The Passion (2016)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor ereunao » 23 apr 2019 09:12

Marnix:
Ook een rare gedachtenkronkel :-) overigens hadden de Dordste vaderen bij jou en wat je leert vast ook wel wat vraagtekens geplaatst. Als dat een argument is gooi je in ieder geval ook je eigen glazen in. ;-)

En ja, God kan ongelovige mensen gebruiken om Zijn evangelie over te dragen, bij The Passion, bij een Matthaüs-passion etc en op veel andere manier.



ik heb het hier over het geloof der vaderen en dan met name over de verzoening door het bloed van het Lam en de rechtvaardiging door het geloof. Dat de Schrift veel breder en dieper is en het ook waar is dat de geref. belijdenis helemaal rust op de verv.-leer en heel het O.T. als kerkgeschiedenis leest doet hier niets aan af.

De belijdenis en geloofsleer van de kerk der reformatie is mij lief. Wat dat betreft als iemand van u meent gereformeerd te zijn, ik ook. Ik kan er van genieten als ik bij Luther lees: ‘Gij zijt mijn zonde,dood en hel, ik ben Uw gerechtigheid, leven en hemel’. De nagedachtenis van de Hervormers houd ik graag hoog in ere. Zij waren geliefde, vrome en ernstige dienstknechten van Christus. Waren er maar meer zoals zij onder ons in deze tijd van herlevend pausdom! Voor niemand wil ik dan ook onderdoen in liefde en achting voor Luther, Melanchton, Zwingli, Farel en Knox. Maar dit alles betreft de geloofsleer en is goed voor hart en huis. Maar het gaat God om de wereld, Hij wil zijn hele schepping terug. En dan is het een onweerlegbaar feit dat als de hele Schrift onder de noemer van een kerk en een verbond gebracht wordt de grenzen van kerk en Koninkrijk natuurlijk ook samenvallen. Zij predikten de grote waarheid van de rechtvaardiging door het geloof en gaven de kerk de Bijbel, maar niet haar eigen identiteit terug. h.gr: ereunao

En wat God al niet gebruiken kan in de uitvoering van zijn heilsplan, zelfs de zondeval en het verraad van Judas heeft Hij gebruikt. Maar het is de vraag of het ons daarom geoorloofd is zulke middelen te kiezen.

ereunao

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor ereunao » 23 apr 2019 10:10

benefiet:
Dat Paulus medearbeiders ook niet volmaakt waren bleek wel uit Demas. Tevens kun je het optreden van Paulus 2000 jaar geleden niet vergelijken met nu. Paulus had geen camera (zoals in jou kerk) tot zijn beschikking dat hij bij wijze van spreken in zijn tent een dienst kon volgen en….. dat Polemische geschrift uit 1618-1619 duurde ook jaren voor dat het bekent werd bij het volk.

Heb jij er wel eens over nagedacht wie het waren die de lettertjes en de levering van het papier van de Statenvertaling, de Dordtse leerregels op papier gedrukt en verspreid hebben?


Het voorbeeld van Demas gaat hier niet op, Paulus heeft hem niet als een afvallige gekozen, dat is pas achteraf gebleken. Maar de acteurs die hier de hoofdrol spelen zeggen zelf dat ze er niets mee hebben. En dat wij in een heel andere tijd leven met alle consequenties van dien weet ik net zo goed als jij, een kerk is gen museum. En het kwaad zit nooit in de dingen zelf, maar in het ( ongepaste ) gebruik. En dan is het een bewezen feit dat de mens hier altijd geneigd is de verkeerde keuzes te maken, dat is in het paradijs al begonnen. Met camera’s is dus ook niets mis, maar niet in de eredienst der Gemeente waar zij voor Gods aangezicht treedt en Hij Zijn volk wil ontmoeten.Daar mogen wij geen publieke vertoning van maken. Jij laat toch ook geen camera in je slaapkamer ophangen? Maar wij gaan hier niet opnieuw de discussie over dit onderwerp aan!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2019 10:19

ereunao schreef:Marnix:

ik heb het hier over het geloof der vaderen en dan met name over de verzoening door het bloed van het Lam en de rechtvaardiging door het geloof.



Tja, dat geloven de makers van The Passion ook. Dat de uitvoerenden dat niet allemaal geloven doet daar helemaal niets aan af. Ik noemde de Matthaus Passion al. Geschreven door de gelovige Bach. Vaak uitgevoerd door een groep mensen waar lang niet iedereen van gelooft. Maakt dat uit voor de inhoud? Nee. Is de uitvoering daarom dan verkeerd? Nee want de inhoud verandert niet. Kan God het dan gebruiken om mensen te raken, te overtuigen, tot Hem te brengen tot Hem terug te brengen? Of als eerste stap waardoor mensen geinteresseerd raken en zich er verder in gaan verdiepen? Absoluut en er zijn genoeg voorbeelden dat dat ook gebeurt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ereunao

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor ereunao » 23 apr 2019 12:37

Marnix:
[quote]
Tja, dat geloven de makers van The Passion ook. Dat de uitvoerenden dat niet allemaal geloven doet daar helemaal niets aan af. Ik noemde de Matthaus Passion al. Geschreven door de gelovige Bach. Vaak uitgevoerd door een groep mensen waar lang niet iedereen van gelooft. Maakt dat uit voor de inhoud? Nee. Is de uitvoering daarom dan verkeerd? Nee want de inhoud verandert niet. Kan God het dan gebruiken om mensen te raken, te overtuigen, tot Hem te brengen tot Hem terug te brengen? Of als eerste stap waardoor mensen geinteresseerd raken en zich er verder in gaan verdiepen? Absoluut en er zijn genoeg voorbeelden dat dat ook gebeurt.{/quote]

Je hebt natuurlijk gelijk in het onderscheid dat je maakt tussen de intentie van de makers en het geloof van de uitvoerders. Ik trek dan ook de goede intenties van de EO absoluut niet in twijfel. Maar het is een ijver zonder verstand zoals ook Paulus in zijn ijver voor de wet meende God een dienst te bewijzen door de gemeente te vervolgen. Want dit is geen evangelieverkondiging, maar een karikatuur van de lijdende en stervende Messias zoals de Schrift Hem ons tekent. Het komt bij mij over als de prediking van de opstanding door iemand die de Opgestane nooit ontmoet heeft en als dood aan Zijn voeten gevallen is. Want dat vervult je met zoveel eerbied en ontzag dat je als vanzelf gruwt van zo’n toneelspel ! Ik ben het dan ook hartelijk met Delwater eens als hij zegt dat dit een aan de smaak van de geest van deze wereld aangepast evangelie is h.gr: ereunao

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3463
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor benefietdiner » 23 apr 2019 13:15

ereunao schreef:Je hebt natuurlijk gelijk in het onderscheid dat je maakt tussen de intentie van de makers en het geloof van de uitvoerders. Ik trek dan ook de goede intenties van de EO absoluut niet in twijfel.
Inderdaad waren de opvoerende van The Passion ongelovig oké. Maar laten we het eens hebben over de zogenoemde gelovige de gereformeerden. De opvolgers van ‘De Vaderen’ zoals jij ze formuleert. Hebben die het er zo goed afgebracht. Een tijd terug was er een boek met tien verschillende groepen. ‘Tienmaal gereformeerd’. Het treurig beeld van psalm 141 - wreed vaneen gereten, verstrooid als beenders aan het graf - blijft actualiteit en zeker niet om over te roemen.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor DeDwaler » 23 apr 2019 13:18

.
Aan allen: Kijk hier eens naar en zie het effectbejag en het effect. Wat is dan het verschil met the Passion?

https://www.npostart.nl/de-reuzen-in-le ... AT_2107939
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2019 13:56

DeDwaler schreef:.
Aan allen: Kijk hier eens naar en zie het effectbejag en het effect. Wat is dan het verschil met the Passion?

https://www.npostart.nl/de-reuzen-in-le ... AT_2107939


Wat heeft dat er nou weer mee te maken?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor DeDwaler » 23 apr 2019 14:21

benefietdiner schreef:Het zegt jou geen ene biet meer en daarvoor laat het dan maar. Het hele optreden is niet voor jou bedoeld en bestemd. Het is bedoeld voor de Oecumene en niet voor de reformatorische.


Ik zie mezelf niet per definitie als reformatorisch (al voel ik me er nauw mee verwant), maar als the Passion het Evangelie is, waarom zou het voor gereformeerden niet bedoeld en bestemd zijn?

benefietdiner schreef:Wees alleen maar blij dat de I.S. er nog geen optreden gehouden heeft.


Wat I.S. ermee te maken heeft... geen idee. Je hoeft het niet uit te leggen ook.

Yoshi schreef:Idd, de ware protestant heult gewoon samen met IS 'strijders' bij het kapot slaan van katholieke en oosters-orthodoxe beelden en ander cultureel erfgoed. https://www.youtube.com/watch?v=KEC0TcgM0aw


Welke protestant?

Marnix schreef:Alles beter dan de hooghartigheid van mensen die zelf precies denken te weten hoe alles zit en vervolgens over alles en iedereen die daar niet aan voldoet met een oordeel klaarstaat. De religieuze elite die hoofdschuddend op de rest neerkijkt en constant veroordeelt.


Het heeft niets met hooghartigheid of op anderen neerkijken te maken, want ik hou van ongelovigen evenveel als van mijn broeders en zusters in de Heere. Is wat jij zegt niet evengoed veroordelend of is jouw oordeel soms wel rechtvaardig?

Marnix schreef:En als je op een laagdrempelige manier probeert wat van Jezus te laten zien in een ongelovige samenleving schudden ze gelijk het hoofd, dat zouden ze zelf heel anders doen. Prima. Ga dat dan doen!


Die laagdrempelige manier is mijn voornaamste bezwaar, Marnix, want die is er niet. Als je dat doet dan hou je een popconcert over. Waarvan akte.

Yoshi schreef:Ik zou dan idd wel willen weten hoe het genootschap van DeDwaler het evangelie verkondigd op een aansprekende manier in deze wereld. Roepen vanaf de zijlijn dat het allemaal ruk is kunnen we allemaal wel.


Er is geen aansprekende manier om het Evangelie in de wereld te verkondigen, er is slechts het Evangelie en dat hoor je niet bij the Passion. Laagdrempelig en aansprekend? Wat ik zei, dat is in elk geval gelukt.
.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 23 apr 2019 14:40

DeDwaler schreef:Die laagdrempelige manier is mijn voornaamste bezwaar, Marnix, want die is er niet. Als je dat doet dan hou je een popconcert over. Waarvan akte.

Dat is mijn grootste bezwaar. De liedjes die ten gehore worden gebracht tijdens T.P. worden een week of maand later door het gepeupel meegezongen in de Ziggo Dome of de Kuip, maar dan onder het genot van een biertje.
Dan geen tranen van ontroering, maar tranen van de lach.
Marnix schreef:Alles beter dan de hooghartigheid van mensen die zelf precies denken te weten hoe alles zit en vervolgens over alles en iedereen die daar niet aan voldoet met een oordeel klaarstaat. De religieuze elite die hoofdschuddend op de rest neerkijkt en constant veroordeelt.

Wat een vijandigheid zeg. :?
Marnix schreef:En als je op een laagdrempelige manier probeert wat van Jezus te laten zien in een ongelovige samenleving schudden ze gelijk het hoofd, dat zouden ze zelf heel anders doen.

Wat van Jezus te laten zien? Wie kan doorgronden wat Jezus geleden heeft? Moet een atheïst dit uitbeelden?
Nee, "wij" doen het niet heel anders, we doen het helemaal niet!
De opdracht is simpel: PREDIKT het evangelie, zaait aan alle wateren, en niet: ga naar de theaters en de pleinen om daar al zingend en acterend alles na te spelen.
Vals sentiment was het, een foto van een ontroerde jongen, maar zijn verkering was net uit vertelde hij later.

Mona sprak eerder over de commercie rondom T.P. Die was in Dordrecht ook ruim aanwezig:
Ontdek meer over het wonderlijke mysterie van het Passieverhaal bij een van de deelnemende restaurants. Tussen de verschillende gangen kom je meer te weten over het Joodse Pesach, de link met het Passieverhaal en Pasen. Via 4 tafelgesprekskaarten wordt de stap naar het heden gemaakt.

Leer je tafelgenoten nog beter kennen. Hoe staan zij in het leven? Hoe ver gaan ze? Wat vinden ze nu echt belangrijk?

Vier bijzondere gesprekken, vier keer toosten op het leven! L’ chaim!

Let wel, dit gaat over het lijden en sterven van onze Borg en Zaligmaker, 3 uren dikke duisternis, verraad van een discipel, verloochening van een discipel. Laten we eens een niet-christen aan het woord laten over TP:

Mijn moslim buurvrouw zei: is niet goed, is niet eerbiedig.

Dit zei Marianne Zwagerman: “Ik vind dat je je religie altijd privé moet houden, netjes achter de voordeur. Val mensen er in het publieke domein niet mee lastig. Nu wordt de hele Bijlmer omgebouwd tot een soort openbare kerk.”

Moet je je voorstellen wat er zou gebeuren als dit om een islamitisch tv-evenement zou gaan, aldus Zwagerman. “Ik vind het allemaal prachtig, maar wat zouden we doen als er een grote publieke moslimomroep was geweest die hetzelfde initiatief had genomen en tijdens het Suikerfeest even de hele Dam zou platleggen, daar een openbare dienst zou houden en dat live zou uitzenden op tv? Nederland zou te klein zijn en terecht.”

The Passion wordt in 2018 georganiseerd in de Bijlmer. Daar past het evenement goed, omdat daar al heel veel kerken zijn, vindt de EO. “Doe het dan lekker in de kerk dan en niet in de openbare ruimte“, stelt Zwagerman. “Val een ander er niet mee lastig. Ga niet een hele stadswijk afzetten en daar een openbare kerkdienst houden.”

Ze houdt ook niet van het saamhorige karakter van de show. “Ik krijg hier een soort Marco Borsato-gevoel bij, en dat neigt naar suïcide. Vreselijk.”
mediacourant.nl

En Marnix, kun jij mij een gedeelte in de Bijbel aanwijzen waar de Heere Jezus of de apostelen mensen uit het heidenvolk pikken om de Boodschap van het Evangelie te verspreiden? Ik hoor het graag.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor DeDwaler » 23 apr 2019 14:51

Marnix schreef:Wat heeft dat er nou weer mee te maken?


Zie de overeenkomsten. Eenheid, verbindend, ontroerend, aansprekend, indrukwekkend, massaal en gedragen.

"Denk niet dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want Ik ben gekomen om tweedracht te brengen tussen een man en zijn vader, en tussen een dochter en haar moeder, en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; en iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn.

Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waard; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waard. En wie zijn kruis niet op zich neemt en Mij navolgt, is Mij niet waard.

Wie zijn leven vindt, zal het verliezen; en wie zijn leven verliest omwille van Mij, zal het vinden. Wie u ontvangt, ontvangt Mij; en wie Mij ontvangt, ontvangt Hem Die Mij gezonden heeft.

Wie een profeet ontvangt omdat hij een profeet is, zal het loon van een profeet ontvangen; en wie een rechtvaardige ontvangt omdat hij een rechtvaardige is, zal het loon van een rechtvaardige ontvangen. En wie een van deze kleinen slechts een beker koud water te drinken geeft omdat hij een discipel is, voorwaar, Ik zeg u: hij zal zijn loon beslist niet verliezen.
"
(Mattheüs 10:34-42)

Waar is het woord dat een mens zijn leven moet verliezen omwille van de Heere Jezus? Waar is het woord dat een mens naar God drijft om aan het oordeel te ontkomen en verlost te worden?

"Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart. En er is geen schepsel onzichtbaar voor Hem, maar alles ligt naakt en ontbloot voor de ogen van Hem aan Wie wij rekenschap hebben af te leggen."
(Hebreeën 4:12-13)
.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor GDK » 23 apr 2019 15:19

Chaya schreef:En Marnix, kun jij mij een gedeelte in de Bijbel aanwijzen waar de Heere Jezus of de apostelen mensen uit het heidenvolk pikken om de Boodschap van het Evangelie te verspreiden? Ik hoor het graag.


Om de bal even terug te kaatsen, in feite is dat ook wat er in sommige orthodox-gereformeerde kerken gebeurt, waar onbekeerde gemeenteleden toch diaken en ouderling kunnen worden.
Vooruit met de geit!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 23 apr 2019 15:34

GDK schreef:Om de bal even terug te kaatsen, in feite is dat ook wat er in sommige orthodox-gereformeerde kerken gebeurt, waar onbekeerde gemeenteleden toch diaken en ouderling kunnen worden.

Ik ben geen sommige othodox-gereformeerde kerken!
Discussieer normaal mee en laat ons verschoond blijven van dit soort loze kreten, die kant noch wal raken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor gravo » 23 apr 2019 16:12

Die Nieuwtestamentische tijden, dat waren nog eens tijden! Het Evangelie brengen te midden van de vele heidense, Griekse of Romeinse mysteriegodsdiensten, waarvan op elke hoek een tempel stond. En o ja, dan had je ook nog de Mithras-cultus, de gnostici, vele apocalyptici, wonderdoeners, zieners, teveel om op te noemen. En dat alles onder een militaire aanwezigheid van het Romeinse Rijk dat niet zachtzinnig optrad als het zo uitkwam. Christenvervolgingen, noem maar op.

Dan zal er vast wel eens, hier en daar, in een onbewaakt ogenblik door een gemeente her of der iets onhandigs gezegd of gedaan zijn bij het verspreiden van het Evangelie. Niet helemaal zuiver, bijvoorbeeld. Zal best zo zijn.

Maar Paulus doet er niet zo moeilijk over. Niet zo moeilijk als al die verwende zeur-christenen in Nederland die zich quasi-verontwaardigd ergeren aan de Passion. Wat errûg!!!!

Ze weten de splinter in andermans ogen feilloos aan te wijzen, terwijl ze toch met een dikke vette balk in eigen oog rondlopen.
Voor alle gekwetste huilebalkjes (leuke woordspeling gravo!) hieronder het vermaan van den apostel Paulus hetwelk u vindt opgetekend in de zendbrief aan de gemeente van Filippi, het eerste hoofdstuk, waarvan nader het 18e vers....ik herzeg....

Fillipensen 1 vers 18: "Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid, verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden.”

Voor mij hoeft het ook niet die Passion, maar toch denk ik dat het een verkondiging van het Evangelie is. Hoe dat precies zit, dat weet God alleen. Daarom ben ik er toch blij mee! (om het hier even een beetje Bijbelgetrouw te houden).

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2019 16:38

DeDwaler schreef:Het heeft niets met hooghartigheid of op anderen neerkijken te maken, want ik hou van ongelovigen evenveel als van mijn broeders en zusters in de Heere. Is wat jij zegt niet evengoed veroordelend of is jouw oordeel soms wel rechtvaardig?


Ja, want want je zegt over de makers van The Passion is pure veroordeling op basis van vooroordelen. Waar mensen proberen iets van Jezus te vertellen en te laten zien omdat ze het verschrikkelijk vinden dat weinigen meer weten hoe het verhaal van Goede Vrijdag gaat en waarom het was, kom jij met een botte : De EO kan alleen nog maar tranentrekkende emo-tv maken, ligt in bed met Rome etc. Waar de EO het tenminste noch aandurft om wat van Jezus te laten zien, wat een enorme uitdaging is in het omroeplandschap waarbij je niet zelf maar kan bedenken wat er op tv komt en wat niet. Anderen houden dat achter de kerkdeuren (en promoten dat hier soms ook nog) en staan dan gelijk met een oordeel klaar....

Die laagdrempelige manier is mijn voornaamste bezwaar, Marnix, want die is er niet. Als je dat doet dan hou je een popconcert over. Waarvan akte.


Ja dat begrijp ik. Want als je het laagdrempelig houdt kan je de diepte niet in. En dus is het volgens jou fout. En heb je liever dat mensen niet weten waar Goede Vrijdag en Pasen over gaan dan dat ze de basislijnen horen en de verdieping niet. Maar van het een komt regelmatig het ander.

Er is geen aansprekende manier om het Evangelie in de wereld te verkondigen, er is slechts het Evangelie en dat hoor je niet bij the Passion. Laagdrempelig en aansprekend? Wat ik zei, dat is in elk geval gelukt.


En hoeveel mensen komen worden er dan niet aangetrokken tot het verhaal en komen zo bij een gelovige collega, een kerk etc terecht en vinden daar de verdieping?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2019 16:40

DeDwaler schreef:Zie de overeenkomsten. Eenheid, verbindend, ontroerend, aansprekend, indrukwekkend, massaal en gedragen.


Ah, dus omdat iets fout is en als doel eenheid, verbinding, ontroering, aansprekendheid etc is is dus alles wat dat doel heeft per definitie fout. Vreemde redenering.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron