de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 10 jan 2019 16:51

Jesaja40 schreef:naamloos citeert:


Adam stond er alleen voor en hij zocht iemand die bij hem paste. De Eeuwige bouwde uit Adam een vrouw, een wederhelft die perfect bij elkaar paste. Er was geen hiërarchie in het paradijs. Beiden waren gelijkwaardig en zo had de Eeuwige dit ook gewild.

Kijk ik nu naar de wereldbevolking dan zie ik dat in alle culturen de vrouw de mindere is van de man. Waar komt dat toch vandaan? Volgens mij heeft het niets met gezag te maken, want ik zie dat nagenoeg in iedere godsdienst dat de vrouw minderwaardig is. Christenen, die beter kunnen weten laten dit gewoon toe en leiden dit af vanuit de Bijbel. Daarin lezen zij selectief en wordt vanuit die visie de vrouw als minderwaardig neergezet.

Het is dus ook niet fair om deze cultuur toe te schrijven aan de Bijbel. Vele christenen distantiëren zich op sommige punten van de Bijbel en zijn daarin zeer inconsistent. De reden waarom de vrouw niet in de gemeente zou mogen spreken heb ik al eens eerder uitgelegd.

Het is nimmer de bedoeling van de Bijbel om te discrimineren en de helft van de wereldbevolking als minderwaardig neer te zetten.

Maar is het niet toelaten op de kansel van vrouwen discriminatie?
Er zijn een hoop mensen die daar heel anders over denken...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 10 jan 2019 17:11

Jesaja40 schreef:Het is dus ook niet fair om deze cultuur toe te schrijven aan de Bijbel.
Ik constateer slechts dat de cultuur uit de Bijbeltijd vrouwonvriendelijk was.
Waar die vrouwonvriendelijk vandaan komt, daar heb ik hier helemaal niets over gezegd. Ook beperk ik die cultuur niet tot de Bijbel.
Omdat ik het over de Bijbel had haalde ik daar de bijbehorende cultuur aan. Als ik het over de Islam heb doe ik dat ook ... enz.
Het is dus niet fair mij iets toe te schrijven wat ik helemaal niet zeg.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 10 jan 2019 17:23

naamloos schreef:Ik constateer slechts dat de cultuur uit de Bijbeltijd vrouwonvriendelijk was.

In kritieke perioden in Israëls geschiedenis roept God vrouwen soms tot een leidinggevende taak. Samen met Aäron staat Mirjam Mozes bij in de leiding van het volk (Numeri 12). Uit jaloezie komt ze in opstand tegen Mozes, waarvoor ze gestraft wordt. Maar God houdt bij monde van de profeet Micha het volk Israël zeven eeuwen later nog voor, hoe goed Hij was om destijds bij de uittocht het volk zulke leidslieden te geven als Mozes, Aäron en Mirjam (Micha 6:4).

Toen ten tijde van de richteren mannelijke leiders ontbraken, was daar de profetes Deborah, die ook het volk richtte. Met grote wijsheid en deskundigheid op staats- en krijkskundig terrein hielp ze het juk van koning Jabin afschudden. Daarna had het volk veertig jaar rust (Richteren 4:5)! Ze was getrouwd met Lappidoth. Deze gunde haar kennelijk de ruimte voor wat God van haar vroeg.

En dan was er onder koning Josia de profetes Hulda, de vrouw van Sallum, de klederbewaarder. Toen het verloren gewaande wetboek was teruggevonden, stuurde Josia een commissie naar een profeet om opheldering. Dan gaan ze naar Hulda (2 Koningen 22). Niet omdat er geen mannelijke profeten waren, want Zefanja en Jeremia profeteerden in die jaren ook. God doorbreekt soms de patriarchale structuur van het Oude Testament en laat zien dat Hij ook andere wegen achter de hand heeft. Het mag worden gezien als een voorschot op het grote feest waarvan de profeet Joël spreekt (C. den Boer).

Ondanks het doorwerken van het oordeel was de positie van de vrouw in Israël over het algemeen beter geregeld dan in andere landen. Na de ballingschap werd haar positie in het jodendom slechter, vooral bij de nadering van Jezus’ komst op aarde. De vrouw stond op één lijn met slaven en kinderen. Bij de komst van Christus lag haar plaats vér beneden de normen uit de Mozaïsche wetgeving.

Des te meer treft ons de boodschap van het Nieuwe Testament. Vrouwen horen het eerst de boodschap van Christus’ komst. Christus wordt geboren uit een vrouw, Bavinck noemt dat al eerherstel. Zijn komst betekent een omwenteling. In beginsel herstelt Christus de oorspronkelijke verhoudingen. Hij gaat dwars tegen de rabbijnse zeden in. Hij herstelt het huwelijk in ere en stelt voor man en vrouw dezelfde zedewet. Hij verwerpt dus de dubbele moraal. De discipelen begrepen er niets van! Als dát zo is, hoe kan een man dan nog trouwen, zeggen ze verbaasd. Lees er Mattheüs 19 maar eens op na.

Christus spreekt met vrouwen, geneest vrouwen. Zij dienen Hem met hun goederen. Hij stelt de man nooit bij de vrouw ten achter. Ze horen tot Zijn vriendenkring. Zijn houding is opzienbarend. Dat blijk uit Johannes 4, vooral vers 27. Zomaar op de openbare weg sprak Jezus met een vrouw, nog wel één van de ‘lichte brigade’! Hij onderwijst haar, vertelt háár het eerst dat de nieuwe bedeling eigenlijk al begonnen is (vers 21, 23).

Ook in Zijn gelijkenissen betrekt Hij de vrouw op waarderende wijze, gebruikt haar daarin zelfs als beeld van God (Lukas 15:8, Mattheüs 13:33). Na zijn opstanding verschijnt Christus het eerst aan vrouwen die naar Jezus’ graf waren gegaan om hem alsnog te zalven. Dan krijgen volgens de evangeliën de vrouwen de opdracht Jezus’ discipelen te berichten dat zij naar Galilea moeten gaan en dat zij daar Jezus zullen zien.

Van Bruggen benadrukt dat vrouwen hier dienen om mannen weer te activeren tot het uitoefenen van hun voorgangerstaak. De Here houdt de mannen – die van nature niets waard zijn – aan hun taak en beveelt de vrouwen daaraan mee te werken.

DE VROUW IN BIJBELS LICHT
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Jesaja40 » 10 jan 2019 17:32

naamloos citeert:

Ik constateer slechts dat de cultuur uit de Bijbeltijd vrouwonvriendelijk was.


In de Bijbel wordt ten dele ook de cultuur van de omliggende volkeren onverbloemd besproken. Daarom vind ik het juist om daar een nuance aan toe te voegen aangaande de vrouwonvriendelijkheid. Dat u godsdienstige stromingen daarin leest is uw interpretatie.

Het neemt het feit niet weg dat die vrouwonvriendelijkheid er altijd is geweest. Maar wellicht heb ik u geprikkeld en bent u van nature wel vrouwvriendelijk. Zij die vinden dat de vrouw geen "kerkelijk ambt" mogen uitoefenen mag ik die van u zien als "vrouwonvriendelijk"?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 10 jan 2019 18:53

Jesaja40 schreef:In de Bijbel wordt ten dele ook de cultuur van de omliggende volkeren onverbloemd besproken. Daarom vind ik het juist om daar een nuance aan toe te voegen aangaande de vrouwonvriendelijkheid. Dat u godsdienstige stromingen daarin leest is uw interpretatie.
Het ging me in mijn post aan @dedwaler in eerste instantie niet om de vrouwonvriendelijke cultuur, anders was ik wel vollediger geweest.
En ik heb het ook niet over godsdienstige stromingen uit die tijd van de omliggende volkeren gehad.
Ik haalde slechts de Islam (die een paar honderd jaar ná Christus ontstond) als voorbeeld aan.
Prima als u een nuance wilt aanbrengen, maar verwijt me dan geen dingen die ik niet zeg. Dat schijnt hier zo'n beetje een algemene hobby te zijn.
Jesaja40 schreef:Het neemt het feit niet weg dat die vrouwonvriendelijkheid er altijd is geweest. Maar wellicht heb ik u geprikkeld en bent u van nature wel vrouwvriendelijk. Zij die vinden dat de vrouw geen "kerkelijk ambt" mogen uitoefenen mag ik die van u zien als "vrouwonvriendelijk"?
Ik ken geen enkele tijd en cultuur die vrouwvriendelijk is.
Het meeste is bar en boos, maar ook Nederland en soorgelijke landen halen zeker de 100% niet.
Zij die vinden dat een vrouw geen ''kerkelijk ambt'' mag uitoefenen vind ik inderdaad vrouwonvriendelijk.
Al wil ik dan ook best wel weer aannemen dat zij het niet zo bedoelen en denken naar Gods wil te handelen.

De in 2015 overleden Britse televisiejournalist Sue Lloyd-Roberts, die rapporten aan BBC- programma's heeft bijgedragen en voor ITN heeft gewerkt, heeft een boek geschreven ''de oorlog tegen vrouwen en de moed om terug te vechten''.
De vrouwenhaat en minachting is schrijnend. Seculier of godsdienstig van welke snit dan ook dat maakt niet uit, ze doen allemaal mee.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Jesaja40 » 11 jan 2019 08:55

naamloos citeert:

Prima als u een nuance wilt aanbrengen, maar verwijt me dan geen dingen die ik niet zeg. Dat schijnt hier zo'n beetje een algemene hobby te zijn.


Ik maak aan u geen verwijt als ik een nuance wil toevoegen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 11 jan 2019 13:25

Eerste Vrouw beroepbaar als dominee in de gereformeerde kerken vrijgemaakt

https://www.rd.nl/kerk-religie/voor-het ... -1.1539989
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 24 feb 2019 15:10

duidelijk en helder uiteengezet

https://vromepraatjes.nl/9-vragen-voor- ... tsdragers/

Hier is ook nog een vervolg op te lezen nav reacties op de vragen.......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 20 mei 2019 07:32

Citaat:
De bezwaarden over de vrouw in het ambt in de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV) willen meer van zich laten horen. Het is echter nog de vraag hoe ze dat zullen doen.

Zaterdag hield Bezinning Man, Vrouw en Ambt (Bezinning MVEA) een themadag in de Immanuelkerk te Bunschoten. De dag was een bezinning op de besluiten van de generale synode van Meppel in 2017, waarin werd besloten tot de toelating van vrouwen tot de ambten in de GKV. De bijeenkomst trok ongeveer 325 belangstellenden, vooral ouderen.


https://www.rd.nl/kerk-religie/bezwaard ... -1.1569033

Zijn ze denk ik vrij laat mee en klinkt niet erg overtuigend....de foto ziet er ook niet best uit....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor ben db bd » 22 mei 2019 16:09

De scherpste kritiek op ‘Meppel’ kwam van prof. dr. Arjan de Visser, hoogleraar theologie aan het Canadian Reformed Theological Seminary in Hamilton (Canada). Hij noemde de Bijbelse fundering van het vrouwenbesluit van de synode „zwak.” De hoogleraar vindt dat je niet mag zeggen dat de woorden van Paulus over de vrouw bepaald door de cultuur waren. Hij stelde dat in het in 2017 verschenen boek ”Gereformeerde hermeneutiek vandaag” getornd wordt aan het gezag van de Bijbel. „De geloofsgehoorzaamheid wordt in een bepaald hoofdstuk vervangen door het improviserend een weg zoeken. Het lijkt erop dat de overtuiging dat Gods Woord duidelijk en klaar is, bezig is te verdwijnen.”
Volgens de hoogleraar heeft de verschuiving te maken met de druk van de seculiere samenleving. Hij verwacht nog meer verschuivingen, onder andere op het gebied van de catechese en de visie op zending en evangelisatie. „Als je toegeeft aan de maatschappelijke druk is het einde zoek.”

Ja, ik kan er niks aan doen, maar ik zou niet weten wat er mankeert aan de woorden van prof. Arjan.
(eerlijk zeg ik dat dit de enige is welke ik las, want alles is natuurlijk al 2345x gezegd.)

ik heb het vaker gezegd, maar in mijn SOW kerk (meer was er daar niet) zat ik ooit samen met 4 andere mannen en 4 vrouwen in de kerkenraad.
Toen de dominee Harry Kuitert zijn 'leerzame' 'Algemeen Betwijfeld Christelijk Geloof' als studie wilde inbrengen, opperde ik dat we dat dan wel met een opengeslagen Bijbel moesten doen, waar men wel voor wilde tekenen en dat ook deed. De dominee, terug van studieverlof, 'gooide zijn joker in het spel' en opperde dat als we daar zo mee doorgingen, hij weg zou gaan. 'Nou ga in vrede', vonden de mannen. Maar de vrouwen riepen dat ze dat niet bedoelden hoor dominee. En zo werd de afspraak weer in de prullenbak gegooid. (ook niks genotuleerd uiteraard).

Waarom vertel ik dat nou zo graag? Een harder bewijs dat vrouwen zich doorgaans eerder fout laten beïnvloeden, kan je niet hebben, m.i.
En ja, dáár had Eva al last van, leert ons Gods Woord. En een Bijbelvaste kerel zou er m.i. op kunnen promoveren, dat binnen de PKN meer vrouwen een loopje met Gods onversneden Woord willen nemen (theologisch interpreteren) dan sterke :) mannen.
Er zijn dus ook wel trouwe vrouwen, maar meer feministen, vind ik. En feministen zijn wel hartstikke in de mode, samen met slappe kerels, :( maar die zijn niet zo Bijbels bezig, toch?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor mona » 22 mei 2019 19:57

ben db bd schreef:En ja, dáár had Eva al last van, leert ons Gods Woord. En een Bijbelvaste kerel zou er m.i. op kunnen promoveren, dat binnen de PKN meer vrouwen een loopje met Gods onversneden Woord willen nemen (theologisch interpreteren) dan sterke mannen.

ben db bd schreef:Waarom vertel ik dat nou zo graag? Een harder bewijs dat vrouwen zich doorgaans eerder fout laten beïnvloeden, kan je niet hebben, m.i.


Tjonge Ben, wat een "goed en stevig" onderbouwde conclusie die je daar trekt =;

In onze kerk worden vrouwen die op de bres staan voor de Bijbelse waarden en normen, als "radicaal" betiteld door de mannen, en die willen liever dat je je mond houdt.
Ik ben bang dat er ook veel slappe mannen in de kerk zijn, met pap in hun knieën, die geen rechte sporen trekken zoals Hebreeen 12 vers 12 en 13 zegt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 23 mei 2019 08:55

Precies. Walgelijke veroordelend praatjes (van een man uiteraard) zonder enige vorm van onderbouwing. Behalve even Eva aanhalen en achterwege laten dat Adam daar net zo hard faalde. Als de man ergens had kunnen laten zien dat hij beter leiding kon geven dan de man en minder vatbaar was voor verleidingen dan de vrouw was het daar maar hij faalde hopeloos en werd daarom net zo hard gestraft. Dus doe nou niet alsof Eva vatbaarder was dan Adam en vrouwen dus meer dan mannen....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 23 mei 2019 09:00

ben db bd schreef:Waarom vertel ik dat nou zo graag? Een harder bewijs dat vrouwen zich doorgaans eerder fout laten beïnvloeden, kan je niet hebben, m.i.
Goed dat je er ''m.i.'' bijzet Bennieboy. Stel je voor dat er vrouwen zijn die zich zo laten beïnvloeden dat ze dit voor waar aannemen.
Ik trap er in elk geval niet in. Maar ja, ik ben dan ook een feminist. (maar verder geef ik je ook weinig kans hoor)

Als ik je goed begrijp vindt je vrouwen niet geschikt voor het ambt vanwege hun zogemaande aanleg om zich fout te laten beïnvloeden?
Waar komen die fouten dan vandaan denk ik dan.
Al die ''Bijbelvaste kerels'' die door de eeuwen heen de ene foute leer na de andere in de kerken gebracht hebben.
Kerels die de ene kerkscheuring na de andere bewerkt hebben, om over allerlei andere kerkelijke misstanden/misdaden nog maar te zwijgen.
En waarom vertel ik dat nou zo graag? Een harder bewijs dat mannen zeker niet méér geschikt zijn voor het ambt dan vrouwen kun je hebben.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor ben db bd » 24 mei 2019 21:18

Als ik je goed begrijp vindt je vrouwen niet geschikt voor het ambt vanwege hun zogenaamde aanleg om zich fout te laten beïnvloeden?

Ho even, niet ik heb dat verzonnen, maar Paulus schrijft dat in de naam van de Allerhoogste ..... als de Bijbel gelijk mag hebben.
Dat ik nog wel een hand vol voorbeelden weet uit de praktijk, ach u weet misschien wel 2 handen vol over verdwaalde kerels, want daar waarschuwt Paulus natuurlijk ook tegen, en de Heere Jezus zelf niet minder.
Maar vaak heb ik gezegd dat ik in mijn prille jeugd het Geloof heb geleerd van oude vrome diep doorgeleide vrouwtjes. En dat waren beslist géén feministen, nee zelfs zéér het tegenovergestelde. Maar veel mag hier m.i. eigenlijk niet gezegd worden, ... vind ik.
(Zo hoop ik dat Thierry maar ook nooit meer in deze tijd een ander woord voor 'noordelijk' gebruikt, want dat blijijven ze hem nadragen.)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 25 mei 2019 11:18

ben db bd schreef:Ho even, niet ik heb dat verzonnen, maar Paulus schrijft dat in de naam van de Allerhoogste ..... als de Bijbel gelijk mag hebben.
Ho even, dat heb jij wel verzonnen: "Een harder bewijs dat vrouwen zich doorgaans eerder fout laten beïnvloeden, kan je niet hebben, m.i."
Kuitert en jij met je k.r. waren nog lang niet in beeld ten tijde van Paulus, dus als je realistich wilt gaan doen (wat ik toejuich) kun je niet met 1 voorbeeld aankomen en roepen 'zie je wel, Paulus had gelijk' en dan de rest van de werkelijkheid gewoon buiten beschouding laten.
Iedereen, mannen én vrouwen, laten zich beïnvloeden. En wat goed of fout is, tja ... daar kun je van mening over verschillen.

En weet je wat ik niet verzonnen heb? Dat Priscilla​ en Aquila aan Apollos -een ontwikkeld man die goed onderlegd was in de Schriften- nader onderwijs gaven over wat de weg van God precies inhield. Dat Junia een apostel was die veel aanzien genoot.
Dat Paulus spreekt over vrouwen die profeteren in de gemeente (woorden van God spreken, stichtend, vermanend en bemoedigend).
Misschien kun jij me wel even uitleggen hoe je zwijgend moet profeteren, en hoe je onderwijs geeft zonder te onderwijzen ... als de Bijbel gelijk mag hebben. Daar loop je met een letterlijk uitleg wel een beetje op vast, toch?
ben db bd schreef:Dat ik nog wel een hand vol voorbeelden weet uit de praktijk, ach u weet misschien wel 2 handen vol over verdwaalde kerels ...
Niet zo bescheiden hoor, dat ben ik niet van je gewend. :lol: (of is het een rebus h = l ?)
ben db bd schreef:Maar vaak heb ik gezegd dat ik in mijn prille jeugd het Geloof heb geleerd van oude vrome diep doorgeleide vrouwtjes. En dat waren beslist géén feministen, nee zelfs zéér het tegenovergestelde.
Dat is mooi hoor Ben. Ik heb ook wel eens wat geleerd van bevindelijke mannetjes.
Geen idee of dat stoere sterke autoritaire kerels waren, 't is me niet opgevallen.
Als ik iets leren wil gaat het me om de inhoud, niet om degene van wie ik wat leer.
ben db bd schreef:En een Bijbelvaste kerel zou er m.i. op kunnen promoveren, dat binnen de PKN meer vrouwen een loopje met Gods onversneden Woord willen nemen (theologisch interpreteren) dan sterke mannen.
Er zijn dus ook wel trouwe vrouwen, maar meer feministen, vind ik. En feministen zijn wel hartstikke in de mode, samen met slappe kerels, maar die zijn niet zo Bijbels bezig, toch?
Natuurlijk. Bijbelvast is dan natuurlijk alles letterlijk nemen. En sterke kerels en trouwe vrouwen zijn dan uiteraard degenen die daar net zo over denken, de rest valt automatisch onder de slappe hap die niet Bijbels bezig is.
De farizeeërs en schriftegeerden leerden ook naar de letter ten koste van de boodschap en misten de essentie.
Blinde leiders zijn dat, die zorgvuldig de muggen eruit zeven en niet eens doorhebben dat ze kamelen naar binnen slobberen.
Voor mij is de Bijbelse boodschap wat anders dan de Bijbelse letter. De letter is statisch, de boodschap niet. Zo ging Jezus er ook mee om!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten