De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2020 20:06

Om nog maar te zwijgen over alle producten die je koopt. Dacht je dat al die fabrieken op zondag niet produceren? Dat het brood wat je op maandag in de supermarkt koopt niet op zondag is gebakken? Enz.

Met Chaya eens, een rustdag in de week is heilzaam. Vroeger werkten mensen 6 dagen in de week en hadden ze 1 rustdag. Tegenwoordig heeft de gemiddelde Nederlander 2 vrije dagen in de week, vaak zelfs 3. Ik ben niet zo heel vaak in een winkel te vinden op zondag maar als in er wel ben heb ik vervolgens niet het idee dat in gewerkt heb. En de mensen die wel werken hebben genoeg andere dagen vrij.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De zondag.

Berichtdoor naamloos » 31 mei 2020 07:43

Als ik een dag niks doe kan ik niet in slaap komen. Dan heb ik een slechte nacht en voel ik me de andere dag belabberd.
Voor mij is er dus niks heilzaams aan.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: De zondag.

Berichtdoor K80 » 31 mei 2020 07:54

naamloos schreef:Als ik een dag niks doe kan ik niet in slaap komen. Dan heb ik een slechte nacht en voel ik me de andere dag belabberd.
Voor mij is er dus niks heilzaams aan.


Herken ik wel een beetje. Ik slaap altijd het slechts van zondag op maandag.
Toch vind ik een dag niks doen heerlijk en gezond.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2020 09:38

naamloos schreef:Als ik een dag niks doe kan ik niet in slaap komen. Dan heb ik een slechte nacht en voel ik me de andere dag belabberd.
Voor mij is er dus niks heilzaams aan.


Het is ook een raar iets dat er soms wordt gedaan alsof de zondag bedoeld is om niks te doen. Geen sport, soms niet eens buiten spelen, dat soort dingen. Ik snap dat als je 6 dagen in de week
zwaar fysiek werkt doet, het heerlijk is om op zondag heel weinig te hoeven doen. Maar die groep mensen wordt steeds kleiner en de groep mensen met een kantoorbaan steeds groter. Ik hou ook wel van een actieve zondag, lekker naar buiten als het kan, een stadje in, de natuur in, op bezoek bij vrienden of familie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De zondag.

Berichtdoor naamloos » 31 mei 2020 10:06

K80 schreef:Herken ik wel een beetje. Ik slaap altijd het slechts van zondag op maandag.
Toch vind ik een dag niks doen heerlijk en gezond.
Echt niks voor mij. Ik ga me stierlijk vervelen en krijg overal de kriebels. Ik moet gewoon wat doen.
In de vakantie ook. Mijn man slaapt graag uit maar ik ben rond 6 uur klaar wakker.
Dan neem ik een mok koffie en daarna ga ik 1-2 uur lopen. Lekker rustig zo ' s morgens vroeg.
Als ik dan terug kom pak ik m'n stoel en zoek een plekje op in de zon. Met m'n e-reader, tablet en telefoon vermaak ik me wel tot mijn man wakker wordt en roept dat ie de broodjes gebakken heeft en een verse pot koffie heeft gezet.
En daarna is het weer de hoogste tijd om wat te gaan doen.
Marnix schreef:Het is ook een raar iets dat er soms wordt gedaan alsof de zondag bedoeld is om niks te doen. Geen sport, soms niet eens buiten spelen, dat soort dingen. Ik snap dat als je 6 dagen in de week
zwaar fysiek werkt doet, het heerlijk is om op zondag heel weinig te hoeven doen. Maar die groep mensen wordt steeds kleiner en de groep mensen met een kantoorbaan steeds groter. Ik hou ook wel van een actieve zondag, lekker naar buiten als het kan, een stadje in, de natuur in, op bezoek bij vrienden of familie.

Inderdaad, lekker actief. Maar als het slecht weer is ga ik toch echt binnenshuis wat doen.
Boodschappen doe ik altijd maandag omdat het dan lekker rustig is. Maar nu de super ook op zondag open is, en ik maandag meestal een volle dag heb, kan dat ook op zondag als ik vanwege het weer toch niet buiten kan wezen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: De zondag.

Berichtdoor K80 » 31 mei 2020 12:47

We hebben nu samen twee scooters gehuurd waar we mee aan het toeren zijn. Hartstikke leuk om een keer te doen! Mooi weer natuurlijk is wel zo fijn.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: De zondag.

Berichtdoor elburger » 03 jun 2020 10:47

Heb de opsomming van al wat op zondag op is eens gelezen. Een hele lijst K80. Maar nu even naar afgelopen zondag in Elburg. Record omzetten, mensen van heinde en verre die de kas van menig zakenman kwam opvullen. Elburgers natuurlijk ook. Burgemeester had gedreigd met forse boetes, maar het liep met een sissers af. De SGP wilde dat er gehandhaaft werd, maar de burgermeester heeft het met een officieele waarschuwing gelaten, met de mededeling dat ook winkeliers die zondag dicht bleven, nu niet ook nog eenmalig open mogen. De burgemeester zei:" wij waarschuwen altijd eerst en bekeuren dan". Dat is pertinent niet waar, maar daar ga ik niet verder op in.

De zondagrust is de nek omgedraaid door grootgrutters, waardoor de kleine man wel mee moet doen.

Gereformeerden, gaan dus niet? winkelen op zondag.
Er zijn mensen die uit principe dicht blijven, maar ook mensen die 1 dag in de week vrijaf willen hebben, om diverse redenen, gelovigen en niet gelovigen.
Het enigste geld wat ik op zondag aanraak is collectgeld.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 03 jun 2020 13:10

elburger schreef:
Gereformeerden, gaan dus niet? winkelen op zondag.
Er zijn mensen die uit principe dicht blijven, maar ook mensen die 1 dag in de week vrijaf willen hebben, om diverse redenen, gelovigen en niet gelovigen.
Het enigste geld wat ik op zondag aanraak is collectgeld.

Het is verschoven Elburger. Ik kan me nog herinneren dat de burgerwet voorschreef dat de kermis op zondag gesloten was, net als het zwembad en er mocht geen was buiten hangen. En dat was echt niet in 1842. :wink:

Ik werd eens op een zondag bij een dierbaar familielid geroepen, die op sterven lag. Ik stapte in mijn auto, reed weg en op de snelweg zag ik het rode lampje van mijn benzinetank. O nee he.
Ik moest tanken. Heb dat uiteindelijk gedaan en ik voelde me echt zo verdrietig daarna.
Mijn ouders hebben ons voorgehouden en voorgeleefd om dit te voorkomen en dat kan makkelijk.
En ik heb dat op mijn beurt mijn kinderen ook voorgehouden.

De meeste mensen halen hun schouders hierover op. So what, het was toch een onverwachte noodsituatie. Ja, maar hij had met een volle tank moeten staan. PUNT. En er was bovendien nog een auto in ons gezin die ik had kunnen pakken.
Het was echt een leermoment hoor.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: De zondag.

Berichtdoor elburger » 03 jun 2020 14:39

@ Chaya

Wij zijn een uitstervend ras.
Of zwartgallige zondagsrust believers.
Ik zou zeggen, als je christen bent eert men de 2 stenentafels die God aan Mozes meegaf.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Nina

Re: De zondag.

Berichtdoor Nina » 03 jun 2020 15:04

elburger schreef:@ Chaya

Wij zijn een uitstervend ras.
Of zwartgallige zondagsrust believers.
Ik zou zeggen, als je christen bent eert men de 2 stenentafels die God aan Mozes meegaf.


Als je inderdaad je aan de Tien Geboden wilt houden, dan houd je de rustdag op zaterdag, de 7e dag.

Vraagje: hoe leg jij deze tekst uit Handelingen 15 (onderstreept) uit, waarbij Jacobus (geïnspireerd door de Heilige Geest) besluit aan welke geboden de heidenen die zich bekeerden/bekeren tot de God van Israel, zich moeten houden:

"Daarom ben ik van oordeel dat men het hun die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet lastig moet maken,
maar aan hen moet schrijven dat zij zich dienen te onthouden van de dingen die door de afgoden besmet zijn, van ontucht, van het verstikte en van bloed.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 03 jun 2020 15:22

Elburger citeert:

Wij zijn een uitstervend ras.
Of zwartgallige zondagsrust believers.
Ik zou zeggen, als je christen bent eert men de 2 stenentafels die God aan Mozes meegaf.


U kunt geen stenen tafels eren, daar is meer voor nodig.

Zij gelden niet alleen voor de Joden, ook een deputatie uit de heidenvolken stond onderaan de berg Horeb. Voor beiden werd door de Eeuwige geëist om naar de inhoud van de twee stenen tafels te leven.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: De zondag.

Berichtdoor elburger » 03 jun 2020 16:37

Jesaja schrijft

U kunt geen stenen tafels eren, daar is meer voor nodig.


Klopt, stenen tafels kan men niet eren, ik had moeten schrijven: de inhoud der stenen tafels.

Nina schreef
dat zij zich dienen te onthouden van de dingen die door de afgoden besmet zijn, van ontucht, van het verstikte en van bloed.


Zie antwoord aan Jesaja.
Heb een schrijf fout gemaakt, waarvoor ik mij schaam.
4 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.

5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God,


Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;

11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.


Exodus 20.

De sabbat is voor Joden op zaterdag, voor christenen zondag. Dus zondag is voor mij de rustdag, de dag dat ik met een blij gemoed naar Gods huis mag gaan om onderwijs te ontvangen, om samen te bidden en te danken en de Psalmen en gezangen ter ere Gods mag zingen.
Heb ik dat fout, onderwijs mij dan.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2020 16:39

Chaya schreef:Het is verschoven Elburger. Ik kan me nog herinneren dat de burgerwet voorschreef dat de kermis op zondag gesloten was, net als het zwembad en er mocht geen was buiten hangen. En dat was echt niet in 1842. :wink:

Ik werd eens op een zondag bij een dierbaar familielid geroepen, die op sterven lag. Ik stapte in mijn auto, reed weg en op de snelweg zag ik het rode lampje van mijn benzinetank. O nee he.
Ik moest tanken. Heb dat uiteindelijk gedaan en ik voelde me echt zo verdrietig daarna.
Mijn ouders hebben ons voorgehouden en voorgeleefd om dit te voorkomen en dat kan makkelijk.
En ik heb dat op mijn beurt mijn kinderen ook voorgehouden.

De meeste mensen halen hun schouders hierover op. So what, het was toch een onverwachte noodsituatie. Ja, maar hij had met een volle tank moeten staan. PUNT. En er was bovendien nog een auto in ons gezin die ik had kunnen pakken.
Het was echt een leermoment hoor.


Hm ik zie het inderdaad als een noodsituatie. Net als wanneer er een schaap in de put valt. Dan kan je ook zeggen: er had gewoon een deksel op die put moeten liggen. Maar ja kan niet alles van tevoren weten en er dan op anticiperen. En jij hebt niet gewerkt, een ander wel. Maar het feit dat ondanks dat je verder nooit tankte op zondag, die man daar toch stond, geeft ook wel aan dat je daar geen invloed op hebt. Dus ik zou me er toch niet te schuldig over voelen, niet door de schouders op te halen maar door te wijzen op wat Jezus zegt. Als het noodzakelijk is dan zal Hij je er niet om veroordelen. Ik snap dat het niet goed voelt en dat wil ik ook niet wegwuiven. Maar gevoel (waarvan je soms zegt dat het teveel de nadruk krijgt in het geloof) is natuurlijk ook een gevolg van opvoeding en van de cultuur van een bepaalde tijd. Het is dan goed om te kijken wat de Bijbel zegt. Dat je liever niet tankt op zondag is uitstekend, vooral niet doen. Maar als het is zo’n geval een keer moet, wees dan niet te hard voor jezelf.
Laatst gewijzigd door Marnix op 03 jun 2020 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: De zondag.

Berichtdoor K80 » 03 jun 2020 17:44

@Chaya, klinkt wel als een noodsituatie. Er was toch ook iets met aren plukken op de sabbat?
Mijn ouders moesten ook plots naar het ziekenhuis omdat oma met spoed opgenomen was. Normaal zorgen we altijd voor dat er peut in de tank zit. Toen net niet natuurlijk. Mijn vader nog getwijfeld om er rode diesel van de trekker in te doen, maar dat is één misdrijf. Dus toch maar langs de grote weg getankt. Ze vonden het moeilijk, maar 20km naar het ziekenhuis kan je ook niet lopen. Sommige zullen zeggen dat je niet eens de auto mag pakken op zondag.

Qua Elburg, tja, hebben de winkeliers toch gelijk dat het veel scheelt in omzet. Ben blij voor ze dat ze eventueel het slechte seizoen kunnen goed maken.
Niemand wordt verplicht om op zondag te gaan winkelen.
Snap dat mensen het vervelend vinden, maar Nederland is veranderd. Vast houden aan het oude gaat niet meer.
Wellicht nog op sommige plekken in de biblebelt , maar dat is daar in de toekomst ook anders.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 05 jun 2020 09:14

K80 schreef:@Chaya, klinkt wel als een noodsituatie. Er was toch ook iets met aren plukken op de sabbat?

Het was een noodsituatie, maar ik had voorbereid moeten zijn. Zo simpel is het. Gewoon zorgen dat de benzinetank gevuld is. En ik had de andere auto kunnen pakken, die toevallig wel afgetankt stond, bleek later.
Je kunt voor jezelf vele vonden zoeken, maar ik was gewoon fout.

Ik ben het kind van een vader die principieel op zondag niet reed. Nooit!
En dat was niet vanuit een dor wetticisme, het leefde bij hem zo.
Dus ook niet als we op vakantie waren en we werden door niemand gezien.
Nu was het zo, dat predikanten (in de CGK en andere rechtse kerken) ook niet reden op zondag. De gastpredikant kwam op zaterdagavond en bleef tot maandagochtend. Er heeft menig dominee bij ons in huis gelogeerd, was altijd reuze gezellig.

Pas halverwege de jaren '60 kwam de dominee opeens in de auto aanrijden. de helft van de gemeente maakte rechtsomkeert. Uit protest.
En daar zaten gemeenteleden bij die zelf ruim een uur moesten lopen he!
Elke zondag liepen ze ruim 4 uren om naar de kerk te kunnen gaan.

Ik mocht niet zo veel op zondag. Maar ik kijk niet terug in bitterheid. Het was gewoon zo.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten