The Passion (2016)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor ereunao » 26 apr 2019 21:38

benefiet:
Na een veer in de daarvoor bestemde plaatsen te zijn gestoken en diversen argumentum ad hominem zijn geplaats zou het niet misstaan inhoudelijk verder te gaan want er worden toch wel Bijbelse argumentaties of parallellen gemist.
Mag je Evangelie verspreiden en missionair bezig zijn via een theaterstuk, schouwspel of toneelstuk zoals The Passion en dan overeenkomstig / op grond van de Bijbel.
In de Bijbel lees je af en toe over een schouwspel dat wordt gespeeld. Bekend zijn de woorden van Jezus over kinderen die bruiloftje of begrafenisje spelen in Lucas 7:32.
In Zacharia 8:5 wordt verteld over spelende kinderen; zij zijn een zegen voor een land waar het leven goed is. En Jesaja vertelt over een spelend kind als hij profeteert over een vrederijk Jesaja 11:8.
Zelfs God heeft het over een zeemonster Leviatan in Psalm 104:26.
Simson speelt een toneelstuk op zijn bruiloft, waarbij er in figuurlijke zin ook een spelletje met hem gespeeld wordt. Voor de valsspelers pakt dat dan weer heel verkeerd uit in Richteren 14 Zelfs bij de kruisiging van Jezus wordt een schouwspel gespeeld. De soldaten die Jezus kruisigen mogen volgens de wet de kleren van de kruiselingen onder elkaar verdelen. Jezus heeft een onderkleed dat best nog wat waard is. Zonde (!) om
het kapot te scheuren. En dus dobbelen de soldaten erom. Eigenlijk geen schouwspelletje, maar een serieuze bezigheid, waarbij winnen belangrijker is dan meedoen.
Weet iemand nog meer Bijbelse voorbeelden die op een theaterstuk, schouwspel of toneelstuk gelijken?


In de 1e plaats is beeldspraak nog iets anders dan een schouwspel of toneelstuk
En ten 2e als mensen in de bijbel zich van iets dergelijks bedienen bewijst dat nog niet dat God dat ook goedkeurt.
Jotham gebruikte een fabel (Richt.9 ) die echter een diepere, profetische betekenis had ( vs 57 ) En Jes. 20. is ook niets om zonder direct bevel van God na te volgen!, je zou beslist een vette bekeuring hiervoor krijgen! .En dit profane spektakel is iets dat God nooit bevolen heeft noch ooit in Zijn hart is opgekomen.
Want bij ‘The Passion’ gaat het om een karikatuur van het lijden een de dood van Gods eigen Zoon die geen recht doet aan het verslag dat de Schrift hiervan geeft. gr: ereunao

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 27 apr 2019 15:22

Tja, christenen doen zoveel wat niet zwart op wit on de Bijbel staat. God heeft ook niet het orgel bevolen, of twee kerkdiensten op een zondag en nog meer van dat soort zaken. Dat zegt niet zoveel. Dat het profaan is en een karikatuur is puur je interpretatie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor benefietdiner » 27 apr 2019 21:21

Marnix schreef:Precies. En daarover verschillen we dus van mening

Jawel maar de vraag is of jou mening wel de goed is omdat je het niet bijbels kan onderbouwen. Of eigenlijk is de vraag of je het evangelie via het theater c.q. toneel kan en mag verspreiden / verkondigen. Dat de EO dat doet via The Passion is duidelijk maar ik las dat zij dat ook doen in een theater show bijvoorbeeld in het Dolfinarium in Harderwijk. Voor de EO is evangelie verkondiging via theater geen vraag meer maar feit.

Theater is een verzamelnaam voor kunstvormen waarbij acteurs levende voorstellingen maken voor een publiek. Volgens ereunao mag dit niet waarbij hij verschillende bijbel plaatsen aangewezen heeft. Evangelieverkondiging mag alleen door het woord Romeinen 10:17.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 27 apr 2019 23:04

Romeinen 10:17 wordt wel eens zo uitgelegd dat alleen woordelijk “preken” of het gesproken woord toereikend zou zijn of door God gebruikt wordt. Maar dat leert de Bijbel niet. Je leest bijvoorbeeld ook over het getuigenis van de schepping. Denk bijvoorbeeld aan Psalm 19. Het gaat erom dat we de boodschap horen, anders kan je ook niet geloven. God kan mensen raken met het evangelie, door een goede preek of een goed gesprek, door een Bijbeltekst. Maar ook door de schoonheid van de natuur, door muziek, een lied (gezongen woorden) en op tal van andere manieren. Het geloof is door het luisteren naar Zijn stem. Psalm 19 over het woordeloze getuigenis van de schepping over God, wordt zelfs in Romeinen 10 aangehaald, in vers 19.

Wat niet wegneemt dat de woordelijke verkondiging, evangeliseren en preken, een heel belangrijke plek inneemt. Maar er wordt absoluut geen “alleenrecht” op geclaimd. Er wordt een hoop beeldspraak gebruikt, maar er worden ook dingen echt uitgebeeld. Denk idd aan Ezechiel. Of Jesaja.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor benefietdiner » 28 apr 2019 09:01

ereunao schreef:In de 1e plaats is beeldspraak nog iets anders dan een schouwspel of toneelstuk
Wat maakt het verschil? Beeldspraak is in gedachten. Schouwspel, toneelstuk of theater is dat zichtbaar. Natuurlijk maakt dat verschil maar in basisprincipe niet.
ereunao schreef:En Jes. 20. is ook niets om zonder direct bevel van God na te volgen!, je zou beslist een vette bekeuring hiervoor krijgen!
Dit is wel een extreme vorm van theater om op blote voeten ongekleed en het lijk wel in zijn blote billen rond te gaan lopen in opdracht van God. Daar is The Passion een hele nette voorstelling bij.
Marnix schreef:Romeinen 10:17 wordt wel eens zo uitgelegd dat alleen woordelijk “preken” of het gesproken woord toereikend zou zijn of door God gebruikt wordt. Maar dat leert de Bijbel niet. Je leest bijvoorbeeld ook over het getuigenis van de schepping. Denk bijvoorbeeld aan Psalm 19. Het gaat erom dat we de boodschap horen, anders kan je ook niet geloven. God kan mensen raken met het evangelie, door een goede preek of een goed gesprek, door een Bijbeltekst. Maar ook door de schoonheid van de natuur, door muziek, een lied (gezongen woorden) en op tal van andere manieren. Het geloof is door het luisteren naar Zijn stem. Psalm 19 over het woordeloze getuigenis van de schepping over God, wordt zelfs in Romeinen 10 aangehaald, in vers 19.

Wat niet wegneemt dat de woordelijke verkondiging, evangeliseren en preken, een heel belangrijke plek inneemt. Maar er wordt absoluut geen “alleenrecht” op geclaimd. Er wordt een hoop beeldspraak gebruikt, maar er worden ook dingen echt uitgebeeld. Denk idd aan Ezechiel. Of Jesaja.
Dit lijkt mij een goed antwoord en een rechtvaardiging voor The Passion.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Johan100 » 29 apr 2019 12:58

is hier een reactie weggehaald van ereunao ofzo van gisteren of vergis ik me. er ligt me iets bij dat ik hier een goed onderbouwde reactie las van gisteren.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Johan100 » 29 apr 2019 13:21

Marnix schreef:
Slaap lekker en vier morgen het feest van onze opgestane Heer!

Daar probeer ik elke dag aan te denken en bij te leven, daar heb ik echt geen door de mensen ingestelde dag voor nodig.



Bedoel je (corrigeer me alsjeblieft als ik het verkeerd heb) 'ach, doe niet zo ernstig, de Heere is opgestaan, de druppels bloed waar je het over had die de Heere zweette in Getsemane, dat is verleden tijd, 'onze' Heer is opgestaan', de zonde en de dood zijn overwonnen'?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2019 14:29

Het was volgens mij nogal off topic, ging vooral over het avondmaal.

Johan100 schreef:Daar probeer ik elke dag aan te denken en bij te leven, daar heb ik echt geen door de mensen ingestelde dag voor nodig.


Heel goed. Het kerkelijk jaar is fijn maar je inderdaad niet specifiek kerst nodig om te bedenken dat Jezus mens werd en Goede Vrijdag / Pasen om te gedenken / vieren dat Hij stierf en opstond!



Bedoel je (corrigeer me alsjeblieft als ik het verkeerd heb) 'ach, doe niet zo ernstig, de Heere is opgestaan, de druppels bloed waar je het over had die de Heere zweette in Getsemane, dat is verleden tijd, 'onze' Heer is opgestaan', de zonde en de dood zijn overwonnen'?


Nee. Dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde wat er letterlijk staat, zonder verdere bijbedoelingen, cynisme, sarcasme of wat dan ook. Op Pasen vieren we toch dat Jezus opstond uit de dood? Het Paasverhaal is geen relativering van Goede Vrijdag.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ereunao

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor ereunao » 29 apr 2019 21:21

johan 100:
is hier een reactie weggehaald van ereunao ofzo van gisteren of vergis ik me. er ligt me iets bij dat ik hier een goed onderbouwde reactie las van gisteren.


Het laatste bericht van mij is idd. door de mod gewist omdat het wel wat of-topic was. Maar aangezien het een reactie was op Marnix die met de symboliek van het avondmaal meende de TP te kunnen verdedigen meende ik hierop het antw. niet schuldig te moeten blijven. Maar omdat zijn bericht ook gewist is heb ik hier vrede mee. Maar ik heb het opgeslagen en als iemand het toch graag nog eens lezen wil kan hij mij een pb sturen dan zet ik het daar wel op gr: ereunao

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor MoesTuin » 09 apr 2020 19:09

Vanavond 10 jaar " The Passion" op TV, straks dus....

https://beam.eo.nl/artikel/2020/04/the- ... -toch-door

aangepast ivm het coronavirus
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2020 06:38

MoesTuin schreef:Vanavond 10 jaar " The Passion" op TV, straks dus....

https://beam.eo.nl/artikel/2020/04/the- ... -toch-door

aangepast ivm het coronavirus


Eindelijk The Passion in mijn dorp. Er is een pandemie voor nodig maar toch...

Maar goed, mooi gedaan vind ik. Een mooie terugblik van 9x Tha Passion. Wel miste ik soms het orkest dat de scenes en nummers normaal zo meeslepend aan elkaar speelt maar ja, het was natuurlijk ook improviseren. En werd het ook wel heel erg op corona betrokken, wat logisch is maar er is vele meer (nog ergere) ellende in de wereld. Wij leven nog, hebben genoeg te eten etc...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor K80 » 10 apr 2020 18:12

MoesTuin schreef:Vanavond 10 jaar " The Passion" op TV, straks dus....

https://beam.eo.nl/artikel/2020/04/the- ... -toch-door

aangepast ivm het coronavirus


Mijn vrouw zat het gisteren te kijken.

Ik vind het echt verschrikkelijk. Kan er niet naar kijken of luisteren.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 10 apr 2020 19:04

K80 schreef:Ik vind het echt verschrikkelijk. Kan er niet naar kijken of luisteren.

Ik ook niet. En gelukkig kon ik het geheel ontlopen, geen fragment zelfs van gezien.
Ik had gehoopt dat we ervan verlost zouden zijn, maar nee, ze vonden kennelijk toch nog een zij-ingang.
Wereldse liedjes gebruiken als hoop? Bemoediging? Wat een armoede.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Keurhorst
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 sep 2019 12:59

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Keurhorst » 10 apr 2020 20:32

Ik vind het echt verschrikkelijk. Kan er niet naar kijken of luisteren.


Helemaal mee eens, ik vind het ook vreselijk.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2020 08:57

Tja smaken verschillen he. Wat de een mooi vindt vindt de ander niet mooi. Wat de een armoedig vindt vindt de ander hoopvol. En waar de een door wordt bemoedigd wordt wordt de ander weer door andere dingen bemoedigd. Zolang je het maar bij jezelf houdt en als een ander wel bemoedigd wordt kan je daar zelf weinig aan afdoen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten