Levensmoe

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Levensmoe

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2016 22:26

Een wat zinloze vraag, als ik eerlijk ben. Als de arts niet christen is, zal hij/zij zich uiteraard niets van het christendom aantrekken. Maar als je het een christen vraagt, zal die (waarschijnlijk) zeggen dat die arts zich daar wél wat van moet aantrekken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Levensmoe

Berichtdoor _Sjors_ » 24 jan 2016 23:05

meribel schreef:geneeskunde is een grijs gebied.


Geneeskunde was voor Lucas geen grijs gebied. Het hoeft niet per definitie een grijs gebied te zijn m.i. Het e.e.a. is ook afhankelijk van de grenzen die je zelf stelt. Wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart.

meribel schreef:je kan stellen dat een arts nooit mee mag werken aan euthenasie , want het is niet christelijk?


Een arts zou niet mee moeten willen werken aan euthanasie omdat dit niet getuigd van eerbied voor de Gever van het leven. Alleen in gevallen zoals omschreven in Gen.6:9 en Rom.13:4 is dit toegestaan. God stelt de doodstraf op het doden van een mens, euthanasie is het doden van een mens...

meribel schreef:Maar wat is het eindeloos doorbehandelen dan? Wel christelijk?


Nee, als Christen ben je voorbereid op de dood. Dus voor die tijd beschikking treffen en het niet laten aankomen op zelfbeschikking. Doorbehandelen tegen beter weten in, getuigd i.m.o. van bang zijn voor de dood en het beter willen weten dan God.


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Levensmoe

Berichtdoor MoesTuin » 25 jan 2016 09:24

Chaya schreef:Op de site van een landelijk ochtendblad, las ik een berichtje over iemand die levensmoe is en graag de pil van Drion wil krijgen.

Ik heb hier zeer veel moeite mee.


Hallo Chaya
In welke krant las je dit?
Waarom heb je hier moeite mee?
Welk doel heb je met dit topic?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Levensmoe

Berichtdoor _Sjors_ » 25 jan 2016 10:06

MoesTuin schreef:In welke krant las je dit?


http://www.ad.nl/ad/nl/32605/Dordrecht/ ... rion.dhtml

MoesTuin schreef:Waarom heb je hier moeite mee?


Serieuze vraag?

MoesTuin schreef:Welk doel heb je met dit topic?


Serieuze vraag?


Groet,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Levensmoe

Berichtdoor Tante Pollewop » 25 jan 2016 10:25

_Sjors_ schreef:Nee, als Christen ben je voorbereid op de dood. Dus voor die tijd beschikking treffen en het niet laten aankomen op zelfbeschikking. Doorbehandelen tegen beter weten in, getuigd i.m.o. van bang zijn voor de dood en het beter willen weten dan God.

Dus de kans is aanwezig dat jij overlijdt aan bijvoorbeeld een longontsteking? Behandeling tegen longontsteking zou in deze redenering toch ook uit angst voor de dood getuigen en het beter willen weten dan God?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Levensmoe

Berichtdoor meribel » 25 jan 2016 10:27

kinpruik schreef:[

Wat als de arts niet christelijk is, mag hij er dan wel of niet aan meewerken?


of een arts nu wel of niet christelijk is. Dat maakt niets uit. Hij mag sowieso niet meewerken.
Een arts zweert of beloofd of hoe je dat dan ook zegt die eed van hippocrates. Dat hij het leven dus beschermd en zijn kennis en kunde gebruikt om mensen te genezen en niet te doden.

Echter in nederland is in de wet vastgelegd dat euthenasie wel toegestaan is als het aan strenge eisen voldoet.
daarnaast is vastgelegd dat alleen een arts dat mag uitvoeren , en als arts mag je ook weigeren daar aan mee te werken ( wel zo collegiaal dan door te verwijzen natuurlijk )

En of een individuele arts, christen of niet-christen, dan mee wil werken binnen de wettelijke grenzen. Daar heb ik geen oordeel over.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Levensmoe

Berichtdoor meribel » 25 jan 2016 10:29

_Sjors_ schreef:Nee, als Christen ben je voorbereid op de dood. Dus voor die tijd beschikking treffen en het niet laten aankomen op zelfbeschikking. Doorbehandelen tegen beter weten in, getuigd i.m.o. van bang zijn voor de dood en het beter willen weten dan God.




Tante Pollewop geeft al een uitstekend voorbeeld.

Dit is een algemene opmerking waarbij je in specifieke gevallen helemaal niets kan.

Geef je een dement oud persoon die uitgedroogd is omdat die niet drinkt wel of niet een infuus met vocht?

Wat een (christelijk) arts ook doet, hij is bezig het tijdstip te bepalen dat iemand dood gaat.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Levensmoe

Berichtdoor _Sjors_ » 25 jan 2016 10:31

Tante Pollewop schreef:Dus de kans is aanwezig dat jij overlijdt aan bijvoorbeeld een longontsteking? Behandeling tegen longontsteking zou in deze redenering toch ook uit angst voor de dood getuigen en het beter willen weten dan God?


U bent net een kippetje in het kippenhok; bij reflex gaan pikken zonder te weten of het ook om echt graan gaat. Mijn comment is een reactie op de vraag:

meribel schreef:Maar wat is het eindeloos doorbehandelen dan? Wel christelijk?


Dus als die longontsteking na behandeling uitloopt op een niet te genezen situatie, dan is het inderdaad einde verhaaltje wat mij betreft. Dan wijs ik euthanasie af en wordt het accent verplaatst naar lijden verzachten zonder daarbij zelf een einde aan het leven te maken, we mogen tegenover lijden niet inactief blijven.


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 25 jan 2016 10:41, 2 keer totaal gewijzigd.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Levensmoe

Berichtdoor Speedy » 25 jan 2016 10:33

meribel schreef:Een arts zweert of beloofd of hoe je dat dan ook zegt die eed van hippocrates. Dat hij het leven dus beschermd en zijn kennis en kunde gebruikt om mensen te genezen en niet te doden.


Euhm, naar wat ik begrepen heb is die eed niet meer in gebruik. Er is sinds een tijdje een nieuwe eed die afgelegd wordt.

Maar misschien zit ik er naast en heb ik klok horen luiden en weet niet waar de klepel hangt.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Levensmoe

Berichtdoor Tante Pollewop » 25 jan 2016 10:34

Sjors schreef:U bent net een kippetje in het kippenhok; bij reflex gaan pikken zonder te weten of het ook om echt graan gaat.

En u mag uw irritante hooghartige toontje wel eens wat lager laten zingen.

Sjors schreef:Dus als die longontsteking uitloopt op een niet te genezen situatie, dan is het inderdaad einde verhaaltje wat mij betreft.

Maar als God beschikt over wanneer wij doodgaan, waarom dan sowieso behandelen tegen welke ziekte dan ook? Dat is dan toch ook menselijk ingrijpen op de levensduur?

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Levensmoe

Berichtdoor _Sjors_ » 25 jan 2016 10:50

Tante Pollewop schreef:En u mag uw irritante hooghartige toontje wel eens wat lager laten zingen.


Ik ben tevreden met mijn bas/bariton.

Tante Pollewop schreef:Maar als God beschikt over wanneer wij doodgaan, waarom dan sowieso behandelen tegen welke ziekte dan ook? Dat is dan toch ook menselijk ingrijpen op de levensduur?


_Sjors_ schreef:Dan wijs ik euthanasie af en wordt het accent verplaatst naar lijden verzachten zonder daarbij zelf een einde aan het leven te maken, we mogen tegenover lijden niet inactief blijven.



Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Levensmoe

Berichtdoor meribel » 25 jan 2016 10:54

_Sjors_ schreef:Dus als die longontsteking na behandeling uitloopt op een niet te genezen situatie, dan is het inderdaad einde verhaaltje wat mij betreft. Dan wijs ik euthanasie af en wordt het accent verplaatst naar lijden verzachten zonder daarbij zelf een einde aan het leven te maken, we mogen tegenover lijden niet inactief blijven.


Met vriendelijke groeten,

Sjors.



dit getuigt van geen enkele kennis hoe het er in het gemiddelde verpleeghuis aan toe gaat en voor welke dilemma's huisartsen staan.

Wanneer behandel je een longontsteking? Wanneer is het een niet te genezen situatie?
Dat is niet te zeggen. Je kan altijd nog een kuur proberen. Je kan eindeloos door blijven gaan.
En hoe ver ga je in het lijden verzachten?
Een bijwerking van het lijden verzachten en goede pijnstillers gebruiken is dat het levensverkortend werkt.
Nee je gaat er niet dood aan. Want dood ging je al. Maar het versneld natuurlijk wel.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Levensmoe

Berichtdoor _Sjors_ » 25 jan 2016 11:00

meribel schreef:dit getuigt van geen enkele kennis hoe het er in het gemiddelde verpleeghuis aan toe gaat en voor welke dilemma's huisartsen staan.


Alles laten afhangen van een ander, is een slecht uitgangspunt wat mij betreft. Een longontsteking betekend niet handelingsonbekwaam en dus heb je er zelf nog steeds het meeste over te vinden/zeggen.


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Levensmoe

Berichtdoor meribel » 25 jan 2016 11:04

wat bedoel je met; je hebt zelf er wat over te zeggen?

wat moet je doen bij je demente moeder? Wel of niet laten behandelen?
familie heeft toch geen idee. Dat bedenkt de arts of hij nog heil ziet. De ene wel de ander niet. De ene durft mensen dood te laten gaan de ander blijft maar voorschrijven.

En bij jezelf,
wel of niet een chemokuur met minimale kans op slagen?
Wanneer ben je dan onchristelijk bezig? Als je het juist niet doet of als je het juist wel doet?

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Levensmoe

Berichtdoor _Sjors_ » 25 jan 2016 11:12

meribel schreef:wat bedoel je met; je hebt zelf er wat over te zeggen?


De vraag over wat te doen bij longontsteking was aan mij gericht zoals u kunt lezen. Dus; wat zou ik doen als ik een longontsteking zou hebben, vandaar mijn reactie. Een longontsteking met een chemokuur behandelen? Dat lijkt mij een onbekwaam arts die dat voorstelt... U verplaatst het nu naar demente bejaarden in een verpleeghuis, dat is een nieuwe context.


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten