The Passion (2016)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 07 okt 2020 09:44

Marnix schreef:Zo is het ook bedoeld, als een heel basale weergave van het verhaal (want als er 0 kennis is moet je net de basics beginnen) met als doel dat mensen nieuwsgierig raken en meer erover gaan opzoeken, er over gaan praten met anderen, het opening tot gesprek geeft.

Verder, Chaya, ben je niet helemaal eerlijk, of je kijkt gekleurd naar dingen, hoort wat je wil horen of je begeeft je in kringen die niet representatief zijn voor de Nederlandse bevolking. De kijkcijfers liepen door de jaren heen op naar ruim 3 miljoen kijkers. Voor een heel groot deel ongelovigen die vrijwillig er naar keken en dan het jaar daarop weer. Ik heb geregeld met een heleboel niet gelovige bewoners in ons buurthuis gekeken. Ik zat sowieso wel “dicht op het vuur” en heb zoveel reacties van niet-gelovigen gezien en gehoord. En heel veel waren positief. Als er zoveel mensen vrijwillig kijken, hoe kan het dan dat je in 10 jaar nog nooit een niet-gelovige iets positiefs erover hebt horen zeggen?

Je hebt volledig gelijk, maar ik voel ergens ook wel met Chaya mee: de grens tussen een basale weergave van het verhaal en blasfemie wordt steeds vaker opgezocht...

Ik sta achter het principe, maar niet altijd achter de uitvoering. En ik denk eigenlijk dat ook jij dat wel herkent.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 07 okt 2020 11:30

Marnix schreef:
Verder, Chaya, ben je niet helemaal eerlijk, of je kijkt gekleurd naar dingen, hoort wat je wil horen of je begeeft je in kringen die niet representatief zijn voor de Nederlandse bevolking.

A: ben ik wel eerlijk.
B: ik kijk niet gekleurd naar dingen, maar in dit geval door de ogen van de mensen die de doelgroep zouden zijn. En juist zij zien de authenticiteit niet!
C: O jawel, het zijn mensen die vroeger nog wel gedoopt zijn en op een christelijke school hebben gezeten.
Het zijn mensen die van God noch gebod weten, soms regelrechte vloekers. Zoals in mijn schoonfamilie.

En toen ik jong was, had ik de neiging om me aan hen aan te passen, want je wilt niet als een muts buiten de boot vallen.
Maar hoe ouder ik werd hoe meer ik mezelf blijf in alles, en juist dat wordt zo gewaardeerd.
Ik ben in mijn schoonfamilie nog nooit bespot omdat ik uitnodigingen voor brunches en feestjes, op zondag, afsla.
En mensen beginnen zelf altijd tegen mij. Altijd vragenderwijs.
Want ik loop niet met een opgestoken vinger rond, dat is wat sommigen van mij maken hier op het forum.
Ik blijf juist wel eerlijk, ik realiseer me dat ik als christen onder een vergrootglas lig. Als ik het niet zo nauw neem met de waarheid,
wordt er niet gezegd: Nou ja, die Chaya is een bedrieger. Nee. Lekker zeg die christenen, die kun je ook al niet vertrouwen.
Dus wordt er aan mij gevraagd: wat vind jij nu van die Passionuitvoering, is dat eigenlijk niet kwetsend?
Dus de heidenen voelen haarfijn aan dat er iets niet klopt.
Marnix schreef:De kijkcijfers liepen door de jaren heen op naar ruim 3 miljoen kijkers.

Tuurlijk, de Toppers in de Arena haalt dat ook bijna. Net als programma's over die familie Hazes.
Het zijn hapklare brokken, herkenbare liedjes, (hits) gezongen door bekende artiesten.
Voor het merendeel zijn dat dezelfde kijkers die naar de top2000 kijken.
StillAwake schreef:de grens tussen een basale weergave van het verhaal en blasfemie wordt steeds vaker opgezocht...

Dat kun je verwachten van de VPRO of VARA, maar toch niet van een evangelische omroep?
Juist de mensen uit de evangelische gemeente, hier ter plaatse, zijn vaak regelrecht geschokt door deze omroep.
De grootste criticasters komen niet uit refokringen hoor, want die zijn al jaren afgeknapt op deze omroep.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor naamloos » 07 okt 2020 13:18

Niet dat ik er voor ben hoor, die draai van The Passion. Maar ik vraag me wel af wat er nou zo verschrikkelijk gruwelijk is wat een woord als blasfemie rechtvaardigt als Jezus door een vrouw of een LHBT'er gespeeld wordt ipv door een hetero-man.
Omdat Jezus een man was vind ik dat hij door een man gespeeld moet worden. En verder moet de essentie van het verhaal niet verloren gaan.
Ik maak me meer zorgen over de inhoud, maar die kennen we nog niet dus vooralsnog gebruik ik het woord blasfemie niet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 07 okt 2020 13:29

Chaya schreef:A: ben ik wel eerlijk.
B: ik kijk niet gekleurd naar dingen, maar in dit geval door de ogen van de mensen die de doelgroep zouden zijn. En juist zij zien de authenticiteit niet!
C: O jawel, het zijn mensen die vroeger nog wel gedoopt zijn en op een christelijke school hebben gezeten.
Het zijn mensen die van God noch gebod weten, soms regelrechte vloekers. Zoals in mijn schoonfamilie.

En toen ik jong was, had ik de neiging om me aan hen aan te passen, want je wilt niet als een muts buiten de boot vallen.
Maar hoe ouder ik werd hoe meer ik mezelf blijf in alles, en juist dat wordt zo gewaardeerd.
Ik ben in mijn schoonfamilie nog nooit bespot omdat ik uitnodigingen voor brunches en feestjes, op zondag, afsla.
En mensen beginnen zelf altijd tegen mij. Altijd vragenderwijs.
Want ik loop niet met een opgestoken vinger rond, dat is wat sommigen van mij maken hier op het forum.
Ik blijf juist wel eerlijk, ik realiseer me dat ik als christen onder een vergrootglas lig. Als ik het niet zo nauw neem met de waarheid,
wordt er niet gezegd: Nou ja, die Chaya is een bedrieger. Nee. Lekker zeg die christenen, die kun je ook al niet vertrouwen.
Dus wordt er aan mij gevraagd: wat vind jij nu van die Passionuitvoering, is dat eigenlijk niet kwetsend?
Dus de heidenen voelen haarfijn aan dat er iets niet klopt.


Tja, het feit is dat het door niet-christenen heel positief werd ontvangen. Er is nog nooit een christelijk programma geweest dat qua kijkcijfers in de buurt kwam van The Passion. Er werd van tevoren en na afloop ook over gepraat in talkshows en zo. En op heel veel plekken hoor je van niet-cristenen hele positieve reacties. Niet alleen maar, dat lijkt me logisch... maar de grote meerderheid was positief. Of zoek even op tweets tijdens de uitzendingen van The Passion. Over het algemeen waren niet-christenen er heel positief over. Als jij dan in 10 jaar tijd nog nooit 1 positief geluid erover hebt gehoord van een niet-christen klopt er iets niet. En het kan best dat er meer mensen met negatieve visie bij je kwamen omdat ze ook wel weten hoe jij er tegenaan kijkt. Maar je had rondom The Passion maar een kwartier de tv of je computer aan hoeven zetten en dan had je een heleboel positieve reacties erop gehoord. Sterker nog, daar zijn in dit topic zelfs voorbeelden van. Maar dat wil je niet zien en horen.

Tuurlijk, de Toppers in de Arena haalt dat ook bijna. Net als programma's over die familie Hazes.
Het zijn hapklare brokken, herkenbare liedjes, (hits) gezongen door bekende artiesten.
Voor het merendeel zijn dat dezelfde kijkers die naar de top2000 kijken.


- Haha nee. Dat is wel een iets ander publiek. Ik ken heel veel mensen die (net als ik) de top2000 heerlijk vinden en de Toppers verschrikkelijk :-)
- Het hoogste aantal bezoekers van De Toppers in de Arena een jaar was 360000. Gemiddeld aantal bezoekers 180000 per jaar. Kijkcijfers van The Passion in 10 jaar: Gemiddeld 2,8 miljoen kijkers. Dat even wat betreft de feiten. Niet vergelijkbaar trouwens want TV is laagdrempeliger dan naar een concert gaan. En kost je niks. Heel erg leuk. Het punt wat ik wilde maken is dat er heel veel mensen waaronder dus ook heel veel ongelovigen vrijwillig jaren achter elkaar ernaar gekeken hebben. Wat dus wil zeggen dat ze er ook positief over waren want het jaar daarop keken ze weer. Als mensen het niets vinden haken ze na 1x weer af. Je geeft duidelijk aan dat je de vorm helemaal niks vindt... maar dat is wat anders dan dat niet-christenen collectief negatief waren over The Passion. Dat is gewoon niet waar.

Dat kun je verwachten van de VPRO of VARA, maar toch niet van een evangelische omroep?
Juist de mensen uit de evangelische gemeente, hier ter plaatse, zijn vaak regelrecht geschokt door deze omroep.
De grootste criticasters komen niet uit refokringen hoor, want die zijn al jaren afgeknapt op deze omroep.


Alleen uit heel conservatieve evangelische gemeenten en dan vooral omdat we niet tegen homo's zijn. Feit is dat heel basaal en laagdrempelig miljoenen mensen het paasverhaal hebben gehoord wat ze totaal niet kennen. Alleen dat al is winst... en als er vrome kerkgangers daar moeite mee hebben omdat het niet op de manieren gaat die ze gewend zijn is dat jammer, maar het is niet anders. Bij de EO heeft men tenminste door hoe ernstig de situatie is, hoe ver mensen zijn afgedwaald en hoe hard het nodig is dat mensen dit verhaal te horen krijgen. Beter dan de houding "Heel erg dat mensen die verhaal niet meer kennen, als ze het willen horen kunnen ze naar de kerk komen"

StillAwake schreef:Je hebt volledig gelijk, maar ik voel ergens ook wel met Chaya mee: de grens tussen een basale weergave van het verhaal en blasfemie wordt steeds vaker opgezocht...

Ik sta achter het principe, maar niet altijd achter de uitvoering. En ik denk eigenlijk dat ook jij dat wel herkent.


Nee, op een heel enkel incident na misschien. Tenminste, niet dat het ook maar in de buurt van blasfemie zou komen. Zeker, het verhaal verdient veel meer dan een basale weergave waarbij het maar afwachten is welk deel er geloofd zal worden. De grens van het basaal weergeven op een manier dat veel mensen erdoor geboeid raken en wat er dan dus ook niet verteld wordt, die herken ik wel maar ik weet ook dat dat vervolgens voor veel mensen een aanknopingspunt is geweest om er meer over uit te kunnen leggen. De bedoeling en de hoop is dat er na het kijken bij de kijker een vervolgstap komt. En dan kan je verder. Ik denk dat het probleem is dat men de geestelijke nood die er is niet goed onderkent. Als iemand niets weet moet je bij 0 beginnen. En als iemand iets helemaal niet boeiend vindt zal je hem moeten proberen te bereiken op een aansprekende manier. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat we klagen dat mensen het evangelie van Jezus die leed, stierf en opstond voor ons horen, hoe basaal ook, omdat de vorm ons niet zo aanstaat.

En ja, natuurlijk zou ik liever een Adrian Snel-versie zien met gelovige acteurs en een enorm inhoudelijke weergave van het verhaal waar 3 miljoen mensen naar gaan kijken. Maar ja, als je dan maar 100000 kijkers krijgt wordt het wel een andere afweging. Bovendien zou de orthodoxe flank daar net zo goed over vallen want het is toch nog wereldse muziek, Jezus die wordt afgebeeld en het verhaal op het zondige medium TV.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 07 okt 2020 13:33

Ja hoor Marnix, het ligt geheel aan mij.
Ik ben doof, blind, niet helemaal eerlijk en kennelijk wereldvreemd.

Dit is toch geen discussiëren zo?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 07 okt 2020 13:36

Chaya schreef:Ja hoor Marnix, het ligt geheel aan mij.
Ik ben doof, blind, niet helemaal eerlijk en kennelijk wereldvreemd.

Dit is toch geen discussiëren zo?


Klopt, er valt zo inderdaad niet echt te praten. Als er jaarlijks gemiddeld 2,8 miljoen mensen kijken en veelal positief zijn maar jij nooit ook maar 1 iemand positief over The Passion hoort zou dat je wel te denken moeten geven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 07 okt 2020 13:42

naamloos schreef:Niet dat ik er voor ben hoor, die draai van The Passion. Maar ik vraag me wel af wat er nou zo verschrikkelijk gruwelijk is wat een woord als blasfemie rechtvaardigt als Jezus door een vrouw of een LHBT'er gespeeld wordt ipv door een hetero-man.
Omdat Jezus een man was vind ik dat hij door een man gespeeld moet worden. En verder moet de essentie van het verhaal niet verloren gaan.
Ik maak me meer zorgen over de inhoud, maar die kennen we nog niet dus vooralsnog gebruik ik het woord blasfemie niet.


Het punt van door wie Jezus gespeeld wordt is op zich niet zo belangrijk. Maar als je een film maakt over het leven van Churchill of een toneelstuk over Julius Caesar bijvoorbeeld zegt niemand: Ik kan Churchill of Caesar ook wel door een vrouw laten spelen, dat maakt toch niet uit, als de essentie van het verhaal maar klopt? Dat zou toch heel raar zijn. Maar bij Jezus kan dat wel want daar gelooft men niet in... Het is niet meer dan een inspirerende anekdoke / mythe dus dan kan het opeens wel. Het gaat niet om het verhaal maar om de essentie. Of zoals KRO-NCRV-directeur Kuipers zegt:

. Levensbeschouwing blijft belangrijk, maar als je keuzes maakt hoef je bij ons, in tegenstelling tot de EO, niet per se uit te komen bij de Bijbel.”
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor naamloos » 07 okt 2020 14:06

Marnix schreef:Het punt van door wie Jezus gespeeld wordt is op zich niet zo belangrijk. Maar als je een film maakt over het leven van Churchill of een toneelstuk over Julius Caesar bijvoorbeeld zegt niemand: Ik kan Churchill of Caesar ook wel door een vrouw laten spelen, dat maakt toch niet uit, als de essentie van het verhaal maar klopt? Dat zou toch heel raar zijn. Maar bij Jezus kan dat wel want daar gelooft men niet in... Het is niet meer dan een inspirerende anekdoke / mythe dus dan kan het opeens wel. Het gaat niet om het verhaal maar om de essentie. Of zoals KRO-NCRV-directeur Kuipers zegt:

. Levensbeschouwing blijft belangrijk, maar als je keuzes maakt hoef je bij ons, in tegenstelling tot de EO, niet per se uit te komen bij de Bijbel.”
Ik gaf al aan dat ik zelf ook vind dat Jezus door een man gespeeld moet worden.
Voor mij hoeft er niet gedicteerd te worden uit de Bijbel. Met eigen woorden of woorden uit een liedje vind ik ook prima als het inhoudelijk past.
Maar mijn punt is dat er al over blasfemie gesproken wordt (hier en elders) voordat de inhoud bekent is.
Wat ik dan tussen de regels door lees is dat het feit dat je vrouw of LHBT'er bent al godslasterlijk is.
Alleen heteromannen zijn goed genoeg om Jezus te spelen. (Al zijn er ook mensen zijn die het allemaal godslasterlijk vinden)
Nou ja, dan denk ik ''vertel eens waar en hoe God gelasterd wordt? Wat voor vreselijke dingen worden er over hem gezegd?"
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor MoesTuin » 07 okt 2020 14:52

Chaya schreef:Ja hoor Marnix, het ligt geheel aan mij.
Ik ben doof, blind, niet helemaal eerlijk en kennelijk wereldvreemd.

Dit is toch geen discussiëren zo?


Alstublieft, we helpen je graag verder.
Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar blijf wel realistisch en objectief hierin...

https://visie.eo.nl/artikel/2016/03/kel ... he-passion

Slecht één van de vele bekeringen middels The Passion
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 07 okt 2020 14:53

naamloos schreef:Ik gaf al aan dat ik zelf ook vind dat Jezus door een man gespeeld moet worden.
Voor mij hoeft er niet gedicteerd te worden uit de Bijbel. Met eigen woorden of woorden uit een liedje vind ik ook prima als het inhoudelijk past.
Maar mijn punt is dat er al over blasfemie gesproken wordt (hier en elders) voordat de inhoud bekent is.
Wat ik dan tussen de regels door lees is dat het feit dat je vrouw of LHBT'er bent al godslasterlijk is.
Alleen heteromannen zijn goed genoeg om Jezus te spelen. (Al zijn er ook mensen zijn die het allemaal godslasterlijk vinden)
Nou ja, dan denk ik ''vertel eens waar en hoe God gelasterd wordt? Wat voor vreselijke dingen worden er over hem gezegd?"


Dat is dus niet het geval, tenminste niet van mij uit. Het gaat mij puur er om dat je als je een waargebeurd verhaal uitbeeldt, je zoveel mogelijk bij de feiten blijft. Daarom zou Jezus door een man gespeeld moeten worden. En Maria door een vrouw. Niet omdat heteromannen alleen goed genoeg zijn om Jezus te spelen en heterovrouwen alleen goed genoeg om Maria te spelen. Ik denk dat het niet helemaal terecht is dat je dit tussen de regels door leest. Blasfemie zou ik het ook niet noemen. Wel het verdraaien van de feiten en het niet erkennen van de historiciteit van het verhaal. Maar dat is inderdaad wat anders.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 07 okt 2020 15:01

Marnix schreef:Nee, op een heel enkel incident na misschien. Tenminste, niet dat het ook maar in de buurt van blasfemie zou komen. Zeker, het verhaal verdient veel meer dan een basale weergave waarbij het maar afwachten is welk deel er geloofd zal worden. De grens van het basaal weergeven op een manier dat veel mensen erdoor geboeid raken en wat er dan dus ook niet verteld wordt, die herken ik wel maar ik weet ook dat dat vervolgens voor veel mensen een aanknopingspunt is geweest om er meer over uit te kunnen leggen. De bedoeling en de hoop is dat er na het kijken bij de kijker een vervolgstap komt. En dan kan je verder. Ik denk dat het probleem is dat men de geestelijke nood die er is niet goed onderkent. Als iemand niets weet moet je bij 0 beginnen. En als iemand iets helemaal niet boeiend vindt zal je hem moeten proberen te bereiken op een aansprekende manier. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat we klagen dat mensen het evangelie van Jezus die leed, stierf en opstond voor ons horen, hoe basaal ook, omdat de vorm ons niet zo aanstaat.

En ja, natuurlijk zou ik liever een Adrian Snel-versie zien met gelovige acteurs en een enorm inhoudelijke weergave van het verhaal waar 3 miljoen mensen naar gaan kijken. Maar ja, als je dan maar 100000 kijkers krijgt wordt het wel een andere afweging. Bovendien zou de orthodoxe flank daar net zo goed over vallen want het is toch nog wereldse muziek, Jezus die wordt afgebeeld en het verhaal op het zondige medium TV.

Blasfemie is wellicht het verkeerde woord, maar totaal gebrek aan eerbied proef ik wel als "pijnlijk". Maar inderdaad, dat zijn incidenten.
En inderdaad, de Snell-versie zou veel beter en mooier zijn, maar trekt vanwege het onbekende te weinig kijkers, en laat juist de mensen die je wilt bereiken in de kou staan.
En inderdaad, ook in dat geval ga je weer kritiek krijgen van de uiterst orthodoxe flank. Maar die kritiek is makkelijker te pareren, door te vragen wat die flank dan wel doet om mensen te bereiken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor naamloos » 07 okt 2020 15:14

Marnix schreef:Dat is dus niet het geval, tenminste niet van mij uit. Het gaat mij puur er om dat je als je een waargebeurd verhaal uitbeeldt, je zoveel mogelijk bij de feiten blijft. Daarom zou Jezus door een man gespeeld moeten worden. En Maria door een vrouw. Niet omdat heteromannen alleen goed genoeg zijn om Jezus te spelen en heterovrouwen alleen goed genoeg om Maria te spelen. Ik denk dat het niet helemaal terecht is dat je dit tussen de regels door leest. Blasfemie zou ik het ook niet noemen. Wel het verdraaien van de feiten en het niet erkennen van de historiciteit van het verhaal. Maar dat is inderdaad wat anders.
Dat las ik bij jou ook niet hoor. Ben het helemaal met je eens! :)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 07 okt 2020 15:31

naamloos schreef:Ik gaf al aan dat ik zelf ook vind dat Jezus door een man gespeeld moet worden.
Voor mij hoeft er niet gedicteerd te worden uit de Bijbel. Met eigen woorden of woorden uit een liedje vind ik ook prima als het inhoudelijk past.
Maar mijn punt is dat er al over blasfemie gesproken wordt (hier en elders) voordat de inhoud bekent is.
Wat ik dan tussen de regels door lees is dat het feit dat je vrouw of LHBT'er bent al godslasterlijk is.
Alleen heteromannen zijn goed genoeg om Jezus te spelen. (Al zijn er ook mensen zijn die het allemaal godslasterlijk vinden)
Nou ja, dan denk ik ''vertel eens waar en hoe God gelasterd wordt? Wat voor vreselijke dingen worden er over hem gezegd?"

Als je hier in doelt op mijn bijdrage (het woord blasfemie is namelijk door mij gebezigd): ik heb nergens gezegd dat het feit dat iemand vrouw of LHBT-er is godslasterlijk is. Als Jezus echter als een LHTB-er wordt neergezet heb ik daar wel moeite mee.
Ik heb ook nergens gezegd dat de teksten letterlijk uit de Bijbel moeten komen, of dat het hele gebeuren godslasterlijk is.

Wel heb ik er moeite mee als Jezus als vrouw of LHTB-persoon wordt neergezet. Vooral vanwege het historische aspect, en ook omdat het (vooral in het geval van LHTB) gedaan zou kunnen worden om naar de rechterflank te schoppen.

Mijn term "blasfemie" was wellicht te zwaar gekozen, zeker ook omdat ik in hoofdlijnen wel achter deze uitvoeringen sta.
In de afgelopen jaren zijn er echter wat momenten geweest (ik weet zo gauw geen voorbeelden) waarbij ik het idee had dat er grenzen overschreden werden, en dat zie ik met het uittreden van de EO waarschijnlijk toenemen. Dat is inderdaad een oordeel vooraf, en daar moet je inderdaad voorzichtig mee zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor naamloos » 07 okt 2020 17:02

StillAwake schreef:Als je hier in doelt op mijn bijdrage (het woord blasfemie is namelijk door mij gebezigd): ik heb nergens gezegd dat het feit dat iemand vrouw of LHBT-er is godslasterlijk is. Als Jezus echter als een LHTB-er wordt neergezet heb ik daar wel moeite mee.
Ik heb ook nergens gezegd dat de teksten letterlijk uit de Bijbel moeten komen, of dat het hele gebeuren godslasterlijk is.
Het woord blasfemie is al zo vaak gevallen hier (ook toen de E.O. er nog in zat) én elders zei ik.
Enkel het lezen van de mogelijkheid dat Jezus door een vrouw of een LHBT'er gespeeld zou kunnen worden is daar al genoeg voor.
Alsof het Jezus naar beneden zou halen als een vrouw die rol speelt, of iemand met een andere geaardheid.

Wat ik zei over dat dicteren/eigen woorden/liedjes, dat is gewoon mijn mening over The Passion.
En dat sommige mensen het hele gebeuren godslasterlijk vinden heb ik je evenmin in de schoenen geschoven.
Ik meen dat Chaya dat wel eens gezegd heeft, en elders lees ik dat ook regelmatig.
StillAwake schreef:Wel heb ik er moeite mee als Jezus als vrouw of LHTB-persoon wordt neergezet. Vooral vanwege het historische aspect, en ook omdat het (vooral in het geval van LHTB) gedaan zou kunnen worden om naar de rechterflank te schoppen.
Ik vind het een misser als het niet door een man gespeeld wordt, maar op zich heb ik geen moeite met een vrouw of een LHBT'er zolang het netjes gebeurt en ze zich niet nadrukkelijk als zodanig profileren.
Het gaat om het paasverhaal en dat kan een vrouw of een andersgeaarde net zo goed spelen als een heteroman.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor K80 » 07 okt 2020 17:18

Ik vond de passion al spottend voor gelovigen, ondanks dat ik dat niet ben.
Maar nu is het dus complete bagger geworden. Jezus was een man, punt uit.
Vandaag is het gisteren van morgen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten