de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Mortlach » 07 dec 2015 20:50

Chaya schreef:Een vreugdedans op de puinhopen, goed bezig Mortlach.


Tja, wat dan? Gewoon doorgaan met ellende aanrichten? Op deze manier kan er in ieder geval weer iets worden opgebouwd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cicero » 07 dec 2015 21:58

ben db bd schreef:dat gaat u ons dus keurig uitleggen?

Nee. Uw onaangename houding nodigt niet bepaald uit tot een normaal gesprek.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor ben db bd » 08 dec 2015 11:05

@ Cicero,
u manifesteert zich hier op het forum als bepaald geen gering man, zie ik. :)
ik lees zelfs van u dat u een groot redenaar bent en zelfs samenzweringen voorkwam. :wink:
edoch eilaas, het is u bekend hoe uw einde zal zijn hè? :(

En om maar gelijk onaangenaam te worden: mijn moeder zaliger mocht 't al zo zeggen: 'och jonchie, ben je niks en verbeeld je je niks, dan hebbie helemael niks.' :?
Maar vergun mij de zaak nou eens even om te mogen draaien - want op een forum moet je in feite altijd gericht zijn de meelezers hè?, je tegenspeler loopt toch altijd weg als 'de grond hem/haar te heet onder de voeten wordt', toch? :wink:
En u heeft als scherpzinnig man al lang in de gaten dat ik vind dat juist jullie hier met een samenzwering tegen het Woord van de Allerhoogste bezig zijn, welke, ja dat ontgaat u niet, ik dan wil weerstreven.
En ja, in het spel van uw cultuur wordt zo'n tegenstrever dan voor de wilde dieren geworpen, o.a. door op de persoon af te geven. (dat wordt overigens nooit behoorlijk onderbouwd hoor, dat overstijgt zelden ordinair schelden). Boodschappers plegen immers 'gestenigd' te worden .....

Als de Bijbel Gods heilig Woord is en Paulus geaccepteerd wordt als Zijn boodschapper en Paulus brengt de boodschap over dat het de vrouw niet toegestaan is om te leren in de gemeente (o.w.v.g.s.), wie zijn wij dan om daar overheen te walsen?
Lieve mensen, dan kun je nog zo welbespraakt zijn en voor retorica ooit een 10 gekregen hebben, (en dat hebben veel theologen !) maar voor mij blijft dat pure opstand tegen het heilig Woord Gods !! En ja, als zo'n opstand nog algemeen wordt ook, onder invloed van 'met je tijd meegaan', (samen lekker naar de verd.........?), ja dan wordt het voor mij een pure samenzwering.

Gods wetten en verordeningen hebben altijd gezag, daarom 'houdt Gods Woord ook stand in eeuwigheid en zal geen duimbreed wijken'! Wij gaven aan die voorschriften vroeger dan ook het hoogste gezag. Daar blijft steeds minder van over, tot we zelfs zo decadent geworden zijn - net als het Romeinse rijk in hun tijd - dat we de sluipvijanden niet meer onderkennen welke onze cultuur ondergraven, de samenzweerders.
M.i. zeer actueel ! (denk hier ook gerust off-topic aan de duizenden welke momenteel onze grenzen overspoelen!)
Laatst gewijzigd door ben db bd op 08 dec 2015 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 08 dec 2015 12:05

ben db bd schreef:Als de Bijbel Gods heilig Woord is en Paulus geaccepteerd wordt als Zijn boodschapper en Paulus brengt de boodschap over dat het de vrouw niet toegestaan is om te leren in de gemeente (o.w.v.g.s.), wie zijn wij dan om daar overheen te walsen?
Lieve mensen, dan kun je nog zo welbespraakt zijn en voor retorica ooit een 10 gekregen hebben, (en dat hebben veel theologen !) maar voor mij blijft dat pure opstand tegen het heilig Woord Gods !! En ja, als zo'n opstand nog algemeen wordt ook, onder invloed van 'met je tijd meegaan', (samen lekker naar de verd.........?),
Corrie ten Boom heeft heel wat afgepreekt. Moet ik nou geloven dat iedereen die daar iets van geleerd heeft nu samen met haar in de verd........ zit? :shock: :shock: :shock:
Het belangrijkste is natuurlijk wat Paulus bedoelt heeft, en dat is naar mijn mening iets heel anders dan hoe het lijkt in onze vertaling.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 08 dec 2015 12:31

Een antwoord uit de rubriek alhier:
Je vraagt over Corrie ten Boom over de uitoefening van haar preken en leren i.v.m. 1 Kor. 11. Dat zal ongetwijfeld moeten zijn 1 Kor.14, waar staat dat de vrouwen in de gemeente zullen zwijgen (vs. 34). Op grond van deze en andere teksten kent men in de rechterflank van de ger. gezindte de vrouw in het ambt niet. Buiten deze gezindte kent men de vrouw in het ambt wel, op grond van een andere interpretatie.

Zo heeft ook Corrie ten Boom gepreekt en geleerd. Zij is groot geworden in een hervormd gezin dat onder invloed stond van het Reveil. Binnen de kerk stonden ze qua beleving dicht bij de Ger. Bond. Ze had een broer die hervormd predikant was. In het Reveil was men niet zozeer bezig met de confessie, de belijdenis van de kerk, maar het was een verzet tegen rationalisme en secularisatie. Het leunde aan tegen het piëtisme. Bekende figuren waren de christen geworden Joden: Da Costa en Capadose. Veel stichtingen tot dienst van de naaste kwamen tot stand, o.a diaconessenhuizen en Tot heil des Volks. Corrie ten Boom kenmerkt zich door haar verwantschap met het Reveil in een praktisch-christelijk leven, gepaard met bijbelse vroomheid.

Binnen de evangelische kring waarin Corrie is terecht gekomen, ook overgedoopt, was het preken voor haar geen belemmering. Ze had de bediening gekregen, zoals men dat in die kringen noemt.

Al zijn er bezwaren tegen “de vrouw in het ambt”, dat neemt niet weg dat we haar als christen hoog achten. In haar boeken geeft zij getuigenis van haar geloof en wat dat ook voor haar omgeving heeft betekend, dwars door het concentratiekamp heen. Al denken we op sommige punten anders , ook qua prediking, dan wil dat niet zeggen dat we daarom iemand verwerpen.

In onze belijdenis hebben we een rijkdom van Gods getuigenis, maar leven we daar ook echt naar? Als dat zo zou zijn zou er meer van ons kerkmensen dienen uit te gaan. In die zin is een reveil , als geestelijke opwekking nodig.

Hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst,
Ds. A. K. Wallet
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor jaapo » 08 dec 2015 17:48

Roekeloos, om een bepaald standpunt in te nemen en dan de consequenties ervan niet te willen overzien. Zie mijn conclusie van een paar dagen geleden. Ik ga het niet meer herhalen. Een antwoord kreeg ik niet. Ontwijkgedrag, zoals je vaker ziet, als argumenten ontbreken. Ik stop ermee in dit topic. Maar weer eens verderop kijken.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 08 dec 2015 18:15

Mannen hebben eeuwenlang de leiding gehad, en ze hebben er een puinzooi van jewelste van gemaakt. (de goeie niet te na gesproken)
Op mij komt het dan ook lachwekkend over wanneer er doodleuk wordt gezegd dat het bij een vrouw in het predikambt nóg eerder de foute kant zou opgaan, en dat het (vermeende) spreekverbod een veiligheidsmaatregel is.
En mocht je toch onder het gehoor van een vrouw zitten, dan toch maar wat meer oplettend zijn als bij een man. (beter dan in slaap vallen :? )

Nou hebben vrouwen vanwege hun onderdrukking veel minder de kans gehad om fouten te maken in de gemeente dan mannen.
Maar omdat man en vrouw elkaar aanvullen denk ik dat redelijk wat fouten hadden voorkomen kunnen worden als ze vanaf het begin hadden samen gewerkt om de gemeente goed draaiende te houden, zowel praktisch als in de leer.
Maar mannen schijnen te denken dat de hulp van hun vrouw bestaat in het zorgen voor schone gestreken overhemden, eten klaarmaken en de kindjes zoet houden zodat pa zijn toespraak kan voorbereiden, en bezoeken kan afleggen.
En zo maken ze twee stomme fouten want ze verwaarlozen hun gezin, en ze onthouden de Gemeente de inbreng van vrouwen.
En daar blijft het niet bij, want hoeveel verhalen zijn er niet zoals over die vrouw die in een geestelijke crisis zat.
Dan moet de voorganger of oudste-ouderling pastorale hulp bieden. Er volgen diepe geestelijke gesprekken, die ongemerkt wat minder geestelijk worden. En een maand of wat later heeft ze er een ander probleem bij, want 'opeens' is ze zwanger.
Of één van de leiders vind het plots noodzakelijk de nadruk te leggen op het 'eert uw vader en moeder - wees degenen die over u gesteld zijn onderdanig en gehoorzaam' terwijl het kind lijdt onder seksueel misbruik ect ect ect.

Als er nou ook vrouwen in het team zitten, dan kun je de taken verdelen en kijken wie het best geschikt is voor een bepaalde nood.
Maar mannen denken dat ze het hoofd zijn van vrouwen, want zo staat dat in onze vertaling. En daarom ben ik zó blij met internet, want daar vind ik nogal eens verrassende dingen op: http://equamusic.blogspot.nl/2006/02/ho ... ginta.html
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Anoniem_89

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 dec 2015 20:00

*Off topic*

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor learsi » 08 dec 2015 22:32

naamloos schreef:Mannen hebben eeuwenlang de leiding gehad, en ze hebben er een puinzooi van jewelste van gemaakt. (de goeie niet te na gesproken)
Op mij komt het dan ook lachwekkend over wanneer er doodleuk wordt gezegd dat het bij een vrouw in het predikambt nóg eerder de foute kant zou opgaan, en dat het (vermeende) spreekverbod een veiligheidsmaatregel is.
En mocht je toch onder het gehoor van een vrouw zitten, dan toch maar wat meer oplettend zijn als bij een man. (beter dan in slaap vallen :? )

Nou hebben vrouwen vanwege hun onderdrukking veel minder de kans gehad om fouten te maken in de gemeente dan mannen.
Maar omdat man en vrouw elkaar aanvullen denk ik dat redelijk wat fouten hadden voorkomen kunnen worden als ze vanaf het begin hadden samen gewerkt om de gemeente goed draaiende te houden, zowel praktisch als in de leer.
Maar mannen schijnen te denken dat de hulp van hun vrouw bestaat in het zorgen voor schone gestreken overhemden, eten klaarmaken en de kindjes zoet houden zodat pa zijn toespraak kan voorbereiden, en bezoeken kan afleggen.
En zo maken ze twee stomme fouten want ze verwaarlozen hun gezin, en ze onthouden de Gemeente de inbreng van vrouwen.
En daar blijft het niet bij, want hoeveel verhalen zijn er niet zoals over die vrouw die in een geestelijke crisis zat.
Dan moet de voorganger of oudste-ouderling pastorale hulp bieden. Er volgen diepe geestelijke gesprekken, die ongemerkt wat minder geestelijk worden. En een maand of wat later heeft ze er een ander probleem bij, want 'opeens' is ze zwanger.
Of één van de leiders vind het plots noodzakelijk de nadruk te leggen op het 'eert uw vader en moeder - wees degenen die over u gesteld zijn onderdanig en gehoorzaam' terwijl het kind lijdt onder seksueel misbruik ect ect ect.

Als er nou ook vrouwen in het team zitten, dan kun je de taken verdelen en kijken wie het best geschikt is voor een bepaalde nood.
Maar mannen denken dat ze het hoofd zijn van vrouwen, want zo staat dat in onze vertaling. En daarom ben ik zó blij met internet, want daar vind ik nogal eens verrassende dingen op: http://equamusic.blogspot.nl/2006/02/ho ... ginta.html


Uit je posting wordt duidelijk, dat je op internet zoekt naar bevestiging wat jij zelf er van vindt.

Dit schrijft Kittel in zijn griekse woordenboek............

"Het griekse woord buiten de context van het NT betekent:...opperste, bovenste, hoogste, uitnemendste, begin, uitgangspunt, voornaamste, de eerste plaats innemend, bedachtzaam, bezonnen, superioriteit, overtreffen, de baas zijn, uitmuntend, beter, sterker, overmacht hebben........
Het hoofd is niet maar een een lid onder de andere leden. Het is het eerste en het voornaamste, het bepaalt wat de andere leden doen.
Daar waar dit woord met begin of oorsprong verbonden wordt, daar krijgt het de betekenis van "arxé".
Het betekent: begin, eerste oorzaak, overheid, autoriteit, gezagsorgaan".

Kittel over dit woord binnen de NT context:......Paulus stelt ons een door de schepping bepaalt verschil tussen de man en de vrouw voor ogen, in die zin, dat de vrouw wat haar zijn betreft op de man als haar grond aangewezen is"

Onbevooroordeeld zoeken naar een betekenis is iets anders dan iets zoeken dat je vooringenomenheid bevestigt.

Daarnaast geef je er in je reactie blijk van het werk van de Geest, wat zowel de man als de vrouw (van wege de zondeval) nodig heeft, om in geestelijke zin man en vrouw te kunnen zijn, niet in je denken mee te nemen.

h.g.
Learsi

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 08 dec 2015 23:50

learsi schreef:Uit je posting wordt duidelijk, dat je op internet zoekt naar bevestiging wat jij zelf er van vindt.
Blij dat ik het gevonden heb.
learsi schreef:Dit schrijft Kittel in zijn griekse woordenboek............

"Het griekse woord buiten de context van het NT betekent:...
Ik vind het heel wat belangrijker wat het binnen de context betekent, en dat staat keurig in mn link.
learsi schreef:opperste, bovenste, hoogste, uitnemendste, begin, uitgangspunt, voornaamste, de eerste plaats innemend, bedachtzaam, bezonnen, superioriteit, overtreffen, de baas zijn, uitmuntend, beter, sterker, overmacht hebben........
Het hoofd is niet maar een een lid onder de andere leden. Het is het eerste en het voornaamste, het bepaalt wat de andere leden doen.
Daar waar dit woord met begin of oorsprong verbonden wordt, daar krijgt het de betekenis van "arxé".
Het betekent: begin, eerste oorzaak, overheid, autoriteit, gezagsorgaan".
En dit zou van toepassing zijn op de verhouding God-Christus 1 Kor. 11:3 ? :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden:
learsi schreef:Kittel over dit woord binnen de NT context:......Paulus stelt ons een door de schepping bepaalt verschil tussen de man en de vrouw voor ogen, in die zin, dat de vrouw wat haar zijn betreft op de man als haar grond aangewezen is"
Ja, ze is uit de man genomen, daarna vind iedere man door de vrouw zijn bestaan. Zo staan de zaken weer gelijkwaardig naast elkaar.

En ik heb nog meer gevonden. Aristoteles (die vele generaties heeft beïnvloed) was ervan overtuigd dat het sperma, de bron van leven, werd geproduceerd in de mannelijke hersenen die zich uiteraard in het hoofd bevinden. Vandaar dat hoofd in de oudheid vaak oorsprong betekende.
Nou, en dat klopt dan weer precies met het bovenstaande, niet? Ik blijf dus maar gezellig bij mn eigen link!
learsi schreef:Onbevooroordeeld zoeken naar een betekenis is iets anders dan iets zoeken dat je vooringenomenheid bevestigt.
En, heb jij dat gedaan? Of wist je het tevoren al?
Ik ben gaan zoeken omdat ik nogal wat vragen had bij een aantal zaken. En ook omdat één en ander het strijd met mijn rechtvaardigheidsgevoel.
learsi schreef:Daarnaast geef je er in je reactie blijk van het werk van de Geest, wat zowel de man als de vrouw (van wege de zondeval) nodig heeft, om in geestelijke zin man en vrouw te kunnen zijn, niet in je denken mee te nemen.
Wat je hier mee bedoelt is me niet geheel duidelijk.
In ieder geval heb ik geen overheersing van een man nodig, dat is de vloek van de zondeval.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 09 dec 2015 00:27

Of iemand het nu leuk vindt of niet, voor mij zijn de woorden van Paulus over Christus van grote betekenis.
"...in Christus is noch man noch vrouw..." (Gal. 3)
Kun je natuurlijk wel proberen te relativeren, door andere opmerkingen van Paulus hier tegenover te stellen, maar daar ga ik niet in mee.
Voor mij zijn bovenstaande geestelijke waarheden van veel groter belang dan allerlei praktische, culturele of plaatselijke, misschien zelfs tijdelijke opmerkingen van Paulus.
Je moet bij het uitleggen van de Bijbel, zeker bij het innemen van standpunten over belangrijke zaken, hoofdzaken van bijzaken onderscheiden. Sommige dingen zijn belangrijker, zwaarder, fundamenteler dan andere dingen. Wat Paulus over Christus zegt, namelijk dat alle verschillen in Hem irrelevant zijn, in feite opgelost zijn of van nul en generlei waarde zijn, dat vind ik fundamenteel.

Kun je zeggen: dat is interpretatie, dat is je eigen standpunt, dat is een keuze. Prima, dat is ook zo. Maar ik kies deze woorden uit als de sterkste Bijbelse woorden die ik kan vinden over de man-vrouw verhouding in het NT. Laten die woorden nu ook nog eens heel direct aan Christus worden verbonden, aan het hart dus van ons geloof, aan de kern van onze godsdienst. Als dat zo is, dan moet dit ook tot uiting komen in onze liturgische praktijk. Hoe wordt in onze eredienst duidelijk, dat er in Christus noch man, noch vrouw is? Noch slaaf, noch vrije? Juist, door geen onderscheid te maken in hun inbreng in de eredienst.

Voor mij zijn de woorden van Paulus over Christus dus een belangrijk argument om vrouwen niet te weren uit de ambten van de kerk. Het is mijn keuze om zo'n zwaar gewicht aan deze woorden te geven. En waarom zou ik dat niet mogen doen? Want hoe kun je dergelijke fundamentele woorden nu gaan relativeren? Waarom zou je daar minder gewicht aan willen geven? Omdat het je niet zint?
Volgens mij relativeren deze machtige uitspraken juist allerlei andere teksten. Op allerlei manieren zijn vrouwen en mannen misschien niet gelijk, op allerlei plekken worden ze misschien anders behandeld, in veel tijden zijn vrouwen misschien achtergesteld, er zijn wellicht culturele gewoontes die ook in Bijbelse tijden werkzaam bleven ....maar......in Christus niet (meer), want in Christus is noch man, noch vrouw. In Christus wordt alles anders. In Christus is meer mogelijk, dan in onze cultuur, in onze gewoonten, in onze traditie, in onze vaste patronen. In Christus is namelijk noch man, noch vrouw. Revolutionair. Zelfs in onze tijd. En fundamenteel, denk ik. Keert hier weer iets terug dat al in de Schepping van de mens lag opgesloten? "Man en vrouw schiep Hij hen". Zijn wij niet als man en als vrouw naar Gods beeld geschapen? En worden wij in Christus, in de nieuwe schepping, ook weer niet tot een onverbrekelijke menselijke eenheid gemaakt? En zou de kerk dat niet tot uiting (hebben) moeten brengen in hoe zij haar dienst inricht? Dat is voor mij geen vraag meer.
In Christus worden al onze "ja, maars" ongeldig verklaard.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor learsi » 09 dec 2015 11:51

naamloos schreef:En dit zou van toepassing zijn op de verhouding God-Christus 1 Kor. 11:3 ? :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden:


In Zijn werk als Middelaar tussen God en mensen (Joh.1:14) en dus vooral de tijd tussen Maria's ontvangenis en het zitten op de troon des Vaders (de tijd die Hij op deze wereld was), zegt Hij daarom ook van Zichzelf: .......dat Hij door de Vader gezonden(!) is.......de Vader heeft de Zoon gegeven(!) het leven te hebben in Zichzelf.....de Vader heeft Hem macht gegeven(!) om gericht te houden, omdat Hij des mensen(!) Zoon is.....want Ik ben uit de hemel nedergedaald, niet opdat ik Mijn wil zou doen, maar de wil desgege Die Mij gezonden heeft.....enz.

Vooral wordt dit duidelijk uit Joh 14:28

............want Mijn Vader is meerder dan Ik...............


h.g.
Learsi

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 09 dec 2015 13:13

learsi schreef:In Zijn werk als Middelaar tussen God en mensen (Joh.1:14) en dus vooral de tijd tussen Maria's ontvangenis en het zitten op de troon des Vaders (de tijd die Hij op deze wereld was), zegt Hij daarom ook van Zichzelf: .......dat Hij door de Vader gezonden(!) is.......de Vader heeft de Zoon gegeven(!) het leven te hebben in Zichzelf.....de Vader heeft Hem macht gegeven(!) om gericht te houden, omdat Hij des mensen(!) Zoon is.....want Ik ben uit de hemel nedergedaald, niet opdat ik Mijn wil zou doen, maar de wil desgege Die Mij gezonden heeft.....enz.

Vooral wordt dit duidelijk uit Joh 14:28

............want Mijn Vader is meerder dan Ik...............
Ja dat ken ik, het past ook zo mooi in de hiërarchische theologie hé! Maar er zijn verschillende relatievormen.
Iemand die superieur, overtreffend, beter, sterker, baas enz is, is hoeft helemaal geen gehoorzaamheid aan zijn onderdanen te vragen, zijn onderdanen zijn verplicht hem te gehoorzamen. Echter, alles wat Jezus deed gebeurde op basis van vrijwilligheid.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor learsi » 09 dec 2015 14:32

Daarom ook mijn opmerking over het werk van de Heilige Geest.
Die werkt, volkomen tegen onze natuur in, de vrijwilligheid die ook in Jezus Christus is.

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 09 dec 2015 14:49

Chaya schreef:[
Nogmaals, we moeten trachten niet altijd met de tijdgeest mee te gaan, en ons niet laten beïnvloeden door allerlei wereldse invloeden.


Tijdgeest, wat is dat voor geest Chaya?
Bij het onderwerp van dit topic is het van groot belang bij de kern te blijven hetgeen waar het om gaat en het geloof dat in je hart woont, het geloof dat je leeft in Jezus Christus alleen, geleidt door de Heilige Geest alles in en uit God.
We moeten ook letten op de wegen die de Geest met zijn kerk gaat.
Wanneer wij zeggen dat wij op nieuwe vragen een antwoord vinden door Schriftstudie is dat eenzijdig.
We moeten eraan toevoegen: en door te letten op wat de Geest doet, de Heilige Geest.
Dat is ge - re - for - meerd, maar dat is ook bijbels.
Heel de bijbel door ontdekken we dat gelovigen nieuwe wegen in durfden slaan, wanneer ze ontdekten dat God hen met zijn Geest vooruitging.
We kunnen ons niet verschuilen naar hoe we het gewend zijn, of hoe het hoort, of we noemen het de tijdsgeest zoals hier nu gebeurd.....
Herken de werken van de Heilige Geest in je eigen leven en pas op met je mening over (vrouwen die in de dienst van de Heere geroepen zijn en hier gehoor aan hebben gegeven), zeker geen oordeel over geven want dat is niet aan jou.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten

cron