De moraliteit van de Hel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

kinpruik

De moraliteit van de Hel

Berichtdoor kinpruik » 14 jan 2016 12:02

In de Bijbel staan diverse stukken waarin gemeldt wordt dat mensen die zich niet bekeren tot Jezus Christus veroordeeld zullen worden tot een eeuwigheid in de hel. Wat zijn hier de verschillende denkbeelden over? Hoe letterlijk wordt dit bedoeld? En als dit niet-letterlijk bedoeld wordt, is er naast de acceptatie van Christus nog een andere manier om gered te worden? En hoe kan dit gecombineerd worden met een liefdevolle God? Graag jullie mening hierover.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De moraliteit van de Hel

Berichtdoor benefietdiner » 14 jan 2016 12:21

kinpruik schreef:In de Bijbel staan diverse stukken waarin gemeldt wordt dat mensen die zich niet bekeren tot Jezus Christus veroordeeld zullen worden tot een eeuwigheid in de hel. Wat zijn hier de verschillende denkbeelden over? Hoe letterlijk wordt dit bedoeld? En als dit niet-letterlijk bedoeld wordt, is er naast de acceptatie van Christus nog een andere manier om gered te worden? En hoe kan dit gecombineerd worden met een liefdevolle God? Graag jullie mening hierover.

Ik raad je aan eens even te gaan zoeken op refo-web.
Er staan heeeeeeel veel meningen over dit onderwerp.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/223 ... an-de-hel/

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14665/eeuwige-hel/

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/231 ... an-de-hel/

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/208 ... an-de-hel/

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/190 ... in-de-hel/

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/194 ... l-geloven/

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/904 ... -soms-nie/

enz. enz.

kinpruik

Re: De moraliteit van de Hel

Berichtdoor kinpruik » 14 jan 2016 12:25



Dat heb ik al gedaan, maar ik wou de discussie een nieuw leven inblazen. ;) Toch bedankt voor de links, die zijn in deze discussie zeker relevant.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: De moraliteit van de Hel

Berichtdoor _Sjors_ » 14 jan 2016 12:48

kinpruik schreef:In de Bijbel staan diverse stukken waarin gemeldt wordt dat mensen die zich niet bekeren tot Jezus Christus veroordeeld zullen worden tot een eeuwigheid in de hel. Wat zijn hier de verschillende denkbeelden over? Hoe letterlijk wordt dit bedoeld?


Zo letterlijk als het maar kan.

kinpruik schreef:En als dit niet-letterlijk bedoeld wordt, is er naast de acceptatie van Christus nog een andere manier om gered te worden?


Wordt dus zeer letterlijk bedoeld en er is geen andere manier om gered te worden dan door de aanname van het werk van Jezus aan het kruis.


kinpruik schreef:En hoe kan dit gecombineerd worden met een liefdevolle God?


Dat gaat heel goed samen met Zijn liefde.

kinpruik schreef:Graag jullie mening hierover.


Hierbij.

PS: mooie sik man!


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De moraliteit van de Hel

Berichtdoor Marnix » 14 jan 2016 13:24

kinpruik schreef:In de Bijbel staan diverse stukken waarin gemeldt wordt dat mensen die zich niet bekeren tot Jezus Christus veroordeeld zullen worden tot een eeuwigheid in de hel. Wat zijn hier de verschillende denkbeelden over? Hoe letterlijk wordt dit bedoeld? En als dit niet-letterlijk bedoeld wordt, is er naast de acceptatie van Christus nog een andere manier om gered te worden? En hoe kan dit gecombineerd worden met een liefdevolle God? Graag jullie mening hierover.


God heeft het geluk van mensen voor ogen. Hij houdt van mensen. Daarom biedt hij ze een leven met Hem, omdat dat goed voor de mens is. Maar als mensen dat niet willen en kiezen voor een leven zonder Hem wordt dat op een gegeven moment definitief en onomkeerbaar. Dat is de hel, de plek waar God niet is, waar je voortaan bent zonder Hem. Die keuze uiteindelijk respecteren getuigt juist van Gods liefde.... en gedwongen liefde bestaat niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

kinpruik

Re: De moraliteit van de Hel

Berichtdoor kinpruik » 14 jan 2016 13:47

PS: mooie sik man!


Bedankt! :)

God heeft het geluk van mensen voor ogen. Hij houdt van mensen. Daarom biedt hij ze een leven met Hem, omdat dat goed voor de mens is. Maar als mensen dat niet willen en kiezen voor een leven zonder Hem wordt dat op een gegeven moment definitief en onomkeerbaar. Dat is de hel, de plek waar God niet is, waar je voortaan bent zonder Hem. Die keuze uiteindelijk respecteren getuigt juist van Gods liefde.... en gedwongen liefde bestaat niet.


Dat klinkt logisch. Is die keuze na de dood dan nog omkeerbaar?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De moraliteit van de Hel

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2016 13:48

Marnix schreef:
God heeft het geluk van mensen voor ogen. Hij houdt van mensen. Daarom biedt hij ze een leven met Hem, omdat dat goed voor de mens is. Maar als mensen dat niet willen en kiezen voor een leven zonder Hem wordt dat op een gegeven moment definitief en onomkeerbaar. Dat is de hel, de plek waar God niet is, waar je voortaan bent zonder Hem. Die keuze uiteindelijk respecteren getuigt juist van Gods liefde.... en gedwongen liefde bestaat niet.


Er is natuurlijk ook nog een derde optie, namelijk dat God op dat moment de ziel gewoon 'uitdooft'; zie het maar een beetje als euthanasie: de hel lijkt me vallen onder de definitie van ondraaglijk en uitzichtsloos lijden. God heeft de mogelijkheid daar wat aan te doen, zelfs voor mensen die ervoor kiezen zonder God te leven. (persoonlijk lijkt mij de hemel pas een kwelling, en de enige reden dat het dat niet zou zijn, is omdat dat zo is gedefinieerd, maar dat is wat anders.)

En verder valt er aan je stelling "God heeft het geluk van mensen voor ogen" ook wel wat af te dingen. God is immers ook jaloers en toornig: geen eigenschappen die goed passen bij het geluk van anderen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De moraliteit van de Hel

Berichtdoor Chaya » 14 jan 2016 14:13

Mortlach schreef:(persoonlijk lijkt mij de hemel pas een kwelling, en de enige reden dat het dat niet zou zijn, is omdat dat zo is

Verschrikkelijk, je weet echt niet wat je zegt. :? Je gaat heel ver in je uitspraken, hier.
Mortlach schreef:Er is natuurlijk ook nog een derde optie, namelijk dat God op dat moment de ziel gewoon 'uitdooft'

Dat staat niet in de Bijbel. Ik hoor wel vaker van mensen dat ze hopen en menen dat er niets is, gewoon een toestand van slapen.

De Bijbel drukt de hel in verschillende beelden uit: Het vuur( toorn van God); de buitenste duisternis (door God verlaten zijn, dat is wel het eigenlijke); in het buiten zijn (de uitsluiting) het tandengeknars (zelfverwijt). Deze beelden zijn voor ons duidelijk en tonen ons de ernst van het verloren gaan. Lees vooral 2 Thess.1: 5-10 en vele andere teksten. Denk aan de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus. Zeker een gelijkenis maar door niemand minder verteld dat door Christus, Die wist als geen ander wat hemel en hel inhield. Daar zien we de tweeërlei uitkomst van het leven. Wel spreek Christus dat er graden zijn in het oordeel. Die de weg geweten hebben en niet bewandeld en die daarvan verstoken zijn geweest. Het zal alles zeer rechtvaardig toegaan op die dag. Daar hoeven wij niet aan te twijfelen.

Bron: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/208 ... van-de-hel
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De moraliteit van de Hel

Berichtdoor benefietdiner » 14 jan 2016 14:17

Oké, nu laat ik dan een aanzet geven tot je vraag:
kinpruik schreef: En hoe kan dit gecombineerd worden met een liefdevolle God?

Hoe kan een liefde volle God mensen naar de hel sturen.

Ik ga er vanuit dat God in Christus door middel van de ingeschapen consciëntie of geweten tot een ieder mens persoonlijk spreekt niet één mens uitgezonderd. Ieder mens heeft die ingeschapen consciëntie of geweten. Hier zou al heel veel over te discussiëren zijn, maar mijn uitgangspunt is dat God tegen ieder mens spreekt en zegt kies!
De Bijbel zegt dat God met veel mensen, op een heel persoonlijke manier sprak, als met vrienden. Bijvoorbeeld Mozes. God de Heer sprak met Mozes als met een vriend. Als God dat deed bij Mozes doet hij dat ook tegen ons. Jezus zegt dat discipelen Zijn vrienden zijn. Ik weet het zeker, we mogen allemaal vrienden van Jezus zijn mits....
God heeft beslist met iedereen zijn eigen aparte manier van communiceren. Omdat God precies weet hoe Hij het beste tot ons kan spreken. Sommige mensen krijgen beelden, anderen dromen. Anderen horen Gods stem, bijvoorbeeld in hun gedachten, of ook duidelijk in hun oren met een fluistering of zelfs met een luide stem, het kan allemaal en nog veeeeel meer.
Maar…..om een lang verhaal kort te maken God vraagt een keuze te maken.
Kies je voor God dan ga je naar de hemel, wijs je hem af dan blijft die ander plaats over.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De moraliteit van de Hel

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2016 14:24

Chaya schreef:Verschrikkelijk, je weet echt niet wat je zegt. :? Je gaat heel ver in je uitspraken, hier.


Ik weet zeer goed wat ik zeg en kan het zelfs beargumenteren. Dat de hemel een prettige plek is, is een definitiekwestie.

Dat staat niet in de Bijbel. Ik hoor wel vaker van mensen dat ze hopen en menen dat er niets is, gewoon een toestand van slapen.

De Bijbel drukt de hel in verschillende beelden uit: Het vuur( toorn van God); de buitenste duisternis (door God verlaten zijn, dat is wel het eigenlijke); in het buiten zijn (de uitsluiting) het tandengeknars (zelfverwijt). Deze beelden zijn voor ons duidelijk en tonen ons de ernst van het verloren gaan. Lees vooral 2 Thess.1: 5-10 en vele andere teksten. Denk aan de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus. Zeker een gelijkenis maar door niemand minder verteld dat door Christus, Die wist als geen ander wat hemel en hel inhield. Daar zien we de tweeërlei uitkomst van het leven. Wel spreek Christus dat er graden zijn in het oordeel. Die de weg geweten hebben en niet bewandeld en die daarvan verstoken zijn geweest. Het zal alles zeer rechtvaardig toegaan op die dag. Daar hoeven wij niet aan te twijfelen.

Bron: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/208 ... van-de-hel


Het gaat er mij om dat het hele idee van een hel afhankelijk is van het eeuwige bestaan van ziel. God zou de zielen die niet in de hemel terechtkomen kunnen doen ophouden te bestaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De moraliteit van de Hel

Berichtdoor Chaya » 14 jan 2016 14:30

Mortlach schreef:Ik weet zeer goed wat ik zeg en kan het zelfs beargumenteren. Dat de hemel een prettige plek is, is een definitiekwestie.

Dat weet je niet. Het is de plaats waar het volmaakt is en waar God woont. Niemand weet dit te omschrijven en iemand die het bestaan van God ontkent, wil daar niet zijn, KAN daar niet zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

kinpruik

Re: De moraliteit van de Hel

Berichtdoor kinpruik » 14 jan 2016 14:36

Verschrikkelijk, je weet echt niet wat je zegt. :? Je gaat heel ver in je uitspraken, hier.


Ik heb dit onderwerp in het Open Forum geplaatst juist met de intentie om ook meningen die tegen de Bijbel ingaan mee te nemen in de discussie. Ik besef me dat ik hier te gast ben en daarom heb ik hem hier geplaatst.

Ik vind dit persoonlijk een van de moeilijkere onderwerpen en dit is ook een van de redenen dat ik geen christen meer ben. Het idee van een eeuwigdurende straf van een liefhebbende God kan me gewoon niet voorstellen en is naar mijn idee een contradictio in terminis. Een eeuwige straf (letterlijk eeuwig) staat nooit in proportie tot welk tijdelijk vergrijp dan ook. Daarnaast gaan mensen niet naar de hel omdat ze nou zulke slechte dingen hebben gedaan, maar simpelweg omdat ze niet geloven in Christus. Waar in deze redenatie aan voorbij wordt gegaan is dat geloven of niet geloven helemaal geen keuze is. Je gelooft iets of je gelooft het niet, je kunt niet kiezen iets te geloven. Dan blijft er een mogelijkheid dat er een god bestaat die wel mensen naar de hel stuurt omdat ze niet geloofden, maar dan is deze god (ik gebruik hier bewust geen kapitalen om deze god niet gelijk te stellen met de God waar de mensen hier in geloven) ook niet liefdevol. Het zou dan meer een Lovecraftiaanse godheid zijn (fantastische schrijver was dat, even offtopic :))

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De moraliteit van de Hel

Berichtdoor Boekenlezer » 14 jan 2016 14:37

kinpruik schreef:...is er naast de acceptatie van Christus nog een andere manier om gered te worden?

Is dat nodig dan? Een van de dingen die naar mijn idee gemakkelijk vergeten worden, is dat Jezus Christus niet maar een los persoon is, een soort van toevallige mediator, maar dat Hij deelgenoot is van de Goddelijke Drieëenheid. Anders gezegd: de mens, die tegen God gezondigd heeft, kan ook weer via diezelfde God verzoend worden. Kan het nog logischer? Of zou jij het vreemd vinden, dat wanneer jij de autoruit van iemand vernielt, dat je de oplossing/vergoeding dan niet via zijn buurman moet regelen, maar via hem zelf?

kinpruik schreef:En hoe kan dit gecombineerd worden met een liefdevolle God?

Dat is toch zielig, als lieve gewetensvolle mensen, die toevallig niet in God en Jezus Christus geloofden de verdoemenis in gaan? Dat lijkt de teneur van deze vraag. Ik heb begrepen dat dat een insteek is die erg cultuurbepaald is. Bij deze dan.
Ik kan er een andere vraag tegenover stellen: vind jij het terecht, als gewetenloze moordenaars, zoals bijvoorbeeld Hitler, Stalin en Mao, die hun miljoenen omgebracht hebben, vaak op een verschrikkelijke manier, vrijuit kunnen gaan, omdat God zo lief is om aan alverzoening te doen?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

kinpruik

Re: De moraliteit van de Hel

Berichtdoor kinpruik » 14 jan 2016 14:40

benefietdiner schreef:Kies je voor God dan ga je naar de hemel, wijs je hem af dan blijft die ander plaats over.



Dat is nu juist het probleem. Mensen kiezen niet bewust NIET voor God, net zoals jij niet bewust NIET voor Wodan kiest. Zou het terecht zijn als Wodan jou naar de hel stuurt omdat je niet in hem geloofde? Niemand bij zijn volle verstand zou tegen God kiezen als die was overtuigd van zijn bestaan.

Dat is toch zielig, als lieve gewetensvolle mensen, die toevallig niet in God en Jezus Christus geloofden de verdoemenis in gaan? Dat lijkt de teneur van deze vraag. Ik heb begrepen dat dat een insteek is die erg cultuurbepaald is. Bij deze dan.
Ik kan er een andere vraag tegenover stellen: vind jij het terecht, als gewetenloze moordenaars, zoals bijvoorbeeld Hitler, Stalin en Mao, die hun miljoenen omgebracht hebben, vaak op een verschrikkelijke manier, vrijuit kunnen gaan, omdat God zo lief is om aan alverzoening te doen?


Je presenteert het hier alsof er 2 opties zijn: 1. Alle ongelovigen + alle mensen die die vreselijke dingen hebben gedaan gaan naar de hel. 2. Iedereen gaat naar de hemel. Dat is natuurlijk een valse tegenstelling; waarom moet ik naar de hel? Omdat anders Hitler naar de hemel zou gaan? Waarom kan Hitler niet naar de hel en ik wel naar de hemel?

kinpruik

Re: De moraliteit van de Hel

Berichtdoor kinpruik » 14 jan 2016 14:45

Mortlach schreef:Het gaat er mij om dat het hele idee van een hel afhankelijk is van het eeuwige bestaan van ziel. God zou de zielen die niet in de hemel terechtkomen kunnen doen ophouden te bestaan.


Dit lijkt me nog de meest humane optie van de drie. Volgens mij verliest namelijk alles zijn waarde als het eeuwig duurt.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten