Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Als je alle gegevens uit de evangeliën op een rijtje zet, is het heel duidelijk: Jezus is op vrijdag gekruisgd, en op zondagochtend opgestaan.
hansvanburen schreef:Beste Cicero,
Hoe lees u Markus 16.1 en Lukas 23.56? Na welke sabbat hebben deze vrouwen specerijen gekocht en wanneer hebben ze die bereid? Dat kan niet op de eerste dag van de week geweest zijn. Volgens Markus 16 hebben ze die gekocht na de sabbat (welke?) en volgens Lukas 23 hebben ze die bereid vóór de sabbat (welke?) waarna ze gerust hebben en ze die vroeg op de eerste dag van de week met zich meenamen toen ze onieuw naar het graf gingen.
Jesaja40 schreef:Hoe rijmt u dat met de letterlijke uitspraak van Yeshua: gelijk Jona drie dagen en drie in de buik van de vis zat, alzo zal ook de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten in het graf verkeren.
Ik ga uit van de historische feiten, ongeacht wat Joden of christenen daarvan vinden.Probeert u zich eens voor te stellen dat het geen vrijdag is die de kerk daarvan gemaakt heeft. Het zal uw inzicht zeer verrijken. U krijgt in ieder geval een vaste kalenderdatum: de dag voor Pesach, die kunt u toetsen in het Hebreeuwse deel van de Bijbel. Nergens in de Bijbel vindt u een zwevende datum die naar believen ingevuld kan worden. Laat uw kerkelijke ankerpunt eens los, er is maar een Hebreeuwse context waar vanuit u heel eenvoudig kunt rekenen.
Cicero schreef:Het is heel simpel. Marcus 16:1 vertelt dat de vrouwen 's ochtends vroeg (na de sabbat) geurige olie kopen en dan naar het graf gaan. Het is onmogelijk dat dit op zaterdagavond gebeurde, want de sabbat duurde tot zonsondergang en daarna gingen de winkels echt niet open.
Lucas 23:56 vertelt dat de vrouwen op vrijdag in de late middag of de avond geurige olie en balsem bereidden, waarna de wekelijkse sabbat volgde.
Dit is zonder problemen in overeenstemming te brengen met het schema vrijdag t/m zondag.
hansvanburen schreef:Het is inderdaad heel simpel, maar u maakt het zo ongelofelijk gecompliceerd. Eigenlijk geeft u hier zelf het antwoord, als u tenminste het woord 'vrijdag' loslaat. Want dat staat er niet.
Cicero schreef:Het is heel simpel. Marcus 16:1 vertelt dat de vrouwen 's ochtends vroeg (na de sabbat) geurige olie kopen en dan naar het graf gaan. Het is onmogelijk dat dit op zaterdagavond gebeurde, want de sabbat duurde tot zonsondergang en daarna gingen de winkels echt niet open.
Lucas 23:56 vertelt dat de vrouwen op vrijdag in de late middag of de avond geurige olie en balsem bereidden, ...
... waarna de wekelijkse sabbat volgde.
Paraskevi is voorbereiding, en dat is altijd de dag voor de sabbat dus vrijdag. Heel simpel.
Vele keren staat in de evangeliën 'op de derde dag', wat hetzelfde betekent als 'na drie dagen' (zie Mat. 27:64), en dus in onze manier van tellen 'na twee dagen'. Daar moeten we vanuit gaan. De formulering van bovengenoemde spreuk is natuurlijk afhankelijk van de formulering in Jona. Vandaar dat deze niet naadloos in het op vele andere teksten gebaseerde schema laat passen. Maar voor Matteüs zelf was dit geen probleem, zie met name Mat. 27:64 en context. Dan heeft Matteüs 'x dagen en nachten' opgevat als een stijlfiguur voor 'in drie dagen' en geen letterlijke etmalen van 24 uur bedoeld (dat is een westers idee van mensen met een zakagenda). Dit is in de geschiedenis van de uitleg de gebruikelijke manier om deze uitspraak uit te leggen. En als Matteüs het zo bedoeld heeft, nemen we de tekst dus letterlijk als we de uitdrukking niet verstaan als een uiterst precieze tijdsaanduiding.
Nee dat is in strijd met Lucas 23:50-24:1.hansvanburen schreef:Inderdaad, dus op vrijdag, na die eerste rustdag van het feest van de ongezuurde broden.
Niet expliciet, maar na de graflegging is er alleen tijd in de late middag of avond.Op vrijdag inderdaad, maar dat dat in de late middag of de avond geweest zou zijn, zegt Lukas niet.
Nee, daar weet Lucas niets van. Waarom is het een probleem als ik iets uit het verhaal afleidt dat er niet expliciet staat, maar niet als jij dat doet.En het is duidelijk: donderdag speciale rustdag, vrijdag werkdag, zaterdag rustdag.
En hier verzin je weer iets waar geen enkel historisch bewijs voor is.Jesaja40 schreef:Cicero citeert:
Als er staat voorbereiding dan is dat voor de Sjabbaton van Pesach, dat hoeft helemaal niet op een vrijdag uit te komen.
Dit is irrelevant.Als u echt pretendeert van historische feiten uit te gaan lijkt het mij veel beter om de Hebreeuwse Kluach3 kalender ruim 1980 keer in te klikken op de 14e Nissan. Dan krijgt u de exacte dag van de week. Het kost wel wat moeite, maar mij is dat in ieder geval gelukt. Slechts twee jaartallen komen daarvoor in aanmerking.
Dit is hier irrelevant.Maar leg mij eens haarfijn uit waarom het kerkelijke Pasen altijd op een andere datum valt dan de historische 14e Nissan. Totaal ongeloofwaardig en is niets anders dan een keiharde vervangingstheologie. Alle historische feiten worden terzijde geschoven en moeten plaats maken voor een kerkelijke leerstelling. Waar vind ik die in de Bijbel terug?
Nee dat staat het niet. Je hebt nog werkelijk geen snippertje bewijs geboden. Dat is er ook niet.Waarom wilt u niet aan het verschil van de wekelijkse Sjabbat en een Grote Sjabbat die letterlijk staat voor de eerste dag van een Hebreeuws feest.
Jesaja40 schreef:cicero citeert:
Leuke fantasie, maar volgens Mat, Mrc en Luc is het laatste maal van Jezus een pesachmaal. Dus Jezus wordt gekruisigd aan het begin van de pesachweek. De dag waarop Jezus sterft is paraskevi (= vrijdag), dan volgt een sabbat, en dan op de eerste dag van de week de opstanding.
Jesaja40 schreef:
Cicero citeert:
Als er staat voorbereiding dan is dat voor de Sjabbaton van Pesach, dat hoeft helemaal niet op een vrijdag uit te komen.
En hier verzin je weer iets waar geen enkel historisch bewijs voor is.
Jesaja40 schreef:Cicero citeert:
Ik ga het anders aan u vragen: mag ik uit uw betoog afleiden dat u eigen verjaardag altijd op een vrijdag valt? Of zou dat ook een andere dag kunnen zijn. Natuurlijk verwijst u dat naar het rijk van de fabelen.
Maar houdt u zichzelf niet voor de gek om in te stemmen om "voor de lieve vrede en kerkelijke traditie" een variabele datum aan te hangen? Uw houding "voor de lieve vrede en kerkelijke traditie" is inconsistent en neemt u op dit punt de Bijbel niet serieus. Iedereen weet dat alles geschiedde op de dag voor Pesach.
Wie de Bijbel serieus neemt zal zeker onderzoek doen naar de vaste dag waarop Pesach wordt gevierd. Het is trouwens een gebod van de Eeuwige, Die heel expliciet stelt dat dit Zijn feestdagen zijn.
Jij wijkt uit naar iets waar de discussie niet over gaat. Ik reageer op de stelling dat er in de lijdensverhalen sprake zou zijn van een sjabbaton voor Pesach. Maar die wordt nergens genoemd, en is in die tijd ook onbekend. Paraskevi/voorbereiding is altijd vrijdag, elke week.
De Hebreeuwse term 'sjabbaton' wordt in de tweedetempelperiode niet gebruikt als aanduiding van zo'n feestdag. Daarvoor heb je nog geen enkel bewijs gegeven. Dus bestond die term niet voor dit fenomeen.Jesaja40 schreef:Cicero citeert:
Beste Cicero,
Elke 1e dag van Pesach is automatisch een Sjabbaton. Idem: Wekenfeest en Loofhuttenfeest. En u gaat mij vertellen dat dit deze aanduiding niet bestaat? In het Jodendom is de Sjabbaton een vaststaand gegeven voor een hoge feestdag. Daardoor hoeft het niet herhaald te worden.
Toch ziet u in het lijdensverhaal Johannes 19:31 de toevoeging Sjabbaton (die dag was groot)
Dat verzin je ter plekke. Er staat gewoon sabbat in het Grieks. Je verdraait de Bijbel.Idem:
Lucas 23:54 slaat niet op de wekelijkse Sjabbat maar op de voorbereiding op de Sjabbaton voor Pesach.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten