Ook een rare gedachtenkronkel overigens hadden de Dordste vaderen bij jou en wat je leert vast ook wel wat vraagtekens geplaatst. Als dat een argument is gooi je in ieder geval ook je eigen glazen in.
En ja, God kan ongelovige mensen gebruiken om Zijn evangelie over te dragen, bij The Passion, bij een Matthaüs-passion etc en op veel andere manier.
ik heb het hier over het geloof der vaderen en dan met name over de verzoening door het bloed van het Lam en de rechtvaardiging door het geloof. Dat de Schrift veel breder en dieper is en het ook waar is dat de geref. belijdenis helemaal rust op de verv.-leer en heel het O.T. als kerkgeschiedenis leest doet hier niets aan af.
De belijdenis en geloofsleer van de kerk der reformatie is mij lief. Wat dat betreft als iemand van u meent gereformeerd te zijn, ik ook. Ik kan er van genieten als ik bij Luther lees: ‘Gij zijt mijn zonde,dood en hel, ik ben Uw gerechtigheid, leven en hemel’. De nagedachtenis van de Hervormers houd ik graag hoog in ere. Zij waren geliefde, vrome en ernstige dienstknechten van Christus. Waren er maar meer zoals zij onder ons in deze tijd van herlevend pausdom! Voor niemand wil ik dan ook onderdoen in liefde en achting voor Luther, Melanchton, Zwingli, Farel en Knox. Maar dit alles betreft de geloofsleer en is goed voor hart en huis. Maar het gaat God om de wereld, Hij wil zijn hele schepping terug. En dan is het een onweerlegbaar feit dat als de hele Schrift onder de noemer van een kerk en een verbond gebracht wordt de grenzen van kerk en Koninkrijk natuurlijk ook samenvallen. Zij predikten de grote waarheid van de rechtvaardiging door het geloof en gaven de kerk de Bijbel, maar niet haar eigen identiteit terug. h.gr: ereunao
En wat God al niet gebruiken kan in de uitvoering van zijn heilsplan, zelfs de zondeval en het verraad van Judas heeft Hij gebruikt. Maar het is de vraag of het ons daarom geoorloofd is zulke middelen te kiezen.