The Passion (2016)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor hans0166 » 07 okt 2020 17:32

zullen we dan de Passion maar overslaan en Jezus Christ Superstar bezoeken?
bijna 50 jaar geleden... en toen précies dezelfde discussies! ... maar tegenwoordig redelijk breed geaccepteerd in Christelijke kringen, al dan vaak in muzikale fragmenten/afzonderlijke liederen.

https://www.youtube.com/watch?v=8azdnR2fQus

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 08 okt 2020 13:17

hans0166 schreef:zullen we dan de Passion maar overslaan en Jezus Christ Superstar bezoeken?
bijna 50 jaar geleden... en toen précies dezelfde discussies! ... maar tegenwoordig redelijk breed geaccepteerd in Christelijke kringen, al dan vaak in muzikale fragmenten/afzonderlijke liederen.

Echt niet hoor. De bios is in brede kring nog steeds niet geaccepteerd. Laat staan deze of een andere musical.
In 2006 nog werden christenen opgeroepen om deze brief naar Joop van den Ende te sturen, vanwege de uitvoering van JCS.

"In Rotterdam en allerlei andere plaatsen maakt u reclame voor een musical waarbij de heer Dieter Troubleyn poseert als De Heere Jezus Christus. Een in het wit geklede heer maakt reclame voor bovengenoemde musical. Ik wil u zeggen dat deze reclame mij, als belijdend christen, heel veel verdriet doet en tevens diepgaand schokt.

De Persoon Jezus Christus, de Zoon van God, kan en mag niet op deze wijze afgebeeld worden. Dit is voor vele gelovigen een ernstige overtreding van het 2e gebod van de wet des Heeren. Een overtreding die hen veel droefheid geeft. De tien geboden, die zowel bij Joden als Christenen bekend zijn heeft God als een liefde opdracht gegeven opdat wij zouden weten hoe we ons jegens Hem en jegens onze naaste moeten gedragen. De Heere Jezus heeft de tien geboden samengevat in de boodschap dat wij onze God zullen liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf.

Het tweede gebod van deze liefdewet luidt: “Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in de hemel is,……………..”
Dit betekent dat wij ons van God geen zichtbare voorstelling mogen maken.

Dus wij mogen daarom de Heere Jezus Christus, als zoon van God, op geen enkele wijze afbeelden. Daarom doet het mij, met vele christenen, buitengewoon pijn dat wij langs de openbare weg voortdurend geconfronteerd worden met deze afbeelding waar boven staat: Jesus Christ Superstar. Met dergelijke reclame wordt Gods liefdegebod overtreden. En dat doet mij pijn en verdriet.

Mijn verdriet over deze reclame werd nog buitengewoon versterkt na een bezoek aan de website van het Luxor Theater te Rotterdam. Onze Zaligmaker wordt door u als een filmheld neergezet. Dat staat haaks op het Evangelie wat we lezen in het Nieuwe Testament. Christelijk Nederland leeft nu in deze weken in de zgn. lijdenstijd. In deze 7 weken voor Pasen wordt er tijdens de prediking stilgestaan bij het lijden en sterven van de Zoon van God: de Heere Jezus Christus.

De zoon van God die in de wereld kwam om de schuld van Zijn kinderen te betalen, Zijn bloed (dat is Zijn leven) heeft hij op het kruis van Golgotha gegeven om zondaren zalig te maken. Mijn zonden, maar ook die van u, kunnen door Zijn offer vergeven worden. Wie Hem door het ware geloof aanneemt ontvangt vrede in zijn hart en de overwinning op de dood.

Een musical waarin de laatste zeven dagen worden nagespeeld van de Heere Jezus Christus brengt in mijn leven zo heel veel droefheid. Het liefdegebod van onze Heere en Zaligmaker wordt geschonden. De grootste liefde van ons hart wordt door u op een verkeerde manier aan het publiek voorgesteld. Voor veel christenen is dit buitengewoon pijnlijk.

De laatste dagen van het lijden van de Heere Jezus laten zich niet bezingen in een gedramatiseerde musical, maar dienen stil overdacht te worden in Gods huis (de kerk) of thuis met een biddend hart, of de Heere Jezus Christus ook voor mij/ons deze stervensweg heeft willen gaan.

Als christen weet ik, vanuit de Bijbel, dat dit lijden en sterven van de Heere Jezus Christus noodzakelijk was om voor de zonden en de schuld van ons mensen, tegenover de heilige God, te betalen. Het grootste wonder van heel de wereld is dat de Heere Jezus tot in de dood heeft willen betalen. En daarom hebben christenen Hem zo onuitsprekelijk lief.

Bij het lezen van een tweetal recensies (AD en NRC) over deze musical, sloeg een diepe droefheid toe in mijn hart. Ik weende bij het lezen van alleen al de eerste alinea van de recensie van het NRC, waarin Jezus vergeleken wordt met een voetbaltrainer, die kleding uitdeelt voor het begin van de wedstrijd. Ik ga verder maar voorbij aan het feit dat dit niet eens klopt, want in Mattheus 27:35 kunt u lezen dat de krijgknechten de kleding van Jezus hebben verdeeld.

Nederland is van oorsprong een christelijke natie. Daardoor heeft Nederland ook veel zegen van God ontvangen. Helaas is dat in onze tijd zo anders geworden. De kerken zijn ’s zondags meer leeg dan vol. Ik weet ook niet of u wellicht helemaal op de hoogte bent met de Blijde Boodschap van het ware Evangelie van redding voor zondaren. Graag zou ik u een Bijbel willen komen brengen of met u over deze dingen willen praten. In ieder geval bidt ik dagelijks of de Heere Jezus ook naar u zou willen omzien. Als Hij uw Redder mag worden dan ontvangt u zo onnoemelijk veel van Hem. Mag ik dat eens aan u komen vertellen?

Vers in het geheugen liggen ons de “Deense cartoonrellen” door het publiceren van enkele spotprenten van de “profeet” Mohammed kwam de halve Islamitische wereld in opstand. Met alle geweld van dien, waarna het ene na het andere land/organisatie/bedrijf etc. etc. het hoofd buigt, spijt betuigd en/of excuses maakt.

Dus geweld boekt resultaat?!

Heeft u ooit een christen gehoord die opriep tot geweld? Heeft u ooit een christen gezien die een lasteraar van Gods Zoon met geweld om het leven bracht? De bijbel verbiedt christenen het recht in eigen hand te nemen! Maar waarom wordt dan juist het Christelijke geloof zo door het slijk gehaald?

Daarom vraag ik u beleefd en biddend voor u, uw medewerkers en ook de mensen in ons land met klem: stop deze voorstellingen !!!

Ik hoop en bid dat u bovenstaande ter harte neemt en verblijf in afwachting van uw bericht met hartelijke groet,

Hoogachtend,"
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor hans0166 » 08 okt 2020 17:10

Chaya schreef:In 2006 nog werden christenen opgeroepen om deze brief naar Joop van den Ende te sturen


ehm..bij de opsteller van die brief zal ik The Passion of the Christ dan helemaal maar niet voorstellen .. alhoewel de gruwelijkheden daarin wel heel erg dicht bij de bijbel blijven. ( het geintegreerde mbt Maria Magdalena maar buiten beschouwing latende)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2020 08:17

hans0166 schreef:ehm..bij de opsteller van die brief zal ik The Passion of the Christ dan helemaal maar niet voorstellen .. alhoewel de gruwelijkheden daarin wel heel erg dicht bij de bijbel blijven. ( het geintegreerde mbt Maria Magdalena maar buiten beschouwing latende)

Dus, omdat in jouw ogen de film "The Passion of the Christ" erger is dan "Jesus Christ Superstar" is laatstgenoemde ineens prima?
vreemde redenering...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor hans0166 » 12 okt 2020 09:06

StillAwake schreef:Dus, omdat in jouw ogen de film "The Passion of the Christ" erger is dan "Jesus Christ Superstar" is laatstgenoemde ineens prima?
vreemde redenering...


war zeg ik dat die film erger is? Het blijft veel dichter bij de beschrijvingen = realistischer = gruwelijker.
De briefschrijver is zelfs tegen afbeeldingen.. kinderbijbels en de oude gravures uit statenbijbels dan ook maar verbranden.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2020 09:25

hans0166 schreef:war zeg ik dat die film erger is? Het blijft veel dichter bij de beschrijvingen = realistischer = gruwelijker.
De briefschrijver is zelfs tegen afbeeldingen.. kinderbijbels en de oude gravures uit statenbijbels dan ook maar verbranden.

jre kiest de zinsnede: "Dan zal ik The Passion of the Christ helemaal maar niet voorstellen". Alsof het de overtreffende trap is van datgene wat je eerder noemde.
Wellicht fout geinterpreteerd van mijn kant, maar ik zie niet zo goed hoe dit anders gelezen had kunnen worden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor hans0166 » 12 okt 2020 11:07

StillAwake schreef:jre kiest de zinsnede: "Dan zal ik The Passion of the Christ helemaal maar niet voorstellen". Alsof het de overtreffende trap is van datgene wat je eerder noemde.
Wellicht fout geinterpreteerd van mijn kant, maar ik zie niet zo goed hoe dit anders gelezen had kunnen worden.


volgens mij is de context vrij duidelijk en verwijs naar wat de briefschrijver zei zoals Chaya poste.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor meribel » 02 apr 2021 18:18

Wat was de 2021 een prachtige editie!!


Ik had me voor niets zorgen gemaakt dat de eo zich had teruggetrokken. Het was heel erg mooi!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2021 21:03

meribel schreef:Wat was de 2021 een prachtige editie!!


Ik had me voor niets zorgen gemaakt dat de eo zich had teruggetrokken. Het was heel erg mooi!


Mee eens! Ik maakte me ook wat zorgen maar het was weinig anders dan ik gewend was en sommige dingen zoals de gesprekken bij kruizen waren juist een verbetering. Mooi dat dit verhaal zo blijft klinken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Liekels » 06 apr 2021 14:58

Ik vond het ook prachtig en heb weer ademloos gekeken en geluisterd. Ik snap niet zo goed dat men dit afkeurt en niet respectvol vindt. De matthäus passion is niet voor iedereen gevoelsmatig toegankelijk hoe mooi het ook is. Met de Passion wordt een andere groep benaderd voor wie deze muziek meer spreekt. Het gaat er toch om dat het verhaal verteld wordt en mensen geraakt worden. De teksten van de liedjes waren naar mijn idee prachtig gekozen en met liefde en respect gezongen. Er werd vooral verwezen naar de liefde voor de mens en naar de medemens en dat Jezus er is voor iedereen. Naar mijn idee vergeet men hier soms dat anders denkenden ook recht hebben op Zijn liefde, niet iedereen heeft dezelfde achtergrond. De Passion is voor iedereen toegankelijk en werd (naar mijn idee) mooi geschetst naar deze tijd. Hoeveel kennis je ook van de Bijbel bezit, je moet het ook kunnen uitdragen en uitstralen naar mensen. De kilheid die ik hier soms voel is niet representatief voor de hele gereformeerde samenleving. Ik heb mensen gesproken die niet oordelen, maar wel het geloof kunnen uitdragen en daar bereik je veel meer mensen mee. Ik weet dat sommigen hier een zwaar oordeel vellen over de Passion, het zelf nooit hebben gezien, maar wel de afkeurende recenties lezen en posten, persoonlijk vind ik dat jammer.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor meribel » 06 apr 2021 15:39

wij lezen uit de bijbel in gewone taal aan tafel en zeker mijn jongste ( 8jr ) herkende letterlijk de bijbelteksten, ze vond het heel indrukwekkend. HEt maakt het heel levend zo

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor ajl » 08 apr 2021 11:22

Zo zie je maar weer hoe meningen kunnen verschillen. Ik kijk er juist liever helemaal niet naar, omdat ik het uitbeelden van het lijden van Christus voor mijn gevoel niet mogelijk is. Het gaat niet om de fysieke pijn en het fysieke leed, maar om de straf van God die op hem rust. Daarnaast vind ik de uitvoering van de liederen niet eerbiedig.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 08 apr 2021 11:37

T.P. zorgt er i.i.g. niet voor dat meer mensen de betekenis van Pasen begrijpen.

Drie op de vijf Nederlanders denken bij Pasen niet gelijk aan een christelijke feestdag, maar tweede paasdag moet blijven. „Toch moeten we ons als kerk niet rijk rekenen.
Kerst en Pasen hebben voor de gemiddelde Nederlander een heel andere betekenis dan voor christenen. Mensen die niet naar de kerk gaan, willen in een veranderende samenleving niet alles opgeven. Ik noem dit cultuurchristendom.

Het zou mij niet verbazen als er iets heel anders meespeelt bij deze score: we willen andere godsdiensten, zoals de islam, niet te veel ruimte geven. Deze cijfers moet je naast cijfers uit de jaren negentig leggen, voor de opkomst van het gedachtegoed van Pim Fortuyn.”
KERK KAN PASEN ZICHTBAARDER VIEREN

Er staat ook een filmpje online, waarbij de journaliste aan voorbijgangers vraagt of ze weten wat christenen met Pasen gedenken.
De antwoorden zijn zoals verwacht, teleurstellend.

Ik zou mijn jonge kinderen, als ik die zou hebben, er absoluut niet aan blootstellen.
Mijn inmiddels volwassen kinderen hebben er nog geen fragment van gezien, al die jaren niet.
ajl schreef:Ik kijk er juist liever helemaal niet naar, omdat ik het uitbeelden van het lijden van Christus voor mijn gevoel niet mogelijk is. Het gaat niet om de fysieke pijn en het fysieke leed, maar om de straf van God die op hem rust.

Natuurlijk is dit voor stervelingen niet te bevatten.
Wie begrijpt iets van de totale Godverlatenheid, dikke duisternis? Het zwaard dat bij Maria door de ziel ging?
De discipelen waren doodsbang. Maria Magdalena was wanhopig toen ze het graf leegvond en ze herkende haar Meester niet eens!

Elk jaar weer hoop ik dat het nu eens afgelopen is met dat Godonterende spektakel. Maar helaas.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2021 18:18

meribel schreef:wij lezen uit de bijbel in gewone taal aan tafel en zeker mijn jongste ( 8jr ) herkende letterlijk de bijbelteksten, ze vond het heel indrukwekkend. HEt maakt het heel levend zo


Ja mooi he, ik gebruik die vertaling ook in het kinderwerk en het is bijzonder om te zien hoeveel verschil woordgebruik in de beleving en wat er overkomt, maakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 16 apr 2021 13:23

Liekels schreef:Ik vond het ook prachtig en heb weer ademloos gekeken en geluisterd. Ik snap niet zo goed dat men dit afkeurt en niet respectvol vindt.

Notabene de Telegraaf legde vorige week de vinger bij het gegeven dat GEEN EEN acteur iets met het geloof of de kerk heeft.
Trijntje Oosterhuis - haar vader was priester - zegt in een omroepblad, dat ze niet zo veel met het geloof heeft.
Het wordt eerder een muzikaal spektakel genoemd. Dat zijn dus niet mijn woorden!

Een artikel in de Veluwse Kerkbode:
"Vorige week zijn we met een deel van onze evangelisatiecommissie naar Roermond geweest. Het was fijn om met een groepje uit onze commissie daar op de Passion te zijn. Hoewel we niets met het hele gebeuren van de Passion hebben, zijn daar toch heel veel mensen op straat die zich afvragen: wat is dit? Het is dan mooi dat wij er zijn om mensen het verhaal te kunnen vertellen over Goede Vrijdag en Pasen. We hadden vergunning om op een pleintje onze tent op te zetten met een tafel met speciale boekjes van het Johannesevangelie en dus ook over Pasen. Er was ook een bus met een groep uit Lunteren aanwezig. Een paar van hen waren langsgegaan bij de acteurs van de Passion en hebben gesprekken gehad over het geloof. Een paar acteurs werden heel boos. Even later was de politie bij hen gekomen om te zeggen dat ze de mensen lastigvielen. Een collega vroeg aan de mensen die er stonden: ‘Hebben wij jullie lastiggevallen?’ De mensen zeiden: ‘’Dat is niet zo’.
Toen zei de politie dat ze verder mochten met hun werk. Het was ongeveer een uur later toen we door de straat liepen met het Johannesevangelie in onze zak. Ik sprak twee jonge meisjes aan met de vraag of ze wisten wat Pasen betekent. We kregen een heel gesprek en deze meisjes hadden veel vragen. Intussen kwam er een politieagent bij staan. Hij zei: ‘Maak uw verhaal maar af met deze dames, ik wacht wel even’. Dus we spraken verder onder politiebegeleiding. Dat voelde niet goed, maar deze meisjes wilden graag een Bijbelboekje en ik gaf die aan hen. Daarna gingen ze weg.
De politie zei: ‘Jullie moeten van de straat af’.
Ik zei: ‘Ik zou niet weten waarom. We leven toch in een vrij land? We folderen niet’.
‘Wat gaf u dan aan deze meisjes’? vroeg de agent.
Ik zei: ‘Zij vroegen om een boekje. Is het verboden dat ik hen dat geef?’
Hij zei: ‘Meneer, ik ga niet met u in discussie. U gaat van de straat af en als ik één van jullie op straat zie, bel ik de burgemeester, want die weet hiervan en dan zetten we jullie van de straat af’.
Ik zei: ‘Meneer, wij gaan van de straat af, we willen zeker het gezag gehoorzamen maar ik begrijp hier niets van. Maar wat betekent Pasen voor u?’
Hij had hier niets mee en ik mocht hem iets over Pasen vertellen. We kregen nog een goed gesprek en hij nam zelfs een Bijbelboekje aan en beloofde het te gaan lezen. Toen zijn we teruggegaan naar het pleintje waar onze tenten stonden. Daar mochten we wel folderen, maar de meeste mensen liepen in de winkelstraat. We hebben toch deze dag veel uitgedeeld en er zijn veel gesprekken geweest. God doet daarna wat Hem behaagt! En daar hebben we hoop op. Waarom zou de boze anders zo tekeergaan? Altijd als je over Jezus begint, krijg je weerstand. Dat is al de eeuwen door al zo geweest. Maar gelukkig: God zorgt dat er niet één achterblijft. Ze komen aan door Goddelijk licht geleid, ondanks en zelfs dankzij de boze."

Ik begrijp werkelijk niet waarom sommige forummers hier dan nog zo enthousiast over zijn en dit aan hun kinderen voorhouden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 20 gasten