The Passion (2016)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Gtn » 22 apr 2020 11:57

Ik luister tegenwoordig ook grotendeels alleen maar christelijke muziek (al zit daar wel muziek bij die menigeen zou afkeuren, maar dat komt omdat ze dat door onze 'orgel en psalmen' traditie gewoon niet gewend zijn) van psalmen, koren en orgel muziek ben ik nou eenmaal geen liefhebber.

Wat ik tegenwoordig ook veel doe is onderweg naar m'n werk preken luisteren. Dat leek me vroeger ook echt alleen maar voor vrome kwezels.. :wink:

Je hebt wel gelijk, wat er in je hoofd zit daar denk je ook aan. Als je je hoofd vult met troep zul je daar ook aan denken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2020 15:15

Gtn schreef:Ik luister tegenwoordig ook grotendeels alleen maar christelijke muziek (al zit daar wel muziek bij die menigeen zou afkeuren, maar dat komt omdat ze dat door onze 'orgel en psalmen' traditie gewoon niet gewend zijn) van psalmen, koren en orgel muziek ben ik nou eenmaal geen liefhebber.

Wat ik tegenwoordig ook veel doe is onderweg naar m'n werk preken luisteren. Dat leek me vroeger ook echt alleen maar voor vrome kwezels.. :wink:

Je hebt wel gelijk, wat er in je hoofd zit daar denk je ook aan. Als je je hoofd vult met troep zul je daar ook aan denken.


Het ligt er ook aan wat je zoekt in muziek. Ik luister ook christelijke muziek in allerlei stijlen omdat het goede muziek is en de boodschap ook goed is. Maar soms luister ik helemaal niet muziek voor de inhoud maar gewoon voor de ontspanning. Net als dat ik soms ga wandelen of sporten bijvoorbeeld. Dat is vaak voor mijn ontspanning en niet voor de geestelijke verdieping. Daar maak ik ook tijd voor vrij maar voor alles is er een tijd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor DeLange » 22 apr 2020 22:28

Marnix schreef:Het ligt er ook aan wat je zoekt in muziek. Ik luister ook christelijke muziek in allerlei stijlen omdat het goede muziek is en de boodschap ook goed is. Maar soms luister ik helemaal niet muziek voor de inhoud maar gewoon voor de ontspanning. Net als dat ik soms ga wandelen of sporten bijvoorbeeld. Dat is vaak voor mijn ontspanning en niet voor de geestelijke verdieping. Daar maak ik ook tijd voor vrij maar voor alles is er een tijd.

Ontspanning is best goed. God begrijpt hoe je daar mee om gaat en dat is het voornaamste :wink:
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor DeLange » 22 apr 2020 22:38

Gtn schreef:Ik luister tegenwoordig ook grotendeels alleen maar christelijke muziek (al zit daar wel muziek bij die menigeen zou afkeuren, maar dat komt omdat ze dat door onze 'orgel en psalmen' traditie gewoon niet gewend zijn) van psalmen, koren en orgel muziek ben ik nou eenmaal geen liefhebber.
Ik moet eerlijk zijn dat ik het orgel een schitterend instrument vind, maar ik snap je wel. Het is muziek uit andere tijden, toen jongeren nog dansten op Bach en Beethoven in balzalen, en elkaar leerde kennen bij de plaatselijke muziekvereniging. Het Psalmproject met de Psalmen voor nu mag ik tegenwoordig graag luisteren. Daarnaast ook de liederen waar jij onder andere naar luistert waarschijnlijk :)
Maar meestal lees ik de Psalmen gewoon uit de bijbel. Dat is toch het origineel.

Wat ik tegenwoordig ook veel doe is onderweg naar m'n werk preken luisteren. Dat leek me vroeger ook echt alleen maar voor vrome kwezels.. :wink:
Leuk! :D Dat doe ik soms. Meestal lees ik meer dat soort dingen. Mijn vrouw luistert wel geregeld en laat mij soms ook wel wat horen.

Je hebt wel gelijk, wat er in je hoofd zit daar denk je ook aan. Als je je hoofd vult met troep zul je daar ook aan denken.

Doet me ook denken aan wat er over in de bijbel staat, dat de Heilige Geest je laat herinneren aan Gods Woord. Daarvoor is tijd voor studie, verkondigingen en christelijke liederen luisteren nemen, heel belangrijk.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor elbert » 06 okt 2020 07:53

'Mogelijk vrouw of LHBT'er die Jezus speelt'
De EO is uit the Passion gestapt. De KRO/NCRV zegt meer "inclusiviteit en diversiteit" na te streven (de jeukwoorden van 2020), komt niet meer per se uit bij de Bijbel en laat het verticale aspect (de relatie tussen God en mens) los.
Kortom: de Passion (waar vanuit behoudende hoek al kritiek op was) gaat nu helemaal voor de nieuwe woke religie en laat eigenlijk alle bijbelse ankers los.
"Verhaal moet inspiratiebron zijn voor 18 miljoen Nederlanders" aldus de directeur van de KRO/NCRV. Tja, behalve voor orthodoxe christenen natuurlijk. Die krijgen een pervertering van het evangelie voorgeschoteld waar ze niet goed van worden.
Geen kijktip wat mij betreft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2020 09:04

elbert schreef:'Mogelijk vrouw of LHBT'er die Jezus speelt'
De EO is uit the Passion gestapt. De KRO/NCRV zegt meer "inclusiviteit en diversiteit" na te streven (de jeukwoorden van 2020), komt niet meer per se uit bij de Bijbel en laat het verticale aspect (de relatie tussen God en mens) los.
Kortom: de Passion (waar vanuit behoudende hoek al kritiek op was) gaat nu helemaal voor de nieuwe woke religie en laat eigenlijk alle bijbelse ankers los.
"Verhaal moet inspiratiebron zijn voor 18 miljoen Nederlanders" aldus de directeur van de KRO/NCRV. Tja, behalve voor orthodoxe christenen natuurlijk. Die krijgen een pervertering van het evangelie voorgeschoteld waar ze niet goed van worden.
Geen kijktip wat mij betreft.


Mee eens. Geen kijktip meer. Het is allemaal heel helder. Als je een vefilming over het leven van iemand maakt, bijvoorbeeld Julius Caesar ga je kijken naar historische feiten want je gelooft dat hij echt geleefd heeft en de dingen die je vertelt echt gebeurd zijn. Niemand die dan zegt: Ach, we kunnen er ook wel een vrouw van maken, dat maakt niet uit, dat is in deze tijd wel inspirerend en wat controversieel. Julia Caesa. Dat KRO / NCRV dat nu wel met The Passion wil doen geeft volgens mij al aan dat historiciteit niet veel uitmaakt. Het gaat niet om Jezus die echt heeft geleefd en om wat Hij heeft gezegd. Hij zei wel meer dingen die men daar niet gelooft. Het is meer een mythe, een inspirerend sprookje waar je wat leerzame en goede dingen uit kan halen. Jezus als een inspirerend voorbeeld. Maar natuurlijk niet als de Zoon van God. En ondertussen wordt het Paasverhaal gekaapt om je omroep-profilering een beetje een boost te geven. Trieste zaak.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor MoesTuin » 06 okt 2020 10:50

We gaan het mee maken, maar het zou mooi zijn als er vanuit de behoudende orthodoxe hoek een nieuw alternatief zou komen, die hierop inspeelt...

Verder zou ik voorzichtig zijn in het afserveren van iets waar je het niet mee eens bent.
Ik sta er als volgt in
Passion zie ik niet als iets voor mijzelf, maar ieder mens (uitgezonderd wellicht de orthodoxe gelovigen die zich overal van afzonderen)
maar God kan ieder mens wel aanraken....het middel gebruiken, voor een koerswijziging in het leven van ...... (zeg het maar....God weet het)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2020 11:12

MoesTuin schreef:We gaan het mee maken, maar het zou mooi zijn als er vanuit de behoudende orthodoxe hoek een nieuw alternatief zou komen, die hierop inspeelt...

Verder zou ik voorzichtig zijn in het afserveren van iets waar je het niet mee eens bent.
Ik sta er als volgt in
Passion zie ik niet als iets voor mijzelf, maar ieder mens (uitgezonderd wellicht de orthodoxe gelovigen die zich overal van afzonderen)
maar God kan ieder mens wel aanraken....het middel gebruiken, voor een koerswijziging in het leven van ...... (zeg het maar....God weet het)


Dat laatste zal ik ook niet ontkennen. Ik redeneer meer vanuit eigen, christelijke perspecitief en vraag me af of je dan nog moet kijken. Ik heb nog steeds liever dat niet-gelovigen het wel kijken dan niet, ik denk ook dat God sterker is dan die historische onwaarheden. Zelfs als het als niet meer dan "een inspirerend verhaal" wordt gebracht en de feiten mogelijk verdraait worden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 06 okt 2020 11:20

elbert schreef:'Mogelijk vrouw of LHBT'er die Jezus speelt'
De EO is uit the Passion gestapt. De KRO/NCRV zegt meer "inclusiviteit en diversiteit" na te streven (de jeukwoorden van 2020), komt niet meer per se uit bij de Bijbel en laat het verticale aspect (de relatie tussen God en mens) los.
Kortom: de Passion (waar vanuit behoudende hoek al kritiek op was) gaat nu helemaal voor de nieuwe woke religie en laat eigenlijk alle bijbelse ankers los.
"Verhaal moet inspiratiebron zijn voor 18 miljoen Nederlanders" aldus de directeur van de KRO/NCRV. Tja, behalve voor orthodoxe christenen natuurlijk. Die krijgen een pervertering van het evangelie voorgeschoteld waar ze niet goed van worden.

Misschien wel beter. Gebruik het bijbelverhaal niet meer als inspiratiebron, maar maak er zelf dan een spektakel van. Dus in die zin vind ik het een goed plan. Het had sowieso al weinig inhoud, omdat er wereldse liedjes werden gezongen.
Misschien dat het dan ook goed is om een nieuwe naam te bedenken voor de omroep.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2020 14:07

Chaya schreef:Misschien wel beter. Gebruik het bijbelverhaal niet meer als inspiratiebron, maar maak er zelf dan een spektakel van. Dus in die zin vind ik het een goed plan. Het had sowieso al weinig inhoud, omdat er wereldse liedjes werden gezongen.
Misschien dat het dan ook goed is om een nieuwe naam te bedenken voor de omroep.


Blijft toch jammer, dat je het liefste hebt dat het verhaal helemaal niet klinkt als het niet op jouw manier gebeurt. Liever een spektakel dan zoals het was ook? Je wil niet weten hoeveel mensen het de afgelopen tijd tot zegen is geweest, vooral ook mensen die helemaal geen of weinig Bijbelse inhoud gewend waren. En waar je inmiddels zo ver vanaf staat dat je ze ook niet zomaar meer gaat bereiken. Dan is "liever ze helemaal niet bereiken dan op deze manier" niet echt fijn. Logisch dat mensen er dan ook steeds minder vanaf gaan weten en de kerk alleen maar kleiner wordt, als anderen de boodschap helemaal niet meer horen.

Tegelijkertijd is het wel pijnlijk als je ziet dat het verhaal nu gebruikt gaat worden om de omroep wat anders te profileren en zo... en dat het historische aspect niet meer belangrijk gevonden wordt. Mensen gaan nog een terug verlangen naar hoe het was.... :-)
Laatst gewijzigd door Marnix op 06 okt 2020 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 06 okt 2020 14:13

Chaya schreef:Misschien wel beter. Gebruik het bijbelverhaal niet meer als inspiratiebron, maar maak er zelf dan een spektakel van. Dus in die zin vind ik het een goed plan. Het had sowieso al weinig inhoud, omdat er wereldse liedjes werden gezongen.
Misschien dat het dan ook goed is om een nieuwe naam te bedenken voor de omroep.

Ik ben het in hoofdlijnen met je eens (den dat mag ook wel eens in de krant :-oo )
Wel ga je er aan voorbij dat "The Passion" voor sommige mensen een eerste kennismaking met het christendom is.
Het was de laatste jaren al verworden tot een steeds leger iets, en lijkt nu zelfs totaal de plank te gaan misslaan, maar onderschat nooit hoeveel mensen nu nog minder met de Bijbel, het evangelie en het christendom in aanraking komen.

Je zult ervan schrikken hoeveel mensen daar echt nog totaal geen kennis van hebben.
In die zin vind ik het jammer dat deze zwaai naar het passieverhaal als inspiratiebron gemaakt is. Het zou veel beter geweest zijn als de inhoud (in een eigentijdse vorm) weer meer naar de kern toegegaan zou zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 06 okt 2020 14:58

StillAwake schreef:Ik ben het in hoofdlijnen met je eens (den dat mag ook wel eens in de krant :-oo )
Wel ga je er aan voorbij dat "The Passion" voor sommige mensen een eerste kennismaking met het christendom is.

Hoe dan? Met dezelfde liedjes die ze horen op 538 en Qmusic?
StillAwake schreef:Je zult ervan schrikken hoeveel mensen daar echt nog totaal geen kennis van hebben.

Ik schrik niet. Elk jaar zie je dat de camera onder de neus van voorbijgangers wordt gehouden en de vraag gesteld: wat betekent Pasen? Wat betekent Hemelvaartsdag? En bij Pinksteren slaat de fantasie pas echt op hol.
Ik werk bij niet-christenen en in al die jaren heb ik nog nooit 1 positieve opmerking over TP gehoord van hen.
Degenen die het dan wel eens bekeken hebben, snappen nog steeds het verhaal niet en hoe zouden ze.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 06 okt 2020 15:20

Chaya schreef:Hoe dan? Met dezelfde liedjes die ze horen op 538 en Qmusic?

Ik ken beide zenders alleen van naam (niet mijn muzieksmaak), maar kan me voorstellen dat als een oud en stoffig boek (zoals de Bijbel buiten onze gezindte vaak gezien wordt) plotseling actueel blijkt te zijn doordat dezelfde thema's die nu leven er toen al in benoemd werden dat dat mensen triggert om je er eens in te verdiepen.
Persoonlijk zou ik niet voor top40 materiaal gekozen hebben, maar voor wat meer religieuze teksten met inderdaad een eigentijdse muzikale insteek.
Toch kon ik indertijd wel naar aanleiding van zoiets doorpraten met mijn ouders en broer. Juist omdat het oude verhaal wat eigentijdser werd neergezet. Volledig met je eens dat de duiding door een christen gegeven moest worden, maar de opening was er wel.
En openingen om met mijn vader over geloof te praten heb ik heel lang met een lantaarntje moeten zoeken.
Chaya schreef:Ik schrik niet. Elk jaar zie je dat de camera onder de neus van voorbijgangers wordt gehouden en de vraag gesteld: wat betekent Pasen? Wat betekent Hemelvaartsdag? En bij Pinksteren slaat de fantasie pas echt op hol.
Ik werk bij niet-christenen en in al die jaren heb ik nog nooit 1 positieve opmerking over TP gehoord van hen.

Vaak is het zo (en dat slaat wellicht niet op jou persoonlijk) dat mensen in de refo-hoek hun hele leven al binnen die zuil lopen, en geen idee hebben dat je voor het zendingsveld niet meer naar Afrika hoeft, maar dat het in Rotterdam of Amsterdam ook bestaat.
Ik weet bijvoorbeeld dat een samenwerking van CGK, NGK en GKv (als ik de genootschappen goed benoem) inmiddels een "zendeling" hebben rondlopen in Rotterdam Zuid.
En het betreft niet alleen laag opgeleide personen, of personen met een migratieachtergrond ofzo, in mijn eigen vriendenkring was ik op gegeven moment de enige (we zullen zo rond de 25-30 geweest zijn) die in aanraking was gekomen met het christendom.
Het gebrek aan kennis is echt schrikbarend. En door een deel van het bijbelverhaal naar de moderne tijd te trekken kun je die mensen wellicht interesseren om de Bijbel eens te gaan lezen. En natuurlijk geef je ze daarmee geen geloof, maar als de kerk iets uit een stoffig verleden is geef je ze dat ook niet. Het gaat er om dat je mensen in aanraking brengt met het evangelie (hoewel ik de vorm zelf ook niet geslaagd vond en vind).
En ik wek ook veel met niet christenen. En ik krijg er na die tijd wel vaak vragen over (veelal spottend bedoeld, maar toch: ik krijg ze wel).
Chaya schreef:Degenen die het dan wel eens bekeken hebben, snappen nog steeds het verhaal niet en hoe zouden ze.

Helemaal mee eens.
Het is een eerste aanzet om in gesprek te gaan (dat kan het in elk geval zijn). De duiding van het verhaal, de betekenis van het lijden en eventueel zelfs de historische duiding doet het programma onvoldoende. Dat moeten jij en ik doen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2020 22:05

Zo is het ook bedoeld, als een heel basale weergave van het verhaal (want als er 0 kennis is moet je net de basics beginnen) met als doel dat mensen nieuwsgierig raken en meer erover gaan opzoeken, er over gaan praten met anderen, het opening tot gesprek geeft.

Verder, Chaya, ben je niet helemaal eerlijk, of je kijkt gekleurd naar dingen, hoort wat je wil horen of je begeeft je in kringen die niet representatief zijn voor de Nederlandse bevolking. De kijkcijfers liepen door de jaren heen op naar ruim 3 miljoen kijkers. Voor een heel groot deel ongelovigen die vrijwillig er naar keken en dan het jaar daarop weer. Ik heb geregeld met een heleboel niet gelovige bewoners in ons buurthuis gekeken. Ik zat sowieso wel “dicht op het vuur” en heb zoveel reacties van niet-gelovigen gezien en gehoord. En heel veel waren positief. Als er zoveel mensen vrijwillig kijken, hoe kan het dan dat je in 10 jaar nog nooit een niet-gelovige iets positiefs erover hebt horen zeggen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor MoesTuin » 06 okt 2020 22:11

Inderdaad en zeer terecht opgemerkt Marnix.
Het is ook niets zeggend hoe mensen het ook inkleuren....
Daar blijf je vanaf.
God kent de aantallen, God kent die mensen...
Gelukkig gaat dat allemaal buiten ons om
Het gaat persoonlijk in relatie tussen God en de mens.
Waar 1 mens zich bekeerd daar is al grote vreugde in de hemel....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten