de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2021 07:38

naamloos schreef:Hier kan ik niet zoveel mee. V. Dale lijkt me een prima uitgangspunt.
En ik kan me best voorstellen dat een vrouwenquotum als discriminatie wordt gezien.
Maar je moet naar mijn mening wel heel raar praten om bijv bij deze link https://www.debijbelzegt.nl/vrouw.htm te kunnen volhouden dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn. (niet dat ik het met alle comentaren eens ben, en bovendien mist de context)

Van Dale is een prima uitgangspunt, maar of iets discriminatie is blijft voor een groot deel subjectief.
In de omschrijving van Van Dale komt namelijk het woord "ongeoorloofd" voor...
En of het binnen een kerk ongeoorloofd is om de regels op te volgen zoals ze in de Bijbel staan: lijkt me niet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 15 okt 2021 08:48

Vrouw in ambt in CGK Zwolle, verdrietig en onjuist.

„De synode heeft een dringend appel gedaan op kerkenraden om op dit punt geen besluiten te nemen zolang de zaak op de synodetafel ligt”, zegt ds. Buijs. „Om daarmee de spanning niet verder op te voeren en om de synode intern de gelegenheid te geven hierover door te spreken en te kijken of er bruggen geslagen kunnen worden.”

Ik kan het recente besluit niet anders taxeren dan als een vorm van minachting van hen die willen blijven in de traditie van de CGK, en van hun motieven. Mijn belangrijkste moeite is van inhoudelijke aard. Het onderhavige besluit past in de context van een scala van verontrustende ontwikkelingen. Is het Woord van God nog veilig in onze kerken?”

RD.nl
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2021 09:09

Chaya schreef:Vrouw in ambt in CGK Zwolle, verdrietig en onjuist.

„De synode heeft een dringend appel gedaan op kerkenraden om op dit punt geen besluiten te nemen zolang de zaak op de synodetafel ligt”, zegt ds. Buijs. „Om daarmee de spanning niet verder op te voeren en om de synode intern de gelegenheid te geven hierover door te spreken en te kijken of er bruggen geslagen kunnen worden.”

Ik kan het recente besluit niet anders taxeren dan als een vorm van minachting van hen die willen blijven in de traditie van de CGK, en van hun motieven. Mijn belangrijkste moeite is van inhoudelijke aard. Het onderhavige besluit past in de context van een scala van verontrustende ontwikkelingen. Is het Woord van God nog veilig in onze kerken?”

RD.nl

Het eindeloos uitstellen van een besluit (ik heb de indruk dat dat speelt, maar zit niet in de CGK) is ook onjuist.
Ik heb het niet over de juistheid van het Zwolse besluit, maar ik hoor al een paar jaar dat er binnenkort een besluit komt, maar als je dat uit blijft stellen meot je er niet gek van opkijken als mensen op gegeven moment wél een besluit nemen, omdat wachten niet altijd kan.

Ik ken de situatie in Zwolle onvoldoende, maar in mijn ogen kun je beter een besluit nemen, dan besluiteloos blijven.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 15 okt 2021 09:29

StillAwake schreef:Het eindeloos uitstellen van een besluit (ik heb de indruk dat dat speelt, maar zit niet in de CGK) is ook onjuist.
Ik heb het niet over de juistheid van het Zwolse besluit, maar ik hoor al een paar jaar dat er binnenkort een besluit komt, maar als je dat uit blijft stellen meot je er niet gek van opkijken als mensen op gegeven moment wél een besluit nemen, omdat wachten niet altijd kan.

Ik ken de situatie in Zwolle onvoldoende, maar in mijn ogen kun je beter een besluit nemen, dan besluiteloos blijven.

Dat eindeloze uitstellen ben ik het ook niet mee eens en vind ik onbegrijpelijk.
Neemt niet weg dat je dan niet zo onbeschoft moet zijn om je eigen zin - plaatselijk - maar door te drukken.
Moet de k.r. ook niet gek opkijken als leden ook hun eigen koers gaan varen.

Louis van Gaal heeft meer gezag! Die voetballers zullen het wel uit hun hoofd laten om te doen wat zij zelf goeddunken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2021 09:49

Chaya schreef:Dat eindeloze uitstellen ben ik het ook niet mee eens en vind ik onbegrijpelijk.
Neemt niet weg dat je dan niet zo onbeschoft moet zijn om je eigen zin - plaatselijk - maar door te drukken.
Moet de k.r. ook niet gek opkijken als leden ook hun eigen koers gaan varen.

Louis van Gaal heeft meer gezag! Die voetballers zullen het wel uit hun hoofd laten om te doen wat zij zelf goeddunken.

Ik ben het met je eens, maar besef wel dat het neit nemen van een besluit ook het doordrukken van iets is.
En om je vergelijking door te voeren: Als Louis van Gaal pas drie weken na een tournooi de selectie bekend maakt zal hij zijn gezag ook kwijt zijn...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 15 okt 2021 09:50

Marnix schreef:Ik heb wat moeite met je classificatie van dit denken als indoctrinatie. "Indoctrinatie (of: indoctrineren) is een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard. Het woord heeft een sterke negatieve connotatie. Indoctrinatie en onderwijs dienen niet verward te worden."

Ik snap wat je bedoelt maar indoctrinatie gaat vooral om het moedwillig aanvechtbare denkbeelden door te geven. Maar mensen geven dit door omdat dit de kerkcultuur is en ze daarvoor ook onderbouwing in de Bijbel vinden. En daar zit iets vicieus in, omdat je iets gelooft ga je de Bijbel ook met een bepaalde bril lezen waardoor je er ook weer bewijs voor gaat zien. Maar indoctrinatie klinkt een beetje als: "We moeten aan de macht blijven dus we gaan iedereen brainwashen zodat men dat ook gaat geloven en dan kunnen wij lekker aan de macht blijven". Terwijl je zelf aangeeft dat je dit ook gewoon hebt geloofd en er onderbouwing voor zag, maar dat pas toen je je er veel verder in ging verdiepen, tot andere inzichten kwam. Kijk ik heb mijn kinderen laten dopen maar ik heb dat altijd wel een ingewikkeld punt gevonden. Kinderdoop of volwassendoop? Stel, ik kom uiteindelijk tot de ontdekking dat de volwassendoop de juiste doopvorm is. Prima, maar het zou wat vreemd worden als ik vervolgens naar mijn kerk zou gaan en zou zeggen: Jullie hebben me geindoctrineerd met je kinderdoop-visie!

Juist met de term "indoctrinatie" zorg je voor verdeeldheid, je creëert een groep die de waarheid weet en een groep die de waarheid bewust probeert te verdoezelen. Ik denk dat het wat genuanceerder ligt. En verder ben ik blij met de ontwikkelingen die er zijn, ook al gaan ze soms te langzaam.


Als ik terug ga naar de vertalingen ontkom ik niet aan de gevolgtrekking dat er sprake is van opzet.
Honderden keren is de vrouw wegvertaald door anthropos te vertalen met 'man' te ipv met 'mens'.
Anthropos betekent ‘mens, menselijk wezen, mannelijk dan wel vrouwelijk’ In de K.J. wordt het 560 keer weergegeven met ‘man’. (zie mijn reactie op pagina 105 ma mei 03, 2021 10:52 am)
Van Junia hebben ze Junias gemaakt. Diaconos kan zowel mannelijk als vrouwelijk gebruikt worden. Het lijkt mij opzet als 'diaconos' vertaald wordt met diaken als het mannen betreft, en voor vrouwen met dienares. Er is meer te noemen maar ik meen dat mijn punt wel duidelijk is.
Macht corrumpeert, het gaat er bij mij niet in dat er geen sprake was van moedwil. De mannen hadden de leiding en het gezag (waar veelvuldig misbruik van is gemaakt) en wilden dat graag zo houden. Lees de (kerk)geschiedenis maar.
Met die inconsequente manier van vertalen hebben ze de omslag in de positie van vrouwen die Jezus begonnen was, en die vooral ook bij Paulus terug te vinden is voor een flink deel teniet gedaan.
Nou kun je zeggen dat de vertalers ook een bepaalde bril ophadden, maar hun taak was niet interpreteren maar vertalen.
Dan moet je concequent zijn en niet voor een vrouw het ene woord gebruiken en voor een man een ander woord ... enz.

Ik wil niet generaliseren door te stellen dat voorgangers die tegen de vrouw in het ambt zijn bewust aan het indoctrineren zijn (hoewel dat voor de concequenties van de geïndoctrineerde niet uitmaakt), maar ik verwacht van hen die ervoor geleerd hebben wel dat ze op de hoogte zijn van de vertaalkeuzes. Uit mijn ex-gemeente verwacht ik dat minder want evangelische voorgangers zijn niet altijd goed geschoold.
Terugkijkend vind ik manipulatie het beste woord om het systematisch eenzijdig aanvechtbare onderwijs wat ik gehad heb te omschrijven.
Ik voelde heel goed aan dat het niet klopte en dat het onrechtvaardig was. Maarrr, als je bij Jezus wilt horen dan zul je het moeten accepteren.
Je kunt niet zeggen 'het 1 accepteer ik wel en het ander niet' en zo werd je zieleheil er aan vastgeknoopt.
Ik voelde me gedwongen om het te accepteren terwijl ik er niet in geloofde. (wat anders dan geloven/aannemen dat iets waar is)
Als een voorganger niet door heeft dat ie fout bezig is als gemeenteleden denken dat ze 'medeschuldig' zijn als ze een dienst bijwonen waarin een vrouw voorgaat, of zelfs om een vrouw thuis te ontvangen, dan kan hij beter wat anders gaan doen vind ik.
Ik snap dat je moeite hebt met het woord indoctrineren, maar ik vind het toch een woord wat het dichtste bij komt. Wellicht niet altijd voor de volle 100%. :-k

Je voorbeeld van de kinderdoop en volwassendoop vind ik toch anders want m.b.t. dat onderwerp is er niet met de vertaling geknoeid.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 15 okt 2021 10:07

StillAwake schreef:Van Dale is een prima uitgangspunt, maar of iets discriminatie is blijft voor een groot deel subjectief.
In de omschrijving van Van Dale komt namelijk het woord "ongeoorloofd" voor...
En of het binnen een kerk ongeoorloofd is om de regels op te volgen zoals ze in de Bijbel staan: lijkt me niet...
Ik stelde dat voor mij woorden hun eigen betekenis houden.
Dus als je iets discriminatie noemt dan moet je dat, hoe subjectief ook, terug kunnen redeneren naar v. Dale.
Als man en vrouw gelijkwaardig zijn moet moet je dat evengoed terug kunnen redeneren naar v. Dale. Dat gaat niet lukken met heel wat Bijbeluitspraken.

Als je het binnen de kerk geoorloofd vindt om bijv. te discrimineren dat moet je zelf weten.
Maar zeg dan gewoon dat er in de Bijbel gediscrimineerd wordt, dat de Bijbel man en vrouw niet gelijkwaardig behandeld.
Dat wat v. Dale over rechtvaardigheid zegt in de Bijbel een andere betekenis kan hebben enz.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2021 11:01

naamloos schreef:Ik stelde dat voor mij woorden hun eigen betekenis houden.
Dus als je iets discriminatie noemt dan moet je dat, hoe subjectief ook, terug kunnen redeneren naar v. Dale.
Als man en vrouw gelijkwaardig zijn moet moet je dat evengoed terug kunnen redeneren naar v. Dale. Dat gaat niet lukken met heel wat Bijbeluitspraken.

Als je het binnen de kerk geoorloofd vindt om bijv. te discrimineren dat moet je zelf weten.
Maar zeg dan gewoon dat er in de Bijbel gediscrimineerd wordt, dat de Bijbel man en vrouw niet gelijkwaardig behandeld.
Dat wat v. Dale over rechtvaardigheid zegt in de Bijbel een andere betekenis kan hebben enz.

Mijn punt is dat in de beschrijving van Van Dale de term "ongeoorloofd" voorkomt. En als jij dat al dan niet geoorloofd zijn relateert aan jouw mening, de wijze waarop jij de Bijbel leest, en jouw visie op het gezag van bepaalde teksten is dat net zoveel waard als een opponent die stelt dat het onderscheid wél geoorloofd is, omdat de kerkleer gebaseerd is op de Bijbel, en daarbij zijn (of haar) eigen visie op de Bijbel als leidend ziet.

Net zo min als het discriminatie is dat in het mannenteam van de locale biljartvereniging geen vrouwen vertegenwoordigd zijn, en ik als man niet welkom ben op vrouwendagen in het zwembad.

Je kunt dergelijk onderscheid ongewenst vinden (waar ik best in mee kan gaan), maar of een dergelijk onderscheid geoorloofd is is vaak moelijker te duiden.
En is al helemaal niet objectief te duiden, aangezien het in beide gevallen staat of valt met de interpretatie van de Bijbel, een boek wat in sommige zaken best ambivalent is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 15 okt 2021 11:03

StillAwake schreef:Ik ben het met je eens, maar besef wel dat het neit nemen van een besluit ook het doordrukken van iets is.
En om je vergelijking door te voeren: Als Louis van Gaal pas drie weken na een tournooi de selectie bekend maakt zal hij zijn gezag ook kwijt zijn...

Dat lange wachten heeft er natuurlijk mee te maken dat er geen eenduidig besluit is. Dan moet die betreffende kerk gebruik maken van de normale rechtsgang.
Dit slaat echt nergens op en ik heb er geen goed woord voor over!
Het is een vernieuwing die uiterst gevoelig ligt, omdat het een principiele zaak is.
Als mijn k.r. zich hier schuldig aan zou maken, zou ik een brief schrijven en per direct mijn attestatie opvragen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2021 11:25

Chaya schreef:Dat lange wachten heeft er natuurlijk mee te maken dat er geen eenduidig besluit is. Dan moet die betreffende kerk gebruik maken van de normale rechtsgang.
Dit slaat echt nergens op en ik heb er geen goed woord voor over!
Het is een vernieuwing die uiterst gevoelig ligt, omdat het een principiele zaak is.
Als mijn k.r. zich hier schuldig aan zou maken, zou ik een brief schrijven en per direct mijn attestatie opvragen.

Ik ben het volledig met je eens Chaya (en dat zeg ik niet vaak).
Maar de indruk die ik gekregen heb uit de media is dat deze kerk de normale rechtsgang een aantal malen geprobeerd heeft te gaan, maar dat deze rechtsgang geblokkeerd werd door besluitvorming uit te blijven stellen.
En als dat waar is (en ik besef heel goed dat de media die hier over schrijven zowel te linker als te rechter zijde gekleurd zijn) heeft deze gemeente gedaan wat in haar macht lag.

En ongeacht of je het met het besluit eens bent (voor de duidelijkheid: ik ben zeker geen voorstander van deze gang van zaken), er ligt ook een deel schuld bij een synode die besluitvorming voor zich uit bleef schuiven.
Dat is althans de indruk die ik gekregen heb, maar ik ken de specifieke casus, en de mensen waar het om gaat niet, en het kerkgenootschap waar het in speelt nauwelijks (ze zijn hier in de regio niet vertegenwoordigd bij mijn weten...)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 15 okt 2021 11:36

Chaya schreef:Dat lange wachten heeft er natuurlijk mee te maken dat er geen eenduidig besluit is. Dan moet die betreffende kerk gebruik maken van de normale rechtsgang.
Dit slaat echt nergens op en ik heb er geen goed woord voor over!
Het is een vernieuwing die uiterst gevoelig ligt, omdat het een principiele zaak is.
Als mijn k.r. zich hier schuldig aan zou maken, zou ik een brief schrijven en per direct mijn attestatie opvragen.

De constatering dat iets een vernieuwing is, of dat het een vernieuwing is die gevoelig ligt, of dat het zelfs om een principiële zaak gaat hoeft nog niet het beslissende argument te zijn of die vernieuwing al dan niet terecht wordt doorgevoerd.
Elke organisatie heeft als het goed is een afgesproken en gestructureerd besluitvormingstraject. Als dat netjes is gevolgd en op die manier een besluit is genomen, is zo'n besluit gewoon geldig. En dan kan het ook gaan om vernieuwende, gevoelige of principiële zaken.
Ik begrijp dat er hier vooral twijfels zijn over de correcte besluitvorming.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 15 okt 2021 11:43

gravo schreef:De constatering dat iets een vernieuwing is, of dat het een vernieuwing is die gevoelig ligt, of dat het zelfs om een principiële zaak gaat hoeft nog niet het beslissende argument te zijn of die vernieuwing al dan niet terecht wordt doorgevoerd.
Elke organisatie heeft als het goed is een afgesproken en gestructureerd besluitvormingstraject. Als dat netjes is gevolgd en op die manier een besluit is genomen, is zo'n besluit gewoon geldig. En dan kan het ook gaan om vernieuwende, gevoelige of principiële zaken.
Ik begrijp dat er hier vooral twijfels zijn over de correcte besluitvorming.

gravo


Inderdaad een besluit is geldig! Besluit is in 1998 genomen, vervolgens in 2001 bekrachtigd. Zwolle legt alle afspraken en besluiten naast zich neer. Zelfs nu dat de diverse zaken op een illegale manier op de synode zijn gebracht, en de synode de indringendheid van de problematiek snapt en toch maar besluit om het te behandelen, heeft Zwolle en ook Deventer geen enkel fatsoen om te wachten en op een asociale manier drijven ze hun standpunten door. Geen woorden voor dat men zo met elkaar omgaat in de kerk.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 15 okt 2021 11:58

Ik weet er echt te weinig van. Maar als alle procedures van besluitvorming correct zijn verlopen, moeten tegenstanders van dit besluit zich natuurlijk wel neerleggen bij zo'n besluit. Anders is er sprake van onbestuurbaarheid en staat de deur open voor allerlei wilde acties in de toekomst. Inde Nederlandse kerkhistorie is dit echter vaak misgelopen. Door sterk vast te houden aan het eigen standpunt, voelde men zich meer dan eens genoodzaakt om een nieuwe kerk of gemeente te stichten, waarin men wel zijn gelijk kon krijgen. Persoonlijk vind ik dit een armoedige oplossing. Het lijkt dan weer pais en vree, maar op de achtergrond sluimert het volgende conflict alweer. Je poot stijf houden is een gewoonte geworden. De uitkomst: één grote verkruimeling.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 15 okt 2021 12:02

StillAwake schreef:Ik ben het volledig met je eens Chaya (en dat zeg ik niet vaak).
Maar de indruk die ik gekregen heb uit de media is dat deze kerk de normale rechtsgang een aantal malen geprobeerd heeft te gaan, maar dat deze rechtsgang geblokkeerd werd door besluitvorming uit te blijven stellen.
En als dat waar is (en ik besef heel goed dat de media die hier over schrijven zowel te linker als te rechter zijde gekleurd zijn) heeft deze gemeente gedaan wat in haar macht lag.

En ongeacht of je het met het besluit eens bent (voor de duidelijkheid: ik ben zeker geen voorstander van deze gang van zaken), er ligt ook een deel schuld bij een synode die besluitvorming voor zich uit bleef schuiven.
Dat is althans de indruk die ik gekregen heb, maar ik ken de specifieke casus, en de mensen waar het om gaat niet, en het kerkgenootschap waar het in speelt nauwelijks (ze zijn hier in de regio niet vertegenwoordigd bij mijn weten...)

In de media staat niet altijd de volledige waarheid he.
Dat heb ik echt al meerdere malen moeten constateren als er berichtgeving over een kwestie was, waar ik toevallig veel inside info over had.
Als een kerk het niet eens is met de traagheid van een Synode, en een aantal keren heeft aangedrongen zonder resultaat, is er maar 1 oplossing: losmaken van het landelijk kerkverband en eventueel aansluiten bij een plaatselijke GKv(?) Zoveel verschil is er niet meer tussen die 2.

gravo schreef:Elke organisatie heeft als het goed is een afgesproken en gestructureerd besluitvormingstraject. Als dat netjes is gevolgd en op die manier een besluit is genomen, is zo'n besluit gewoon geldig. En dan kan het ook gaan om vernieuwende, gevoelige of principiële zaken.
Ik begrijp dat er hier vooral twijfels zijn over de correcte besluitvorming.

Dat is het punt. Dat is niet gebeurd.
En deze k.r. geeft nu een slecht voorbeeld aan de eigen gemeente. Ben je het ergens niet mee eens? Prima, doe maar wat je goeddunkt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2021 12:13

Chaya schreef:In de media staat niet altijd de volledige waarheid he.
Dat heb ik echt al meerdere malen moeten constateren als er berichtgeving over een kwestie was, waar ik toevallig veel inside info over had.
Dat heb ik ook al vaak meegemaakt, en daarom schreef ik ook dat de bronnen die ik gelezen heb, te linker én te rechter zijde, gekleurd zijn.
Chaya schreef:Als een kerk het niet eens is met de traagheid van een Synode, en een aantal keren heeft aangedrongen zonder resultaat, is er maar 1 oplossing: losmaken van het landelijk kerkverband en eventueel aansluiten bij een plaatselijke GKv(?) Zoveel verschil is er niet meer tussen die 2.
En als ze dat gedaan hadden, was de rel dan kleiner geweest denk je?
Mijn punt is dat er (als ik de bronnen mag geloven) geen besluit genomen is (Speedy haalt een besluit uit 1997 aan, bekrachtigd in 2001, maar ik begreep dat er al een paar jaar gevraagd werd om een nieuwe principe-uitspraak, en dat die werd uitgesteld.

Blijkbaar omdat de voorstanders van de huidige praktijk bang waren dat een revisie op dit besluit de in hun ogen verkeerde kant op zou rollen.
Dat is althans de inderuk die ik gekregen heb, correct me if i'm wrong...

Chaya schreef:Dat is het punt. Dat is niet gebeurd.
Is het daarin niet aan beide kanten fout gegaan? als de synode het beloofde besluit (ongeacht de uitkomst) had geleverd was deze situatie niet op deze wijze ontstaan (denk ik)
Chaya schreef:En deze k.r. geeft nu een slecht voorbeeld aan de eigen gemeente. Ben je het ergens niet mee eens? Prima, doe maar wat je goeddunkt.

Anderszijds geeft de synode ook een verkeerd voorbeeld: beslissingen uitstellen om het risico op wijziging van de huidige gang van zaken uit te sluiten is óók niet juist.

Dat is althans wat ik van CIP, RD en een CGK-collega (niet uit Zwolle overigens) begreep...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten