de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 03 jul 2020 12:52

Jesaja40 schreef:Een eerlijke inbreng van "iets" wat ook voorkomt bij de mannen. Ook zij kunnen er een potje van maken.

Klaar ben je dan, als kerkganger.
Jesaja40 schreef:Ik neem aan dat een bruidspaar vooraf overleg pleegt met de predikant(e) inzake de tekst. Gaat het vooroverleg de diepte in? Het zijn vaak jongelui die dit over laten aan de deskundige en vertrouwen erop dat dit correct gebeurt.

Het bruidspaar was niet zo kerkelijk, de dienst werd als een mooie ceremonie gezien.
Er was één gesprek vooraf geweest, begreep ik later.
Jesaja40 schreef:Een donderpreek bij een huwelijk? Ik zou er voor kiezen voor een prikkelende diepgang die een uitnodiging is om daar nader over te spreken.

Neeeeee. Tuurlijk niet, dat is het andere uiterste.
Er is zoveel te zeggen in een preek die bij de trouwdienst gebruikt kan worden.
Dan moet je als dominee toch niet bij de aardse liefde blijven hangen? Die kan overgaan. Menselijke liefde is eindig.
Ik heb niet eens iets gehoord over het drievoudig snoer, wat dan tenminste nog een mooi symbool is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Jesaja40 » 03 jul 2020 14:11

Chaya citeert:

Het bruidspaar was niet zo kerkelijk, de dienst werd als een mooie ceremonie gezien.
Er was één gesprek vooraf geweest, begreep ik later.


Dan zal het bruidspaar het totaal niet opgevallen zijn dat 'bijbelheiligen' door elkaar gehaspeld werden.

Een ceremonie voor de bühne zou ik afwijzen, het is vaak een wens van ouders/vrienden die het gemeentehuis wat kaal vinden.

De uitglijder van de predikante viel alleen op bij hen die kerkelijk wel meelevend waren. Zij beleefden hun mooiste dag van hun leven. Doorbordurend op de uitglijder van de predikante: natuurlijk mag iedere gast daar een mening over hebben.

Ik denk gelijktijdig aan de bruiloft te Kana waar Yeshua uitgenodigd is. Bij de binnenkomst ziet Hij al wat eraan mankeert maar Hij zegt er niets van. Daarmee gedraagt Hij zich als gast en onderwerpt zich aan de onvolkomenheid en schoffeert niet de bruid en de bruidegom. Wat was namelijk het geval: de traditionele reinigingsvaten waren nagenoeg leeg en dat paste niet op een feest. De verantwoordelijkheid lag bij de organisatie van het feest en niet bij het bruidspaar.



En ja, ook ik zou zeker kiezen voor Prediker 4:12, prikkelend en zeker met diepgang...
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 03 jul 2020 20:47

Mooi artikel in het Reformatorisch Dagblad van vandaag

Commissie GKV: Synodebesluit over vrouw in ambt is Bijbels

De conclusie van het rapport, dat verscheen in de week dat bekend werd dat dr. Almatine Leene de eerste vrouwelijke predikant in de GKV wordt, is dat de Bijbel geen belemmeringen opwerpt voor de vrouw in het ambt.

https://www.rd.nl/kerk-religie/commissi ... -1.1677010


De commissie wijst onder meer op de eerste hoofdstukken van de Bijbel. Die zouden vooral de eenheid van man en vrouw benadrukken. De manier waarop de apostel Paulus in zijn brieven passages uit Genesis 1-3 aanhaalt, wijst volgens haar niet op een „tijdloze gezagspositie van mannelijke ambtsdragers, maar juist op (herstel van) eenheid en gelijkheid van man en vrouw. Paulus’ woorden vormen daarom geen belemmering om vrouwen in de ambten te laten dienen.”
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor benefietdiner » 03 jul 2020 21:31

Chaya schreef:Welke argumenten? Ik zie alleen aannames vanwege de thans heersende cultuur.
M.a.w. in de wereld kunnen de vrouwen nu leiders en presidenten zijn, dus in de kerk lopen we achter. Laten we maar doen dan.

Is het toelaten van vrouwen tot de ambten een buigen voor de hedendaagse Westerse cultuur? Nee, zegt de commissie GKV. „Ontwikkelingen in de samenleving zijn weliswaar aanleiding om over de positie van vrouwen in de kerk na te denken, maar het besluit om de ambten voor hen open te stellen is het gevolg van hernieuwde doordenking van wat God in Zijn Woord op dit vlak van ons vraagt.”
bron RD.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 03 jul 2020 21:40

Inderdaad, het is Woord en Geest...God werkt door ook in deze tijd!
Ben zo dankbaar.
Dit is werkelijk waar een doorbraak in de Gereformeerde Gezindte....
Ook een broodnodige...
en niet te stoppen.
Er schijnt veel oppervlakkige prediking elders door vrouwen te zijn (bron:Chaya), maar nu vrouwen geroepen door God eindelijk erkend worden in de gereformeerde gezindte, kunnen ze hun roeping in eigen kring gaan praktiseren waardoor er ook in de gereformeerde gezindte diepgaande prediking door vrouwen zal komen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 03 jul 2020 22:33

Wat een onzin. Dit is niet de gereformeerde gezindte. Ze rekenen zichzelf daar niet eens toe. Het is de nieuwe hermeneutiek die ver afstaat van de fundamenten van de reformatie.

In dezelfde krant stond het volgende en dat zegt genoeg

U promoveerde op het karakter en de functie van het Schriftgezag in de tweede eeuw na Christus. Hoe staat het daar nu in Nederland mee?

Het Schriftgezag verkeert in een crisis. Ook om hierin iets te kunnen betekenen, wilde ik terugkeren naar Nederland. Kerkverbanden die dertig jaar geleden nog behoudend waren, zijn omgeslagen. Ze hebben de evolutietheorie en vrouwelijke ambtsdragers aanvaard, terwijl de zondag en het huwelijk onder druk staan. Ze stelden de vraag uit Genesis 3:1: „Is het werkelijk zo dat de Heere gezegd heeft dat...”, en kwamen met een ‘betere’ uitleg. In de Vroege Kerk gebeurde trouwens hetzelfde. Daar komt bij dat men inconsequent is. Waarom niet in het scheppingswonder geloven, maar wel in de wonderen die Jezus deed en in Zijn opstanding? Wees dan eerlijk en word vrijzinnig.”
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2020 22:43

Chaya schreef:Welke argumenten? Ik zie alleen aannames vanwege de thans heersende cultuur.
M.a.w. in de wereld kunnen de vrouwen nu leiders en presidenten zijn, dus in de kerk lopen we achter. Laten we maar doen dan.

Jezus kiest!
En wie koos hij? Interessante mannen? Hoogopgeleide vrouwen?
Welnee, vissers.
Nu bij die aanstormende vrouwen ligt de focus geheel op hen. Zij worden in het middelpunt geplaatst. Niet de Heere.
De paar keren dat ik onder het gehoor van een vrouwelijke predikant heb gezeten, waren uitermate teleurstellend.
Wat een oppervlakkigheid.
Zelfs de familie van de overledene was zeer teleurgesteld, terwijl zij geen bezwaar hadden op zich.

Bij de huwelijksdiensten ging het alleen maar over de aardse liefde. Dieper ging de spade echt niet, beide keren niet.
Bovendien maakte ze nog een knoepert van een fout, tijdens bijbeluitleg, dat was behoorlijk genant.
De eerste de beste zondagsschooljuf zou het beter gedaan hebben.
Als je al bijbelheiligen door elkaar gaat husselen, gaat er toch iets niet goed he?

Maar goed, jullie willen dat hier niet horen. Dus wat is de zin om dan voor de zoveelste keer weer een zinloze discussie aan te gaan?
Ik vond het fijn dat Boekenlezer weer een postte, daarom kwam ik er ook in.
Maar op die zweverige reacties (niet van jou) ga ik echt niet in.


Ik denk dat jij de prediking in de linkerflank van de PKN of de NGK sowieso wel oppervlakkig vindt. Als er een man was voorgegaan was die kans ook groot geweest. Dus het zegt niet zoveel over vrouwelijke predikanten in het algemeen. Als jij naar de GKv gaat is de kans ook wel aanwezig dat je vindt dat de preek diepgang mist, ongeacht of er een man op de preekstoel staat of Almatine Leene... want de kerkverbanden (of flank binnen de PKN waar dat nu kan) zijn nou eenmaal een stuk lichter dan waar jij je thuisvoelt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 04 jul 2020 09:00

Marnix schreef: want de kerkverbanden (of flank binnen de PKN waar dat nu kan) zijn nou eenmaal een stuk lichter dan waar jij je thuisvoelt.

Ik hoef me niet thuis te voelen, maar ik wil wel weten of ik niet bedrogen wordt voor de eeuwigheid.
En dat gebeurt met pijnstillende prediking.
Want dat is het dan. We noemen het woord hel niet meer hoor, veel te eng. En de duivel? Ach.... die bestaat niet, of hij is kansloos.
Bekering? Je kunt Jezus aannemen en volgen. Zo simpel is het.

Weet je wat Thomas Watson zei? (Een puritein)

Hoe afschuwelijk om beladen met preken naar de hel te gaan

Maar ja, dit mag niet meer gezegd worden.
Speedy schreef: Kerkverbanden die dertig jaar geleden nog behoudend waren, zijn omgeslagen.

Daar benoemt mevrouw Leene het pijnpunt!
Dat juist zij ziet dit, hoe wonderlijk.
Maar zo is het. Wat men 40 jaar geleden nog voor onmogelijkheid hield, is gewoon geworden. Aanvaard. En de goegemeente glijdt mee.
De enkele die standhoudt, lijkt God weg te nemen. Hierbij denk ik aan Ereunao. Zijn stem moest zwijgen.
Hij hoeft nu niet meer te strijden.
En wat een slappe handen en trage knieën houden we dan over.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 04 jul 2020 09:16

Chaya schreef:
Daar benoemt mevrouw Leene het pijnpunt!
Dat juist zij ziet dit, hoe wonderlijk.
Maar zo is het. Wat men 40 jaar geleden nog voor onmogelijkheid hield, is gewoon geworden. Aanvaard. En de goegemeente glijdt mee.
De enkele die standhoudt, lijkt God weg te nemen. Hierbij denk ik aan Ereunao. Zijn stem moest zwijgen.
Hij hoeft nu niet meer te strijden.
En wat een slappe handen en trage knieën houden we dan over.

Je valt voor de zoveelste keer behoorlijk door de mand Chaya...
Hopelijk besef je wat je hier aan het doen bent....
Je verdraaid behoorlijk de woorden van ds Almatine Leene, luister zelf maar eens...



Je gaat veel te ver om zelfs een overleden Forumlid erbij te betrekken......
Wat een zwakte aanbod, wat verlaag je jezelf hier publiekelijk.
Ik heb hier melding van gemaakt bij de moderator, want dit gaat alle grenzen te buiten.
Wees jezelf en vorm zelf je eigen mening is mijn advies.

En als God een mens (man of vrouw) roept in Zijn dienst, wie zijn wij om daar over te oordelen en te veroordelen...dat is iets tussen God en die persoon.

Aan God is het oordeel, ga toch van die zelfgemaakte troon af met al die menselijke bedachte aannames!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor elbert » 04 jul 2020 09:40

Moestuin schreef:Ik heb hier melding van gemaakt bij de moderator, want dit gaat alle grenzen te buiten.
Wees jezelf en vorm zelf je eigen mening is mijn advies.

En als God een mens (man of vrouw) roept in Zijn dienst, wie zijn wij om daar over te oordelen en te veroordelen...dat is iets tussen God en die persoon.
Ik heb de melding gezien, maar laat de posting staan. Wat ik zie is dat Chaya bezorgd is over de in haar ogen verminderde aandacht in kerken/gemeenten voor het gezag van Gods Woord en ze ziet de vrouw in het ambt als een voorbeeld daarvan. Die bezorgdheid mag ze onder woorden brengen. Misschien is het goed als op zijn minst die zorgen serieus worden genomen, ook al ben je het niet met haar eens.

V.w.b. de vrouw in het kerkelijk ambt, daarover oordeelt niet alleen God, maar ook Zijn gemeente. Die moet tot het oordeel komen of een vrouw (op basis van Gods Woord) geroepen is om een ambt binnen die gemeente te vervullen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 04 jul 2020 09:53

Dank voor je antwoord Elbert.
In het geval van ds Almatine Leene en de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt is dit dan in orde en is de gemeente akkoord.
Zorgen maken begrijp ik maar om hiervoor een overleden forum lid (eureauno) erbij te halen die zich hierin niet meer kan verwoorden op dit forum, gaat mij persoonlijk te ver.
Maar buiten dat, prima verder.
Wie weet wil Chaya zelf dit in haar posting nog aanpassen :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 04 jul 2020 09:54

on topic maar weer en anders moeten we verder praten in een meer gerichter topic (GkV CgK enz...)
Omdat de kerkverbanden nog verschillen hierin...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Jesaja40 » 04 jul 2020 10:27

Elbert merkt op:

Wat ik zie is dat Chaya bezorgd is over de in haar ogen verminderde aandacht in kerken/gemeenten voor het gezag van Gods Woord en ze ziet de vrouw in het ambt als een voorbeeld daarvan. Die bezorgdheid mag ze onder woorden brengen. Misschien is het goed als op zijn minst die zorgen serieus worden genomen, ook al ben je het niet met haar eens.


Al ben ik niet actief in de kerken deel ik zeker de bezorgdheid van Chaya aangaande het gezag van G'ds Woord. Vernieuwingen gaan in een zeer rap tempo door de kerken. Vooral ouderen zien het verschil van vroeger en nu veel sterker en maken daar terecht een opmerking over.

De schok van "voortschrijdend inzicht" komt veel harder aan bij ouderen dan bij jongeren. Persoonlijk heb ik geen enkele moeite met de vrouw als predikante, het is ook niet Bijbels te onderbouwen dat het verboden is vanuit de Joodse traditie. Wel is het ongebruikelijk in de Joodse traditie waar enkele vrouwen gewoon rabbijn mogen zijn. Het gaat niet om de man/vrouw maar om de inhoud.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 04 jul 2020 10:48

Jesaja40 schreef:
De schok van "voortschrijdend inzicht" komt veel harder aan bij ouderen dan bij jongeren. Persoonlijk heb ik geen enkele moeite met de vrouw als predikante, het is ook niet Bijbels te onderbouwen dat het verboden is vanuit de Joodse traditie. Wel is het ongebruikelijk in de Joodse traditie waar enkele vrouwen gewoon rabbijn mogen zijn. Het gaat niet om de man/vrouw maar om de inhoud.

Het is op zn minst opmerkelijk dat ook in de rooms katholieke kerk, bij de moslims, en in verschillende andere godsdiensten ook, nooit een vrouw als prediker/voorganger werd benoemd. Ook niet toen vrouwen in de maatschappij een hooggeplaatste functie kregen.

Ik denk dat het tij niet meer te keren is. Via de GKv komt het - vanwege het lokale samenwerkingsverband met de CGK - ook onze kerken binnen.
De rechterflank zal nog het langst standhouden.
Het begint bij het aanstellen van een vrouwelijke diaken, scriba, ouderling, en dan wordt zo het pad geëffend naar de predikant.
De ambten zijn al gedegradeerd. Daarmee bedoel ik, men ziet het niet meer als een roeping, maar meer, als een bijbaan in de kerk.
Iedereen lijkt geschikt.
Daarom verlopen huisbezoeken soms teleurstellend oppervlakkig.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dogar

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Dogar » 04 jul 2020 11:41

Dat gezegd hebbende de geschiedenis is vol geloven waar dames prominente rollen vervulden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot], Kandelaar en 37 gasten