IS

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

luus1900
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2015 09:33

IS

Berichtdoor luus1900 » 27 nov 2015 09:17

Ik had laatst een dagopening, en het ging over de IS. Er werd toen gevraagt door degene die de dagopening hield: wanneer de IS hier binnenvalt en vraagt of je christen bent, en vervolgens zouden alleen de christenen gedood worden, zou je dan zeggen dat je een christen bent? Ze vertelde erbij, dat wanneer je toegeeft een christen te zijn, en ze doden je, dat je dan in de hemel komt. Dit kon ik niet terug vinden in de bijbel, maar dacht wel eens zoiets te hebben gelezen. Kan iemand toelichting (met teksten?) ?
Bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: IS

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2015 09:26

luus1900 schreef:Ik had laatst een dagopening, en het ging over de IS. Er werd toen gevraagt door degene die de dagopening hield: wanneer de IS hier binnenvalt en vraagt of je christen bent, en vervolgens zouden alleen de christenen gedood worden, zou je dan zeggen dat je een christen bent? Ze vertelde erbij, dat wanneer je toegeeft een christen te zijn, en ze doden je, dat je dan in de hemel komt. Dit kon ik niet terug vinden in de bijbel, maar dacht wel eens zoiets te hebben gelezen. Kan iemand toelichting (met teksten?) ?
Bij voorbaat dank

Ieder die zijn vertrouwen op Jezus Christus stelt en Zijn naam beleid voor de mensen (en dus christen is) en komt te overlijden mag erop vertrouwen dat ook Jezus zijn naam zal belijden voor de Vader.
Of ik de moed zou hebben om op dat moment een belijdenis uit te spreken weet ik niet.
Ik ben bang dat ik er een "Petrusje" tegenaan zou gooien.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: IS

Berichtdoor Mortlach » 27 nov 2015 10:36

Wat een bijzonder vreemd en smakeloos scenario. Ik begrijp het doel ook niet helemaal, want beide antwoorden lijken me een negatief effect te hebben.(vals gevoel van superioriteit of een onnodig schuldgevoel).

Laten we met zijn allen dankbaar zijn dat wij niet in deze situatie verkeren en bidden voor de mensen die dat daadwerkelijk wel doen en laten het werkelijk leed dat die mensen wordt aangedaan niet misbruiken voor interne propaganda.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: IS

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2015 10:56

Mortlach schreef:Wat een bijzonder vreemd en smakeloos scenario. Ik begrijp het doel ook niet helemaal, want beide antwoorden lijken me een negatief effect te hebben.(vals gevoel van superioriteit of een onnodig schuldgevoel).

Laten we met zijn allen dankbaar zijn dat wij niet in deze situatie verkeren en bidden voor de mensen die dat daadwerkelijk wel doen en laten het werkelijk leed dat die mensen wordt aangedaan niet misbruiken voor interne propaganda.

Het scenario is minder vreemd dan je wellicht zou denken.
In (onder andere) Syrie zijn dergelijke dingen gebeurd.
Dat dat in Nederland niet gebeurd is inderdaad een redden voor dankbaarheid.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: IS

Berichtdoor Mortlach » 27 nov 2015 11:05

StillAwake schreef:[
Het scenario is minder vreemd dan je wellicht zou denken.
In (onder andere) Syrie zijn dergelijke dingen gebeurd.


Juist daarom is het vreemd en smakeloos. Het gaat om werkelijk leed, onvoorstelbaar leed. Want het is makkelijk zat je het af te vragen in theorie, in het veilige Nederland waar IS geen enkel gevaar oplevert. Het lijkt me nogal wat om te denken dat je weet hoe je zult reageren als net je halve familie voor je ogen is uitgemoord.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: IS

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2015 11:09

Mortlach schreef:Juist daarom is het vreemd en smakeloos. Het gaat om werkelijk leed, onvoorstelbaar leed. Want het is makkelijk zat je het af te vragen in theorie, in het veilige Nederland waar IS geen enkel gevaar oplevert. Het lijkt me nogal wat om te denken dat je weet hoe je zult reageren als net je halve familie voor je ogen is uitgemoord.

Als "Parijs" 1 ding heft aangetoond is het wel dat ook Noord-west Europa niet gegarandeerd veilig is.
Dat een dergelijke vraagstelling "gemakkelijk praten over de ver-van-mijn-bed-show" is ben ik met je eens.
Toch kan het je wel bepalen waar je staat.
Zonder daarin je eigen leed als vergelijkbaar met het leed in het Midden-Oosten te zien.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: IS

Berichtdoor Mortlach » 27 nov 2015 11:13

StillAwake schreef:Toch kan het je wel bepalen waar je staat.
Zonder daarin je eigen leed als vergelijkbaar met het leed in het Midden-Oosten te zien.


Daar ben ik het niet mee eens. Dit is typisch een gevalletje van als puntje bij paaltje komt, dat alle theorie dan het raam uit vliegt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: IS

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2015 11:15

Mortlach schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Dit is typisch een gevalletje van als puntje bij paaltje komt, dat alle theorie dan het raam uit vliegt.

En juist die vaststelling kan (in mijn ogen) waardevol zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: IS

Berichtdoor Jerommel » 27 nov 2015 11:36

Wie zijn / haar leven verliest om Gods Naams wil, die komt inderdaad in de Hemel.
Staat in de Bijbel, weet even niet waar.

Dit kan verwijzen naar het 'kruisigen van het vlees', oftewel bekering, of meer letterlijk.
In geval van letterlijk geldt het m.i. sowieso.

Wordt natuurlijk ingewikkelder als je verkiest God te verloochenen, bijvoorbeeld omdat je voor iemand te zorgen hebt die zonder jou niet leven kan.

Verder hebben moslims meer moeite met / weerzin tegen atheïsten dan met Christenen, maar wie weet welke maatstaven "IS" hanteert...

En m.i. zijn 'ze' al binnengevallen, aangezien Europa al decennia lang Islam importeert...

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: IS

Berichtdoor benefietdiner » 28 nov 2015 11:53

luus1900 schreef:Ik had laatst een dagopening, en het ging over de IS. Er werd toen gevraagt door degene die de dagopening hield: wanneer de IS hier binnenvalt en vraagt of je christen bent, en vervolgens zouden alleen de christenen gedood worden, zou je dan zeggen dat je een christen bent? Ze vertelde erbij, dat wanneer je toegeeft een christen te zijn, en ze doden je, dat je dan in de hemel komt. Dit kon ik niet terug vinden in de bijbel, maar dacht wel eens zoiets te hebben gelezen. Kan iemand toelichting (met teksten?) ?
Bij voorbaat dank

Wanneer Jezus zo sterk erop staat, dat zijn oproep om Hem te volgen ook werkelijk beantwoord wordt, verheelt Hij toch niet dat om Hem te volgen, offers moeten worden gebracht, soms zelfs het offer van het leven. Zo zegt Hij tot zijn leerlingen: "Wie mijn volgeling wil zijn, moet Mij volgen door zichzelf te verloochenen en zijn kruis op te nemen. Want wie zijn leven wil redden, zal het verliezen. Maar wie zijn leven verliest om mijnentwil zal het vinden" (Mt. 16, 24-25).
Marcus wijst erop, dat Jezus niet alleen zijn leerlingen, maar ook de massa oproept en tot alle mensen spreekt over de verloochening die nodig is om Hem te volgen, over het kruis dat moet worden opgenomen en over het prijsgeven van het eigen leven "omwille van Mij en het Evangelie" (Mc. 8, 34-35). Hij doet dat vlak nadat Hij gesproken heeft over zijn lijden en dood (Mc. 8, 31-32).

Yoshi

Re: IS

Berichtdoor Yoshi » 28 nov 2015 12:50

luus1900 schreef:Ik had laatst een dagopening, en het ging over de IS. Er werd toen gevraagt door degene die de dagopening hield: wanneer de IS hier binnenvalt en vraagt of je christen bent, en vervolgens zouden alleen de christenen gedood worden, zou je dan zeggen dat je een christen bent? Ze vertelde erbij, dat wanneer je toegeeft een christen te zijn, en ze doden je, dat je dan in de hemel komt. Dit kon ik niet terug vinden in de bijbel, maar dacht wel eens zoiets te hebben gelezen. Kan iemand toelichting (met teksten?) ?
Bij voorbaat dank

In de catechismus van de katholieke Kerk heb ik oa het volgende kunnen vinden:

2473
Het martelaarschap is het meest verheven getuigenis dat men van de waarheid van het geloof kan geven; het betekent een getuigenis dat reikt tot in de dood. De martelaar getuigt voor Christus, gestorven en verrezen, met wie hij door de liefde verbonden is. Hij getuigt van de waarheid van het christelijk geloof en de christelijke leer. Hij trotseert de dood in een houding van sterkte. "Laat me voedsel worden voor de wilde dieren. Door hen zal het mij gegeven zijn bij God te komen". (H. Ignatius van Antiochië, Brief aan de Romeinen, Epistula ad Romanos. 4,1: SCh 10, 110)

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: IS

Berichtdoor blijblij » 28 nov 2015 14:49

Hoewel het er niet echt beter op wordt.... toch even een nuancering.
Zelfs volgens de interpretatie van de islamitische wet van IS mogen christenen niet gedood worden omdat zij christenen zijn. Vaak worden christenen gedwongen om te vertrekken, maar er is zelfs een christelijk dorpje in IS-gebied waar de inwoners gewoon mogen blijven en zelfs hun producten op de markt mogen verkopen. Alleen afvalligen (moslims die zich recent bekeerd hebben tot het christendom) mogen gedood worden. Hoe erg dat ook is.
En de aanslagen in Parijs zijn geen aanval op christenen, maar een manier om de bombardementen van Frankrijk in Syrië en Irak te wreken.

Yoshi

Re: IS

Berichtdoor Yoshi » 28 nov 2015 15:01

blijblij schreef:Hoewel het er niet echt beter op wordt.... toch even een nuancering.
Zelfs volgens de interpretatie van de islamitische wet van IS mogen christenen niet gedood worden omdat zij christenen zijn. Vaak worden christenen gedwongen om te vertrekken, maar er is zelfs een christelijk dorpje in IS-gebied waar de inwoners gewoon mogen blijven en zelfs hun producten op de markt mogen verkopen. Alleen afvalligen (moslims die zich recent bekeerd hebben tot het christendom) mogen gedood worden. Hoe erg dat ook is.

Dank je voor deze geruststellende gedachte. Wanneer het zwaard (of bot keukenmesje tegenwoordig) dus tegen mijn nek staat moet ik me gewoon even beroepen op het islamistische recht. Dat zal ze tegenhouden die IS beulen. Hadden alle onthoofde christenen moeten weten....

Laten we elkaar gewoon niet voor de gek houden.

En de aanslagen in Parijs zijn geen aanval op christenen, maar een manier om de bombardementen van Frankrijk in Syrië en Irak te wreken.

Wat weer een reactie was op massamoord, massaverkrachting, slavernij, marteling enz enz op oa christenen en yazidis.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: IS

Berichtdoor Teus » 29 nov 2015 13:30

luus1900 schreef:Ik had laatst een dagopening, en het ging over de IS. Er werd toen gevraagt door degene die de dagopening hield: wanneer de IS hier binnenvalt en vraagt of je christen bent, en vervolgens zouden alleen de christenen gedood worden, zou je dan zeggen dat je een christen bent? Ze vertelde erbij, dat wanneer je toegeeft een christen te zijn, en ze doden je, dat je dan in de hemel komt. Dit kon ik niet terug vinden in de bijbel, maar dacht wel eens zoiets te hebben gelezen. Kan iemand toelichting (met teksten?) ?
Bij voorbaat dank


Ik zeg nu: Als nu iemand voor me staat met een mes of geweer zou ik zeker zeggen dat ik christen ben, ze kunnen me hooguit de Hemel in schieten of hakken.
Als het werkelijk gebeurt vertrouw ik op mijn Hemelse Vader dat Hij me de vrijmoedigheid blijft geven dat ik Hem niet hoeft te loochenen en gaat ook niet gebeuren.
Door de Liefde en de Genade van God ben ik absoluut niet bang voor wat komen gaat, dankzij Hem hoef ik mijn leven niet voorop te stellen, (als je bang bent stel je je eigen leven voorop).
Het gaat allemaal volgens Gods Plan en mag er naar uitzien wat er allemaal gaat gebeuren. Het is verschrikkelijk wat de nabestaanden meemaken in b.v. Parijs, ik mag voor ze bidden om het leed te dragen maar ik mag ook voor die gasten van IS bidden, opdat ze zich bekeren. Wellicht schelden we op die mensen maar God houdt van ze, en wil niets liever dan hun daden vergeven en deelgenoot maken van Zijn Koninkrijk.
Iedere keer als er wat gebeurt denk ik laat het maar dichterbij komen. Dat komt het ook wel maar dat Gods plan een sneller verloop krijgt. Ik bid er in ieder geval voor want Hij zegt Zelf "op het gebed zal het bespoedigd worden" ik smeek hem dan ook de Hemel uit te komen.

Er komen heel heel veel moslims tot bekering, God gaat door met Zijn Plan Zijn kinderen te verzamelen en als het getal vol is komt Hij om Zijn kinderen, de weerhouders, te halen bij het horen van de bazuin. Ik zie er naar uit of het nu door de lucht is of via het graf, liever door de lucht maar dan gaan we de onbeschrijflijke mooie eeuwigheid tegemoet dan mag ik mijn Heiland altijd danken, loven en prijzen, zal er een eeuwigheid voor nodig hebben. Maranatha, Halleluja.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: IS

Berichtdoor Teus » 29 nov 2015 14:55

luus1900 schreef:Ik had laatst een dagopening, en het ging over de IS. Er werd toen gevraagt door degene die de dagopening hield: wanneer de IS hier binnenvalt en vraagt of je christen bent, en vervolgens zouden alleen de christenen gedood worden, zou je dan zeggen dat je een christen bent? Ze vertelde erbij, dat wanneer je toegeeft een christen te zijn, en ze doden je, dat je dan in de hemel komt. Dit kon ik niet terug vinden in de bijbel, maar dacht wel eens zoiets te hebben gelezen. Kan iemand toelichting (met teksten?) ?
Bij voorbaat dank


Vergat op je tweede vraag in te gaan.
De oprechtheid speelt een enorme rol in een leven met God en ook hierbij.
Alleen zeggen dat je christen bent, ben ik van mening dat dat niet op gaat. Wanneer kun je je een christen noemen? Door de absolute zekerheid dat de Heere Jezus je Borg en Middelaar is, ondanks twijfels, je weet het eenmaal in je leven en je hebt die zekerheid.
Men weet dat je dat moet hebben om te realiseren een kind van God te zijn en je een christen te noemen.
Als iemand je voor de keuze zet voor Allah of God, en je zegt dat je christen bent of voor God kiest en op het moment ook zou worden is er niet veel tijd om het te realiseren. Misschien hoeft het ook niet in zulke extreme situaties, lastig.

Maar waar gaat het dan om, dat is voor God belangrijk. Als je zegt christen te zijn om in de Hemel te komen omdat het daar beter is dan in de hel dan gaat het niet op. Dit is schuilen achter Jezus om aan de hel te ontsnappen. We mogen natuurlijk achter Jezus schuilen om aan satan te ontsnappen in gevecht met hem maar als je nooit met satan gevochten heb?...............
Ik ben van mening dat bidden op dat moment het beste is, dat hulp vragen aan God en de verwachting van Hem hebben zeer zeker leidt tot het welbehagen van God en tot het eeuwige leven. Hier gaat het dan om Gods eer.
Om te bidden is er wellicht ook niet veel tijd maar weet je, God weet alles van te voren dus de eerste 3 woorden van het gebed kan genoeg zijn, zelfs te willen bidden en nog niet begonnen kan voor God in zo'n geval genoeg zijn. God is ook bij machte die IS gast laten wachten totdat de ander met het bidden klaar is voordat hij zijn hoofd eraf slaat.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten