Organist

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Hermanus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:20
Locatie: Zuid Holland Zuid

Organist

Berichtdoor Hermanus » 28 dec 2015 10:40

Een vraag: bij ons in de kerk weet je iedere week wie er kinderoppas heeft, EHBO- dienst heeft, wie de koster is en wie er voor gaat!
Wat we niet mogen weten is welke organist er dienst heeft en het orgel bespeelt.
De organist is niet zichtbaar en we mogen ook niet weten welke organist er dienst heeft, volgens de kerkrentmeesters.
Ik hoor graag de orgelmuziek en zou het dan fijn vinden om te weten wie er speelt. Er wordt ook gerouleerd tussen de organisten, ongeveer 6.
Maar wat voor reden er is dat we het niet mogen weten zeggen ze niet, alleen dat het Woord belangrijk is, nu dat weet ik ook wel!
Iemand een idee wat de reden kan zijn dat we de organist niet mogen weten?

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Organist

Berichtdoor Speedy » 28 dec 2015 10:51

Hermanus schreef:Een vraag: bij ons in de kerk weet je iedere week wie er kinderoppas heeft, EHBO- dienst heeft, wie de koster is en wie er voor gaat!
Wat we niet mogen weten is welke organist er dienst heeft en het orgel bespeelt.
De organist is niet zichtbaar en we mogen ook niet weten welke organist er dienst heeft, volgens de kerkrentmeesters.
Ik hoor graag de orgelmuziek en zou het dan fijn vinden om te weten wie er speelt. Er wordt ook gerouleerd tussen de organisten, ongeveer 6.
Maar wat voor reden er is dat we het niet mogen weten zeggen ze niet, alleen dat het Woord belangrijk is, nu dat weet ik ook wel!
Iemand een idee wat de reden kan zijn dat we de organist niet mogen weten?


Dat is denk ik toch een lokale aangelegenheid. Diverse gemeenten wordt het rooster gewoon gepubliceerd en in veel gemeenten zit de organist vooraan of boven de preekstoel en is het allemaal zichtbaar.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3400
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Organist

Berichtdoor Cicero » 28 dec 2015 11:04

Hermanus schreef:Een vraag: bij ons in de kerk weet je iedere week wie er kinderoppas heeft, EHBO- dienst heeft, wie de koster is en wie er voor gaat!
Wat we niet mogen weten is welke organist er dienst heeft en het orgel bespeelt.
De organist is niet zichtbaar en we mogen ook niet weten welke organist er dienst heeft, volgens de kerkrentmeesters.
Ik hoor graag de orgelmuziek en zou het dan fijn vinden om te weten wie er speelt. Er wordt ook gerouleerd tussen de organisten, ongeveer 6.
Maar wat voor reden er is dat we het niet mogen weten zeggen ze niet, alleen dat het Woord belangrijk is, nu dat weet ik ook wel!
Iemand een idee wat de reden kan zijn dat we de organist niet mogen weten?

Als je een aantal organisten hebt, ontwikkelen zich bij het 'publiek' vaak voorkeuren, niet zelden verbonden met vooroordelen. De kerkenraad wil kennelijk voorkomen dat men gaat denken: O nee daar heb je die weer. Of dat men voor de organist naar de kerk komt. Tja, dat si een afweging, al vind ik het tamelijk bevoogdend.

De fijnproevers kunnen de organisten trouwens toch wel op het gehoor uit elkaar houden.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Organist

Berichtdoor _Sjors_ » 28 dec 2015 11:23

Hermanus schreef:alleen dat het Woord belangrijk is, nu dat weet ik ook wel!


Je geeft in principe zelf het antwoord al. Er zijn er die dat niet willen weten en dus bij voorkeur niet naar een dienst gaan omdat hun voorkeur voor (of afkeer van) een bepaalde organist dat verhinderd.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Organist

Berichtdoor jaapo » 28 dec 2015 22:22

Al je om een organist of om een predikant juist wel of juist niet naar de kerk gaat, is er iets heel erg mis met je geloof. Bij ons staat iedere zondag alles op de liturgie/zondagsbrief: organist, koster, predikant, naar wie de bloemen gaan, wie als lector optreedt.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Organist

Berichtdoor Chaya » 29 dec 2015 09:39

Hermanus schreef:Een vraag: bij ons in de kerk weet je iedere week wie er kinderoppas heeft, EHBO- dienst heeft, wie de koster is en wie er voor gaat!
Wat we niet mogen weten is welke organist er dienst heeft en het orgel bespeelt.
De organist is niet zichtbaar en we mogen ook niet weten welke organist er dienst heeft, volgens de kerkrentmeesters.
Ik hoor graag de orgelmuziek en zou het dan fijn vinden om te weten wie er speelt. Er wordt ook gerouleerd tussen de organisten, ongeveer 6.
Maar wat voor reden er is dat we het niet mogen weten zeggen ze niet, alleen dat het Woord belangrijk is, nu dat weet ik ook wel!
Iemand een idee wat de reden kan zijn dat we de organist niet mogen weten?

In principe weet je het bij ons wel - wij hebben meerdere organisten die volgens een vast rooster spelen - maar in de praktijk blijkt het toch anders te liggen soms. M.a.w. ze ruilen wel eens.
Ik houd me er niet mee bezig wie speelt, wel hoor ik meteen bij binnenkomst wie het is. Ze hebben allen een eigen stijl en ik hoor door wie ze geïnspireerd zijn.
Als ik andere kerkdiensten beluister merk ik dat wij gezegend zijn met goede organisten en een prima orgel. Dat is elders wel eens anders.
Het zou mij verder niet belemmeren, een krakkemikkig orgel kan best ontroerend klinken.
En in sommige gemeentes is het blijkbaar moeilijk om aan een organist te geraken. Met grootte hoeft dat niet te maken te hebben.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Organist

Berichtdoor mohamed » 29 dec 2015 11:06

Bij Jehovah Getuigen mag je niet weten wie hun Bijbel heeft vertaald, dat vind ik ook apart.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 124 gasten