De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: De zondag.

Berichtdoor elburger » 16 jun 2020 08:31

Of het nu Sabbat heet of zondag. Maakt mij niet uit.
Zondag is voor mij een rustdag. De 7e dag.
En wie welke dag ook kiest, als men dat zoo mag noemen, als men de 7e dag als rustdag houdt, naar de kerk of synagoge kan gaan dan is dat toch goed?
Ik ga met liefde, en kijk er naar uit, om op zondag naar de kerk te kunnen gaan.
Wij hebben hier de keuze, zelfs keuze in ik weet niet hoeveel kerkverbanden die er zijn, en misschien wel 70% gaat niet eens.
Ik geloof thuis wel, ik geloof dat er wel iets is maar geen God, zijn veel gehoorde opmerkingen. O ja, zondag kan ik lekker sporten, of winkelen, of lekker uitslapen en ik weet niet welke dingen nog meer, dat is voor mij een "rustdag". Het zal wel.
Ik weet wel dat er heel veel mensen op deze wereld zijn die heel graag zondag naar de kerk of synagoge zouden willen gaan, maar dat niet kunnen op straffe van lijfstraffen, gevangen zetting.
Voor hen, denk ik, is een zondag een heiligere dag dan voor heel veel anderen die wel zondag kunnen vieren.
Dus in het Hebreeuws, Latijns, Nederland of op zn Elburg Zundag. Het is voor mij de 7e dag.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 16 jun 2020 09:39

Cicero citeert:

Als je alle gegevens uit de evangeliën op een rijtje zet, is het heel duidelijk: Jezus is op vrijdag gekruisgd, en op zondagochtend opgestaan.


Hoe rijmt u dat met de letterlijke uitspraak van Yeshua: gelijk Jona drie dagen en drie in de buik van de vis zat, alzo zal ook de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten in het graf verkeren.

Probeert u zich eens voor te stellen dat het geen vrijdag is die de kerk daarvan gemaakt heeft. Het zal uw inzicht zeer verrijken. U krijgt in ieder geval een vaste kalenderdatum: de dag voor Pesach, die kunt u toetsen in het Hebreeuwse deel van de Bijbel. Nergens in de Bijbel vindt u een zwevende datum die naar believen ingevuld kan worden. Laat uw kerkelijke ankerpunt eens los, er is maar een Hebreeuwse context waar vanuit u heel eenvoudig kunt rekenen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 16 jun 2020 12:35

hansvanburen schreef:Beste Cicero,

Hoe lees u Markus 16.1 en Lukas 23.56? Na welke sabbat hebben deze vrouwen specerijen gekocht en wanneer hebben ze die bereid? Dat kan niet op de eerste dag van de week geweest zijn. Volgens Markus 16 hebben ze die gekocht na de sabbat (welke?) en volgens Lukas 23 hebben ze die bereid vóór de sabbat (welke?) waarna ze gerust hebben en ze die vroeg op de eerste dag van de week met zich meenamen toen ze onieuw naar het graf gingen.

Het is heel simpel. Marcus 16:1 vertelt dat de vrouwen 's ochtends vroeg (na de sabbat) geurige olie kopen en dan naar het graf gaan. Het is onmogelijk dat dit op zaterdagavond gebeurde, want de sabbat duurde tot zonsondergang en daarna gingen de winkels echt niet open.
Lucas 23:56 vertelt dat de vrouwen op vrijdag in de late middag of de avond geurige olie en balsem bereidden, waarna de wekelijkse sabbat volgde.

Dit is zonder problemen in overeenstemming te brengen met het schema vrijdag t/m zondag.

Jesaja40 schreef:Hoe rijmt u dat met de letterlijke uitspraak van Yeshua: gelijk Jona drie dagen en drie in de buik van de vis zat, alzo zal ook de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten in het graf verkeren.

Dat heb ik al uitgelegd. Vele keren staat in de evangeliën 'op de derde dag', wat hetzelfde betekent als 'na drie dagen' (zie Mat. 27:64), en dus in onze manier van tellen 'na twee dagen'. Daar moeten we vanuit gaan. De formulering van bovengenoemde spreuk is natuurlijk afhankelijk van de formulering in Jona. Vandaar dat deze niet naadloos in het op vele andere teksten gebaseerde schema laat passen. Maar voor Matteüs zelf was dit geen probleem, zie met name Mat. 27:64 en context. Dan heeft Matteüs 'x dagen en nachten' opgevat als een stijlfiguur voor 'in drie dagen' en geen letterlijke etmalen van 24 uur bedoeld (dat is een westers idee van mensen met een zakagenda). Dit is in de geschiedenis van de uitleg de gebruikelijke manier om deze uitspraak uit te leggen. En als Matteüs het zo bedoeld heeft, nemen we de tekst dus letterlijk als we de uitdrukking niet verstaan als een uiterst precieze tijdsaanduiding.
Probeert u zich eens voor te stellen dat het geen vrijdag is die de kerk daarvan gemaakt heeft. Het zal uw inzicht zeer verrijken. U krijgt in ieder geval een vaste kalenderdatum: de dag voor Pesach, die kunt u toetsen in het Hebreeuwse deel van de Bijbel. Nergens in de Bijbel vindt u een zwevende datum die naar believen ingevuld kan worden. Laat uw kerkelijke ankerpunt eens los, er is maar een Hebreeuwse context waar vanuit u heel eenvoudig kunt rekenen.
Ik ga uit van de historische feiten, ongeacht wat Joden of christenen daarvan vinden.

Gebruikersavatar
hansvanburen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 apr 2020 18:48
Locatie: Barneveld

Re: De zondag.

Berichtdoor hansvanburen » 16 jun 2020 12:59

Cicero schreef:Het is heel simpel. Marcus 16:1 vertelt dat de vrouwen 's ochtends vroeg (na de sabbat) geurige olie kopen en dan naar het graf gaan. Het is onmogelijk dat dit op zaterdagavond gebeurde, want de sabbat duurde tot zonsondergang en daarna gingen de winkels echt niet open.
Lucas 23:56 vertelt dat de vrouwen op vrijdag in de late middag of de avond geurige olie en balsem bereidden, waarna de wekelijkse sabbat volgde.
Dit is zonder problemen in overeenstemming te brengen met het schema vrijdag t/m zondag.

Het is inderdaad heel simpel, maar u maakt het zo ongelofelijk gecompliceerd. Eigenlijk geeft u hier zelf het antwoord, als u tenminste het woord 'vrijdag' loslaat. Want dat staat er niet.
Only when you're close to the truth, you can be close to the One Who gave the truth. (dr. Baruch Korman)

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 16 jun 2020 13:11

hansvanburen schreef:Het is inderdaad heel simpel, maar u maakt het zo ongelofelijk gecompliceerd. Eigenlijk geeft u hier zelf het antwoord, als u tenminste het woord 'vrijdag' loslaat. Want dat staat er niet.

Paraskevi is voorbereiding, en dat is altijd de dag voor de sabbat dus vrijdag. Heel simpel.

Gebruikersavatar
hansvanburen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 apr 2020 18:48
Locatie: Barneveld

Re: De zondag.

Berichtdoor hansvanburen » 16 jun 2020 16:53

Cicero schreef:Het is heel simpel. Marcus 16:1 vertelt dat de vrouwen 's ochtends vroeg (na de sabbat) geurige olie kopen en dan naar het graf gaan. Het is onmogelijk dat dit op zaterdagavond gebeurde, want de sabbat duurde tot zonsondergang en daarna gingen de winkels echt niet open.

Inderdaad, dus op vrijdag, na die eerste rustdag van het feest van de ongezuurde broden.
Lucas 23:56 vertelt dat de vrouwen op vrijdag in de late middag of de avond geurige olie en balsem bereidden, ...

Op vrijdag inderdaad, maar dat dat in de late middag of de avond geweest zou zijn, zegt Lukas niet.
... waarna de wekelijkse sabbat volgde.

En het is duidelijk: donderdag speciale rustdag, vrijdag werkdag, zaterdag rustdag.
Only when you're close to the truth, you can be close to the One Who gave the truth. (dr. Baruch Korman)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 16 jun 2020 18:39

Cicero citeert:

Paraskevi is voorbereiding, en dat is altijd de dag voor de sabbat dus vrijdag. Heel simpel.


Als er staat voorbereiding dan is dat voor de Sjabbaton van Pesach, dat hoeft helemaal niet op een vrijdag uit te komen. Als u echt pretendeert van historische feiten uit te gaan lijkt het mij veel beter om de Hebreeuwse Kluach3 kalender ruim 1980 keer in te klikken op de 14e Nissan. Dan krijgt u de exacte dag van de week. Het kost wel wat moeite, maar mij is dat in ieder geval gelukt. Slechts twee jaartallen komen daarvoor in aanmerking.

Maar leg mij eens haarfijn uit waarom het kerkelijke Pasen altijd op een andere datum valt dan de historische 14e Nissan. Totaal ongeloofwaardig en is niets anders dan een keiharde vervangingstheologie. Alle historische feiten worden terzijde geschoven en moeten plaats maken voor een kerkelijke leerstelling. Waar vind ik die in de Bijbel terug?

Waarom wilt u niet aan het verschil van de wekelijkse Sjabbat en een Grote Sjabbat die letterlijk staat voor de eerste dag van een Hebreeuws feest.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 16 jun 2020 18:58

cicero citeert:

Vele keren staat in de evangeliën 'op de derde dag', wat hetzelfde betekent als 'na drie dagen' (zie Mat. 27:64), en dus in onze manier van tellen 'na twee dagen'. Daar moeten we vanuit gaan. De formulering van bovengenoemde spreuk is natuurlijk afhankelijk van de formulering in Jona. Vandaar dat deze niet naadloos in het op vele andere teksten gebaseerde schema laat passen. Maar voor Matteüs zelf was dit geen probleem, zie met name Mat. 27:64 en context. Dan heeft Matteüs 'x dagen en nachten' opgevat als een stijlfiguur voor 'in drie dagen' en geen letterlijke etmalen van 24 uur bedoeld (dat is een westers idee van mensen met een zakagenda). Dit is in de geschiedenis van de uitleg de gebruikelijke manier om deze uitspraak uit te leggen. En als Matteüs het zo bedoeld heeft, nemen we de tekst dus letterlijk als we de uitdrukking niet verstaan als een uiterst precieze tijdsaanduiding.


Wordt überhaupt wel een vrijdag genoemd in het evangelie? Ik lees in Mattheüs 26:2 dat er over 2 dagen Pesach is. Waarschijnlijk weet u ook dat er zeven dagen vanaf de eerste Pesach ongezuurde broden worden gegeten. Dacht u werkelijk dat het Sanhedrin op Pesach een verhoor organiseerden en een kruisiging eisten van Pilatus. Het is dus de dag voor Pesach dat de kruisiging plaats vindt. De dag daarop is het een Sjabbaton ( u weet nu immers dat dit de eerste dag is van het feest), de winkels zitten potdicht en er kan niets gekocht worden. Dan is er ook nog een echte wekelijkse Sjabbat waarop wederom alles gesloten is. Dan volgt de eerste dag van de week, waarop de winkels wel open zijn. Zijn dat echt drie dagen en drie nachten?

Is het niet zo dat Mattheüs geen exacte weekdag noemt? Het was ook niet nodig dat Mattheüs de vrijdag noemde. Ten tijde van het noteren van het evangelie was het uiterst normaal dat iedere gelovige uit de volkeren zich exact hielden aan de toen gangbare Joodse kalender. Dat gaaf geen enkele verwarring zoals nu. Maar ja, u weet hel goed dat er geschiedschrijvers zijn die daar een heel andere interpretatie aan geven.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 17 jun 2020 00:47

hansvanburen schreef:Inderdaad, dus op vrijdag, na die eerste rustdag van het feest van de ongezuurde broden.
Nee dat is in strijd met Lucas 23:50-24:1.
Op vrijdag inderdaad, maar dat dat in de late middag of de avond geweest zou zijn, zegt Lukas niet.
Niet expliciet, maar na de graflegging is er alleen tijd in de late middag of avond.
En het is duidelijk: donderdag speciale rustdag, vrijdag werkdag, zaterdag rustdag.
Nee, daar weet Lucas niets van. Waarom is het een probleem als ik iets uit het verhaal afleidt dat er niet expliciet staat, maar niet als jij dat doet.

Jesaja40 schreef:Cicero citeert:

Als er staat voorbereiding dan is dat voor de Sjabbaton van Pesach, dat hoeft helemaal niet op een vrijdag uit te komen.
En hier verzin je weer iets waar geen enkel historisch bewijs voor is.
Als u echt pretendeert van historische feiten uit te gaan lijkt het mij veel beter om de Hebreeuwse Kluach3 kalender ruim 1980 keer in te klikken op de 14e Nissan. Dan krijgt u de exacte dag van de week. Het kost wel wat moeite, maar mij is dat in ieder geval gelukt. Slechts twee jaartallen komen daarvoor in aanmerking.
Dit is irrelevant.
Maar leg mij eens haarfijn uit waarom het kerkelijke Pasen altijd op een andere datum valt dan de historische 14e Nissan. Totaal ongeloofwaardig en is niets anders dan een keiharde vervangingstheologie. Alle historische feiten worden terzijde geschoven en moeten plaats maken voor een kerkelijke leerstelling. Waar vind ik die in de Bijbel terug?
Dit is hier irrelevant.
Waarom wilt u niet aan het verschil van de wekelijkse Sjabbat en een Grote Sjabbat die letterlijk staat voor de eerste dag van een Hebreeuws feest.
Nee dat staat het niet. Je hebt nog werkelijk geen snippertje bewijs geboden. Dat is er ook niet.

Jesaja40 schreef:cicero citeert:


Leuke fantasie, maar volgens Mat, Mrc en Luc is het laatste maal van Jezus een pesachmaal. Dus Jezus wordt gekruisigd aan het begin van de pesachweek. De dag waarop Jezus sterft is paraskevi (= vrijdag), dan volgt een sabbat, en dan op de eerste dag van de week de opstanding.

Matteüs noemt paraskevi = vrijdag.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 17 jun 2020 09:21

Cicero citeert:

Jesaja40 schreef:
Cicero citeert:

Als er staat voorbereiding dan is dat voor de Sjabbaton van Pesach, dat hoeft helemaal niet op een vrijdag uit te komen.

En hier verzin je weer iets waar geen enkel historisch bewijs voor is.


Ik ga het anders aan u vragen: mag ik uit uw betoog afleiden dat u eigen verjaardag altijd op een vrijdag valt? Of zou dat ook een andere dag kunnen zijn. Natuurlijk verwijst u dat naar het rijk van de fabelen.

Maar houdt u zichzelf niet voor de gek om in te stemmen om "voor de lieve vrede en kerkelijke traditie" een variabele datum aan te hangen? Uw houding "voor de lieve vrede en kerkelijke traditie" is inconsistent en neemt u op dit punt de Bijbel niet serieus. Iedereen weet dat alles geschiedde op de dag voor Pesach.

Wie de Bijbel serieus neemt zal zeker onderzoek doen naar de vaste dag waarop Pesach wordt gevierd. Het is trouwens een gebod van de Eeuwige, Die heel expliciet stelt dat dit Zijn feestdagen zijn.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 17 jun 2020 13:09

Jesaja40 schreef:Cicero citeert:



Ik ga het anders aan u vragen: mag ik uit uw betoog afleiden dat u eigen verjaardag altijd op een vrijdag valt? Of zou dat ook een andere dag kunnen zijn. Natuurlijk verwijst u dat naar het rijk van de fabelen.

Maar houdt u zichzelf niet voor de gek om in te stemmen om "voor de lieve vrede en kerkelijke traditie" een variabele datum aan te hangen? Uw houding "voor de lieve vrede en kerkelijke traditie" is inconsistent en neemt u op dit punt de Bijbel niet serieus. Iedereen weet dat alles geschiedde op de dag voor Pesach.

Wie de Bijbel serieus neemt zal zeker onderzoek doen naar de vaste dag waarop Pesach wordt gevierd. Het is trouwens een gebod van de Eeuwige, Die heel expliciet stelt dat dit Zijn feestdagen zijn.

Jij wijkt uit naar iets waar de discussie niet over gaat. Ik reageer op de stelling dat er in de lijdensverhalen sprake zou zijn van een sjabbaton voor Pesach. Maar die wordt nergens genoemd, en is in die tijd ook onbekend. Paraskevi/voorbereiding is altijd vrijdag, elke week.

Verder kan mij de kerkelijke traditie in deze discussie niets schelen. Zelf denk ik dat we helemaal niet kunnen weten op welke dag van de week Jezus is gekruisgd. Maar dat is niet het punt van de discussie, die gaat over de voorstelling van zaken in de evangeliën.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 17 jun 2020 16:07

Cicero citeert:

Jij wijkt uit naar iets waar de discussie niet over gaat. Ik reageer op de stelling dat er in de lijdensverhalen sprake zou zijn van een sjabbaton voor Pesach. Maar die wordt nergens genoemd, en is in die tijd ook onbekend. Paraskevi/voorbereiding is altijd vrijdag, elke week.


Beste Cicero,

Elke 1e dag van Pesach is automatisch een Sjabbaton. Idem: Wekenfeest en Loofhuttenfeest. En u gaat mij vertellen dat dit deze aanduiding niet bestaat? In het Jodendom is de Sjabbaton een vaststaand gegeven voor een hoge feestdag. Daardoor hoeft het niet herhaald te worden.

Toch ziet u in het lijdensverhaal Johannes 19:31 de toevoeging Sjabbaton (die dag was groot)
Idem:
Lucas 23:54 slaat niet op de wekelijkse Sjabbat maar op de voorbereiding op de Sjabbaton voor Pesach.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 17 jun 2020 17:22

Jesaja40 schreef:Cicero citeert:



Beste Cicero,

Elke 1e dag van Pesach is automatisch een Sjabbaton. Idem: Wekenfeest en Loofhuttenfeest. En u gaat mij vertellen dat dit deze aanduiding niet bestaat? In het Jodendom is de Sjabbaton een vaststaand gegeven voor een hoge feestdag. Daardoor hoeft het niet herhaald te worden.
De Hebreeuwse term 'sjabbaton' wordt in de tweedetempelperiode niet gebruikt als aanduiding van zo'n feestdag. Daarvoor heb je nog geen enkel bewijs gegeven. Dus bestond die term niet voor dit fenomeen.
Toch ziet u in het lijdensverhaal Johannes 19:31 de toevoeging Sjabbaton (die dag was groot)

Dat staat er niet. Er staat gewoon sabbat in het Grieks. Dus het gaat gewoon om een sabbat, die door het feest bijzonder was.
Idem:
Lucas 23:54 slaat niet op de wekelijkse Sjabbat maar op de voorbereiding op de Sjabbaton voor Pesach.
Dat verzin je ter plekke. Er staat gewoon sabbat in het Grieks. Je verdraait de Bijbel.

Nina

Re: De zondag.

Berichtdoor Nina » 17 jun 2020 19:41

Schei er maar mee uit Jesaja40 en HansvanBuren, sommige mensen wíllen dingen soms gewoon niet snappen, omdat het niet in hun plaatje past.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 17 jun 2020 21:04

Ondanks alles geniet ik van de zorgvuldige inhoudelijke rijke postings Jesaja40
Dank u wel daarvoor.
Ik waardeer dit zeer en u bent iemand die zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke Woord van de Heer wilt blijven en onderzoeken en ernaar wilt leven.
Mooi....heel goed..
Net als Paulus en Silas die aankomen in Berea.
Ze bezoeken een bijeenkomst daar van Judeeërs (Joden): zij (de Joden in Berea) ontvangen het woord met alle welwillendheid en wikken en wegen dagelijks de Schriften of het zo zou kunnen zijn (Handelingen 17:11).
En er komen Joden en vooraanstaande Griekse mannen en vrouwen tot geloof (:12).
Onderzoek de Schriften.

Niet: wat hebben mijn ouders, mijn opvoeders, mijn kerk, mijn predikanten, de oudvaders mij geleerd?

Niet: wat leert de traditie mij?
Dat is een totaal verkeerde houding.

Déze Joden hoorden Paulus aan en gingen op onderzoek uit of hij naar de Schriften sprak.

En dat doet u ook Jesaja40....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten