Niet mijn christendom

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Neliz
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 aug 2015 10:40

Niet mijn christendom

Berichtdoor Neliz » 11 dec 2015 14:49

Toen in januari de aanslag tegen medewerkers van Charlie Hebdo plaatsvond, klonk er alom een oproep gericht aan moslims om zich te distantiëren van deze aanslagen.
De roep klonk opnieuw na de recente aanslagen in Parijs.

Als reactie daarop ontstond er een facebookgroep met de titel Niet Mijn Islam, die duidelijk wilde maken dat dit soort zaken niet door alle moslims gedeeld worden, slechts een groep extremisten.

Los van het feit of deze extremisten al dan niet de ware islam vertegenwoordigen of dat het juist de Niet Mijn Islam-facebookvrienden zijn, vind ik een dergelijke actie roemenswaardig. Het is in ieder geval een uiting, een kleine tegenstem, al snap ik best dat het geen zoden aan de dijk zal zetten.

Nou gebeurde gisteren het volgende. Een twitteraar met de naam @bijbel_urk plaatste het volgende bericht:

https://twitter.com/Jongderik/status/674948136608116736/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw

(Het twitteraccount is op slot gezet door de eigenaar, dus ik kan er alleen op deze manier naar linken)

Dat in sommige kringen homo's niet geaccepteerd worden is al erg genoeg natuurlijk, maar dat deze persoon het kennelijk nodig vind om iedere uiting van homoseksualiteit uit het publieke leven te weren, is belachelijk.
(En waar gáát dit over, een hand op een been! "Homopropaganda"???!

Zou het nu niet eens tijd worden dat er een groep word opgericht 'Niet Mijn Christendom!' 'Of Niet Mijn Refokerk!'? Gewoon om publiek afstand te nemen van dit soort domme uitspraken.
Laatst gewijzigd door Neliz op 11 dec 2015 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Jerommel » 11 dec 2015 14:56

Tsja... Moeilijke kwestie altijd...
Islam staat nu eenmaal een Islamitisch wereldrijk voor, en alle middelen heiligen daar bij dat doel.
Hoe anders is het met het Christelijke geloof,waar de Wet van Christus geldt, en dat is naastenliefde.
Daar hoort homo-haat natuurlijk niet bij, en al helemaal niet het opleggen van normen en waarden aan je medemens.
Dus 2 voorbeelden van hypocrisie in dit geval.
Enerzijds de moslim die liegt dat de Islam een religie van vrede is (en vaak ook niet eens beter weet), en anderzijds liefdeloze heerszucht van christenen.

Wat een wereld toch... :(

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Chaya » 11 dec 2015 14:59

Neliz schreef:
Zou het nu niet eens tijd worden dat er een groep word opgericht 'Niet Mijn Christendom!' 'Of Niet Mijn Refokerk!'? Gewoon om publiek afstand te nemen van dit soort domme uitspraken.

Sorry hoor, maar dat is van een geheel andere orde.
Het is toch geen vergelijk om je distantiëren van moord en terrorisme en daartegenover het bezwaar tegen een reclameposter te zetten?
Dat heet vrijheid van meningsuiting Neliz!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Neliz
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 aug 2015 10:40

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Neliz » 11 dec 2015 15:17

Sorry hoor, maar dat is van een geheel andere orde.
Het is toch geen vergelijk om je distantiëren van moord en terrorisme en daartegenover het bezwaar tegen een reclameposter te zetten?
Dat heet vrijheid van meningsuiting Neliz!

Als je de originele tweet leest, zie je dat er in één adem een vergelijking wordt gemaakt tussen homoseksualiteit en abortus, door menig refo omschreven als moord. Zo ver ligt het dus niet uit elkaar, chaya.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor johannes1 » 11 dec 2015 15:20

Dat is subjectief lezen, want nergens lees je dat hij dat hetzelfde vind. Het gaat meer over hoe je in dit geval kleding promoot.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 dec 2015 15:20

Chaya schreef:Sorry hoor, maar dat is van een geheel andere orde.
Het is toch geen vergelijk om je distantiëren van moord en terrorisme en daartegenover het bezwaar tegen een reclameposter te zetten?
Dat heet vrijheid van meningsuiting Neliz!

Psychologische terreur is ook terreur.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Chaya » 11 dec 2015 15:23

Neliz schreef:Als je de originele tweet leest, zie je dat er in één adem een vergelijking wordt gemaakt tussen homoseksualiteit en abortus, door menig refo omschreven als moord. Zo ver ligt het dus niet uit elkaar, chaya.

johannes1 schreef:Dat is subjectief lezen, want nergens lees je dat hij dat hetzelfde vind. Het gaat meer over hoe je in dit geval kleding promoot.

Inderdaad, twitteraar vindt het smakeloos of aanstootgevend, dat mag hij toch vinden? Wat is nu precies je punt?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 dec 2015 15:23

johannes1 schreef:Dat is subjectief lezen, want nergens lees je dat hij dat hetzelfde vind. Het gaat meer over hoe je in dit geval kleding promoot.

Hij maakt de vergelijking toch?

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 dec 2015 15:24

Chaya schreef:Inderdaad, twitteraar vindt het smakeloos of aanstootgevend, dat mag hij toch vinden? Wat is nu precies je punt?

Volgens mij is het punt dat topicstarter afstand wil nemen van de tweet. Dat mag toch? Dus wat is jouw punt? :mrgreen:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Chaya » 11 dec 2015 15:29

Tante Pollewop schreef:Volgens mij is het punt dat topicstarter afstand wil nemen van de tweet. Dat mag toch? Dus wat is jouw punt? :mrgreen:

Prima als hij er afstand van neemt, maar waarom moet dat met een hele groep?
Dat begrijp ik dus niet.
Er wordt zoveel gezegd en getwitterd, dan kunnen we wel aan de gang blijven. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 dec 2015 15:36

Chaya schreef:Prima als hij er afstand van neemt, maar waarom moet dat met een hele groep?
Dat begrijp ik dus niet.
Er wordt zoveel gezegd en getwitterd, dan kunnen we wel aan de gang blijven. :D

Klopt, maar je kunt soms denken: Nee hè, niet weer.
En dan ontdekken dat er best veel andere mensen zijn die dat ook denken. En dat dan kenbaar maken met zo'n groep.

Ik zou het heel positief vinden als christelijke mensen nee zeggen tegen homofobie.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Chaya » 11 dec 2015 16:19

Tante Pollewop schreef:Klopt, maar je kunt soms denken: Nee hè, niet weer.
En dan ontdekken dat er best veel andere mensen zijn die dat ook denken. En dat dan kenbaar maken met zo'n groep.

Ik zou het heel positief vinden als christelijke mensen nee zeggen tegen homofobie.

Homofobie neem ik afstand van. Bij deze dus. :D
Maar we zijn niet naief, reclame is altijd om te prikkelen, op te vallen, uit te dagen.
WE (toen nog HIJ geheten) heeft al eerder de christelijke natie over zich heen gehad met een toen kwetsende reclamefoto.
Ik kom voor deze foto niet in beweging, al geloof ik niet dat deze zonder opzet zo is gemaakt.
Je had die leuke dudes ook gewoon bij elkaar kunnen zetten.
Ik denk dat we er aan zullen moeten wennen.
Ik vind die halfblote dames in prikkelende lingerie trouwens net zo erg.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Mortlach » 11 dec 2015 16:20

Neliz schreef:Zou het nu niet eens tijd worden dat er een groep word opgericht 'Niet Mijn Christendom!' 'Of Niet Mijn Refokerk!'? Gewoon om publiek afstand te nemen van dit soort domme uitspraken.


Als we dan toch bezig zijn: laatst is er in Amerika een kliniek van Planned Parenthood overhoop geschoten door een terrorist met 4 doden als gevolg. En dat omdat een van de diensten die PP aanbiedt, abortussen zijn, overigens naast een breed scala aan diensten voor de seksuele gezondheid van armere vrouwen die anders zo goed als geen toegang hebben tot basisgezondheidszorg (STD-tests, uitstrijkjes, etc). Het is nog niet expliciet in het nieuws geweest, maar ik eet mijn schoenen op als die terrorist zichzelf géén christen zou noemen.

Tja, het meest positieve (relatief dan) van dit soort zaken is dat het 'onze' eis aan moslims om zich te distantiëren van hun vorm extremisten in een beter perspectief zet. Net zo goed dat de mensen hier zich - als het goed is - niet verantwoordelijk of verbonden voelen aan die christelijke terrorist, voelen moslims zich niet verbonden met de idioten van ISIS/ISIL/Daesch
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Mortlach » 11 dec 2015 16:29

Een ander dingetje dat deze poster/opheft erover aanstipt, is het inconsequente gedrag van homofoben. Ik weet 1000% zeker dat ik talloze posters/advertenties kan vinden waar 2 vrouwen wel iets meer doen dan de hand bij elkaar op een knie leggen, en daar heeft niemand problemen mee. Waarom is dat toch?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 dec 2015 16:45

Chaya schreef:Homofobie neem ik afstand van. Bij deze dus. :D
Maar we zijn niet naief, reclame is altijd om te prikkelen, op te vallen, uit te dagen.
WE (toen nog HIJ geheten) heeft al eerder de christelijke natie over zich heen gehad met een toen kwetsende reclamefoto.
Ik kom voor deze foto niet in beweging, al geloof ik niet dat deze zonder opzet zo is gemaakt.
Je had die leuke dudes ook gewoon bij elkaar kunnen zetten.
Ik denk dat we er aan zullen moeten wennen.
Ik vind die halfblote dames in prikkelende lingerie trouwens net zo erg.

Ik geloof niet dat WE hier een masterplan achter heeft zitten. Ik denk dat homoseksualiteit onder de doelgroep van WE heel gewoon is.
WE geeft in een reactie aan: ,,Wij heten WE en dat zegt genoeg. We zijn er voor iedereen. Ons motto is niet voor niets 'WE Get Together'.''

Er staat ook tekst op de poster. Vertaling:
'kerstrecept': Neem een vader en zoon. Voeg een nieuwe vriend toe. Grill deze grondig. Verlaag de hitte. Breng het naar de familie.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten