The Passion (2016)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor meribel » 16 apr 2021 16:49

@Chaya. Ik denk dat dar komt omdat ik heel anders in het geloof sta

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 16 apr 2021 18:55

meribel schreef:@Chaya. Ik denk dat dar komt omdat ik heel anders in het geloof sta

Dat kan en dat is op zich niet verkeerd. Maar denk alsjeblieft om de zielen van je kinderen, het gaat op een eeuwigheid aan.
En heb je hen laten dopen? Herinner je dan waar je JA op gezegd.
Hoe ouder ik word hoe meer mij dat op de ziel gebonden wordt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor meribel » 16 apr 2021 19:57

Ja met dat soort opmerkingen kan ik dus helemaal niets

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Erik1960 » 16 apr 2021 20:47

Chaya schreef:T.P. zorgt er i.i.g. niet voor dat meer mensen de betekenis van Pasen begrijpen.
Drie op de vijf Nederlanders denken bij Pasen niet gelijk aan een christelijke feestdag, maar tweede paasdag moet blijven. „Toch moeten we ons als kerk niet rijk rekenen.


Zonder TP waren het er misschien wel 4 op de 5.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Erik1960 » 16 apr 2021 20:52

Chaya schreef:Ik begrijp werkelijk niet waarom sommige forummers hier dan nog zo enthousiast over zijn en dit aan hun kinderen voorhouden.


De schrijvers hebben de kans gekregen met verschillende mensen over Pasen te spreken, hebben aan wie dat wilde het Johannes-evangelie kunnen uitdelen. En nog is het niet genoeg? Daar begrijp ik dan weer niets van.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2021 22:41

Erik1960 schreef:Zonder TP waren het er misschien wel 4 op de 5.


En met zo’n argumentatie kan je ook wel stellen dat de kerk op dit vlak helemaal geen bijdrage levert op dat vlak.

Maar Chaya, ik heb dit keer je reactie maar even genegeerd omdat we hier altijd felle discussies over hebben maar desondanks weerhoudt dat je er niet van om gewoon weer je jaarlijke riedeltje over TP te draaien... verder ga ik er niets over zeggen, zou niks nieuws opleveren tov de discussie van de afgelopen 12 jaar....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Erik1960 » 17 apr 2021 08:29

Marnix schreef:En met zo’n argumentatie kan je ook wel stellen dat de kerk op dit vlak helemaal geen bijdrage levert op dat vlak.


Eens, je kunt niet stellen dat TP verantwoordelijk is voor het niet-weten. Dat hebben de kerken toch echt zelf voor elkaar gekregen.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 17 apr 2021 12:48

Erik1960 schreef:Eens, je kunt niet stellen dat TP verantwoordelijk is voor het niet-weten. Dat hebben de kerken toch echt zelf voor elkaar gekregen.

Dat stelde ik ook niet.
In andere jaren kreeg ik nog argumenten terug dat die en die toch nog wel geloofde dat er een god was.
Dit jaar is er niet een! die ook maar een tikje religieus is, en er zelfs ook niets over wil weten als het hen aangeboden wordt.
Ben jij een kunst- en cultuurliefhebber?
Ga jij naar een museum waar "koekebakkers" hun schilderij hebben ophangen?
Of ga jij naar een musical of toneelstuk, waar mensen in spelen die totaal geen verstand van acteren en zingen hebben?

Welnu, alleen al in het kader van: schoenmaker, hou je bij je leest, is het al niet aanbevelenswaardig.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Erik1960 » 17 apr 2021 14:52

Chaya schreef:Dat stelde ik ook niet.
In andere jaren kreeg ik nog argumenten terug dat die en die toch nog wel geloofde dat er een god was.
Dit jaar is er niet een! die ook maar een tikje religieus is, en er zelfs ook niets over wil weten als het hen aangeboden wordt.
Ben jij een kunst- en cultuurliefhebber?
Ga jij naar een museum waar "koekebakkers" hun schilderij hebben ophangen?
Of ga jij naar een musical of toneelstuk, waar mensen in spelen die totaal geen verstand van acteren en zingen hebben?

Welnu, alleen al in het kader van: schoenmaker, hou je bij je leest, is het al niet aanbevelenswaardig.


Ik denk dat het ons niet past om andermans geloof langs de meetlat te leggen. Ik ken het artikel uit de Telegraaf niet waarover je een paar berichtjes geleden sprak. Maar in interviews met Trijntje van de afgelopen jaren lees ik niet dat ze ‘niets met het geloof heeft’.
Wanneer ik naar de Mattheus Passion luister, vraag ik me trouwens niet af of de zangers en muzikanten wel iets met het geloof hebben. En dat vermindert in mijn ogen niet de kracht van de boodschap.

Ja, The Passion is eigentijds en spreekt daardoor ook mensen aan die voor de kerk(en) niet meer bereikbaar zijn. Als er nou toch eens eentje.....
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor meribel » 17 apr 2021 15:19

Chaya schreef:Dat stelde ik ook niet.
In andere jaren kreeg ik nog argumenten terug dat die en die toch nog wel geloofde dat er een god was.
Dit jaar is er niet een! die ook maar een tikje religieus is, en er zelfs ook niets over wil weten als het hen aangeboden wordt.
Ben jij een kunst- en cultuurliefhebber?
Ga jij naar een museum waar "koekebakkers" hun schilderij hebben ophangen?
Of ga jij naar een musical of toneelstuk, waar mensen in spelen die totaal geen verstand van acteren en zingen hebben?

Welnu, alleen al in het kader van: schoenmaker, hou je bij je leest, is het al niet aanbevelenswaardig.



Of mooi dat het acteurs zijn die niets met het geloof hebben en zo toch in aanraking komen met het paasverhaal

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 17 apr 2021 19:00

meribel schreef:Of mooi dat het acteurs zijn die niets met het geloof hebben en zo toch in aanraking komen met het paasverhaal

Zeg je dit nu tegen beter weten in?
Er is nooit enig bewijs gevonden dat WERELDSE liedjes het lijdensevangelie maar enigszins kunnen benaderen.
Geloof je dat wel, dan heb je er echt niets van begrepen.
Ik hoop echt dat je ogen hiervoor geopend worden en please, houd je kinderen hier ver bij vandaan!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 17 apr 2021 19:03

Erik1960 schreef:Ja, The Passion is eigentijds en spreekt daardoor ook mensen aan die voor de kerk(en) niet meer bereikbaar zijn. Als er nou toch eens eentje.....

Dat hoopte ik nog in het begin, echt waar. God kan nl. met een kromme stok recht slaan, zoals de tekst is.
Maar juist buitenkerkelijken vinden dit verschrikkelijk.
Ik heb al honderden gesprekken hier over gevoerd. Want ik woon en werk in een seculiere omgeving.
Dus dan kun je meteen misschien je beeld over mij bijstellen. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor meribel » 17 apr 2021 19:36

Chaya schreef:Zeg je dit nu tegen beter weten in?
Er is nooit enig bewijs gevonden dat WERELDSE liedjes het lijdensevangelie maar enigszins kunnen benaderen.
Geloof je dat wel, dan heb je er echt niets van begrepen.
Ik hoop echt dat je ogen hiervoor geopend worden en please, houd je kinderen hier ver bij vandaan!


‘Wereldse’ liedjes daar geniet ik altijd erg van
En het lied van Rob Dekay die Judas speelde van de afgelopen passion staat zeker op mijn spotify lijst

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2021 21:06

Chaya schreef:Dat stelde ik ook niet.
In andere jaren kreeg ik nog argumenten terug dat die en die toch nog wel geloofde dat er een god was.
Dit jaar is er niet een! die ook maar een tikje religieus is, en er zelfs ook niets over wil weten als het hen aangeboden wordt.
Ben jij een kunst- en cultuurliefhebber?
Ga jij naar een museum waar "koekebakkers" hun schilderij hebben ophangen?
Of ga jij naar een musical of toneelstuk, waar mensen in spelen die totaal geen verstand van acteren en zingen hebben?

Welnu, alleen al in het kader van: schoenmaker, hou je bij je leest, is het al niet aanbevelenswaardig.


Maar het zijn ook helemaal geen koekebakkers. Het zijn allemaal getalenteerde artiesten. Die als niet-gelovigen een Bijbels tafereel schilderen. En jij roept al 11 jaar dat zo’n schilderij daarom niet goed kan zijn maar dat is onzin. Oh en acteren en zingen kunnen ze ook wel. Net zo goed kunnen ongelovigen die goed klassiek kunnen zingen en spelen heel goed de Matthaus Passion uitvoeren bijvoorbeeld. Maar je blijft dit maar hardnekkig ontkennen en snapt niet waarom anderen dat niet inzien. Misschien dat je daarom wat minder argumenten terugkrijgt, ik heb ook geprobeerd het te negeren maar nu is dat dan toch mislukt, maar je doet ook wel erg je best om een reactie te krijgen.

Daarnaast blijft het jammer dat je niet eerlijk bent door te beweren dat alle seculiere mensen die je spreekt het niks vinden. Er kijken miljoenen mensen naar en daar zitten veel niet-gelovigen tussen die graag 1,5 uur blijven kijken. De meeste seculiere mensen die ik erover spreek zijn heel positief. Dus laat mensen niet voor jouw gevoel buikspreken....

Ik vind het klein van God gedacht als je denkt dat Hij alleen op manieren die je zelf fijn vindt, die geaccepteerd zijn in eigen subcultuurtje, zou werken en zou kinderen vooral bij dat denkbeeld vandaan willen houden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Erik1960 » 17 apr 2021 21:26

Chaya schreef:Dat hoopte ik nog in het begin, echt waar. God kan nl. met een kromme stok recht slaan, zoals de tekst is.
Maar juist buitenkerkelijken vinden dit verschrikkelijk.
Ik heb al honderden gesprekken hier over gevoerd. Want ik woon en werk in een seculiere omgeving.
Dus dan kun je meteen misschien je beeld over mij bijstellen. :wink:


Ah... ik heb andere ervaringen.
Enne... er is niets mis met je beeld hoor! =D>
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten