De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 14 jun 2020 19:37

Jesaja40 schreef:Cicero citeert:

J

Het lijkt op een aardverschuiving maar is dat werkelijk ook zo? Nog steeds putten wij Joden uit dezelfde bronnen, wij citeren uit de Tenach, die een zeer lang tijdsbestek omvat. Maar dat is toch niet als een aardverschuiving aan te merken? Nog steeds leest men elke Sjabbat uit de Thora om daaruit te leren.

De protestanten lazen nog steeds dezelfde Bijbel als de katholieken. Dus mag je aannemen dat protestantse ideeën en gebruiken ook al rond 1400 gangbaar waren... :? :? :?

Jesaja40 schreef:U maakt er een probleem van die u zelf ook had kunnen oplossen:

Bron: Leviticus 23
Ik vraag naar de term 'grote sabbat'. Tot nu toe heb je geen enkele bron kunnen geven voor die term van vóór de middeleeuwen. In Leviticus 23:11 wordt mogelijk de 15e nisan een sabbat genoemd, maar dat is niet duidelijk en onder bijbelgeleerden omstreden, want de sabbat daar kan zowel verwijzen naar de eerste dag van het feest als naar de sabbat die tijdens de pesachweek valt. Alsnog staat daar geen 'grote sabbat'. Er is dus geen enkele basis om te denken dat de grote sabbat in Johannes iets anders is dan een gewone sabbat met een speciaal karakter vanwege het feest.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 14 jun 2020 21:39

Cicero merkt op:

Ik vraag naar de term 'grote sabbat'. Tot nu toe heb je geen enkele bron kunnen geven voor die term van vóór de middeleeuwen. In Leviticus 23:11 wordt mogelijk de 15e nisan een sabbat genoemd, maar dat is niet duidelijk en onder bijbelgeleerden omstreden, want de sabbat daar kan zowel verwijzen naar de eerste dag van het feest als naar de sabbat die tijdens de pesachweek valt. Alsnog staat daar geen 'grote sabbat'. Er is dus geen enkele basis om te denken dat de grote sabbat in Johannes iets anders is dan een gewone sabbat met een speciaal karakter vanwege het feest.


Een Sjabbaton is niets anders dan een aanduiding voor een eerste feestdag. De bron in Leviticus is duidelijk genoeg: een werkverbod op een eerste dag staat gelijk aan een Sjabbaton.

Om de verwarring voor u nog groter te maken: in het huidige Israël kan ineens een kreet klinken Sjabbat, dat betekent gewoon even rust of even pauze.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 15 jun 2020 08:13

Jesaja40 schreef:Cicero merkt op:



Een Sjabbaton is niets anders dan een aanduiding voor een eerste feestdag. De bron in Leviticus is duidelijk genoeg: een werkverbod op een eerste dag staat gelijk aan een Sjabbaton.
Het woord sjabbaton in Lev. 23 betekent gewoon 'rust'. Het is geen naam voor een speciale dag. Dus nogmaals, je hebt geen enkel bewijs voor je bewering over de 'grote sabbat'.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: De zondag.

Berichtdoor Veendam » 15 jun 2020 08:22

De zondag is gewoon een dag van de week, en niet de rust.....
Lees Hebreeen maar eens over de rust, waar het volk niet is ingegaan.
Jezus Christus ZELF is onze rust, waar we in gegaan zijn toen we IN Hem geplaatst werden toen wij tot geloof kwamen.

Verder zijn alle richtlijnen en wetten in de Bijbel met een speciaal doel geschreven en dat is dat het goed zal gaan met de mens.
Zo zie je ook dat 7 dagen werken slecht is voor het menselijk lichaam dus het principe van 1 dag niet werken blijft wel overeind, maar niet als wet.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 15 jun 2020 09:19

Cicero citeert:

Het woord sjabbaton in Lev. 23 betekent gewoon 'rust'. Het is geen naam voor een speciale dag. Dus nogmaals, je hebt geen enkel bewijs voor je bewering over de 'grote sabbat'.


Hoe duidelijker wilt u het hebben:

שַׁבָּתֹון שַׁבַׁתֹ־קֹדֶש לַׁיהוָּה מָּחָּר
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 15 jun 2020 14:34

Jesaja40 schreef:Cicero citeert:



Hoe duidelijker wilt u het hebben:

שַׁבָּתֹון שַׁבַׁתֹ־קֹדֶש לַׁיהוָּה מָּחָּר

Leg je argument eens uit. Het heeft er nu alle schijn van dat jij je wilt verschuilen achter wat powerplay met Hebreeuws.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 15 jun 2020 16:39

Cicero citeert:

Leg je argument eens uit. Het heeft er nu alle schijn van dat jij je wilt verschuilen achter wat powerplay met Hebreeuws.


Zucht, wat is het moeilijk om aan een goyiem uit te leggen dat elke eerste dag van een Bijbels feest een Sjabbaton is. Daar hoeft toch geen enkele bron voor genoemd te worden opdat de goyiem die kan controleren of het wel juist is.

Ik heb keurig uit mijn Hebreeuwse Bijbel de tekst overgenomen. Is daar dan iets mis mee?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 15 jun 2020 17:51

Jesaja40 schreef:Cicero citeert:



Zucht, wat is het moeilijk om aan een goyiem uit te leggen dat elke eerste dag van een Bijbels feest een Sjabbaton is. Daar hoeft toch geen enkele bron voor genoemd te worden opdat de goyiem die kan controleren of het wel juist is.
Het is heel gemakkelijk: gewoon een bron noemen en citeren uit bijbelse tijden waarin een sjabbaton de naam is voor een feestdag. (Het gaat in deze discussie trouwens om de 'grote sabbat' die ook in bijbelse tijden alleen in Johannes genoemd staat.)

Ik heb keurig uit mijn Hebreeuwse Bijbel de tekst overgenomen. Is daar dan iets mis mee?
Ja, de meeste mensen hier kennen geen Hebreeuws. Het is dan gewoon stoerdoenerij als je alleen maar met Hebreeuws antwoordt. Niet overtuigend.

Gebruikersavatar
hansvanburen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 apr 2020 18:48
Locatie: Barneveld

Re: De zondag.

Berichtdoor hansvanburen » 15 jun 2020 18:38

Ik wil toch even iets kwijt. De toonzetting van sommige reacties komt mij niet altijd respectvol over. We zoeken toch met elkaar de waarheid van Gods Woord waardoor we de Heere beter leren kennen? Dan mogen we elkaar uiteraard bevragen, maar niet beoordelen.
Only when you're close to the truth, you can be close to the One Who gave the truth. (dr. Baruch Korman)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 15 jun 2020 19:24

Cicero schreef:Het is heel gemakkelijk: gewoon een bron noemen en citeren uit bijbelse tijden waarin een sjabbaton de naam is voor een feestdag. (Het gaat in deze discussie trouwens om de 'grote sabbat' die ook in bijbelse tijden alleen in Johannes genoemd staat.)

Ja, de meeste mensen hier kennen geen Hebreeuws. Het is dan gewoon stoerdoenerij als je alleen maar met Hebreeuws antwoordt. Niet overtuigend.

Hoe denigrerend weer. Jij bent niet de enige wijsneus.
Komt het niet in je hoofd op dat er misschien forummers zijn die ook andere talen, zoals het Hebreeuws, kennen???
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De zondag.

Berichtdoor Mortlach » 15 jun 2020 19:45

Chaya schreef:Hoe denigrerend weer. Jij bent niet de enige wijsneus.
Komt het niet in je hoofd op dat er misschien forummers zijn die ook andere talen, zoals het Hebreeuws, kennen???


Kom, er zijn toch ook mensen die het niets zegt? Zo maar wat Hebreeuws of grieks of Chinees als je wil op het forum plempen zonder enige verdere toelichting is voor deze meelezer die die talen niet machtig is, echt heel vervelend. Zo van "wat doe je hier eigenlijk als je deze taal niet vloeiend beheerst!"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 15 jun 2020 21:46

Chaya schreef:Hoe denigrerend weer. Jij bent niet de enige wijsneus.
Komt het niet in je hoofd op dat er misschien forummers zijn die ook andere talen, zoals het Hebreeuws, kennen???

Volgens mij snap je niet helemaal wat ik bedoel. Zie wat mortlach schrijft.

Zelf kan ik Hebreeuws lezen, maar ik doe dat niet dagelijks, en het kost mij ook tijd om deze woorden te begrijpen en thuis te brengen. De enige reden waarom Jesaja40 zo onduidelijk doet is volgens mij omdat hij geen argumenten meer heeft.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 15 jun 2020 22:54

Cicero citeert:

(Het gaat in deze discussie trouwens om de 'grote sabbat' die ook in bijbelse tijden alleen in Johannes genoemd staat.)


Nogmaals Cicero, wat waren die Bijbelse tijden? Is dat niet de traditie van vele eeuwen daarvoor? Johannes bedenkt niets nieuws maar geeft aan wat voor ons Joden heel gebruikelijk was. U hoeft niets van mij aan te nemen. Echter een ding staat vast en is geldig voor iedere volksgenoot van mij: een Sjabbaton is gewoon de eerste dag van een feest. Een Sjabbaton kan dus variëren van de zondag tot de zaterdag. Een Sjabbat kan in sommige gevallen tegelijkertijd een Sjabbaton zijn.

Zelf ben ik op een Sjabbat geboren, maar ik ben niet elk jaar op een Sjabbat jarig. Hoe duidelijker kan ik het nog uitleggen aan u.

In mijn Hebreeuwse Bijbel staat in Exodus 16:23 het volgende

וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה--שַׁבָּתוֹן שַׁבַּת-קֹדֶשׁ לַיהוָה, מָחָר: אֵת אֲשֶׁר-תֹּאפוּ אֵפוּ, וְאֵת אֲשֶׁר-תְּבַשְּׁלוּ בַּשֵּׁלוּ, וְאֵת כָּל-הָעֹדֵף, הַנִּיחוּ לָכֶם לְמִשְׁמֶרֶת עַד- הַבֹּקֶר

And he said unto them: 'This is that which the LORD hath spoken: To-morrow is a solemn rest, a holy sabbath unto the LORD. Bake that which ye will bake, and seethe that which ye will seethe; and all that remaineth over lay up for you to be kept until the morning. King James Vertaling

Hij dan zeide tot hen: Dit is het, dat de HEERE gesproken heeft: Morgen is de rust, de heilige sabbat des HEEREN! wat gij bakken zoudt, bakt dat, en ziedt, wat gij zieden zoudt; en al wat over blijft, legt het op voor u in bewaring tot den morgen.
Staten Vertaling

Een heilige Sjabbat is een Sjabbaton
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 15 jun 2020 23:17

Jesaja40 schreef:Nogmaals Cicero, wat waren die Bijbelse tijden? Is dat niet de traditie van vele eeuwen daarvoor? Johannes bedenkt niets nieuws maar geeft aan wat voor ons Joden heel gebruikelijk was. U hoeft niets van mij aan te nemen. Echter een ding staat vast en is geldig voor iedere volksgenoot van mij: een Sjabbaton is gewoon de eerste dag van een feest. Een Sjabbaton kan dus variëren van de zondag tot de zaterdag. Een Sjabbat kan in sommige gevallen tegelijkertijd een Sjabbaton zijn.
Die systematiek staat niet zo in de Bijbel of in bronnen uit die tijd, voor zover ik weet.

In de Bijbel is sjabbaton het houden van de sabbat, en staat soms voor het woord sabbat zelf. Inderdaad zijn sommige feesten aangeduid met sjabbaton, maar ook met sjabbat. Ik heb nog geen enkele aanwijzing gezien dat in bijbelse tijden de eerste dag van het pesachfeest een sjabbat of sjabbaton genoemd werd, in Lev 23 staat alleen dat er op de eerste en zevende dag niet gewerkt mag worden. Verderop is dan wel sprake van een sabbat, maar het is onduidelijk waar dat precies op doelt.

En dit alles heeft weer allemaal heel weinig te maken met 'de grote sabbat' waar Johannes het over heeft. De term 'grote sabbat' is in bijbelse tijden uniek voor Johannes.

Als je alle gegevens uit de evangeliën op een rijtje zet, is het heel duidelijk: Jezus is op vrijdag gekruisgd, en op zondagochtend opgestaan.

In mijn Hebreeuwse Bijbel staat in Exodus 16:23 het volgende

וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה--שַׁבָּתוֹן שַׁבַּת-קֹדֶשׁ לַיהוָה, מָחָר: אֵת אֲשֶׁר-תֹּאפוּ אֵפוּ, וְאֵת אֲשֶׁר-תְּבַשְּׁלוּ בַּשֵּׁלוּ, וְאֵת כָּל-הָעֹדֵף, הַנִּיחוּ לָכֶם לְמִשְׁמֶרֶת עַד- הַבֹּקֶר

And he said unto them: 'This is that which the LORD hath spoken: To-morrow is a solemn rest, a holy sabbath unto the LORD. Bake that which ye will bake, and seethe that which ye will seethe; and all that remaineth over lay up for you to be kept until the morning. King James Vertaling

Hij dan zeide tot hen: Dit is het, dat de HEERE gesproken heeft: Morgen is de rust, de heilige sabbat des HEEREN! wat gij bakken zoudt, bakt dat, en ziedt, wat gij zieden zoudt; en al wat over blijft, legt het op voor u in bewaring tot den morgen.
Staten Vertaling

Een heilige Sjabbat is een Sjabbaton
Nee, op de heilige sabbat wordt de sabbat, oftewel rust gehouden. Dit gaat gewoon over de sabbat, dus het ontgaat mij wat dit verder met het onderwerp van discussie te maken heeft.

Gebruikersavatar
hansvanburen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 apr 2020 18:48
Locatie: Barneveld

Re: De zondag.

Berichtdoor hansvanburen » 16 jun 2020 06:43

Cicero schreef:In de Bijbel is sjabbaton het houden van de sabbat, en staat soms voor het woord sabbat zelf. Inderdaad zijn sommige feesten aangeduid met sjabbaton, maar ook met sjabbat. Ik heb nog geen enkele aanwijzing gezien dat in bijbelse tijden de eerste dag van het pesachfeest een sjabbat of sjabbaton genoemd werd, in Lev 23 staat alleen dat er op de eerste en zevende dag niet gewerkt mag worden. Verderop is dan wel sprake van een sabbat, maar het is onduidelijk waar dat precies op doelt.

Als je alle gegevens uit de evangeliën op een rijtje zet, is het heel duidelijk: Jezus is op vrijdag gekruisgd, en op zondagochtend opgestaan.

Beste Cicero,

Hoe lees u Markus 16.1 en Lukas 23.56? Na welke sabbat hebben deze vrouwen specerijen gekocht en wanneer hebben ze die bereid? Dat kan niet op de eerste dag van de week geweest zijn. Volgens Markus 16 hebben ze die gekocht na de sabbat (welke?) en volgens Lukas 23 hebben ze die bereid vóór de sabbat (welke?) waarna ze gerust hebben en ze die vroeg op de eerste dag van de week met zich meenamen toen ze onieuw naar het graf gingen.
Only when you're close to the truth, you can be close to the One Who gave the truth. (dr. Baruch Korman)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten