrouwt dat die derden een directere band met God hebben dan jij, maar om daar nu helemaal in alle gevallen op te vertrouwen is voor de meeste mensen tegenwoordig een brug te ver.

Ik vind het juist inspirerend dat mensen tegenwoordig minder makkelijk automatisch op de ideeen van anderen durven leunen.
Dat schept ook ruimte om dieper na te denken over hoe je meer direct in contact kunt komen met God.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor MoesTuin » 03 mei 2016 09:06

vreemdeling schreef:
Ik denk dat veel mensen dat als tegenstrijdig zullen zien.
Geheel vertrouwen op God is iets volkomen directs tussen jou en God, daar zitten geen teksten van derden tussen.
Je kunt je door derden (sprekend via bijbelse teksten) laten inspireren als je vertrouwt dat die derden een directere band met God hebben dan jij, maar om daar nu helemaal in alle gevallen op te vertrouwen is voor de meeste mensen tegenwoordig een brug te ver.

Ik vind het juist inspirerend dat mensen tegenwoordig minder makkelijk automatisch op de ideeen van anderen durven leunen.
Dat schept ook ruimte om dieper na te denken over hoe je meer direct in contact kunt komen met God.


Ik vind dit een interessante opmerking Vreemdeling.
Het geloof is ook (uiteindelijk) ten diepste een persoonlijke zaak, een hartenzaak.
Tussen God en de mens.
Je ziet in zoveel verschillende settings, dat mensen leunen op ideeen, door mensen verzonnen, en niet voor de ander onder willen doen, of hier maar niks van zeggen om de gemeenschap niet aan te vallen, of omdat de hele familieband ook onder die gemeenschap valt, en dan krijg je scheve gezichten.
Ik heb je zin dik gedrukt.
Er zit veel waarheid in.
dieper contact met God, alles er buiten om valt weg. Het gaat er om hoe het staat tussen God en jou.
Alles wat belemmert, afleidt, dient weggenomen te worden.
Dit ligt voor ieder mens persoonlijk weer anders uiteraard, maar het is goed om dit persoonlijk op je eigen situatie gericht eens grondig na te gaan. Dit kun je in geloof delen met je (kerkelijke) gemeenschap. (aan de reacties hoor je vanzelf of je nog op je juiste plaats zit #het wordt gerespecteerd# of dat je niet op je juiste plaats zit #je wordt geoordeeld#
Wat staat er tussen God en mij in (belemmerd / verstoord / vul maar in,......)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten