Mensen die op wetenschappelijk niveau over de Bijbel schrijven.hansvanburen schreef:Wie dan wel, volgens u?
Ik las bij David Stern, een Messiaans Joodse bijbelkenner, in zijn Jewish New Testament Commentary bij Mt 27.64 het volgende, en dat is tevens een weerlegging van uw bewering dat de eerste dag van het feest van de ongezuurde broden niet als sabbat werd gezien:
"An especially important Shabbat, or, possibly: 'Shabbat HaGadol' (the 'Great Sabbath'): since the Greek text reads, 'great was the day of that Shabbat.' But what is today called Shabbat HaGadol is the Shabbat immediately preceding Passover week, not the one that falls during its seven days, as is the case here; and I am unaware that the terminology was different in Yeshua's day."
Aangezien hij de Griekse tekst en de Joodse cultuur kent, ga ik ervan uit dat hij weet waarover hij het heeft.
Ik ken de Griekse tekst en de Joodse cultuur ook, en dus weet ik ook waar ik het over heb.
Wat is Sterns bewering nu eigenlijk? Stern zegt dat de huidige Joodse praktijk is dat de sjabbat haggadol de sabbat is die aan Pesach voorafgaat. Stern zegt dat dat in Johannes anders is, want in Johannes valt de grote sabbat in de Pesachweek. Vervolgens zegt Stern dat hij zich er niet van bewust is dat de terminologie in Jezus' tijd anders was. Dat laatste is een vage stelling, want ten eerste, wat bedoelt hij er precies mee, en ten tweede, er is geen enkele parallel voor deze terminologie van rond de tijd van Jezus en we zijn dus op Johannes aangewezen om dit goed uit te leggen.
Hoe dit citaat een weerlegging is van mijn stelling dat de eerste dag van Pesach niet als sabbat werd gezien, is mij een raadsel. Stern zegt iets heel anders.
En je gaat niet in op Mat. 27:64, terwijl het daar toch zo duidelijk is.
Dat neem ik letterlijk, alleen in de antieke telling. In de oudheid telde men vaak inclusief, dus over twee dagen kon zijn 'morgen'.En waarop baseert u dat 'na acht dagen' niet betekent 'na acht dagen' maar 'over een week'? Waarom zouden we dat niet letterlijk moeten nemen?
Het is toch wel wonderlijk dat veel bijbellezers blind geloven dat voor Joden de dag 's avonds begon (zonder dat er bewijs is), en dat haast niemand weet hoe men in de oudheid placht te tellen, terwijl dat een simpel en alom erkend feit is.