De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: De zondag.

Berichtdoor elburger » 28 mei 2020 12:03

K80 schreef

@elburger, hou je ons op de hoogte.....horeca e.d.


Horeca e.d zijn al tientallen jaren geopend op zondag. Als de kerken uitgaan moet men slalommen door terrasstoelen.

Uiteraard hou ik deze zaak in het oog en zal er melding van maken
Tijdens de laatste gemeenteraadsverkiezingen was er uiteraard de keuze om op een politieke partij te stemmen die voor o.a. zondagsopening is.
Echter, de gemeente Elburg bestaat uit Elburg, Oostendorp, de Hoge Enk, 't Harde en Doornspijk. Juist in Doornspijk stemt men zeer ruim op SGP, CU CDA en Algemeen Belang. Die stemmen nooit voor.

Misschien wordt een en ander nu iets overzichtelijker.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: De zondag.

Berichtdoor K80 » 28 mei 2020 13:42

Bedankt voor je reactie.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Henri58
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 mei 2018 17:36

Re: De zondag.

Berichtdoor Henri58 » 28 mei 2020 21:01

Het valt me op in de discussie dat de zondag gelijk wordt gesteld of als vervangen wordt gezien voor de Sabbat. Hier is geen grond voor in de Bijbel, alhoewel onze vaderen dat wel geleerd hebben. Versta me goed, ik ben wel vóór het houden van de zondag als rustdag, dat doet de christelijke kerk al sinds het jaar 150, maar om de zondag gelijk te stellen aan de sabbat gaat me te ver. Ook de discipelen van Jezus hebben gewoon de sabbat gehouden. Wel worden alle 10 geboden herhaald in het nieuwe testament, met de uitzondering van het 4e gebod. Dat is niet zonder reden.Ik ben het er mee eens dat een café gewoonlijk niet open gaat op zondag om God te loven, helaas veelal het tegenover gestelde. Maar bij je oude vader of moeder langs te gaan die anders maar alleen zit, is ook een liefdedienst.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2020 21:43

Henri58 schreef:Het valt me op in de discussie dat de zondag gelijk wordt gesteld of als vervangen wordt gezien voor de Sabbat. Hier is geen grond voor in de Bijbel, alhoewel onze vaderen dat wel geleerd hebben. Versta me goed, ik ben wel vóór het houden van de zondag als rustdag, dat doet de christelijke kerk al sinds het jaar 150, maar om de zondag gelijk te stellen aan de sabbat gaat me te ver. Ook de discipelen van Jezus hebben gewoon de sabbat gehouden. Wel worden alle 10 geboden herhaald in het nieuwe testament, met de uitzondering van het 4e gebod. Dat is niet zonder reden.Ik ben het er mee eens dat een café gewoonlijk niet open gaat op zondag om God te loven, helaas veelal het tegenover gestelde. Maar bij je oude vader of moeder langs te gaan die anders maar alleen zit, is ook een liefdedienst.


Ik denk ook niet dat de meesten hier daar een probleem mee zouden hebben hoor. Sommigen kiezen misschien een andere dag daarvoor als je veel moet reizen of het niet te combineren is met de kerkdiensten. Verder wordt er wereldwijd en ook hier verschillend mee omgegaan. Dat lijkt me prima.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: De zondag.

Berichtdoor elburger » 29 mei 2020 15:20

Nog even bewegende beelden van en uit Elburg.
Voor wie Elburg niet kent, mooi stadje hoor, overtuig u zelf en luister gelijk naar voor- en tegenstanders van geopende winkels op zondag, voor een keer.

https://www.youtube.com/watch?v=ONXL09PcfWk
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 30 mei 2020 07:27

elburger schreef:Nog even bewegende beelden van en uit Elburg.
Voor wie Elburg niet kent, mooi stadje hoor, overtuig u zelf en luister gelijk naar voor- en tegenstanders van geopende winkels op zondag, voor een keer.

https://www.youtube.com/watch?v=ONXL09PcfWk


Beste Elburger

Je maakt er zelfs nachtwerk van over dit "Rustdag" topic, maar elke nacht je rust nemen ook is nog belangrijker denk ik :wink:

Elburg, schitterende plaats, erg mooi net als de omgeving.

PowNews altijd pittig uitdagend maar ook eerlijk als de gesprekspartner ook vanuit overtuiging spreekt zoals de eenvoudige oudere gelovige vrouw in het filmpje die zich niet van de wijs laat brengen vanwege een zichtbaar doorleefd geloof. Mooi!

K80 gaf het eerder al aan

K80 schreef:Hier zit ik dus ook mee. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Ze doen expres geen opening tijdens de Kerkdiensten, vind ik erg netjes.

@Elburger, mag normaal de horeca ook niet open daar? Zoals café, restaurant en friettent?


Zo ook de ondernemer in het filmpje.
Waarom de horeca wel op zondag open net als de kerken, maar de winkels niet?
Het klopt niet!

Want het is zo simpel
Een gemeenteraad behoort er voor de hele gemeente te zijn, voor alle bewoners.
De ondernemers willen rekening houden met de kerkgangers, na kerktijd pas open.... niemand last van elkaar want als de kerkgangers vanuit de kerk thuis aan de koffie zitten met een Elburger Brok in de mond, openen de ondernemers hun winkel.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2020 08:33

MoesTuin schreef:Beste Elburger

Je maakt er zelfs nachtwerk van over dit "Rustdag" topic, maar elke nacht je rust nemen ook is nog belangrijker denk ik :wink:

Elburg, schitterende plaats, erg mooi net als de omgeving.

PowNews altijd pittig uitdagend maar ook eerlijk als de gesprekspartner ook vanuit overtuiging spreekt zoals de eenvoudige oudere gelovige vrouw in het filmpje die zich niet van de wijs laat brengen vanwege een zichtbaar doorleefd geloof. Mooi!

K80 gaf het eerder al aan



Zo ook de ondernemer in het filmpje.
Waarom de horeca wel op zondag open net als de kerken, maar de winkels niet?
Het klopt niet!

Want het is zo simpel
Een gemeenteraad behoort er voor de hele gemeente te zijn, voor alle bewoners.
De ondernemers willen rekening houden met de kerkgangers, na kerktijd pas open.... niemand last van elkaar want als de kerkgangers vanuit de kerk thuis aan de koffie zitten met een Elburger Brok in de mond, openen de ondernemers hun winkel.....


Nachtwerk? Ik zie 4:19 PM. Dat is na het middaguur of wel 16:19 ;-)

Verder is het natuurlijk aan de gemeente om het beleid te maken en daaee kan je een meerderheid tevreden stemmen maar nooit iedereen. Dan is het wel dubbel dat de ene ondernemer wel mag en de andere niet.... maar op zich is dat niet wonderlijk, zo is het heel lang geweest in veel delen Nederland. Op de biblebelt was toen vaak alles dicht, in de rest van Nederland waren de winkels toen nog dicht op zondag maar de horeca meestal al lang niet meer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 30 mei 2020 08:53

Excuses, dan ben ik zelf nog niet uitgeslapen vrees ik... :lol:
Morgen zal ik de Rustdag gebruiken tot o.a rust en ontspanning :wink: heerlijk vrij Pinksteren :D
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 30 mei 2020 11:15

Henri58 schreef:Het valt me op in de discussie dat de zondag gelijk wordt gesteld of als vervangen wordt gezien voor de Sabbat. Hier is geen grond voor in de Bijbel, alhoewel onze vaderen dat wel geleerd hebben. Versta me goed, ik ben wel vóór het houden van de zondag als rustdag, dat doet de christelijke kerk al sinds het jaar 150, maar om de zondag gelijk te stellen aan de sabbat gaat me te ver. Ook de discipelen van Jezus hebben gewoon de sabbat gehouden. Wel worden alle 10 geboden herhaald in het nieuwe testament, met de uitzondering van het 4e gebod. Dat is niet zonder reden.Ik ben het er mee eens dat een café gewoonlijk niet open gaat op zondag om God te loven, helaas veelal het tegenover gestelde. Maar bij je oude vader of moeder langs te gaan die anders maar alleen zit, is ook een liefdedienst.

Het gaat erom dat een rustdag in de week heilzaam is voor ieder mens. Ook veel niet-christenen vinden de 7daagse winkelopening verschrikkelijk.
Vooral zij die vlakbij grote winkelcentra wonen.
Op die dagen is het veelal, kijken, kijken en niet kopen.
Je kunt al op 6 avonden tot 8 uur, soms zelfs tot 9 of 10 uur je boodschappen doen.
Je maakt mij niet wijs dat het niet lukt in 6 dagen tussen 8 en 20 uur, gemiddeld genomen.
En moet je een keer iets specifieks kopen, zoals meubelen, of een keuken, neem je een snipperdag of zo.
Het langs winkels slenteren is alleen maar door verveling en ledigheid gekomen.
De stadions zijn dicht. het volk heeft wel brood maar geen spelen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De zondag.

Berichtdoor naamloos » 30 mei 2020 12:14

Chaya schreef:Het gaat erom dat een rustdag in de week heilzaam is voor ieder mens. Ook veel niet-christenen vinden de 7daagse winkelopening verschrikkelijk.
Vooral zij die vlakbij grote winkelcentra wonen.
Dan zullen ze op een partij moeten stemmen die zondagsrust op z'n programma heeft staan en/of gaan verhuizen.
Wie er voor gekozen heeft vlakbij een groot winkelcentra te gaan wonen hoeft niet verbaast te zijn over de drukte.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 30 mei 2020 13:20

naamloos schreef:Dan zullen ze op een partij moeten stemmen die zondagsrust op z'n programma heeft staan en/of gaan verhuizen.
Wie er voor gekozen heeft vlakbij een groot winkelcentra te gaan wonen hoeft niet verbaast te zijn over de drukte.

Dat gaat niet over de de andere 6 dagen, natuurlijk weet iemand dit. Maar er zijn mensen gaan wonen toen de winkels gewoon nog dicht waren op zondag. En later was er slechts een koopzondag per maand.
Vrienden van ons kochten een huis nabij een supermarkt. Die was vanwege principiële reden op zondag gesloten, ook toen er een koopzondag was.
Later kwam er een andere landelijke keten in, er werd een groot extra magazijn bijgebouwd, bezwaren werden van tafel geveegd.
De supermarkt is nu een stuk vergroot, is van half 8 tot 21 uur open, ook op zondag.
Maar er wordt ook op zondag soms bevoorraad.
Je begrijpt dat de zondagsrust ver te zoeken is dan en ALLE bewoners, ook de niet christelijke, zijn nog steeds bezig om dit terug te draaien, maar ik denk niet dat het gaat lukken.
Bovendien werd het parkeerterrein gebruikt door kerkbezoekers, zij kunnen hun auto nu ook niet meer kwijt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De zondag.

Berichtdoor naamloos » 30 mei 2020 13:37

Ik ben zelf wel een voorstander van 7 dagen per week winkels open. En voor hen die in ploegen werken is het ook wel prettig.
Natuurlijk is boodschappen doen ook best te regelen als de winkels op zondag dicht zijn, maar waarom zou je als het niet moet?
Maar goed, je kunt het nooit iedereen naar de zin maken.
Verder lijkt het me logisch om te accepteren dat tijden en gebruiken veranderen, dat is met veel dingen zo.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De zondag.

Berichtdoor hans0166 » 30 mei 2020 14:27

Chaya schreef:Je begrijpt dat de zondagsrust ver te zoeken is dan en ALLE bewoners, ook de niet christelijke, zijn nog steeds bezig om dit terug te draaien, maar ik denk niet dat het gaat lukken.
Bovendien werd het parkeerterrein gebruikt door kerkbezoekers, zij kunnen hun auto nu ook niet meer kwijt.


ik waag te betwijfelen of het ALLE bewoners zijn, maar dat terzijde.

Een prima ding om open te gooien. Er is blijkbaar een meerderheid die dat wél wil. En bij winkels.. hoeven niet alle klanten direct in de buurt te wonen.

Het parkeerterrein.... algemeen gebruik neem ik aan? ...

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 30 mei 2020 19:25

We moeten niet denken alsof dit altijd, of in ieder geval al jaren het geval is!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: De zondag.

Berichtdoor K80 » 30 mei 2020 19:34

Weet nog wel dat ëen enkel jaar geleden bij ons op het dorp de supermarkt op zondag open ging. Na jaren dat er mensen er om vroegen, de franchise ondernemer wilde het eigenlijk niet, maar door druk van de supermarkt keten uiteindelijk dus wel.
75% van het dorp blij, 25% boos. De Reformatorische kerkmensen dus.

Kwam bij ons ma op de koffie en die was het er natuurlijk ook niet mee eens. Ze zei dat ze er geen boodschappen meer ging doen. Dacht eerst dat ze een grapje maakte, maar dat was dus niet. De dames van de vrouwenvereniging hadden het er over gehad en het standpunt was niet meer gaan.

Was ik maar heel even stil van. Toen zei ik tegen ons ma dat haar leven nu wel heel erg ging veranderen. Hoe zo dan zei ze?
Nou, je mag nu naar een hoop dingen niet meer toe als je precies doet.

Toen kwam de lijst, niet meer naar:
-friettent
-chinees
-favoriete restaurantje
-pannenkoekenhuis met de kleinkinderen
-pizzeria
-ijssalon
-speeltuin
-binnen speeltuin
-Efteling
-dierentuin
-bioscoop
-musea
-strandtent
-trein naar haar zus
-bus naar de stad
-parkeergarage
-favoriete kleding winkel
-favoriete schoenen winkel
-viskraam
-etc...

Allemaal zaken die al jaren op zondag open zijn, waar je altijd gewoon zonder problemen naar toe gaat. Ook je vriendinnen van de vereniging zie ik een softijsje kopen bij dezelfde friettent of een haring bij die visboer.
En nu gaat de supermarkt open en zou je daar niet meer naar toe gaan? Fijn voor die winkelier, die wil waarschijnlijk helemaal niet op zondag open en dan raakt hij ook nog eens een hoop klanten kwijt.

Toen was het even stil en gaf ze me gelijk dat het inderdaad raar was om dan niet meer te gaan. Uiteindelijk zijn er meerdere gewoon weer daar gaan winkelen.
Ze heeft het ook zo uitgelegd op de vereniging en toen moesten een hoop vrouwen zeggen dat het niet eerlijk is.
Vandaag is het gisteren van morgen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 65 gasten