De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: De zondag.

Berichtdoor K80 » 25 mei 2020 10:53

Chaya schreef:Dit is te ver doorgevoerd wetticisme.
Kan dit wachten? Nee, want de koeien moeten gemolken worden.
En als deze meneer zegt dat hij na 24 uur wel wil komen, krijg je dat je vader er in zijn hoofd de hele zondag over nadenkt: zou hij komen? Zou hij het niet vergeten? Hoe laat lig ik dan in mijn bed? En als hij het niet kan fixen, hoe moet het dan?
Lijkt mij ook niet bevorderlijk voor zijn zondagsrust.

W.b. werkzaamheden op zondag, moet je afwegen in hoeverre het kan wachten of niet. En wat zijn de gevolgen van dat wachten.
Als het een kapotte trekker was geweest lijkt mij dat het wel tot maandag kon wachten, toch?

Mijn zwager had een supermarkt. Op zondag kwamen er weleens mensen aan de deur rammelen. Hij gaf de boodschap dan mee en zei: ik verkoop niet op zondag. Het is nooit gebeurd dat de mensen dan later de boodschap niet kwamen betalen. Opmerkelijk he? Er is nooit sprake van oneerlijkheid geweest, omdat ze hem daarin respecteerden.


Je kan niet zolang wachten met melken, dan krijgen de koeien uierontsteking. En met de hand 60 koeien melken valt ook niet mee.
Als de trekker kapot is heb je ook een probleem, dan kan je niet voeren. Als we hem dan zelf niet konden repareren vroegen we of de buurman bij ons wilde voeren. Andersom deden we dat bij hem ook. Dat kwam vaker voor met zijn MF's =P~

Ons ma heeft ook weleens bij de winkel iets kunnen halen op zondag uit noodzaak. Ging precies op dezelfde manier. Dat lukte toen nog op het dorp.

Jaren geleden is er op zondag met een zware storm een ruit kapot gewaaid op zondag bij mijn alleen staande moeder. Niemand had een plaat hout. Was toen en mijn moeder ook wel blij dat de Gamma open was waar ik een plaat kon kopen om het raam dicht te schroeven.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: De zondag.

Berichtdoor elburger » 25 mei 2020 13:15

Jesaja40, Hans0166 , K80, Chaya merkten op



Zaak was om een discussie opgang te brengen en te zien welke gedachten/gevoelens er leven onder de topicleden. Daarom ook de gewaagde opmerking: ……. Gaat men nu voor Mammon?
Jesaja schreef hier een verhelderend stuk over. Hij gaf als voorbeeld, de ark van Noach.
En zo zijn er nog talloze voorbeelden aan te halen van zaken die op de sabbat gewoon doorgingen, in de tijd van Adam tot nu aan toe.

Jezus genas een man die al 38 jaar bij de schaapspoort bij een bad lag waar van tijd tot tijd een engel nederdaalde in het bad, waardoor het water bewoog en diegene die dan eerste in het water kwam NA de beweging van het water werd genezen van welke kwaal hij ook had. ( Joh.5:1-18 )
Ook plukte Jezus aren op de sabbat toen Hij en zijn discipelen honger kregen. ( Matth.12:1-8 en Marc.2:23-28 ) Ook op een sabbat genas Jezus de verschrompelde hand van een man in de synagoge. ( Marc,3:1-8 )

Maar nu even terugkomend op het gebruik van het woord: “Mammon”.
De situatie zoals er die heden is, dat zakenmensen hun winkels in dit geval in Elburg op zondag gaan openen daar kan ik mij iets bij voorstellen. Men gaat open om het voortbestaan van zichzelf en de werkgelegenheid van personeel veilig te stellen. Is dit naar Gods gebod, mag dit?
Jezus arbeidde toch ook op de sabbat, Noach moest toch ook zijn werk doen op de sabbat.
Artsen, ouderzorg enz, enz, werken toch ook.

Laat ik het eens zo stellen.
Al voor dat deze crisis er was waren en zijn er overal in Nederland in Europa in de wereld, de winkels open op zondag. (In Israël gezien dat op de sabbat alles dicht is!) Maar voordat deze crisis er was, was het toen nodig dat op zondag de winkels open waren? In Elburg is het voor diverse winkeliers nu een uitgelezen moment om wel open te gaan, door dat deze crisis er nu is. Maar men wilde dit al langer. Prima excuus? En natuurlijk hoeft men niet mee te doen aan de winkelopening op zondagmiddag, dat staat gelukkig nog vrij te beslissen. Ook dat is lang niet overal in Nederland een recht! In de stad Groningen heeft een man jarenlang juridische gevechten moeten leveren omdat hij zijn zaak op zondag in een winkelcentrum niet open wilde doen. Die man ontving boete op boete, rechtszaken slepen nog aan. Of ik en vele anderen het er mee eens zijn of niet, dat is nu even van minder belang. Het belang dient nu het behouden van werkgelegenheid.

Ik herken veel in het stukje wat Chaya schreef. Zo ging het vroeger ook in Elburg. Mijn vader ( en vele anderen) kon(den) bij de melkboer in geval van nood uit zijn schuur melk halen en de volgende dag werd dat netjes betaald. Er werd geen misbruik van gemaakt, maar in geval van nood kon dat.
Mijn grootvader en vader waren samen met heel veel Elburger vissers op de Zuiderzee, IJsselmeer, Klokslag 00.00 uur op maandag ging met naar de haven, niet eerder. Zondagsrust.

En als laatste punt deze opmerking. Als volgend jaar de zaken weer winst maken, draait men dan op zondag de deuren van de winkels weer op slot op zaterdag om ze op maandag weer te openen? Ik verwacht van niet.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: De zondag.

Berichtdoor K80 » 25 mei 2020 13:57

elburger schreef:
En als laatste punt deze opmerking. Als volgend jaar de zaken weer winst maken, draait men dan op zondag de deuren van de winkels weer op slot op zaterdag om ze op maandag weer te openen? Ik verwacht van niet.


Dit kan je niet zeker weten. Wellicht dat sommige gewoon open willen blijven omdat ze zien dat het veel omzet scheelt. Anderen zullen de deuren wel weer sluiten als de nood voorbij is.

Als een boer uit hoge nood zijn oogst op zondag naar binnen haalt, zal hij daarna voortaan niet altijd op zondag werken.

Dat zijn mijn gedachten

Het blijft lastig, we hebben scheiding van kerk en staat, dus religieuze regels zouden los van de politiek moeten staan. Dit houd ook in dat burger en ondernemers moeten doen wat ze willen op zondag.
Ook is er vrijheid van geloof een grondrecht. Dus ongeloof is ook een vrijheid die mag.
Als er een coalitie zou zijn die kerkdiensten zou verbieden, zouden hier grote bezwaren tegen komen en geheel terecht natuurlijk.
Maar als niet gelovigen op zondag dingen willen doen wat van gelovigen niet mag, kan de plaatselijke politiek dat wel tegenhouden. En dat wordt dan redelijk geaccepteerd. Maar als het draagvlak wegvalt krijg je deze discussie.

Ook een punt om over na te denken.

Claudia de Breij vertelde ook zoiets in haar ouderejaars conference. Dit ging dan over huwelijk tussen hetzelfde geslacht.
Nu mag het, maar de SGP wilt dit niet. Nu mag iedereen doen wat ze graag willen en worden niet belemmerd, ook de SGPers.
Als het aan de SGP zou liggen, mogen zij net zoveel als eerst, maar ik mag dat niet meer, terwijl ze geen last van me hebben. Alleen qua gedachten.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Nina

Re: De zondag.

Berichtdoor Nina » 25 mei 2020 14:28

-
Laatst gewijzigd door Nina op 25 mei 2020 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Nina

Re: De zondag.

Berichtdoor Nina » 25 mei 2020 14:35

Ik begrijp je denken, maar toch wil ik deze twee punten benoemen:

1) Christenen worden inderdaad niet gedwongen om op zondag boodschappen te doen, maar worden wel gedwongen om op zondag te gaan werken. Of, wanneer een christen een winkel heeft die hij niet wil open stellen op zondag, wordt dit in de praktijk toch afgedwongen door boetes.
Homo's kunnen nu trouwen, maar ambtenaren die met hun geweten in de knel komen, worden gedwongen homo's te trouwen, en anders worden ze ontslagen.

2) De priester Eli werd door God gestraft, omdat hij zijn zonen niet op hun zonden wees en hen waarschuwde. De Here verwacht van Zijn kinderen dat wij anderen waarschuwen en proberen te weerhouden van zonden, want God laat zonden niet ongestraft. God, als Schepper van hemel en aarde, heeft ons richtlijnen gegeven die tot leven leiden. Hij is onze maker, Hij weet het beste hoe wij moeten leven, en heeft dat kenbaar gemaakt. 'Doe dit, en gij zult leven', zegt Hij in de Bijbel. Maar we schuiven Zijn richtlijnen aan de kant, en denken het beter te weten.

De aarde heeft een wereldwijde vloed doorstaan waarbij bijna de gehele mensheid omkwam, omdat God het welletjes vond met de zondige levenswijze van de mensen die toen leefden. Ook Sodom en Gomorra werden omgekeerd vanwege hun zonden, en dit bestraffen van zonden zal in de toekomst nog eenmaal plaatsvinden, als de maat van ongerechtigheid nokvol zit voor de Here. De ramp die dan zal komen over de wereld, zal onbeschrijflijk zijn, er zal weinig leven meer over zijn.

Gelukkig zal dat niet het totale einde zijn: dan zal het Messiaanse Rijk aanbreken. Ik kan daar enorm naar uitzien! (maar kan evengoed erg genieten van het leven nu, hoor)

Er zit dus een reden achter dat christenen blijven proberen anderen voor te houden dat we maar beter de leefregels van onze Maker kunnen hanteren. Hij heeft het goede voor met Zijn schepping, ook met jou.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: De zondag.

Berichtdoor K80 » 25 mei 2020 15:02

Nina schreef:Ik begrijp je denken, maar toch wil ik deze twee punten benoemen:

1) Christenen worden inderdaad niet gedwongen om op zondag boodschappen te doen, maar worden wel gedwongen om op zondag te gaan werken. Of, wanneer een christen een winkel heeft die hij niet wil open stellen op zondag, wordt dit in de praktijk toch afgedwongen door boetes.
Homo's kunnen nu trouwen, maar ambtenaren die met hun geweten in de knel komen, worden gedwongen homo's te trouwen, en anders worden ze ontslagen.

2) De priester Eli werd door God gestraft, omdat hij zijn zonen niet op hun zonden wees en hen waarschuwde. De Here verwacht van Zijn kinderen dat wij anderen waarschuwen en proberen te weerhouden van zonden, want God laat zonden niet ongestraft. God, als Schepper van hemel en aarde, heeft ons richtlijnen gegeven die tot leven leiden. Hij is onze maker, Hij weet het beste hoe wij moeten leven, en heeft dat kenbaar gemaakt. 'Doe dit, en gij zult leven', zegt Hij in de Bijbel. Maar we schuiven Zijn richtlijnen aan de kant, en denken het beter te weten.

De aarde heeft een wereldwijde vloed doorstaan waarbij bijna de gehele mensheid omkwam, omdat God het welletjes vond met de zondige levenswijze van de mensen die toen leefden. Ook Sodom en Gomorra werden omgekeerd vanwege hun zonden, en dit bestraffen van zonden zal in de toekomst nog eenmaal plaatsvinden, als de maat van ongerechtigheid nokvol zit voor de Here. De ramp die dan zal komen over de wereld, zal onbeschrijflijk zijn, er zal weinig leven meer over zijn.

Gelukkig zal dat niet het totale einde zijn: dan zal het Messiaanse Rijk aanbreken. Ik kan daar enorm naar uitzien! (maar kan evengoed erg genieten van het leven nu, hoor)

Er zit dus een reden achter dat christenen blijven proberen anderen voor te houden dat we maar beter de leefregels van onze Maker kunnen hanteren. Hij heeft het goede voor met Zijn schepping, ook met jou.



Begrijp je punten.
Maar als iemand wordt gedwongen om te werken op zondag kan hij of zij een andere baan zoeken die beter bij je past.
Hetzelfde geld voor de trouwambtenaar. Zijn ook weinig reformatorische conducteurs. Dat beroep ga je niet doen, want dan moet je op zondag werken. Keuzes maken.
Persoonlijk vind ik dat die ambtenaar wel recht moet hebben om dit te weigeren trouwens.

Stel je zou moeten verhuizen naar een ander land, waar bijvoorbeeld het Boedisme van oorsprong de algemene religie is. En die politiek gaat jou beperken omdat ze het goed met je voor hebben. Dan ben je het daar toch ook niet mee eens?
100 jaar geleden was heel het land in naam Christen. Nu is dat niet meer. Dan veranderen ook bepaalde levens gewoontes, waar je gelukkig niet aan mee hoeft te doen. Die vrijheid hebben we hier.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: De zondag.

Berichtdoor elburger » 26 mei 2020 17:12

De gemeenteraad heeft de opening van a.s. zondag voor winkels verboden in Elburg.
Het enige wat wel zijn diensten mag aanbieden zijn de horeca, de campingwinkel en de museumwinkel.
Ik vind het prima zo.
De volgende gemeenteraadsverkiezingen moet men hier maar een duidelijke campagne over voeren, zowel voor- als tegenstanders.
De kiezer bepaald dan voor een groot deel het beleid wat in principe uitgevoerd dient te worden.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: De zondag.

Berichtdoor K80 » 27 mei 2020 07:58

Bijzonder dat die anderen wel open mogen en de rest niet.
Wellicht een geval van water bij de wijn doen, of mochten deze zaken altijd al open zijn?
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: De zondag.

Berichtdoor K80 » 27 mei 2020 08:00

Als na verkiezingen 90% wilt dat de winkels niet open mogen is daar draagvlak voor.
Wordt de verhouding 60% die het niet wilt, is er maar weinig draagvlak.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De zondag.

Berichtdoor hans0166 » 27 mei 2020 08:42

K80 schreef:Als na verkiezingen 90% wilt dat de winkels niet open mogen is daar draagvlak voor.
Wordt de verhouding 60% die het niet wilt, is er maar weinig draagvlak.


Wat mij betreft zouden ze het gewoon landelijk moeten vastleggen. Wie open wil zijn mág open, maar geen halve winkelinboedel op de stoep, en wie dicht wil blijven blijft lekker dicht.
In een multi religieuze samenleving vind ik dat de wetgeving ook zo zou moeten zijn. De zondag als algemene rustdag is wel een beetje achterhaald, en veel meer een cultureel wettisch dwangmiddel geworden.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: De zondag.

Berichtdoor K80 » 27 mei 2020 09:59

hans0166 schreef:Wat mij betreft zouden ze het gewoon landelijk moeten vastleggen. Wie open wil zijn mág open, maar geen halve winkelinboedel op de stoep, en wie dicht wil blijven blijft lekker dicht.
In een multi religieuze samenleving vind ik dat de wetgeving ook zo zou moeten zijn. De zondag als algemene rustdag is wel een beetje achterhaald, en veel meer een cultureel wettisch dwangmiddel geworden.



Vrijheid van geloof zou ook moeten betekenen dat iedereen de zondag moet indelen hoe hij wenst, zeker als daarbij wordt rekening gehouden dat niemand in zijn geloof zou moet worden gehinderd.
De Joden in Nederland roepen toch ook niet dat op zaterdag de winkels dicht moeten?
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: De zondag.

Berichtdoor elburger » 27 mei 2020 21:03

Up-date.

Winkeliers, 23 stuks, hebben zo juist besloten om dit hele Pinksterweekend van 12 tot 17 uur geopend te zijn.
Handhaving dreigt met boetes tot €1000,= en een crowdfundingsactie leverde binnen no time al €6500,=
Burgelijke ongehoorzaamheid of survival to .......?
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 27 mei 2020 21:17

Ik ben het met K80 eens.
Laat ze lekker die winkels op zondag open doen, ze doen niemand kwaad ermee.
Weet je wat er nu juist in de hand wordt gewerkt?
De afschuw tegen de kerken / christenen neemt alleen maar toe.
Vergeet ook nooit om te denken.
Hoe zou je het vinden als met een ander beleid gezegd wordt, de kerken sluiten maar, of in deze tijd ook geen (online) samenkomsten meer, we verbieden het.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: De zondag.

Berichtdoor K80 » 27 mei 2020 21:25

elburger schreef:Up-date.

Winkeliers, 23 stuks, hebben zo juist besloten om dit hele Pinksterweekend van 12 tot 17 uur geopend te zijn.
Handhaving dreigt met boetes tot €1000,= en een crowdfundingsactie leverde binnen no time al €6500,=
Burgelijke ongehoorzaamheid of survival to .......?


Lijkt me duidelijk dat ëen hoop mensen de actie steunen. Iedereen heeft het recht om te demonstreren. Eigenlijk doen die winkeliers dit op deze manier. Jullie plaatselijke politiek zou zich hier over moeten beraden. Niet iedereen in de gemeente zal het met de strakgehouden gedwongen zondagsrust eens zijn dus.
Als er een enquête wordt gehouden kan je een beetje peilen hoe het leeft onder de bevolking.
Weet niet hoe het zit met jullie gemeente deling? Kan zo maar zijn als gemeentes samen gaan, dat de Christelijke partijen hun meerderheid kwijt raken.
Dit zag je bv in de voormalige gemeente Kerkwijk waar de SGP oppermachtig was. Veel biblebelt dorpen. Tot dat ze samen moesten met gemeente Zaltbommel. Toen was het gedaan, nog steeds groot hoor, maar veel ingeleverd, als Zaltbommel samen zal gaan in de toekomst met gemeente Maasdriel, verreweg de meeste dorpen van oorsprong RK, dan is het helemaal gebeurt.
Dit zal op meer plaatsen voor zijn gekomen, of dit gaat nog gebeuren. Niet voor niets dat op een hoop plaatsen er een samenwerking met de CU om toch genoeg stemmen voor zetels te halen zodat de Christelijke partijen nog iets kunnen betekenen.

Ben benieuwd hoe het afloopt en of ze inderdaad op deze manier de schade die ze geleden hebben door de Corana crisis kunnen inhalen.

Houd je ons op de hoogte?
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: De zondag.

Berichtdoor K80 » 27 mei 2020 21:29

MoesTuin schreef:Ik ben het met K80 eens.
Laat ze lekker die winkels op zondag open doen, ze doen niemand kwaad ermee.
Weet je wat er nu juist in de hand wordt gewerkt?
De afschuw tegen de kerken / christenen neemt alleen maar toe.
Vergeet ook nooit om te denken.
Hoe zou je het vinden als met een ander beleid gezegd wordt, de kerken sluiten maar, of in deze tijd ook geen (online) samenkomsten meer, we verbieden het.....


Hier zit ik dus ook mee. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Ze doen expres geen opening tijdens de Kerkdiensten, vind ik erg netjes.

@Elburger, mag normaal de horeca ook niet open daar? Zoals café, restaurant en friettent?
Vandaag is het gisteren van morgen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 44 gasten