Genocide in het Oude Testament

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Creationist
Verkenner
Verkenner

Genocide in het Oude Testament

Berichtdoor Creationist » 02 dec 2015 07:31

Vandaag kom ik een mooi artikel tegen op de website van het Logos Instituut, dat gaat over Genocide op Gods bevel?. Wat vinden jullie van dit artikel? Het gaat om:
http://logos.nl/genocide-op-gods-bevel/

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Genocide in het Oude Testament

Berichtdoor Mortlach » 02 dec 2015 10:47

Het komt een beetje op me over als goedpraterij. Ach, het was allemaal zo erg niet; ach, er waren goede redenen voor; ach, we zijn er tegenwoordig gewoon te gevoelig voor...

Zou je met de Holocaust eens moeten proberen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 02 dec 2015 11:16

Creationist schreef:Vandaag kom ik een mooi artikel tegen op de website van het Logos Instituut, dat gaat over Genocide op Gods bevel?. Wat vinden jullie van dit artikel? Het gaat om:
"< In de eerste plaats zegt onze moeite met zulke teksten iets over onszelf. Wij zijn heel gevoelig voor geweld, zeker als dat geweld gebeurt in naam van een godsdienst. In de tijd van de Bijbel, en ook in vorige eeuwen, werd er anders gedacht over geweld. In de Bijbel komen we de uitroeiing van de Kanaänitische volken dan ook nergens tegen als een moreel probleem. De vraag hoe een God van liefde kan bevelen om mensen te doden, is niet nieuw, maar onze ‘gevoeligheid’ bij dit onderwerp zegt meer over ons dan over de Schrift.>"

Tja, ik zou zeggen: in de eerste plaats zegt het iets over de mensen van vroeger, dat ze geen morele problemen hadden met mensen uitroeien. Zij waren heel ongevoelig. Ik vind onze 'gevoeligheid' beter bij de leer en het leven van Jezus passen dan die ongevoeligheid van vroeger. (en nu nog trouwens bij bijv. de I.S.)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 dec 2015 12:11

naamloos schreef:Tja, ik zou zeggen: in de eerste plaats zegt het iets over de mensen van vroeger, dat ze geen morele problemen hadden met mensen uitroeien. Zij waren heel ongevoelig. Ik vind onze 'gevoeligheid' beter bij de leer en het leven van Jezus passen dan die ongevoeligheid van vroeger. (en nu nog trouwens bij bijv. de I.S.)

Inderdaad. Ik vind dit altijd zo sneaky. Genocide IS niet erg, we VINDEN het alleen maar erg. Alsof het goed zou zijn minder gevoelig te worden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 dec 2015 12:30

Geldt dat argument eigenlijk ook voor 'modernere' genociden? In Afrika, de Hutu's en Tutsi's? In Amerika met de Europeanen die de native Americans bijna volledig wegvaagden? De Spanjaarden in Zuid-Amerika. Of is dat dan toch weer dat wij er zo verdraaid gevoelig voor zijn?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 20 dec 2015 16:39

Naar onze huidige, morele maatstaven, geënt op de joods-christelijke cultuur, is er op diverse plaatsen in de bijbel sprake van genocide.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 20 dec 2015 18:30

Creationist schreef:Vandaag kom ik een mooi artikel tegen op de website van het Logos Instituut, dat gaat over Genocide op Gods bevel?. Wat vinden jullie van dit artikel? Het gaat om:

Het waarom 'was er genocide op Gods bevel' is het volgende:
Immoraliteit.
Heidense aanbidding en kinderoffers waren wijdverbreid in Kanaän. De Bijbelhistoricus Henry H. Halley merkt op dat archeologen die opgravingen in het gebied deden, „grote aantallen urnen [vonden] waarin de stoffelijke resten zaten van kinderen die aan Baäl [een belangrijke god van de Kanaänieten] waren geofferd”. Hij voegt eraan toe: „Het hele gebied bleek een begraafplaats voor pasgeboren baby’s te zijn. (...) De aanbidding van de Kanaänieten bestond (...) uit grove immoraliteit die als een religieuze rite voor het aangezicht van hun goden werd bedreven; en vervolgens uit het vermoorden van hun eerstgeborenen, als offergave aan dezelfde goden. Het lijkt erop dat het land Kanaän grotendeels een soort Sodom en Gomorra op nationale schaal was geworden. (...) Archeologen die opgravingen doen in de ruïnes van Kanaänitische steden verbazen zich erover dat God hen niet eerder vernietigde.”
Ja ja, Soms hebben de 'Jehova Getuigen' een goed antwoord. :D
http://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/2010006

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 20 dec 2015 18:41

Uiteraard wil men Hem zo niet kennen he.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 20 dec 2015 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 20 dec 2015 18:44

Goed antwoord?

Waarom roeide God dan niet de talloze volkeren uit die hetzelfde deden, maar net ergens anders woonden?

Waarom is het rechtvaardig een heel volk uit te roeien, terwijl niet iedereen verantwoordelijk is? Bijvoorbeeld de kinderen? Is God dan niet even kwaadaardig als de kinderofferaars? Want de terminologie voor de uitroeiing is die van een religieuze wijding aan de godheid. M.a.w. het uitgeroeide volk werd aan God geofferd. Dus liet God precies hetzelfde doen als die goddeloze heidenen.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 20 dec 2015 18:49

Uiteraard wil men Hem zo niet kennen he. Natuurlijk niet en zo meteen net zo'n grote mond denken te geven als je tegenover Hem staat? Je zult nog raar op je snufferd kijken.

De mens werd geschapen naar Gods beeld (Genesis 1:26). Hij was perfect gemaakt en had een vrije wil, maar pleegde opstand. Het kwam erop neer dat hij zijn eigen gang wilde gaan, en God niet langer als heerser koos.

Mens: Wij willen vrij zijn, en wij willen niet dat God ons zegt hoe wij moeten leven.

God: Goed, doe maar uw eigen ding.

Ontelbare moorden, genocides en andere verschrikkingen later:

Mens: Ik kan niet geloven in een God die al dit kwaad toelaat, zonder in te grijpen of te voorkomen.

God: Waarom niet? U wilde leven zonder Mijn wetten, en u hebt nu gekregen wat u gewenst hebt. Ik ZAL het kwaad wel doen stoppen, maar op Mijn tijd. En intussen: zit maar in die vuile poel van uw eigen maaksel, en stop met te klagen dat het er stinkt. Tenslotte, u hebt nu precies wat u hebt gewild.

En dan gaan piepen als God Zijn ding doet? De Schepper van alles! En nu met zo'n onnozel topic aan komen zetten om Hem in een zwart daglicht te stellen?

Ga je gerust schamen!
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 dec 2015 19:17

Cicero schreef:Goed antwoord?

Waarom roeide God dan niet de talloze volkeren uit die hetzelfde deden, maar net ergens anders woonden?

Omdat een rechtvaardige maar inconsequente God beter te verteren is dan een wreed moordende God.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 20 dec 2015 19:38

Ik denk wel dat een rechtvaardige maar inconsequente God beter te verteren is dan een wreed moordende God.
Als ik denk aan genocide in de bijbel denk ik aan het verhaal van de ark of aan Sodom en Gomorra. Beide lijken me echter geen geschiedschrijving van gebeurtenissen die daadwerkelijk hebben plaatsgevonden op die manier, meer een verhaal waar bepaalde leringen uit te trekken zijn.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 20 dec 2015 21:20

Cicero schreef:Goed antwoord?

Waarom is het rechtvaardig een heel volk uit te roeien, terwijl niet iedereen verantwoordelijk is? Bijvoorbeeld de kinderen? Is God dan niet even kwaadaardig als de kinderofferaars? Want de terminologie voor de uitroeiing is die van een religieuze wijding aan de godheid. M.a.w. het uitgeroeide volk werd aan God geofferd. Dus liet God precies hetzelfde doen als die goddeloze heidenen.

‘Kanaänieten’ staat voor alle volken die God Israël gebood te verdrijven.
De Hethieten, en de Amorieten, en de Kanaanieten, en de Ferezieten, de Hevieten, en de Jebusieten,

God heeft menigmaal zondaars selectief terechtgesteld. Toen in de dagen van Noach ’de aarde met geweldpleging werd vervuld’, bracht God een zondvloed teweeg die iedereen wegvaagde, op één gezin na: Noachs gezin.

God verwoestte de steden Sodom en Gomorra toen de zonde van de inwoners ‘zeer zwaar’ werd.

En hij sprak een veroordeling uit over de Assyrische hoofdstad Ninevé, ‘de stad van bloedvergieten’.

God vernietigde de Kanaänieten om Israël te beschermen, het volk dat uiteindelijk de Messias zou voortbrengen.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 20 dec 2015 22:17

@benefietdiner: Wat hierboven staat, is allemaal waar. Maar een antwoord op: Is er in de bijbel sprake van genocide? is het niet. MIJN antwoord lees je een paar postings terug: Ja, in het licht van onze morele waarden nu. Ja, wat moeten gelovigen daar dan mee? In het OT zijn sommige bladzijden rood van bloed. Een koning verloor zelfs zijn kroon, omdat hij iets menselijks had t.o.v. de vijanden die in z'n geheel moesten worden uitgeroeid. Hij doodde ze niet, maar maakte ze krijgsgevangenen, om vervolgens als slaven te moeten werken, waarschijnlijk. Maar nee, ze moesten allemaal dood, ook de vrouwen, kinderen en het vee, naar Gods opdracht. Het tragisch einde van het koningschap van Saul.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 21 dec 2015 11:02

God is de Schepper van het menselijk leven. Hij geeft en neemt leven. Vanuit die gedachte kan er al geen sprake zijn van termen als moord en genocide. Daarnaast bespeur ik enige inconsequentie van de critici m.b.t. de uitroeiing van volken in het Oude Testament en huidige standpunten t.a.v. abortus, euthanasie en survival of the fittest.

Terug naar “[Religie] - Open forum”