'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Berichtdoor Arendsoog » 28 jan 2016 11:49

Gisteren schreef Mortlach in het evolutietopic:
Mortlach schreef:buiten dan dat lui zoals jij precies de reden bent dat ik nooit of te nimmer christen zal worden.

Aan de hand van dit citaat ging ik eens aan het denken. Is dit echt de reden? Zijn er meer redenen?

Ligt de reden in het feit dat christenen over het algemeen dom en/of zwak geacht worden? W.F. Hermans schreef, als ik me goed herinner, in De donkere kamer van Damokles dat de christenen in de boeken van Dostojevski vaak oud, mismaakt en zwak waren.

Blaise Pascal schreef eens iets over zijn libertijnse vrienden: als hij al hun argumenten tegen het christelijk geloof zou hebben weerlegd, zouden ze nog geen christen worden om de 'vleselijke zaken' die ze moesten laten. (als dronkenschap etc.) Ik kan het exacte citaat nog wel even opzoeken, maar het punt lijkt me helder.

Agrippa zei: gij (Paulus) beweegt mij bijna een christen te worden.

Hebben jullie hierover gedachten?

Overigens denk ik dat de sleutel ligt in het geheim van Handelingen 13:48(b)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Re: 'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Berichtdoor _Sjors_ » 28 jan 2016 11:56

Mortlach schreef:buiten dan dat lui zoals jij precies de reden bent dat ik nooit of te nimmer christen zal worden.

Misschien handig om deze opmerking in het perspectief te plaatsen van een uitspraak gedaan door een atheïst, want bij monde van zo een is dit gezegd. Gericht aan mij welteverstaan. Waarop ik als antwoord heb gegeven:

_Sjors_ schreef:Typisch atheïstisch: een ander de schuld geven van wat ze zelf nooit zullen doen...

Waarmee ik dus bedoel dat ik mij niet als oorzaak beschouw van zijn ongeloof of zijn niet kiezen voor Jezus.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 28 jan 2016 12:00

Ik denk dat er zich onder niet- en anders-gelovigen zeer uiteenlopende redenen zijn. Ik ben geen atheïst, maar evenals Mortlach kan ik mij bijzonder storen aan betweterige christenen die elk serieus gesprek uit de weg gaan en alle oprechte vragen afdoen als ongegronde onzin.
"Een libelle zweeft over het water..."

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 28 jan 2016 12:02

_Sjors_ schreef:Misschien handig om deze opmerking in het perspectief te plaatsen van een uitspraak gedaan door een atheïst, want bij monde van zo een is dit gezegd. Gericht aan mij welteverstaan. Waarop ik als antwoord heb gegeven:

Typisch atheïstisch: een ander de schuld geven van wat ze zelf nooit zullen doen...

Waarmee ik dus bedoel dat ik mij niet als oorzaak beschouw van zijn ongeloof of zijn niet kiezen voor Jezus.

Sjors.

Het ging me om het algemene idee, niet specifiek dat jij de oorzaak zou zijn of iets dergelijks. Maar dat heb je bij deze nu zelf al rechtgezet ;)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 28 jan 2016 12:16

Arendsoog schreef:Het ging me om het algemene idee, niet specifiek dat jij de oorzaak zou zijn of iets dergelijks. Maar dat heb je bij deze nu zelf al rechtgezet ;)

Geen probleem, ik voel mij ook niet aangevallen. :wink:

Quasi
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi » 28 jan 2016 12:19

Het probleem in dit geval bij Mortlach vind ik vooral de vreemde basis van de reden. De basis is namelijk dat als een christen liegt dat je dus zelf geen christen wordt. Het lijkt mij juist dat Mortlach, omdat hij juist wetenschappelijke argumenten wil gebruiken en dus meer rationele argumenten wil gebruiken, kiest om de dogma's van het christendom te gebruiken voor zijn keuze en niet een leugenachtige christen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 jan 2016 12:25

Het voelt een beetje naar dat iedereen opeens over mij praat, en niet mét mij. Jammer.

Maar goed. Ik werp de suggestie verre van mij dat ik weiger christen te worden ligt in het feit dat ik mijn hedonistische levensstijl niet wil opgegeven of iets dergelijks. Je mag zelf nadenken over waarom ik die suggestie verwerp. Ik geloof niet omdat ik geen enkele reden zie om aan te nemen dat het waar is. Klaar.

Nu, er wordt wel gezegd dat je als christen een leven moet leiden wat anderen jaloers maakt. En sommigen die ik wat meer bewonder lukt dat zo nu en dan ook bijna. Andere christenen, echter, zijn dusdanig onsympathiek dat ik nog niet over ze heen zou zeiken als ze in brand stonden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Quasi
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi » 28 jan 2016 12:54

Helder. Ik reageerde zo omdat je aanleiding gaf tot mijn punt door het aangehaalde deel door Arendsoog. Maar goed dat je het even uitlegt!

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 28 jan 2016 12:58

Mortlach schreef:Maar goed. Ik werp de suggestie verre van mij dat ik weiger christen te worden ligt in het feit dat ik mijn hedonistische levensstijl niet wil opgegeven of iets dergelijks.

Dat wilde ik ook niet Mortlach. Maar ik kwam er stilaan achter dat aards genot maar kort duurt en je het steeds vaker en geconcentreerder nodig hebt om hetzelfde gevoel te ervaren.
Mortlach schreef: Ik geloof niet omdat ik geen enkele reden zie om aan te nemen dat het waar is. Klaar.

Die aanvechting ken ik ook, nog steeds.
Mortlach schreef:Nu, er wordt wel gezegd dat je als christen een leven moet leiden wat anderen jaloers maakt. En sommigen die ik wat meer bewonder lukt dat zo nu en dan ook bijna

Dat ervaar ik dus ook. Dus we delen meer dan je op het eerste gezicht zou denken Mortlach.

Alleen het sarcasme waar jij je af en toe van bedient om het in het belachelijke te trekken, vind ik niet prettig. Zo ook je laatste zin in je posting, die ik maar niet zal quoten.

Christen zijn of niet- christen zijn heeft vaak niets te maken met aardig zijn tegen elkaar. Dat zie je op dit forum regelmatig en dat is heel spijtig.
Pcrtje schreef:kan ik mij bijzonder storen aan betweterige christenen die elk serieus gesprek uit de weg gaan en alle oprechte vragen afdoen als ongegronde onzin.

Ik denk niet dat het altijd negatief betweterig bedoeld is, maar meer: waarom kun je het nou gewoon niet geloven. Alsof dat zomaar gaat. Welnee. Degenen die dat beweren hebben zichzelf blijkbaar nog niet recht leren kennen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 jan 2016 13:23

Chaya schreef:Dat wilde ik ook niet Mortlach. Maar ik kwam er stilaan achter dat aards genot maar kort duurt en je het steeds vaker en geconcentreerder nodig hebt om hetzelfde gevoel te ervaren.

Zoals wikipedia zou zeggen: citation needed!

Alleen het sarcasme waar jij je af en toe van bedient om het in het belachelijke te trekken, vind ik niet prettig. Zo ook je laatste zin in je posting, die ik maar niet zal quoten.

Je denkt dat die zin sarcastisch was?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 jan 2016 13:31

Pcrtje schreef:Ik ben geen atheïst, maar evenals Mortlach kan ik mij bijzonder storen aan betweterige christenen die elk serieus gesprek uit de weg gaan en alle oprechte vragen afdoen als ongegronde onzin

Eens.
Mortlach schreef: Andere christenen, echter, zijn dusdanig onsympathiek dat ik nog niet over ze heen zou zeiken als ze in brand stonden.

Herkenbaar.

Daaraan wil ik nog toevoegen dat sommige christenen zich met soms enorm arrogant opstellen naar andersgelovigen of niet-christenen. Wellicht zonder dat men het zelf door heeft, maar dit is één van de punten waar ik mij het meest aan stoor. Samen met mensen die niet kunnen handlen dat mensen anders denken dan zij. Ook erg irritant.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 28 jan 2016 13:42

Als nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich, en prezen het Woord des Heeren; en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven. (Hand.13:48)

Stel u behoort tot de niet geordineerden... wat dan?

Sjors.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 28 jan 2016 13:43

Mortlach schreef:Je denkt dat die zin sarcastisch was?

Als hij serieus bedoeld is, vind ik hem nog ernstiger.
Als iemand in brand staat, ongeacht wie het is, dien je hem te helpen. De wereld wordt er niet beter op door dergelijke reacties neer te zetten.
Waar, bij wie trek je de grens dan?
Als jij in brand staat wil je door diegene(n) ook overgoten worden toch?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 28 jan 2016 13:47

U kunt er donder op zeggen dat ik zonder aanzien des persoons mijn EHBO kennis, inclusief hartmassage en mond op mond beademing, overigens het onderdeel waarin ik uitblonk tijdens de cursus vanwege het zeer consequent toedienen van dezelfde druk en ritme van handelen, zal toepassen indien nodig! Alleen de bril gleed me wel steeds van de kop.

Sjors.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 28 jan 2016 13:51

Ik voel aan mijn water dat dit geen verheffend topic gaat worden.
Wat mij betreft: slotje graag.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Terug naar “[Religie] - Open forum”