De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 12 aug 2020 12:38

Chaya schreef:Ik sluit mezelf er ALTIJD bij in!
Die bezorgdheid geldt niet alleen voor andere christenen, maar voor iedereen.
Omdat er mensen zijn die geen idee hebben dat ze de Heere bedroeven. En dat kan ook rechtzinnig bedoeld zijn!
We lezen in de Bijbel ook voorbeelden van mensen die iets heel goed bedoelen en dan door God meteen worden gestraft. Ze vallen dood neer.
Geloven WE daar nog in gravo? Of denk je dat God dit in 2020 niet meer zal doen?
WE hebben ondertussen een vriendelijke man van Hem gemaakt, die het wel door de vingers zal zien.
Maar God verandert niet.


Door Jezus Christus verandert er heel veel waardoor we als Hij onze God is, niet meer in angst hoeven te leven. Of onder de vloek van de wet.

En waarom prikkelt het dan zo als iemand iets zegt?


Kun je nu alleen maar daar in blijven hangen?
Dat is het punt toch helemaal nooit geweest?
Dit zijn zulke kinderachtige voorbeelden. Of je nu de bbq op je terras aansteekt, of de gaspit onder je vleesstokjes, dat maakt niks uit.
Als je een baantje zou zwemmen in de vaart achter je huis of nou vooruit dan, in je privé zwembad, is dat ook anders dan het door mij eerder genoemde voorbeeld.
Het gaat om alles EROMHEEN.
En dat schijn jij maar niet te willen begrijpen.


Ja daar blijf ik even bij ondat het daar al mis gaat. Met die voorbeelden begon de discussie ook. Als iemand maling heeft aan God en voor de vorm soms naar de kerk gaat en verder met Hem geen rekening houdt keur ik dat net zo goed af. Als iemand wel met Hem leeft en Hem volgt en vervolgens op een warme zondag het strand opzoekt is het een heel ander verhaal. Dan kan jij dat niet doen en dat respecteer ik, maar als een ander dat wel met een rein geweten doet en je dan over valse rust en het dichtschroeien van je geweten begint kan ik weinig anders dan je op Romeinen 13 en Kolossenzen 2 wijzen. En ik hoop dat je gelooft dat dat net zo liefdevol bedoeld is als wanneer mensen zeggen: je mag dit en dat niet doen op zondag.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 12 aug 2020 12:51

Marnix schreef:Als iemand maling heeft aan God en voor de vorm soms naar de kerk gaat en verder met Hem geen rekening houdt keur ik dat net zo goed af. Als iemand wel met Hem leeft en Hem volgt en vervolgens op een warme zondag het strand opzoekt is het een heel ander verhaal. Dan kan jij dat niet doen en dat respecteer ik.

Je probeert me anders iedere keer weer over te halen om er anders over te denken.
En je hoeft mijn principes niet te respecteren, want ongeacht of je dat doet, blijf ik het toch doen en/of laten.
Vijandschap kan bedekt en openlijk, daar ben ik aan gewend. Ook dat het vaak vanuit een onverwachte hoek komt.
Marnix schreef:maar als een ander dat wel met een rein geweten doet

Daar gaat je redenering al fout, we hebben geen rein geweten!

Van de site van H.C.:
1. Jij hebt een geweten.
2. Jouw geweten is door de zonde aangetast.
3. Jouw geweten kan alleen gereinigd worden door het bloed van Jezus Christus.
4. Je moet je oefenen om en vrij en onergerlijk geweten te hebben en te houden.
5. Straks wordt jouw geweten geopend.

Het gehele artikel is te lezen onder de link: Het geweten de spion van God, stichting Heart Cry.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De zondag.

Berichtdoor naamloos » 12 aug 2020 12:57

Chaya schreef:Dat dachten Adam en Eva ook.
Jij steunt op de mens, en dat is bouwen op zandgrond.
Hoe kun je dit voor jezelf rechtvaardigen, daar de Bijbel volstaat met voorbeelden van mensen die meenden te staan.
Wie meent te staan, zie toe... dat hij niet valle.

Dat is niet waar Chaya. Je laat de helft weg van de Bijbelse voorbeelden die ik gaf uit Galaten en Micha, en daarbij komt dat ingeschapen rechtvaardigheidsgevoel ook nog eens uit de Bijbel.
Kortom mijn hele post kun je in de Bijbel terugvinden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 12 aug 2020 13:06

naamloos schreef:En Lees Micha 6 maar eens: Er is jou gezegd mens wat goed is. Je weet wat de Heer van je wil, niets anders dan recht en gerechtigheid te doen, en ootmoedig te wandelen met de Heer je God.

Is dat het enige dat je eruit haalt?
Na het 8e vers gaat het over de zonde van Jeruzalem en het oordeel van God.
Hun tong is bedrieglijk in hun mond, u zult zaaien maar niet maaien.
Wat wil jij hiermee dan zeggen?
naamloos schreef:En als je het dan nog niet weet lees Galaten 5

Ja, en wat staat er dan ook?
Geen misbruik van de vrijheid!
Roept Paulus in deze brief op tot vrijheid, dingen doen naar eigen goeddunken en volgens het eigen geweten? Ik maak dat nergens uit op en dat kan ook niet.
De brieven aan de Galaten zijn notabene niet zo vriendelijk van toon, integendeel, Paulus begint heel fel.
In de andere brieven begint hij met een woord van dank, hier niet.
De Galaten waren nl. geen joodse christenen, dus legde hij hen ook niet op om de joodse wet te houden.
En het alleen houden van die wet, is niet de weg tot behoud.
Dat is bekering!

En met die kennis moet je dat hoofdstuk lezen, naamloos.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 12 aug 2020 13:42

Omdat ze weten wat ze moeten doen maar het niet doen. En dat is niet je aan allerlei eigen regeltjes en wetten houden maar doen wat God zegt. En dus wordt hier opgeroepen om te kijken naar wat de Bijbel zegt. En niet naar wat mensen erbij verzinnen. Raak niet, smaak niet, roer niet aan, dit mag niet, dat mag niet.

Chaya schreef:Je probeert me anders iedere keer weer over te halen om er anders over te denken.
En je hoeft mijn principes niet te respecteren, want ongeacht of je dat doet, blijf ik het toch doen en/of laten.
Vijandschap kan bedekt en openlijk, daar ben ik aan gewend. Ook dat het vaak vanuit een onverwachte hoek komt.

Daar gaat je redenering al fout, we hebben geen rein geweten!


Van nature niet maar in Christus wel. 1 Timeotheus 5: 5. Titus 1:15. En zo kan je dingen doen en in je gemoed verzekerd zijn. Het staat zwart op wit in de Bijbel, waarom beweer je dan telkens het tegendeel?

En ik probeer je niet over te halen anders te gaan leven maar wel om anders over medegelovigen te gaan denken die op een andere manier met dingen omgaan dan jij dat doet. Ook daarom haal ik Romeinen 14 vaak aan: Veroordeel elkaar niet om dit soort verschillen.

Van de site van H.C.:
1. Jij hebt een geweten.
2. Jouw geweten is door de zonde aangetast.
3. Jouw geweten kan alleen gereinigd worden door het bloed van Jezus Christus.
4. Je moet je oefenen om en vrij en onergerlijk geweten te hebben en te houden.
5. Straks wordt jouw geweten geopend.

Het gehele artikel is te lezen onder de link: Het geweten de spion van God, stichting Heart Cry.


Zie punt 3 en 4. En de Bijbelteksten die ik heb genoemd. Sowieso lastig praten zo, als je het niet met iemand eens bent zeg je gewoon: Je geweten is niet rein en vrij dus als je het niet met me eens bent en je geweten klaagt je niet aan zit het probleem ergens in je geweten. Maar zou het ook kunnen zijn dat jouw geweten net zo goed niet altijd hoeft te kloppen? En een ander wel met een verzekerd gemoed (zonder zichzelf te bedriegen) iets doet op zondag wat jij niet zou doen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De zondag.

Berichtdoor naamloos » 12 aug 2020 13:47

Chaya schreef:Is dat het enige dat je eruit haalt?
Na het 8e vers gaat het over de zonde van Jeruzalem en het oordeel van God.
Hun tong is bedrieglijk in hun mond, u zult zaaien maar niet maaien.
Wat wil jij hiermee dan zeggen?
Ze zondigen niet omdat ze niet wisten wat goed was, integendeel, ze luisterden juist NIET naar hun geweten.
Chaya schreef:Ja, en wat staat er dan ook?
Geen misbruik van de vrijheid!
Roept Paulus in deze brief op tot vrijheid, dingen doen naar eigen goeddunken en volgens het eigen geweten? Ik maak dat nergens uit op en dat kan ook niet.
In Romeinen heeft Paulus het over het geweten.
Verder heb ik geen enkele aanleiding gegeven om te veronderstellen dat je je vrijheid gerust kunt misbruiken.
Het tegenovergestelde heb ik juist aangetoond door te citeren over de werken van het vlees en die van de Geest.
Chaya schreef:En met die kennis moet je dat hoofdstuk lezen, naamloos.
Ik weet heel goed wat er staat en ik kan het prima interpreteren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 12 aug 2020 13:54

Precies, Naamloos is me net voor ...

Dit onderwijs ontbreekt bij Chaya haar postings!
Weinigen weten wát het is: "geleid te worden door de heilige Geest".
Omdat er ten diepste geen waar geloof is....enkel in Christus is de zekerheid van het Geloof.
Het hele Evangelie moet wel verteld worden....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 12 aug 2020 13:56

Marnix schreef:Maar zou het ook kunnen zijn dat jouw geweten net zo goed niet altijd hoeft te kloppen?

Dat is zeker zo.
Ik gebruik mijn geweten als leidraad maar niet als grond.
Mijn stelling is ook: bij twijfel niet inhalen.
En ik doe en laat geen dingen alleen omdat ik dat ergens gehoord heb, of het zal wel zo zijn, als je kinderen op moet voeden, zul je een goede argumentatie moeten gebruiken.
En dan kunnen ze je nog eens onaangenaam opscherpen! Tenminste, naar het vlees. (Weet even niet hoe ik het anders moet zeggen)
Zodat je nog eens in de schuld moet komen.
Marnix schreef:En ik probeer je niet over te halen anders te gaan leven maar wel om anders over medegelovigen te gaan denken die op een andere manier met dingen omgaan dan jij dat doet.

Jij weet niet hoe ik over hen denk, bovendien kan dat verschillen.
Het gaat erom hoe iemand in het leven staat en zich profileert als wedergeboren christen en dan kan ik sommige dingen echt niet met elkaar rijmen.
naamloos schreef:Ik weet heel goed wat er staat en ik kan het prima interpreteren.

Deze keer dus niet.
Maar laat verder maar, dit wordt een heilloze discussie want jij hebt per definitie gelijk omdat je de Bijbel beter zou interpreteren dan ik.

Ik hoorde laatst een predikant zeggen, dat hij jarenlang een bepaalde tekst verkeerd had gelezen en dus ook verkeerd had uitgelegd in preken.
Tot die conclusie kwam hij na een gesprek met een oude man, eenvoudig, maar doorgeleid.
Ik wil maar zeggen, we menen de Bijbel soms goed te lezen, maar we kunnen ook verkeerd interpreteren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: De zondag.

Berichtdoor gravo » 12 aug 2020 14:13

Gods vriend'lijk aangezicht,
Heeft vrolijkheid en licht
Voor all' oprechte harten,
Ten troost verspreid in smarten.

Ik laat me de troostende gedachte dat God een vriendelijk aangezicht heeft niet afnemen.
Daarom dit gedeelte van Psalm 97 in de berijming van 1773.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 12 aug 2020 15:25

Chaya schreef:Dat is zeker zo.
Ik gebruik mijn geweten als leidraad maar niet als grond.
Mijn stelling is ook: bij twijfel niet inhalen.
En ik doe en laat geen dingen alleen omdat ik dat ergens gehoord heb, of het zal wel zo zijn, als je kinderen op moet voeden, zul je een goede argumentatie moeten gebruiken.
En dan kunnen ze je nog eens onaangenaam opscherpen! Tenminste, naar het vlees. (Weet even niet hoe ik het anders moet zeggen)
Zodat je nog eens in de schuld moet komen.

Jij weet niet hoe ik over hen denk, bovendien kan dat verschillen.
Het gaat erom hoe iemand in het leven staat en zich profileert als wedergeboren christen en dan kan ik sommige dingen echt niet met elkaar rijmen.

Deze keer dus niet.
Maar laat verder maar, dit wordt een heilloze discussie want jij hebt per definitie gelijk omdat je de Bijbel beter zou interpreteren dan ik.

Ik hoorde laatst een predikant zeggen, dat hij jarenlang een bepaalde tekst verkeerd had gelezen en dus ook verkeerd had uitgelegd in preken.
Tot die conclusie kwam hij na een gesprek met een oude man, eenvoudig, maar doorgeleid.
Ik wil maar zeggen, we menen de Bijbel soms goed te lezen, maar we kunnen ook verkeerd interpreteren.


Klopt. Daarom is het ook goed dat we ons telkens door Gods Woord laten aanscherpen. En dan kan het zijn dat je na jaren ontdekt dat je iets niet goed hebt gezien. Dat geldt voor ons beiden. Maar wat mij opvalt is dat vaak bij allerlei regels Gods Woord helemaal niet meer klinkt. Het is gewoonte en gevoel die vaak leidraad zijn geworden. En dan krijg je veel onbegrip en veroordeling omdat mensen nou eenmaal verschillend zijn opgegroeid en dingen verschillend gewend zijn. Daarom moeten we altijd terug naar de Bijbel. Je geweten is leidraad en de Bijbel en de Geest zijn als het goed is de grond daarvoor. En wat zegt de Bijbel over de zondag? Over wat we wel en niet mogen? Als iemand dan zegt: "Je mag dit en dat niet" terwijl ik dat nergens in de Bijbel terugvindt heb ik daar wel moeite mee. Als iemand zegt: "Je hoeft dit of dat niet en dus doe ik het niet" heb ik daar totaal geen moeite mee. Ik wil niemand wat ik wel en niet doe opdringen. Een ieder zij in zijn gemoed te volle verzekerd. Ik wil alleen wat meer begrip voor verschillen in het Lichaam van Christus, in de Kerk. En dan gebeuren er in andere culturen dingen die wij nooit zouden doen. En vice versa. En als wij in die andere christelijke subcultuur waren opgegroeid hadden we weer andere dingen wel en niet gedaan. We mogen elkaar daarin ruimte geven en vrij laten (binnen de ruimte die Gods Woord biedt) en dat vind ik een mooie les uit Romeinen 14 die we ons steeds voor ogen mogen houden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: De zondag.

Berichtdoor gravo » 12 aug 2020 16:39

Over het geweten kunnen we in 1 Korinthe 10 ook behartigenswaardige dingen lezen.
Het komt er op neer dat je de vrijheid hebt om je eigen geweten te volgen, zolang je daar de gewetens van andere niet mee belast.
Dus in aanwezigheid van anderen houd je je desgevraagd aan de beperkingen die anderen zichzelf opleggen. Die aanpassing heft je eigen vrijheid toch niet op? stelt dit hoofdstuk van Korinthe.
Maar dat betekent volgens mij ook dat je die vrijheid wel kunt gebruiken als anderen daardoor niet in gewetensnood komen.
Praktisch gezien: in gezelschap pas je je aan aan de gewetens van anderen, maar individueel, voor jezelf, kun je veel vrijer zijn als christen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 12 aug 2020 17:29

Door Jezus Christus is aan alle voorschriften en eisen van de Wet voldaan.
Overal waar Paulus spreekt, komen er altijd orthodoxe Joden die de evangelieverkondiging verhinderen, belemmeren, aanklagen of de jonge gelovigen confronteren met wetsregels.
Vandaag de dag gebeurt dit nog altijd.
Waarom eigenlijk?
Waarom maakt men het zo onnodig ingewikkeld allemaal?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De zondag.

Berichtdoor naamloos » 12 aug 2020 17:47

Chaya schreef:Deze keer dus niet.
Maar laat verder maar, dit wordt een heilloze discussie want jij hebt per definitie gelijk omdat je de Bijbel beter zou interpreteren dan ik.

Het gaat er in deze helemaal niet om dat ik het niet eens ben met je interpretatie van Galaten 5 het slaat alleen totaal niet op het punt waar ik op reageerde.
Jij stelde dat je niet kunt weten wat goed is en ik gaf een paar voorbeelden uit de Bijbel over het geweten, Micha 6 en, als je het dan nog niet weet kun je in Galaten 5 kijken om er achter te komen wat goed is (de vrucht van de Geest) en wat kwaad is (de werken van het vlees).
En dan begin jij te vermanen dat we de vrijheid niet mogen misbruiken.
Nee duh, dat lijkt me nogal logisch. Maar het ging erover dat we WEL weten wat goed en niet-goed is.

Ik had het ook over de christelijke vrijheid gehad zoals Paulus in Romeinen beschreven heeft nl. dat we geen slaaf meer zijn van de zonden. Dat we vrij zijn om naar de Geest te leven. Dat alles is volkomen in overeenstemming met Galaten 5.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 12 aug 2020 18:02

gravo schreef:Gods vriend'lijk aangezicht,
Heeft vrolijkheid en licht
Voor all' oprechte harten,
Ten troost verspreid in smarten.

Ik laat me de troostende gedachte dat God een vriendelijk aangezicht heeft niet afnemen.
Daarom dit gedeelte van Psalm 97 in de berijming van 1773.

gravo


Mooi Gravo

Psalm 56 vers 5 ook zo mooi.
Zie de omschrijving in de link....zo waar



Psalm 56 vers 5
Ik roem in God; ik prijs 't onfeilbaar woord;
Ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord;
'k Vertrouw op God, door gene vrees gestoord;
Wat sterv'ling zou mij schenden?
Ik heb beloofd, wanneer G' in mijn ellenden
Mij bijstand boodt, en 't onheil af zoudt wenden,
Tot U, o God, mijn lofzang op te zenden,
Door ijver aangespoord.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 12 aug 2020 19:17

gravo schreef:Gods vriend'lijk aangezicht,
Heeft vrolijkheid en licht
Voor all' oprechte harten,
Ten troost verspreid in smarten.

Ik laat me de troostende gedachte dat God een vriendelijk aangezicht heeft niet afnemen.

Ach ja, laten we vooral nogmaals die kant van God benadrukken en de andere kant verzwijgen.
naamloos schreef:Ik had het ook over de christelijke vrijheid gehad zoals Paulus in Romeinen beschreven heeft nl. dat we geen slaaf meer zijn van de zonden. Dat we vrij zijn om naar de Geest te leven. Dat alles is volkomen in overeenstemming met Galaten 5.

Ja joh, waarom zouden we die andere kant belichten?

Ik heb me voor de zoveelste maal toch in een discussie laten trekken.
Ik stop ermee.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten