Katholicisme en voeding

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bruno

Katholicisme en voeding

Berichtdoor Bruno » 17 dec 2015 08:43

Wat mag iemand eten die naar Katholicisme wenst te groeien?
Ik lees dat Jezus verklaart dat we niet onrein worden door wat we weten, maar dat het kwade van binnen in ontstaat.
Tegelijk wenst Hij geen woord aan het OT te veranderen. Ik las in het OT specifieke regels, voorwaarden waaraan een dier moet voldoen.
Kan iemand mij concreet zeggen welke dieren dat nu exact zijn? Want als ik het lees, weet ik nog niet specifiek dewelke dat zijn.

Ik ervaar dat een mens wel degelijk ziek kan worden door wat ie eet, en dat onze aarde er onder lijdt.
Hoe kan ik daarin bewuster worden? Soms denk ik eraan veganist te worden.

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Katholicisme en voeding

Berichtdoor StillAwake » 17 dec 2015 12:14

Bruno schreef:Wat mag iemand eten die naar Katholicisme wenst te groeien?
Ik lees dat Jezus verklaart dat we niet onrein worden door wat we weten, maar dat het kwade van binnen in ontstaat.
Tegelijk wenst Hij geen woord aan het OT te veranderen. Ik las in het OT specifieke regels, voorwaarden waaraan een dier moet voldoen.
Kan iemand mij concreet zeggen welke dieren dat nu exact zijn? Want als ik het lees, weet ik nog niet specifiek dewelke dat zijn.

Ik ervaar dat een mens wel degelijk ziek kan worden door wat ie eet, en dat onze aarde er onder lijdt.
Hoe kan ik daarin bewuster worden? Soms denk ik eraan veganist te worden.

De enige katholieke voedseleis is het niet eten van vlees op vrijdag.
Dat is de redden dat er vaak vis wordt geserveerd op die dag.

Bruno

Berichtdoor Bruno » 17 dec 2015 18:03

Hartelijk dank voor je antwoord.
Echter ben ik in de war. Jezus zegt dat het mag, maar verandert tegelijk geen iota aan het oude testament. In Leviticus 7 staan er wel degelijk richtlijnen van wat mag en wat niet.

Het is duidelijk op bepaalde punten. Ik ben zelf op zoek gegaan en vond dit:
http://www.basicbijbel.nl/boek/leviticus/7

Deze is wel heel duidelijk voor mij. Want ik heb een heel oude bijbel die ik ergens verloren heb gelegd, en die vertaling is heel anders dan wat er op de site staat.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 17 dec 2015 18:37

Bruno schreef:Hartelijk dank voor je antwoord.
Echter ben ik in de war. Jezus zegt dat het mag, maar verandert tegelijk geen iota aan het oude testament. In Leviticus 7 staan er wel degelijk richtlijnen van wat mag en wat niet.

Het is duidelijk op bepaalde punten. Ik ben zelf op zoek gegaan en vond dit:
http://www.basicbijbel.nl/boek/leviticus/7

Deze is wel heel duidelijk voor mij. Want ik heb een heel oude bijbel die ik ergens verloren heb gelegd, en die vertaling is heel anders dan wat er op de site staat.

Beste Bruno,

Inderdaad veranderde Jezus niets aan de wetten over rein en onrein voedsel, hoewel hij wel het menselijk heil boven regels stelde. Maar Jezus was een Jood, net als zijn eerste volgelingen. Enige tijd na de opstanding van Jezus gebeurde er iets nieuws: er kwamen ook niet-Joden bij de groep die Jezus als Gods Zoon erkenden. Toen ontstond de vraag: moeten die niet-Joden Jood worden om gered te worden? Het antwoord kun je lezen in Handelingen 15 en in de brieven van Paulus. Nee, niet-Joden hoeven geen Jood te worden, en hoeven zich dus niet te laten besnijden, en zich ook niet aan de spijswetten te houden. Sterker nog, Paulus zegt dat als je dat toch doet als niet-Jood, je in feite het evangelie verloochent.

Dat zijn wel nogal sterke bewoordingen, maar laat het in elk geval duidelijk zijn dat volgens het Nieuwe Testament niet-Joden géén verplichtingen krijgen opgelegd die bij Joden horen.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 17 dec 2015 18:41

StillAwake schreef:De enige katholieke voedseleis is het niet eten van vlees op vrijdag.
Dat is de redden dat er vaak vis wordt geserveerd op die dag.

Vroeger was dat zo, voor Vat. II.
Tegenwoordig niet meer, alhoewel redelijk wat mensen de traditie in ere houden.
Er zijn ook nog maar twee officiële vastendagen, aswoensdag en goede vrijdag. Alhoewel het weer steeds populairder wordt om de 40 dagentijd weer te vasten.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 18 dec 2015 08:42

Yoshi schreef:Vroeger was dat zo, voor Vat. II.
Tegenwoordig niet meer, alhoewel redelijk wat mensen de traditie in ere houden.
Er zijn ook nog maar twee officiële vastendagen, aswoensdag en goede vrijdag. Alhoewel het weer steeds populairder wordt om de 40 dagentijd weer te vasten.

OK, dan ken ik voornamelijk katholieken die die traditie dermate in ere houden dat ik dacht dat het een verplichting was...

Bruno

Berichtdoor Bruno » 18 dec 2015 08:52

Hiermee kan ik verder.
Bedankt voor jullie uitgebreid antwoord dat mij hielp dingen in juist perspectief te stellen.
Misschien moet ik eens op zoek gaan naar wat gezonde duurzame en ecologische voeding is. De richtlijnen van millennia oud vertoefden in andere omstandigheden als vandaag.

Bruno

Berichtdoor Bruno » 18 dec 2015 08:58

StillAwake schreef:OK, dan ken ik voornamelijk katholieken die die traditie dermate in ere houden dat ik dacht dat het een verplichting was...

Volgens mij is vasten een zeer heilig fenomeen; Mijn lichaam is mijn tempel.
En als je die wil reinigen weet ik maar één manier, maandje sober leven :)
Mensen die jaarlijks vasten doden overtollige schimmels in hun lichaam en andere schadelijke stoffen in je darmen etc.
Maar vasten moet dan wel vasten zijn; geen vlees, geen suikers, enkel water en groensel, fruit, noten, bonen, ... en dat voor een hele maand. 40 dagen en 40 nachten zal wellicht beter zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2015 09:59

Bruno schreef:Hiermee kan ik verder.
Bedankt voor jullie uitgebreid antwoord dat mij hielp dingen in juist perspectief te stellen.
Misschien moet ik eens op zoek gaan naar wat gezonde duurzame en ecologische voeding is. De richtlijnen van millennia oud vertoefden in andere omstandigheden als vandaag.

Over wat je nu wel en niet MAG eten is de Bijbel volgens mij duidelijk. Je mag alles eten.

Over wat je nu wel en niet WIL eten, dat is wel interessant om verder over na te denken. Ik denk dat het heel goed is om bewust te zijn van wat je een en drinkt. Op het gebied van wat er allemaal in zit, hoe gezond het is of niet. De WHO geeft wel wat adviezen over wat goed is en wat niet. Ik denk dat een belangrijke regel is: Probeer zoveel mogelijk natuurlijke producten te eten. Geen e-nummers, bespoten groenten, vlees met antibiotica er in enzovoorts. Maar vanuit rentmeesterschap en rechtvaardigheid: Bedenk ook waar het vandaan komt, hoe het gemaakt is. Biologisch eten sluit al wel aan bij het zo natuurlijk mogelijk houden. Dat gaat allemaal over jezelf. Maar bedenk bij wat je eet ook wat je naaste er voor heeft gekregen, moest doen enz. Je moet je naaste liefhebben als jezelf dus bij wat je koopt niet vooral kijken of het goed is voor jezelf maar ook of het goed is voor de ander. Of die er een eerlijke prijs voor kreeg en fatsoenlijke arbeidsomstandigheden. En dan het belangrijkste. Geniet ook. Ons leven hier is maar een tijdelijk verblijf, een reis naar een betere plek. Je hoeft niet in alles wat je doet te proberen die reis zo lang mogelijk te rekken. En kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bruno

Berichtdoor Bruno » 18 dec 2015 10:37

Marnix schreef:Dat gaat allemaal over jezelf. Maar bedenk bij wat je eet ook wat je naaste er voor heeft gekregen, moest doen enz. Je moet je naaste liefhebben als jezelf dus bij wat je koopt niet vooral kijken of het goed is voor jezelf maar ook of het goed is voor de ander. Of die er een eerlijke prijs voor kreeg en fatsoenlijke arbeidsomstandigheden. En dan het belangrijkste. Geniet ook. Ons leven hier is maar een tijdelijk verblijf, een reis naar een betere plek. Je hoeft niet in alles wat je doet te proberen die reis zo lang mogelijk te rekken. En kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit ;)

Bedankt. Het is inderdaad een belangrijk aspect dat ik niet kan overkijken.
Daarin bewust worden en dat naleven kan wel eens mijn grootste struikelblok worden.
Kwaliteit is inderdaad alles. Maar kan iedereen zich dat nog dagelijks veroorloven?
Ik weet nog toen ik als kind bij de kar van moeder liep, op amper 20 jaar tijd is alles zodanig verandert dat ik dikwijls niet weet wat kiezen. 9 soorten wortels! Waarvan de 9 nog eens in verschillende verpakkingen te krijgen zijn.
Het zijn knopjes in je hoofd omdraaien en bewuster leven. Een heuse uitdaging als je het mij vraagt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2015 10:49

Dat is het ook. Tip: Probeer het niet allemaal in 1x te doen maar doe het stap voor stap.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”