de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Jesaja40 » 04 jul 2020 11:57

Dogar merkt op:

Dat gezegd hebbende de geschiedenis is vol geloven waar dames prominente rollen vervulden.


In de Bijbelse geschiedenis is het nimmer een prominente rol, eerder een dienende taak. Het onderwijzende woord kwam zowel uit de mond van de man als van een vrouw.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 04 jul 2020 12:52

Jesaja40 schreef:In de Bijbelse geschiedenis is het nimmer een prominente rol, eerder een dienende taak. Het onderwijzende woord kwam zowel uit de mond van de man als van een vrouw.

Duidelijk!
En in de bijbelse geschiedenis komen we de functie van predikant overigens ook niet (letterlijk) tegen :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Dogar

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Dogar » 04 jul 2020 19:17

Onze zelfbenoemde taalrechercheur. Merkte op dat andere geloven ook geen dames is soortgelijke functies benoemen. Dat is niet juist in de duizenden geloven die onze menselijke geschiedenis kent zijn er zat waar dames belangrijke rollen vervulden.

een meer interresante vraag is volgens mij of de dominantie van de heren misschien niet eerder te maken heeft met het doorgaans meer dominante karakter van ¨de¨ man. In een mensen maatschappij. Dat dat ¨de¨ vrouw een dergelijke taak niet aan zou kunnen ? Zouden er geen ¨typerende¨ vrouwelijke trekjes zijn. Of beter gezegt trekjes die in vrouwen gemiddeld sterker aanwezig zijn. Die hen juist , wederom gemiddeld, meer geschikt kunnen maken zeker in een veranderend tijdsbeeld. Omdat iets 2000 jaar geleden wellicht de beste weg was zegt niet dat nu nog geld. Of moeten we direct maar de hele sociaal maatschappelijke cultuur/struktuur van het midden oosten en klein Azie maar her invoeren ?

Edit: Nulletje weggehaald. Anders valt de helft DAAR weer over.
Laatst gewijzigd door Dogar op 05 jul 2020 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 04 jul 2020 19:37

Dogar schreef:Onze zelfbenoemde taalrechercheur. Merkte op dat andere geloven ook geen dames is soortgelijke functies benoemen. Dat is niet juist in de duizenden geloven die onze menselijke geschiedenis kent zijn er zat waar dames belangrijke rollen vervulden.

Lastig voor je zeker om met inhoudelijke argumenten te komen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dogar

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Dogar » 04 jul 2020 20:08

Laat dat net de vraag zijn die we u ook kunnen stellen juf. Maar u kunt er vrij zeker van zijn dat het door mij aangehaalde terdege wel relevant is. mijn vrouw en dochters maakten mij zojuist iig duidelijk dat ze niet van plan zijn om te accepteren dat we de tijd een paar millenia terug draaien. Het si echt schokkend ik heb gisteren afgewaassen, leer mijn dochters de beginselen van een ¨mannen¨ beroep.... Dat kan natuurlijk nooit goed gaan op deze manier leiden zij straks een mannenbedrijf....

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Boekenlezer » 04 jul 2020 20:49

Marnix schreef:En heb je dat stuk gelezen? Het woord "blijkbaar" lijkt erop te wijzen dat dit niet het geval is. Ik ook niet. Wel weet ik dat het gebaseerd is op Prediker 3:18-20

18Wat de mensenkinderen betreft, zei ik in mijn hart dat God hen zal toetsen, en dat zij zullen inzien dat zij voor zichzelf als de dieren zijn.
19Want wat de mensenkinderen overkomt, overkomt ook de dieren. Hun overkomt een en hetzelfde. Zoals de een sterft, zo sterft de ander, en zij hebben alle een en dezelfde adem. De mensen hebben niets voor op de dieren, want alles is vluchtig.
(HSV)


Maar de verdere toepassing weet ik niet want ik heb het boek ook niet. Maar als mensen gedeeltelijk in evolutie geloven wil dat niet zeggen dat ze niet in God en in de schepping geloven, integendeel. Ze heeft een duidelijke roeping gehad tot predikant en wil alle eer aan God geven en Hem centraal stellen in haar leven. En dan geloof ik dat ze vanaf de kansel ook tot zegen kan zijn voor de gemeente.

Ik heb dat stuk niet gelezen, nee. Alleen even ingekeken om een indruk te krijgen. Dat boek bestaat uit 25 bijdragen, en 2 daarvan waren volgens het gereformeerd-orthodoxe scheppingsgeloof, herinner ik mij. (Ik heb dat boek dan hier wel weer liggen.)

Dat christen-evolutionisten op hun manier in God en de schepping geloven, weet ik. Maar evolutietheorie en Bijbel willen combineren vind ik nogal lachwekkend. Dat wil er bij mij niet echt in. Dan geloof je gewoon wat anders dan wat de eerste bijbelhoofdstukken vertellen.

En een vrouw als predikant in de GKV vind ik vanuit het verleden van dat kerkverband bekeken ook best wel raar. Ze beweerden vroeger bij hoog en bij laag dat dat niet volgens de Bijbel was. Maar op een gegeven moment beweren ze het ineens het vierkant tegenovergestelde!
Het is niet het enige onderwerp waarin ze erg anders zijn geworden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2020 08:01

Boekenlezer schreef:Ik heb dat stuk niet gelezen, nee. Alleen even ingekeken om een indruk te krijgen. Dat boek bestaat uit 25 bijdragen, en 2 daarvan waren volgens het gereformeerd-orthodoxe scheppingsgeloof, herinner ik mij. (Ik heb dat boek dan hier wel weer liggen.)

Dat christen-evolutionisten op hun manier in God en de schepping geloven, weet ik. Maar evolutietheorie en Bijbel willen combineren vind ik nogal lachwekkend. Dat wil er bij mij niet echt in. Dan geloof je gewoon wat anders dan wat de eerste bijbelhoofdstukken vertellen.

En een vrouw als predikant in de GKV vind ik vanuit het verleden van dat kerkverband bekeken ook best wel raar. Ze beweerden vroeger bij hoog en bij laag dat dat niet volgens de Bijbel was. Maar op een gegeven moment beweren ze het ineens het vierkant tegenovergestelde!
Het is niet het enige onderwerp waarin ze erg anders zijn geworden.


Klopt. Het “enige ware kerk-idee” is losgelaten. Men is uit hun isolement gekomen en zoeken meer de eenheid, er is ruim voor verscheidenheid, ruimte voor een meer veelzijdige liturgie. En het evangelie blijft klinken. Ik vind het postitieve (en Bijbels gezien ook goede) veranderingen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 05 jul 2020 10:39

Zeker Marnix

Ook mooi hetgeen ds Almatine Leene getuigd

.Gods roeping voorop
Ben je ooit bitter geweest? “Nee, Gods roeping voor mij staat voorop. Dan is er altijd een weg, dan zijn er altijd mogelijkheden. Het gaat daarin ook niet om mij, vind ik, maar om God. Dat is ook wat mij ontroert, want ik zie Gods trouw dat Hij door mij heen wil werken. Dat maakt me heel nederig, eerder dan dat ik bitter zou raken. Mijn identiteit ligt in God en niet in wat ik uiteindelijk doe of niet doe. Dat vind ik heel belangrijk om dat voorop te blijven stellen, dan word je niet bitter.”


https://www.grootnieuwsradio.nl/kerk/al ... uw-hierin/

Wat je ook ervan vind, God staat er boven...
Wij als kleine mensjes snappen niet alles maar de grote almachtige God heeft het overzicht.
Laat het aan Hem over, ook voor de bezorgden.

Als God roept is dat iets tussen God en de geroepene...

Bid voor hen....om Zijn zegen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2020 12:27

Boekenlezer schreef:En een vrouw als predikant in de GKV vind ik vanuit het verleden van dat kerkverband bekeken ook best wel raar. Ze beweerden vroeger bij hoog en bij laag dat dat niet volgens de Bijbel was. Maar op een gegeven moment beweren ze het ineens het vierkant tegenovergestelde!
Het is niet het enige onderwerp waarin ze erg anders zijn geworden.

De oorzaak is gelegen in het feit dat de kerk zich aanpast aan de tijdgeest.
Zonder zich uitsluitend te beroepen op de Bijbel, vindt een aantal mensen het niet meer passend in deze tijd.
Zo wordt de Bijbel dus ook aangepast.

Gisteren een ernstige preek gehoord waarin onder meer gezegd werd dat een predikant een zware taak heeft.
Een verantwoordelijke taak.
De prediking moet altijd bestaan uit twee onderdelen:
Hoe het hemelrijk wordt geopend
Hoe het hemelrijk wordt gesloten.

H.C. Zondag 31.

Die sleutels zijn door Jezus aan de predikers uitgereikt! Een hele verantwoordelijkheid dus.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dogar

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Dogar » 06 jul 2020 12:45

En vrouwen kunnen geen verantwoording dragen ?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor schaapje » 06 jul 2020 15:00

Dogar schreef:En vrouwen kunnen geen verantwoording dragen ?

Nou heb ik altijd geleerd van uit de Bijbel dat de man hoofd is van het gezin en ook priester van het gezin is.
Dus het gaat volgens sommige anders worden, de vrouw is het hoofd, draagt de verantwoording voor de gemeente en haar gezin. [-(
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Jesaja40 » 06 jul 2020 15:52

Schaapje citeert:

Nou heb ik altijd geleerd van uit de Bijbel dat de man hoofd is van het gezin en ook priester van het gezin is.


Klopt die bewering Schaapje dat de man ook priester is in het gezin? Ik zie dat als een inlegkunde op het vermoeden dat u waarschijnlijk niet uit de stam van Levi voortgekomen bent. Het gevaar om altijd een is gelijk teken neer te zetten geeft juist veel verwarring.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Jesaja40 » 06 jul 2020 16:13

Chaya brengt in:

De oorzaak is gelegen in het feit dat de kerk zich aanpast aan de tijdgeest.
Zonder zich uitsluitend te beroepen op de Bijbel, vindt een aantal mensen het niet meer passend in deze tijd.
Zo wordt de Bijbel dus ook aangepast.


Beste Chaya,

Die tijdgeest begon al in de eerste eeuw van de gangbare jaartelling. Mijn conclusie is dat de toegetreden heidenen tot de Messiasbelijdende Joodse geloofsgemeenschap gaandeweg meer invloed kregen en zelf een beleid zijn gaan voeren. Zij beriepen zich op uitspraken van hun nieuwe leiders. De brieven van de apostelen staan er vol van.

Uw conclusie dat de kerk zich aanpast aan de tijdgeest is volledig correct. De Bijbel wordt uitgelegd volgens de heersende tijdgeest, zonder grondig te bestuderen "wat er werkelijk staat".

Men legt graag uit wat "het prettigst overkomt". Daarbovenop komen nieuwe kerkheiligen en kerkvorsten die er een zwaar stempel op zetten.

Zou het weer terug mogen naar de oorsprong, zoals het evangelie voor het eerst de wereld in ging?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Dogar

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Dogar » 06 jul 2020 20:52

Tja was mijn vrouw dan fout om de here op mijn pad te brengen ? Met wat goede wil zou je dat ook als prediken kunnen beschouwen. Dat zij er mee opgroeide en ik zo ongeveer zo ervan ervan opgroeide als men zich in NL voorstellen kan. Zij kan het onze tweeling allemaal veel beter uitleggen dan ik van onze zoon weet je nooit wat er wel en niet doordringt, haar kennis reikt ook verder. Is dat dan fout ? Mijn gezin heeft geen ¨hoofd¨ Wij zetten samen de lijnen uit. Ik zou het ook niet anders willen.

Vrouwen kunnen grote ondernemingen draaien, vrouwen kunnen officier worden bij defensie kunnen prima rechter minister etcetc zijn. Dan zal een vrouw omdat er niets tussen haar benen bengelt geen gezelschap kerkgangers kunnen toespreken ? Dat gaat er bij mij dus niet in.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2020 21:12

Dogar schreef:Tja was mijn vrouw dan fout om de here op mijn pad te brengen ?

Wie of wat is de here?
Jij komt hier het forum oprollen en je verdiept je totaal niet in de achtergrond.
Dogar schreef:Dan zal een vrouw omdat er niets tussen haar benen bengelt geen gezelschap kerkgangers kunnen toespreken ? Dat gaat er bij mij dus niet in.

Sterk argument joh. NOT.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten