gecultiveerde geloofsonzekerheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Dies

gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor Dies » 10 feb 2016 10:24

gecultiveerde geloofsonzekerheid
Het is iets waar ik tegen aan loop in mijn kerk: een doorsnee hervormde gemeente (pkn); overwegend van de confessionele modaliteit met een klein scheutje gereformeerde bond.
Als het om geloofszekerheid gaat is het de overheersende opvatting dat die zekerheid niet mogelijk is, zelfs aanmatigend.
Degene die durft te beweren dat het geloof in Jezus Christus hem of haar zekerheid biedt heet "zekertjes" en irriteert zelfs op die manier.

Het is niet het type geloofsonzekerheid die je tegen kan komen in bevindelijk gereformeerde kerken. Dat is geloofsonzekerheid van het bekommerde type. Dit is meer een geloofsonzekerheid van de onbekommerde soort. Ik zie in de geloofsonzekerheid binnen mijn kerk een soort modale hervormde manier van geloven waarbij de mensen niet gestoord willen worden.
Als je er tegenin gaat en daar ook bijbelse argumenten voor aanvoert dan helpt dat niet. Dat is dus zelfs irritant. Zelfs wordt dan gezegd dat men het dan niet met de bijbel eens is.
Het is ook tegenstrijdig omdat deze mensen niet zelden wel er van uit gaan dat bij het sterven God hen toch wel zal aanvaarden. Waarbij ik me afvraag of dat aanvaarden misschien samenhangt met de veronderstelling dat God uiteindelijk wel tevreden zal zijn met wat iemand van zijn leven gemaakt heeft: "altijd hard gewerkt en goed gezorgd voor zijn of haar gezin".

Ik vraag me intussen wel af of hier enig kruid tegen gewassen is. Mijn ervaring is dat je wel erg alleen staat in de kerk bij dit soort discussies.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor JohannesHermanus » 10 feb 2016 10:49

Het zou voor u toch geen punt van discussie behoren te zijn. Zou God liegen in Zijn Woord als Hij zegt:

Evenwel het vaste fondament Gods staat, hebbende dit zegel: De Heere kent degenen, die de Zijnen zijn; en: Een iegelijk, die den Naam van Christus noemt, sta af van ongerechtigheid. (2Tim.2:19)

Laten we daarom die absurditeit van God in twijfel trekken niet voeden! De veiligstelling gebeurd bij wedergeboorte, houd echter in gedachten dat de leer van eeuwige zekerheid een mens geen permissie geeft om te zondigen. Ik zou zeggen: weest u maar overtuigd van uw eigen zaak en probeer daar een licht in te zijn voor anderen. Maar mochten de bedenkingen vormen aan nemen die op dwaling gaan lijken, distantieer u er dan van. Het heeft geen enkele nut om te gaan vechten tegen de bierkaai, zoek gelijkgestemden op.

Maar gijlieden gelooft niet; want gij zijt niet van Mijn schapen, gelijk Ik u gezegd heb. Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij. En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken. (Joh.10:27-28)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor mona » 10 feb 2016 11:27

JohannesHermanus schreef:Maar mochten de bedenkingen vormen aan nemen die op dwaling gaan lijken, distantieer u er dan van.

Wanneer is dat moment volgens jou aangebroken?

JohannesHermanus schreef: Het heeft geen enkele nut om te gaan vechten tegen de bierkaai, zoek gelijkgestemden op.

Bedoel je dat je moet vertrekken uit je kerk? Waarom?

Dies schreef:Ik vraag me intussen wel af of hier enig kruid tegen gewassen is. Mijn ervaring is dat je wel erg alleen staat in de kerk bij dit soort discussies.

Ja, het kruid van Gods levendmakende Geest. Ik ben er volkomen van overtuigt dat dit het enige Middel is.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor Cathy » 10 feb 2016 11:34

Dies schreef:Dit is meer een geloofsonzekerheid van de onbekommerde soort.

Zeker weten is uit; twijfelen is in.
De tijdgeest denk ik.
Niet om het goed te praten want ik vind het heel erg en het toont een motie van wantrouwen richting God wanneer je voortdurend aan Hem en Zijn beloften twijfelt.

Dies schreef:Als je er tegenin gaat en daar ook Bijbelse argumenten voor aanvoert dan helpt dat niet.

Ligt misschien aan je manier van argumenteren? :mrgreen: :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor Johan100 » 10 feb 2016 11:55

Beste Dies, ik kan me uw gedachte goed voorstellen, als u als een van de weinige een ander besef hebt.
Ik denk dat het top zn minst belangrijk is om de vraag helder te hebben wat we onder geloofszekerheid verstaan.
Daarbij denk ik dat het van belang is op zn minst onderzoek te doen naar de verschillende denominaties, kerkgenootschappen, richtingen, vooral hoe wordt er gepreekt, (want het geloof is uit het gehoor van het Woord) is er eerbied in de dienst, hoe beleven mensen hun geloof, achtergrond, opvoeding, traditie, speelt dat een rol. statistieken kerkverlating enz.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor rotterdam » 10 feb 2016 15:51

Dies schreef:Als het om geloofszekerheid gaat is het de overheersende opvatting dat die zekerheid niet mogelijk is, zelfs aanmatigend.
Degene die durft te beweren dat het geloof in Jezus Christus hem of haar zekerheid biedt heet "zekertjes" en irriteert zelfs op die manier.

Probeer verder te kijken dan de buitenkant.
De mens toch ziet aan wat voor ogen is, (en hoort wat voor oren is) maar de HERE ziet het hart aan.


God uiteindelijk wel tevreden zal zijn met wat iemand van zijn leven gemaakt heeft: "altijd hard gewerkt en goed gezorgd voor zijn of haar gezin".

Misschien ; En zijn heer zeide tot hem: Wel, gij goede en getrouwe dienstknecht, over weinig zijt gij getrouw geweest, over veel zal ik u zetten; ga in, in de vreugde uws heren.

Dies

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor Dies » 10 feb 2016 16:27

Dies schreef:Ik vraag me intussen wel af of hier enig kruid tegen gewassen is. Mijn ervaring is dat je wel erg alleen staat in de kerk bij dit soort discussies.

Mona schreef:Ja, het kruid van Gods levendmakende Geest. Ik ben er volkomen van overtuigt dat dit het enige Middel is.

Dat is helemaal waar. Er zijn in de loop van de tijd best hele goede preken geweest waarin duidelijk genoeg gezegd werd waar het op staat. Maar op één of andere manier valt het kwartje niet.

JohannesHermanus schreef:Maar mochten de bedenkingen vormen aan nemen die op dwaling gaan lijken, distantieer u er dan van. Het heeft geen enkele nut om te gaan vechten tegen de bierkaai, zoek gelijkgestemden op.

Gelijkgestemden opzoeken doe ik op de manier van bijbelstudie doen buiten mijn eigen kerkelijke omgeving. Een andere kerk zoeken is iets waar nogal wat vragen aan vastzitten: 1] Wanneer is er het juiste moment om dat te doen? 2] In een andere plaats naar de kerk is niet altijd bevorderlijk voor het daadwerkelijk deel uitmaken van een gemeente.

Cathy schreef:Zeker weten is uit; twijfelen is in.
De tijdgeest denk ik.
Niet om het goed te praten want ik vind het heel erg en het toont een motie van wantrouwen richting God wanneer je voortdurend aan Hem en Zijn beloften twijfelt.

Ik denk ook wel dat het met de tijdgeest te maken heeft. Maar het subjectivisme zit ook diep verankerd in onze kerkgeschiedenis.

Dies schreef:Als je er tegenin gaat en daar ook Bijbelse argumenten voor aanvoert dan helpt dat niet.

Cathy schreef:Ligt misschien aan je manier van argumenteren? :mrgreen: :wink:

Tja, sommige mensen kunnen er al niet tegen als je Bijbelteksten noemt om daarmee aan te tonen dat geloofszekerheid wel degelijk tot de mogelijkheden behoort. Bijbelkennis werkt sowieso al niet als een opsteker. Dat staat veel te vroom. De meeste mensen redeneren liever vanuit hun gevoel. En dat oogst wel altijd wel veel bijval.

Johan100 schreef:Beste Dies, ik kan me uw gedachte goed voorstellen, als u als een van de weinige een ander besef hebt.
Ik denk dat het top zn minst belangrijk is om de vraag helder te hebben wat we onder geloofszekerheid verstaan.
Daarbij denk ik dat het van belang is op zn minst onderzoek te doen naar de verschillende denominaties, kerkgenootschappen, richtingen, vooral hoe wordt er gepreekt, (want het geloof is uit het gehoor van het Woord) is er eerbied in de dienst, hoe beleven mensen hun geloof, achtergrond, opvoeding, traditie, speelt dat een rol. statistieken kerkverlating enz.

Zekerheid is een geloofsreactie op de beloften van God. Het is mij bekend dat dit binnen diverse denominaties verschillend functioneert. Geloofsbeleving is zeer divers. mensen binnen de gemeente komen uit verschillende denominaties. Niet zelden hebben mensen een overstap gemaakt vanuit bevindelijk gereformeerde kring. Dat is dan vooral omdat men zocht naar een kerk waar het allemaal wat makkelijker gaat. Bijvoorbeeld met het oog op liturgie: ritmisch zingen, gezangen naast psalmen, etc. Maar de geloofsonzekerheid waar men in opgegroeid is heeft men nooit leren verwerken op een bijbelse manier. Daarnaast speelt onkunde een grote rol. Met name onkunde als het gaat over de bijbel. Bijvoorbeeld de brieven van Paulus. Die zijn wel het minst populair.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor MoesTuin » 10 feb 2016 17:00

Lees je bijbel waarin staat
Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.
Dat is zaligmakend geloof
Dat is Geloofs zekerheid.
Verwacht het niet van mensen (die het allemaal wel even zo goed weten)
Kijk omhoog en van Hem die ons allen liefheeft, van Hem mogen we het al verwachten en de zekerheid reeds nu al in dit leven ontvangen.
Stel je vertrouwen geheel en al op de Heere uw / jouw God!
prachtige tekst...


https://www.youtube.com/watch?v=6zMSjnR3X8c

k Stel mijn vertrouwen op de Heer mijn God.
Want in Zijn hand ligt heel mijn levenslot.
Hem heb ik lief, Zijn vrede woont in mij
‘k Zie naar Hem op en weet: Hij is mij steeds nabij.

Toch ben ik bang, ik zie Zijn liefde niet.
‘k Trek me terug, verstomd in mijn verdriet.
Weer helpt Hij mij en geeft me nieuwe stem,
‘k Heb Hem zo lief en weet: ik ben een kind van Hem.

Hij sterkt mijn hart en houd me bij de hand,
hoort mijn gebed, kent ook mijn zwakke kant.
Geeft me Zijn licht, een nieuwe blijde dag.
Zodat ik uitgerust weer uit Hem leven mag.

‘k Stel mijn vertrouwen op de Heer mijn God.
Want in Zijn hand ligt heel mijn levenslot.
‘k Heb Hem zo lief, Zijn vrede woont in mij
‘k Zie naar Hem op en weet Hij is mij steeds nabij.

'k Leef in een wereld vol verdriet en pijn
waar mensen haters en vernielers zijn.
Heer houd me vast de wereld maakt me bang,
'k wil bij U liefde zoeken heel mijn leven lang.


Eén ding is zeker, Hij behoort ook mij
en dat geloof dat maakt mij altijd blij,
Hem heb ik lief, zijn vrede woont in mij,
'k zie naar Hem op en ik weet; Hij is mij steeds nabij.


Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Dies

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor Dies » 10 feb 2016 17:08

Dies schreef:Als het om geloofszekerheid gaat is het de overheersende opvatting dat die zekerheid niet mogelijk is, zelfs aanmatigend.
Degene die durft te beweren dat het geloof in Jezus Christus hem of haar zekerheid biedt heet "zekertjes" en irriteert zelfs op die manier.

Rotterdam schreef:Probeer verder te kijken dan de buitenkant.
De mens toch ziet aan wat voor ogen is, (en hoort wat voor oren is) maar de HERE ziet het hart aan.

Hier kan ik niets mee. Mensen geven duidelijk blijk van onverschilligheid. Dan voel ik me niet geroepen om op zoek te gaan naar 'diepe zieleroerselen' achter die onverschilligheid.

Dies schreef:God uiteindelijk wel tevreden zal zijn met wat iemand van zijn leven gemaakt heeft: "altijd hard gewerkt en goed gezorgd voor zijn of haar gezin".

Rotterdam schreef:Misschien ; En zijn heer zeide tot hem: Wel, gij goede en getrouwe dienstknecht, over weinig zijt gij getrouw geweest, over veel zal ik u zetten; ga in, in de vreugde uws heren.

Zal dit het zijn waar deze mensen op doelen?

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor JohannesHermanus » 10 feb 2016 17:37

JohannesHermanus schreef:Maar mochten de bedenkingen vormen aan nemen die op dwaling gaan lijken, distantieer u er dan van. Het heeft geen enkele nut om te gaan vechten tegen de bierkaai, zoek gelijkgestemden op.

Dies schreef:Gelijkgestemden opzoeken doe ik op de manier van bijbelstudie doen buiten mijn eigen kerkelijke omgeving. Een andere kerk zoeken is iets waar nogal wat vragen aan vastzitten: 1] Wanneer is er het juiste moment om dat te doen? 2] In een andere plaats naar de kerk is niet altijd bevorderlijk voor het daadwerkelijk deel uitmaken van een gemeente.

Ik lees dat u al bezig bent met distantiëren. Blijkbaar voelt u daar de behoefte aan. En dat snap ik heel goed; u wil graag groeien in het geloof. Dat is op zich al een reden om u eens grondig achter de oren te krabben, want de samenkomsten zijn bedoeld om Hem te eren en om te groeien in het geloof. Een tweede zaak om over na te denken is: door aanwezig te blijven op zo’n plaats, geeft u een indirecte goedkeuring aan wat er in die kerk wordt geleerd en gedaan. Men kan van alles denken en voelen, maar het zijn de principes in Gods Woord die sturend zullen moeten zijn in ons leven immers. Het kan gewoon niet zo zijn dat we ons gevoel laten bepalen hoe de Bijbel gelezen moet worden. Ik begrijp dat het een lastige situatie is, maar vaak gaat er pas een deur open als de deur waar men vandaan komt dichtgedaan wordt. Ja, dat staat haaks op het aloude en vaak geknuffelde gezegde: zijn schepen achter zich verbranden (wat dan vaak de indruk wekt dat dit geen slimme actie zou zijn, echter; wie zijn schepen achter zich heeft verbrand, kan niet meer terug: hij moet doorgaan op de nieuwe weg die hij is ingeslagen). Of; gooi je oude schoenen niet weg voor je nieuwen hebt... Kwestie van vertrouwen meen ik.

Indien iemand een andere leer leert, en niet overeenkomt met de gezonde woorden van onzen Heere Jezus Christus, en met de leer, die naar de godzaligheid is, Die is opgeblazen, en weet niets, maar hij raast omtrent twist vragen en woordenstrijd; uit welke komt nijd, twist, lasteringen, kwade nadenkingen. Verkeerde krakelingen van mensen, die een verdorven verstand hebben, en van de waarheid beroofd zijn, menende, dat de godzaligheid een gewin zij. Wijk af van dezulken. (1Tim.6:3-5)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor rotterdam » 10 feb 2016 18:45

Dies schreef:Hier kan ik niets mee. Mensen geven duidelijk blijk van onverschilligheid. Dan voel ik me niet geroepen om op zoek te gaan naar 'diepe zieleroerselen' achter die onverschilligheid.


Dat is jammer Dies, en ietwat vreemd, als God interesse heeft in "het hart" en wij niet dan bestaat de kans dat het spaak loopt.
Mooie vloeiende getuigenissen ? Zijn we daar naar op zoek ?
Zijn zij allen apostelen? Zijn zij allen profeten? Zijn zij allen leraars? Zijn zij allen krachten?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor Teus » 10 feb 2016 18:56

Beste Dies,
Jij weet het beste dat je geloofszekerheid hebt. Ik ben van mening dat je dan ergens anders je gelijk kan halen dan bij mensen in je kerk.
Het is zaak tussen jou en God.
Dan is het toch in het geheel niet belangrijk wat mensen zeggen?
Als het ten koste van je relatie met God gaat zou ik zeer zeker een andere bijeenkomst zoeken om voedsel te verkrijgen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Nina

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor Nina » 10 feb 2016 19:19

Ik las zojuist in het RD iets van deze strekking op de achterpagina: iemand kreeg huisbezoek, en getuigde tegen de ouderling over hoe de Here werkt in zijn/haar leven. De ouderling wekte de indruk dat hij het niet geloofde.

O wat verdrietig vind ik dit soort dingen. In sommige kringen kan het al zo moeilijk liggen hier iets over te vertellen, en dan zo'n reactie.. (Ik las in dezelfde krant dat heel veel mensen het moeilijk vinden hardop te bidden, ook zoiets..)
Wat moet het een akelige ervaring zijn als je zo iets mee maakt. Een volgende keer kijk je wel beter uit voordat je iets deelt. Jammer, want dat kan niet de bedoeling zijn.
We zijn geroepen om over de Here te vertellen, maar als we dat in onze kerk al zo moeilijk vinden, hoe moet dat dan er buiten?

Ikzelf bemerk dat refo's bij mij in de straat mij met argwaan bekijken: ik praat (denk ik) makkelijker dan zij over mijn geloof, en zij vinden dat maar vreemd. Hoor uitdrukkingen als 'gearriveerd zijn' en zo.
Ik kan alleen maar concluderen dat ze het totaal niet begrijpen, en Bijbels de plank volledig misslaan met de gedachte dat het vroom is om te twijfelen. Ik zeg de mensen keurig gedag, maak soms een praatje maar bemerk dat ze afstand houden van mij - wat ik best vind. Het zij zo. Het blijven mijn broeders en zusters, maar onze beleving verschilt te veel voor een dieper contact.

Als ik dit zou meemaken in mijn kerkelijke gemeente zou ik er niet zo luchtig over doen, maar serieus er over nadenken en in gebed gaan of dat nog mijn geestelijk onderdak moet zijn.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor Teus » 10 feb 2016 19:31

Nina schreef: Het blijven mijn broeders en zusters, maar onze beleving verschilt te veel voor een dieper contact.

Als jij er van overtuigd ben dat het je broeders en zusters zijn zou ik er zeer zeker over praten.
Als jij er in volhardt en van God hulp verwacht gaat Hij met je mee.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Dies

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor Dies » 10 feb 2016 19:44

Nina schreef:Als ik dit zou meemaken in mijn kerkelijke gemeente zou ik er niet zo luchtig over doen, maar serieus er over nadenken en in gebed gaan of dat nog mijn geestelijk onderdak moet zijn.

JohannesHermanus schreef:Ik lees dat u al bezig bent met distantiëren. Blijkbaar voelt u daar de behoefte aan. En dat snap ik heel goed; u wil graag groeien in het geloof. Dat is op zich al een reden om u eens grondig achter de oren te krabben, want de samenkomsten zijn bedoeld om Hem te eren en om te groeien in het geloof. Een tweede zaak om over na te denken is: door aanwezig te blijven op zo’n plaats, geeft u een indirecte goedkeuring aan wat er in die kerk wordt geleerd en gedaan. Men kan van alles denken en voelen, maar het zijn de principes in Gods Woord die sturend zullen moeten zijn in ons leven immers. Het kan gewoon niet zo zijn dat we ons gevoel laten bepalen hoe de Bijbel gelezen moet worden. Ik begrijp dat het een lastige situatie is, maar vaak gaat er pas een deur open als de deur waar men vandaan komt dichtgedaan wordt. Ja, dat staat haaks op het aloude en vaak geknuffelde gezegde: zijn schepen achter zich verbranden (wat dan vaak de indruk wekt dat dit geen slimme actie zou zijn, echter; wie zijn schepen achter zich heeft verbrand, kan niet meer terug: hij moet doorgaan op de nieuwe weg die hij is ingeslagen). Of; gooi je oude schoenen niet weg voor je nieuwen hebt... Kwestie van vertrouwen meen ik.

Als ik me niet aan de gemeente onttrek geef ik nog niet automatisch mijn goedkeuring. Ze weten heel goed mijn standpunt. Ook ben ik niet bang, als het over de kerk gaat, om mijn schepen achter me te verbranden. Maar ik wil wel een verstandige, weloverwogen beslissing nemen.

Rotterdam schreef:Dat is jammer Dies, en ietwat vreemd, als God interesse heeft in "het hart" en wij niet dan bestaat de kans dat het spaak loopt.
Mooie vloeiende getuigenissen ? Zijn we daar naar op zoek ?
Zijn zij allen apostelen? Zijn zij allen profeten? Zijn zij allen leraars? Zijn zij allen krachten?

Juist om de laatste reden neem ik bepaalde mensen in de kerk niet zo serieus. Ook al slaan ze een hoge toon aan.

Teus schreef:Jij weet het beste dat je geloofszekerheid hebt. Ik ben van mening dat je dan ergens anders je gelijk kan halen dan bij mensen in je kerk. Het is zaak tussen jou en God.
Dan is het toch in het geheel niet belangrijk wat mensen zeggen?
Als het ten koste van je relatie met God gaat zou ik zeer zeker een andere bijeenkomst zoeken om voedsel te verkrijgen.

Het gaat mij er niet om mijn gelijk te halen. Mijn zekerheid is niet afhankelijk van kerkmensen die denken dat zekerheid in het geloof niet mogelijk is. Wel heb ik gemerkt dat het niet bepaald opbouwend is voor mijn geloofsleven. Daarom heb ik sinds een jaar geleden meer afstand genomen van de kerk.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten