de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 02 nov 2021 16:52

StillAwake schreef:Ergens wel mooi als er een kerkgenootschap verdwijnt om zich te verdelen over andere genootschappen.
Meestal ontstaan er juist meer clubjes, en iets zegt me dat dat niet de bedoeling is.
Waar over kerkmuren gesproken wordt valt God weg, waar over God gesproken wordt vallen kerkmuren weg...

Zekers en dat is een rake maar ware uitspraak die de kern raakt.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 05 nov 2021 14:42

In Katwijk is het tot een breuk gekomen:

https://www.rd.nl/artikel/949630-scheur ... uw-in-ambt
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2021 17:21

Chaya schreef:In Katwijk is het tot een breuk gekomen:

https://www.rd.nl/artikel/949630-scheur ... uw-in-ambt


Terwijl men in die gemeente ervoor kiest om alleen mannen in het ambt te hebben. Vreemd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 08 nov 2021 12:33

Chaya schreef:In Katwijk is het tot een breuk gekomen:

https://www.rd.nl/artikel/949630-scheur ... uw-in-ambt

Dit artikel zit achter een betaalmuur, en dus kan ik alleen de kop lezen.
Maar is dit dan de juiste weg? je eigen clubje beginnen omdat jij de waarheid in pacht hebt? Vreemd, want ook vanuit hun eigen GKv zijn al twee dergelijke groepen ontstaan, dus ze zouden zich bij een bestaande groep kunnen aansluiten. Nu is de verspintering nog verder doorgevoerd, en dat kan toch ook neit de bedoeling zijn...
Daarnaast: je zou toch zeggen dat er vast wel ergens in de omgeving een gemeente is waar dit niet speelt, en waar deze mensen zich hadden kunnen aansluiten als ze principiele bezwaren hebben.

Nu is het wel zo dat de discussie "vrouw en ambt" steeds verder naar rechts opschuift, en in steeds rechtsere gemeenten actueel wordt.
Wellicht sorteert dit groepje alvast voor op een situatie waarin de vrouw in veel soortgelijke kerken ook een ambtspositie in kan nemen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 08 nov 2021 12:35

Marnix schreef:Terwijl men in die gemeente ervoor kiest om alleen mannen in het ambt te hebben. Vreemd.

Ergens begrijp ik het wel, als je je niet in de regels van een genootschap kunt vinden kun je beter weggaan (voor jezelf beginnen is voor mij dan wél een brug te ver). Wachten tot het gaat spelen, en al die tijd met een knoop in je maag zitten te wachten wanneer de druppel de emmer doet overlopen is ook niet prettig.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 08 nov 2021 13:03

StillAwake schreef:Ergens begrijp ik het wel, als je je niet in de regels van een genootschap kunt vinden kun je beter weggaan (voor jezelf beginnen is voor mij dan wél een brug te ver). Wachten tot het gaat spelen, en al die tijd met een knoop in je maag zitten te wachten wanneer de druppel de emmer doet overlopen is ook niet prettig.


Ja en allicht zal men gedacht hebben: Goed dat onze kerkenraad er niet in meegaat maar ze veroordelen ook weer niet dat het elders wel gebeurt. En dan is het hier vast ook een kwestie van tijd voordat het wel gebeurt. Aan de andere kant is het wel de vraag of je om dit soort verschillen überhaupt uit elkaar moet gaan. Je kan streven naar een kerk waar het in alle opzichten moet gaan zoals je zelf wil / goed vindt maar de vraag is of je dat ooit ergens gaat vinden. En als het bij ieder verschil weer zorgt voor een nieuwe kerkscheuring en meer versplintering is dat al helemaal discutabel. Sowieso zou ik dan eerst gaan kijken naar een ander verband om je bij aan te sluiten ipv "voor jezelf beginnen".

Maar ja, ik werd als kind ook verteld dat je niet zomaar bij je eigen gemeente weg mocht blijven toen ik 1x per maand op zondagmiddag naar een jeugdkerk ging. Toen later in de GKV de dingen wat veranderden gingen mijn ouders dat zelf opeens ook af en toe doen. :roll:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 08 nov 2021 13:23

Marnix schreef:Ja en allicht zal men gedacht hebben: Goed dat onze kerkenraad er niet in meegaat maar ze veroordelen ook weer niet dat het elders wel gebeurt. En dan is het hier vast ook een kwestie van tijd voordat het wel gebeurt. Aan de andere kant is het wel de vraag of je om dit soort verschillen überhaupt uit elkaar moet gaan. Je kan streven naar een kerk waar het in alle opzichten moet gaan zoals je zelf wil / goed vindt maar de vraag is of je dat ooit ergens gaat vinden. En als het bij ieder verschil weer zorgt voor een nieuwe kerkscheuring en meer versplintering is dat al helemaal discutabel. Sowieso zou ik dan eerst gaan kijken naar een ander verband om je bij aan te sluiten ipv "voor jezelf beginnen".

Maar ja, ik werd als kind ook verteld dat je niet zomaar bij je eigen gemeente weg mocht blijven toen ik 1x per maand op zondagmiddag naar een jeugdkerk ging. Toen later in de GKV de dingen wat veranderden gingen mijn ouders dat zelf opeens ook af en toe doen. :roll:

Dat is ook de reden dat ik in mijn postings heb aangegeven dat ik me ergens wel in deze mensen kan verplaatsen, maar dat een eigen clubje oprichten mijns inziens fout is.
Maar wellicht geef je met dat laatste een goed punt aan. Dat mensen altijd aangeleerd hebben dat hun gemeente toch wel heel dicht bij de waarheid zat.
En ik denk dat ieder mens wel ergens iets "vroeger was alles beter" in zich heeft, en diep van binnen een melacholie naar het verleden voelt.

Wellicht is het een zegen dat ik die vooroordelen in mijn opvoeding niet heb meegekregen (maar ik heb dan weer andere vooroordelen meegekregen).
Er is vast wel een club gelijkgezinden die al bestaat. Om nu voor ieder besluit wat in welk genootschap dan ook genomen wordt een nieuwe afsplitsing te bedenken: ik denk dat het vooral het "IWAB"(Ik weet alles beter) gehalte van de voormannen van dergelijke groepjes is, en dat het vrijwel nooit met de Bijbel in de hand onderbouwd kan worden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 08 nov 2021 13:39

StillAwake schreef:Dit artikel zit achter een betaalmuur, en dus kan ik alleen de kop lezen.
Maar is dit dan de juiste weg? je eigen clubje beginnen omdat jij de waarheid in pacht hebt? Vreemd, want ook vanuit hun eigen GKv zijn al twee dergelijke groepen ontstaan, dus ze zouden zich bij een bestaande groep kunnen aansluiten. Nu is de verspintering nog verder doorgevoerd, en dat kan toch ook neit de bedoeling zijn...
Daarnaast: je zou toch zeggen dat er vast wel ergens in de omgeving een gemeente is waar dit niet speelt, en waar deze mensen zich hadden kunnen aansluiten als ze principiele bezwaren hebben.

Nu is het wel zo dat de discussie "vrouw en ambt" steeds verder naar rechts opschuift, en in steeds rechtsere gemeenten actueel wordt.
Wellicht sorteert dit groepje alvast voor op een situatie waarin de vrouw in veel soortgelijke kerken ook een ambtspositie in kan nemen.


Precies...Katwijk vertegenwoordigd echt wel alle kerkgenootschappen die je je maar kan bedenken.....dus heus wel ergens een aansluiting....
Dat dit trouwens nieuws is....6 gemeenteleden die voor zichzelf beginnen....en je hebt een nieuwsbericht.
Die 6 kunnen prima aansluiting vinden bij de HHK waar enkel mannenambten zijn.
Probleem weer opgelost....hoefde het ook niet in de krant....was het gewoon een overschrijving kerkgenootschap geweest....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 08 nov 2021 14:20

StillAwake schreef:Dit artikel zit achter een betaalmuur, en dus kan ik alleen de kop lezen.
Maar is dit dan de juiste weg? je eigen clubje beginnen omdat jij de waarheid in pacht hebt? Vreemd, want ook vanuit hun eigen GKv zijn al twee dergelijke groepen ontstaan, dus ze zouden zich bij een bestaande groep kunnen aansluiten. Nu is de verspintering nog verder doorgevoerd, en dat kan toch ook neit de bedoeling zijn...
Daarnaast: je zou toch zeggen dat er vast wel ergens in de omgeving een gemeente is waar dit niet speelt, en waar deze mensen zich hadden kunnen aansluiten als ze principiele bezwaren hebben.

Dat zou je denken ja. Maar in onze gemeente kwamen een tweetal jaar geleden een paar gezinnen over van de GKv. Laat het nu net in onze gemeente ook beginnen met rommelen, moderniseren, elders werden vrouwen benoemd in de k.r.
Dus die gezinnen zijn vertrokken, teleurgesteld. Waar ze nu zijn, weet ik niet.

Maar neem van mij aan - uitzonderingen daargelaten - dat verreweg de meeste mensen absoluut niet graag van kerk willen veranderen en al helemaal niet van kerkverband. En daar gaat vaak een hele lange weg aan vooraf.
Marnix schreef:Maar ja, ik werd als kind ook verteld dat je niet zomaar bij je eigen gemeente weg mocht blijven toen ik 1x per maand op zondagmiddag naar een jeugdkerk ging.

Dan hadden ze wel gelijk, gezien jouw standpunt inzake diensten verzuimen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 08 nov 2021 14:31

Chaya schreef:Dat zou je denken ja. Maar in onze gemeente kwamen een tweetal jaar geleden een paar gezinnen over van de GKv. Laat het nu net in onze gemeente ook beginnen met rommelen, moderniseren, elders werden vrouwen benoemd in de k.r.
Dus die gezinnen zijn vertrokken, teleurgesteld. Waar ze nu zijn, weet ik niet.
Dus, zelf maar een clubje oprichten?
Als iedereen er zo instaat hebben we straks een paar 1000 clubjes die niks beters te doen hebben dan elkaar verketteren. Zeker de nieuw ontstane clubjes duiken vaak in eerste instantie een behoorlijk extremisme in.
Ik denk dat we ook wel eens doorslaan in het niet kunnen scheiden van hoofdzaken en bijzaken. Waarbij het vooral vaak opvalt dat de problemen waar de ander tegenaan loopt als bijzaak wordt gezien, en de zaken waar men zelf tegenaanloopt als hoofdzaak.
Chaya schreef:Maar neem van mij aan - uitzonderingen daargelaten - dat verreweg de meeste mensen absoluut niet graag van kerk willen veranderen en al helemaal niet van kerkverband. En daar gaat vaak een hele lange weg aan vooraf.
Daar heb je ongetwijfeld gelijk in, maar de meeste mensen die hun eigen clubje oprichten doen dat in de stellige overtuiging dat zij de enige voortzetting van het kerkgenootschap zijn, en dat de rest uitgetreden is. Ook in de vragenrubriek is dat nog wel eens langsgekomen, een predikant die samen met de HHK uit de Hervormde kerk getreden was, en toch claimde de wettige voortzetting te zijn.
Chaya schreef:Dan hadden ze wel gelijk, gezien jouw standpunt inzake diensten verzuimen.
Is deze sneer echt nodig?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 08 nov 2021 14:52

StillAwake schreef:Dus, zelf maar een clubje oprichten?
Als iedereen er zo instaat hebben we straks een paar 1000 clubjes die niks beters te doen hebben dan elkaar verketteren. Zeker de nieuw ontstane clubjes duiken vaak in eerste instantie een behoorlijk extremisme in.
Ik denk dat we ook wel eens doorslaan in het niet kunnen scheiden van hoofdzaken en bijzaken. Waarbij het vooral vaak opvalt dat de problemen waar de ander tegenaan loopt als bijzaak wordt gezien, en de zaken waar men zelf tegenaanloopt als hoofdzaak. Daar heb je ongetwijfeld gelijk in, maar de meeste mensen die hun eigen clubje oprichten doen dat in de stellige overtuiging dat zij de enige voortzetting van het kerkgenootschap zijn, en dat de rest uitgetreden is.

Nee het heeft zeker niet de voorkeur dan maar weer een eigen uitgetreden gemeente te stichten.
Ik denk dat in eerste instantie dan gezocht moet worden naar een gelijkgestemde gemeente en als dat niet mogelijk is vanwege landelijke veranderingen, dan naar een gemeente waarin je dit probleem niet hebt.
StillAwake schreef:Is deze sneer echt nodig?

Ten eerste is het niet bedoeld als een sneer, maar dit is de waarschuwing voor het hellende vlak. Die kreeg ik - zoals zovelen - van huis uit mee.
En als je mij dan zo nodig op de vingers moet tikken, "clubje" is ook tamelijk kwetsend voor bepaalde mensen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 08 nov 2021 15:01

Chaya schreef:Nee het heeft zeker niet de voorkeur dan maar weer een eigen uitgetreden gemeente te stichten.
Ik denk dat in eerste instantie dan gezocht moet worden naar een gelijkgestemde gemeente en als dat niet mogelijk is vanwege landelijke veranderingen, dan naar een gemeente waarin je dit probleem niet hebt.

Ten eerste is het niet bedoeld als een sneer, maar dit is de waarschuwing voor het hellende vlak. Die kreeg ik - zoals zovelen - van huis uit mee.
En als je mij dan zo nodig op de vingers moet tikken, "clubje" is ook tamelijk kwetsend voor bepaalde mensen.

Prima, ik wil best proberen het woord "clubje" niet te gebruiken, maar ik weet zo snel niet echt een alternatief woord voor een klein groepje wat zich op deze wijze afscheidt.
Tips?

Bij gebrek aan een betere term blijf ik vooralsnog clubje gebruiken, maar bedoel het niet kwetsend, het is nu eenmaal de meest logische wijze van het benoemen van een dergelijk fenomeen.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 08 nov 2021 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 08 nov 2021 15:12

Chaya schreef:Dat zou je denken ja. Maar in onze gemeente kwamen een tweetal jaar geleden een paar gezinnen over van de GKv. Laat het nu net in onze gemeente ook beginnen met rommelen, moderniseren, elders werden vrouwen benoemd in de k.r.
Dus die gezinnen zijn vertrokken, teleurgesteld. Waar ze nu zijn, weet ik niet.

Maar neem van mij aan - uitzonderingen daargelaten - dat verreweg de meeste mensen absoluut niet graag van kerk willen veranderen en al helemaal niet van kerkverband. En daar gaat vaak een hele lange weg aan vooraf.


Klopt, want je kan naar de regels kijken en zeggen: Als je het er niet mee eens bent ga je toch weg? Maar mensen zitten ergens al jaren dus je hebt er allerlei dingen meegemaakt en belangrijker, je hebt ook een band met andere mensen die er ook komen. En van kerkverband wisselen betekent dat je dat helemaal opnieuw moet gaan opbouwen en dat is geen makkelijke keuze. Dat doe je niet zomaar.

Dan hadden ze wel gelijk, gezien jouw standpunt inzake diensten verzuimen.


Hoezo? Voor die tijd ging ik puur uit gewoonte twee keer naar de kerk. Keurig volgens de regels alleen niet tot eer van God. Dat is door die jeugdkerkdiensten totaal veranderd. Dus als je het liefste wil dat mensen zich netjes aan wetjes houden en uit gewoonte naar de kerk gaan snap ik je reactie, als je wil dat mensen een levende relatie met Hem hebben snap ik hem niet. Jij mag kiezen wat je liever ziet bij mensen. Ik ben heel dankbaar dat ik heb mogen ontdekken hoeveel groter God is dan een kerkverband en Hij mijn liefde voor hem die nogal was bekoeld nieuw leven inblies.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 08 nov 2021 17:24

Marnix schreef:Klopt, want je kan naar de regels kijken en zeggen: Als je het er niet mee eens bent ga je toch weg? Maar mensen zitten ergens al jaren dus je hebt er allerlei dingen meegemaakt en belangrijker, je hebt ook een band met andere mensen die er ook komen. En van kerkverband wisselen betekent dat je dat helemaal opnieuw moet gaan opbouwen en dat is geen makkelijke keuze. Dat doe je niet zomaar.
Dat klopt, maar ook als je voor jezelf begint heb je dat probleem. Dus in hoeverre dit probleem (wat ik inderdaad heel moeilijk zou vinden) speelt in het geval van iemand die de kerk uit stapt en zijn eigen clubje (sorry Chaya) opricht raakt: ik vraag het me af.

Het verschil tussen voor jezelf beginnen en je ergens anders aansluiten is in mijn optiek niet zo heel groot voor wat betreft dit punt.
Wel is het zo dat je, als je voor jezelf begint, je je niet hoeft aan te sluiten bij een groep die je altijd verketterd hebt. Dus in die zin blijf je degene die altijd al gelijk had.
Marnix schreef:Hoezo? Voor die tijd ging ik puur uit gewoonte twee keer naar de kerk. Keurig volgens de regels alleen niet tot eer van God. Dat is door die jeugdkerkdiensten totaal veranderd. Dus als je het liefste wil dat mensen zich netjes aan wetjes houden en uit gewoonte naar de kerk gaan snap ik je reactie, als je wil dat mensen een levende relatie met Hem hebben snap ik hem niet. Jij mag kiezen wat je liever ziet bij mensen. Ik ben heel dankbaar dat ik heb mogen ontdekken hoeveel groter God is dan een kerkverband en Hij mijn liefde voor hem die nogal was bekoeld nieuw leven inblies.

Het hoeft geen tegenstelling te zijn...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 08 nov 2021 21:07

StillAwake schreef:
Het hoeft geen tegenstelling te zijn...


Nee dat klopt. Maar soms moet je even weg van huis zijn om te beseffen hoe goed het er is bijvoorbeeld. En als ik niet 1x per maand een middagdienst had geskipt om in een andere setting Gods Woord te horen weet ik niet of ik nu uberhaupt nog naar de kerk was gegaan. Wat dat betreft snap ik Chaya’s punt niet zo dat ik beter die ene middagdienst niet had kunnen missen. Los van de hele middagdienst—discussie, gun je iemand liever een levend geloof of dat hij netjes uit gewoonte 2x per zondag in de kerk zit? Het hoeft geen tegenstelling te zijn maar voor mij was het wel zo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten