de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Race406 » 30 sep 2020 11:20

Marnix schreef:Voor hoe lang blijft de boel dan bij elkaar? En daarom moet ik ook nog zien of er inderdaad een "gedoogbeleid" komt. Want op de korte termijn kan het de rust bewaren maar "Het mag niet maar we gaan er ook niets tegen doen" staat weer niet zo sterk en voor de langere termijn werkt het denk ik ook niet goed.
Eens! Halfslachtige besluiten heeft niemand wat aan.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 30 sep 2020 12:07

Marnix schreef:Dat zou in ieder geval de boel bij elkaar houden. Voorlopig. En langzaam zullen er dan toch meer gemeenten ook de stap naar vrouwen in het ambt maken want het wordt gedoogd. De vraag blijft alleen wel: Voor hoe lang blijft de boel dan bij elkaar? En daarom moet ik ook nog zien of er inderdaad een "gedoogbeleid" komt. Want op de korte termijn kan het de rust bewaren maar "Het mag niet maar we gaan er ook niets tegen doen" staat weer niet zo sterk en voor de langere termijn werkt het denk ik ook niet goed.


Er moet helderheid komen, dit kan niet langer duren. Zo verwoorde ds. Brienen het als eerste spreker. Hilversum en Arnhem hebben de oproep van de synode naast zich neergelegd en zijn toch overgegaan tot bevestiging van vrouwen als ambtsdrager. Dat is gewoon genant om waar te nemen. Maar het probleem als de synode zou zeggen dat het besluit van 1998 en 2001 blijft staan, dan kunnen die gemeenten moeilijk vragen aan de vrouwelijke ambtsdragers om hun ambt neer te leggen. Dus dan moeten die gemeenten een keuze maken. Bezwaar aan tekenen en dan weer 3 jaar wachten om te hopen dat dan de synode het wel accepteert? Het zou heel gek zijn als men dit gaat doen. Anderzijds als het gedoogd wordt, zullen gemeenten dit niet accepteren en dan heb je aan de andere kant een probleem.

Hoe je het wendt of keert er is een verschrikkelijke situatie ontstaan en dan moet je reel zijn en het besluit gaan nemen. Dan kan iedereen zijn eigen positie in overweging nemen. En laten we alsjeblieft geen grote woorden gebruiken, maar reel zijn dat de keuzes uit het verleden tot de huidige situatie hebben geleid.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2020 12:45

Speedy schreef:Er moet helderheid komen, dit kan niet langer duren. Zo verwoorde ds. Brienen het als eerste spreker. Hilversum en Arnhem hebben de oproep van de synode naast zich neergelegd en zijn toch overgegaan tot bevestiging van vrouwen als ambtsdrager. Dat is gewoon genant om waar te nemen. Maar het probleem als de synode zou zeggen dat het besluit van 1998 en 2001 blijft staan, dan kunnen die gemeenten moeilijk vragen aan de vrouwelijke ambtsdragers om hun ambt neer te leggen. Dus dan moeten die gemeenten een keuze maken. Bezwaar aan tekenen en dan weer 3 jaar wachten om te hopen dat dan de synode het wel accepteert? Het zou heel gek zijn als men dit gaat doen. Anderzijds als het gedoogd wordt, zullen gemeenten dit niet accepteren en dan heb je aan de andere kant een probleem.

Hoe je het wendt of keert er is een verschrikkelijke situatie ontstaan en dan moet je reel zijn en het besluit gaan nemen. Dan kan iedereen zijn eigen positie in overweging nemen. En laten we alsjeblieft geen grote woorden gebruiken, maar reel zijn dat de keuzes uit het verleden tot de huidige situatie hebben geleid.


Zeker. Ik hoop zelf vooral dat er meer ruimte komt voor samenwerkingsgemeenten. Het is best wel logisch dat wanneer je als samenwerkingsgemeenten met meerdere kerkverbanden en dus kerkordes / synodebesluiten etc te maken hebt, je ruimte laat voor verschillende opvattingen tussen die kerkverbanden. Dat je dan altijd de meest conservatieve besluitvorming / kerkorde moet volgen is al een beetje discutabel en werkt bovendien in de praktijk vaak totaal niet, kan samenwerking juist in gevaar brengen. Het is als CGK makkelijk om dat te besluiten maar heel erg gericht op jezelf en ten koste van de ander. Gun elkaar wat meer ruimte in de verscheidenheid in plaats van: Samenwerken mag, maar alleen als anderen zich aan ons aanpassen.... maar wij gaan niet bewegen. Ik vind dat weinig liefdevol richting samenwerkingsgemeenten. Ik ben ook voor duidelijke besluiten maar wel liefdevol, gericht op elkaar. En vragen om anders het kerkverband maar te verlaten is naast weinig liefdevol, ook vaak behoorlijk ingrijpend. In mijn gemeente is een grote meerderheid voorstander van vrouwen in ambten maar tegelijkertijd is het denk ik voor de meesten een enorme stap om te zeggen: Nou, dan stappen we toch uit de CGK? Worden we toch GKV? En daarop reageren met: "Tja dat had je als gemeente dan maar eerder moeten bedenken" doet weer weinig recht aan de complexiteit van een gemeente die uit meerdere verbanden bestaat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 30 sep 2020 12:54

Marnix schreef:Zeker. Ik hoop zelf vooral dat er meer ruimte komt voor samenwerkingsgemeenten. Het is best wel logisch dat wanneer je als samenwerkingsgemeenten met meerdere kerkverbanden en dus kerkordes / synodebesluiten etc te maken hebt, je ruimte laat voor verschillende opvattingen tussen die kerkverbanden. Dat je dan altijd de meest conservatieve besluitvorming / kerkorde moet volgen is al een beetje discutabel en werkt bovendien in de praktijk vaak totaal niet, kan samenwerking juist in gevaar brengen. Het is als CGK makkelijk om dat te besluiten maar heel erg gericht op jezelf en ten koste van de ander. Gun elkaar wat meer ruimte in de verscheidenheid in plaats van: Samenwerken mag, maar alleen als anderen zich aan ons aanpassen.... maar wij gaan niet bewegen. Ik vind dat weinig liefdevol richting samenwerkingsgemeenten. Ik ben ook voor duidelijke besluiten maar wel liefdevol, gericht op elkaar. En vragen om anders het kerkverband maar te verlaten is naast weinig liefdevol, ook vaak behoorlijk ingrijpend. In mijn gemeente is een grote meerderheid voorstander van vrouwen in ambten maar tegelijkertijd is het denk ik voor de meesten een enorme stap om te zeggen: Nou, dan stappen we toch uit de CGK? Worden we toch GKV? En daarop reageren met: "Tja dat had je als gemeente dan maar eerder moeten bedenken" doet weer weinig recht aan de complexiteit van een gemeente die uit meerdere verbanden bestaat.


Klopt ben ik met je eens, maar wel met de kanttekening dat het grootste deel van de samenwerkingsgemeenten die wel aan zichzelf te wijten hebben. Je kan een ander niet dwingen om met je besluiten die afwijken van de CGK besluiten eens te zijn. Al moet ik zeggen dat de ontwikkeling van de GKV en de NGK daar wel aan bij hebben gedragen. De wispelturigheid om naar je eigen believen dan weer de CGK regels te volgen en dan weer de GKV/NGK regels dat heeft wel tot deze situatie geleid. En wat ik niet begrijp is dat jouw gemeente bijvoorbeeld de oproep van de synode naast zich neer hebben gelegd en eigen weg is gegaan. Ook de oproep en de verzoeken van de classis zijn niet gevolgd. En ook in jouw gemeente was er bij de verkiezing weerstand tegen de verkiezing. Want de des betreffende dame kwam met hakken over de sloot het ambt binnen. (Bedoel ik niet denigrerend).

Kortom de complexiteit is voor een groot deel aan zichzelf te wijten. De cgk was sinds 1998 al heel duidelijk met die regels :wink:
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2020 14:43

Speedy schreef:Klopt ben ik met je eens, maar wel met de kanttekening dat het grootste deel van de samenwerkingsgemeenten die wel aan zichzelf te wijten hebben. Je kan een ander niet dwingen om met je besluiten die afwijken van de CGK besluiten eens te zijn. Al moet ik zeggen dat de ontwikkeling van de GKV en de NGK daar wel aan bij hebben gedragen. De wispelturigheid om naar je eigen believen dan weer de CGK regels te volgen en dan weer de GKV/NGK regels dat heeft wel tot deze situatie geleid. En wat ik niet begrijp is dat jouw gemeente bijvoorbeeld de oproep van de synode naast zich neer hebben gelegd en eigen weg is gegaan. Ook de oproep en de verzoeken van de classis zijn niet gevolgd. En ook in jouw gemeente was er bij de verkiezing weerstand tegen de verkiezing. Want de des betreffende dame kwam met hakken over de sloot het ambt binnen. (Bedoel ik niet denigrerend).

Kortom de complexiteit is voor een groot deel aan zichzelf te wijten. De CGK was sinds 1998 al heel duidelijk met die regels :wink:


Wispelturigheid is niet echt aan de orde aangezien de regels van de CGK en GKV voor het overgrote deel overeenkomen. Ook wordt waar die regels wel verschillen, niet naar eigen believen besloten welke lijn er gevolgd gaat worden. Daar worden andere criteria voor gebruikt. Wat de verkiezing betreft, geen idee hoe de uitslag was, ik was toen op vakantie. Zojuist even teruggekeken. Ongeveer 70 procent voor dus, wat inderdaad aangeeft dat niet iedereen achter de gekozen weg staat. Dat klopt. Overgrote meerderheid van de gemeente is wel voorstander van vrouwen als diakenen / ouderlingen trouwens.

En ja, je kan een ander niet dwingen om het met besluiten die van de CGK-besluiten afwijken eens te zijn. Je kan alleen de meerderheid van vrijgemaakten in onze gemeente ook niet dwingen om het met alle CGK-besluiten die afwijken van de GKV-besluiten eens te zijn. Dat is het punt. Dat is het punt. Zolang de CGK blijft roepen: Je mag alleen onze CGK-besluiten volgen en niet de GKV-besluiten neem je een samenwerkingsgemeente van CGK en GKV ook niet echt serieus. Samenwerking is alleen goed als anderen worden zoals wij... naar elkaar toebewegen is niet aan de orde. Op dat vlak zal de CGK toch meer ruimte moeten gaan bieden. Richting de GKV waar plaatselijk intensief mee wordt samengewerkt maar ook richting de NGK waar dat ook al jaren gebeurt. Maar ja, een deel van de CGK is daar sowieso al geen voorstander van en dat is een diepere laag van dit probleem. Als je hoort wat er deze week bijvoorbeeld alweer agezegd is en op wat voor een manier wordt wel pijnlijk duidelijk dat er wel wat meer aan de hand is dan alleen een verschil van visie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

FulvioPrezzavento
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2020 21:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor FulvioPrezzavento » 10 okt 2020 11:15

Dag ijverige studenten van de Geest van God.

Graag wil ik jullie wijzen op een passage, namelijk Handelingen 21 vers 9.

De 4 maagdelijke dochters van Philip (Filippus) de evangelist hadden de gave van profetie.

1 Kor. 11 --> Paulus zegt hier dat wanneer een vrouw profeteerd zonder hoofdbedekking dit haar hoofd (man) onteerd.

#Benevenstevens zie ik (NOG) niet waarom wordt gedacht dat Paulus hier zegt dat single vrouwen geen onderwijs mogen geven 8-[

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2020 12:22

FulvioPrezzavento schreef:Dag ijverige studenten van de Geest van God.

Graag wil ik jullie wijzen op een passage, namelijk Handelingen 21 vers 9.

De 4 maagdelijke dochters van Philip (Filippus) de evangelist hadden de gave van profetie.

1 Kor. 11 --> Paulus zegt hier dat wanneer een vrouw profeteerd zonder hoofdbedekking dit haar hoofd (man) onteerd.

#Benevenstevens zie ik (NOG) niet waarom wordt gedacht dat Paulus hier zegt dat single vrouwen geen onderwijs mogen geven 8-[


Dat er profetessen waren is wel duidelijk. Blijkbaar wordt dat anders gevonden dan een ambt in de kerk bekleden van waaruit je onderwijst
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor BladeStraight » 10 okt 2020 18:27

Ik kan me werkelijk geen enkel argument bedenken waarom een vrouw minder goed het ambt van predikant zou kunnen vervullen dan een man. Op het gebied van pastoraat lijkt een vrouw me juist eerder beter geschikt dan andersom.

In de Bijbel staan tevens inderdaad ook tientallen voorbeelden van vrouwen die wel degelijk ambten vervulden. De patriarchale angst om vrouwen toe te laten lijkt me puur gebaseerd op context en cultuur.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 10 okt 2020 19:29

BladeStraight schreef:Ik kan me werkelijk geen enkel argument bedenken waarom een vrouw minder goed het ambt van predikant zou kunnen vervullen dan een man. Op het gebied van pastoraat lijkt een vrouw me juist eerder beter geschikt dan andersom.

In de Bijbel staan tevens inderdaad ook tientallen voorbeelden van vrouwen die wel degelijk ambten vervulden. De patriarchale angst om vrouwen toe te laten lijkt me puur gebaseerd op context en cultuur.


Dit is omkering van de feiten. Juist de verandering in de Schriftuitleg om de teksten van Paulus in de cultuur en context van die tijd te zetten, is het praten naar deze tijd toe om ruimte te geven voor de vrouw in het ambt.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor BladeStraight » 10 okt 2020 20:37

Speedy schreef:Dit is omkering van de feiten. Juist de verandering in de Schriftuitleg om de teksten van Paulus in de cultuur en context van die tijd te zetten, is het praten naar deze tijd toe om ruimte te geven voor de vrouw in het ambt.


Die volg ik niet, wil je beweren dat Paulus' uitspraken in een tijdloos vacuüm zijn gedaan?
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Race406 » 10 okt 2020 21:25

Speedy schreef:Dit is omkering van de feiten. Juist de verandering in de Schriftuitleg om de teksten van Paulus in de cultuur en context van die tijd te zetten, is het praten naar deze tijd toe om ruimte te geven voor de vrouw in het ambt.
Dat moge zo wezen, maar Paulus schrijft nog wel veel meer, waar wij ook niets meer mee doen.
1. Mannen moeten staande bidden, met opheffing van heilige handen;
2. Vrouwen mogen de haren niet vlechten;
3. Kort haar is voor de vrouw een oneer;
4. Groet elkaar met een heilige kus;
5. Onthoud u van het verstikte en van bloed;
6. De vrouwen moeten hun hoofden dekken als ze in de samenkomsten zijn;
7. Spreken in tongen;
8. Profeteren;
Bovenstaande wordt in heel veel kerken niet (meer) of niet geheel (meer) nageleefd. "Ja, maar dat moet je zien in de context van die tijd. Dat is cultuuuuuuuuuuur!"

Maar als het gaat over "de vrouw" of "die homo's" dan is het opeens altijd en eeuwig geldend. ...
Begrijp me goed: er is meer van te zeggen. En de discussies over vrouw en ambt en homoseksualiteit worden op dit moment bij ons in de CGK diepgaand gevoerd. Alleen zijn wij Gereformeerden/reformatorischen wel wat selectief in onze Bijbeluitleg. ...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 12 okt 2020 10:26

Race406 schreef:Dat moge zo wezen, maar Paulus schrijft nog wel veel meer, waar wij ook niets meer mee doen.
1. Mannen moeten staande bidden, met opheffing van heilige handen;
2. Vrouwen mogen de haren niet vlechten;
3. Kort haar is voor de vrouw een oneer;
4. Groet elkaar met een heilige kus;
5. Onthoud u van het verstikte en van bloed;
6. De vrouwen moeten hun hoofden dekken als ze in de samenkomsten zijn;
7. Spreken in tongen;
8. Profeteren;
Bovenstaande wordt in heel veel kerken niet (meer) of niet geheel (meer) nageleefd. "Ja, maar dat moet je zien in de context van die tijd. Dat is cultuuuuuuuuuuur!"

Maar als het gaat over "de vrouw" of "die homo's" dan is het opeens altijd en eeuwig geldend. ...
Begrijp me goed: er is meer van te zeggen. En de discussies over vrouw en ambt en homoseksualiteit worden op dit moment bij ons in de CGK diepgaand gevoerd. Alleen zijn wij Gereformeerden/reformatorischen wel wat selectief in onze Bijbeluitleg. ...


Zekers Race.... duidelijke eerlijke posting waarvoor dank.
Heel vaak mis je in deze gesprekken ook de rol van de Heere God en de heilige Geest die ook in 2020 zo werkzaam is door mensen heen en ook mensen trekt en roept, mannen en vrouwen, op velerlei manieren en inzet op zoveel verschillende wijze, ook tot de Verkondiging van het Woord, God is het die roept, zowel mannen als vrouwen.
Dat is iets heel persoonlijks wat gaat tussen die man / vrouw en God...
Daar blijf je verder vanaf.
In onze eigen kerkelijke gemeente hebben we dit hele proces al achter de rug en reeds een vrouw als voorganger gehad, geroepen door haar Heer, gedreven door de Geest en wat een zegen....voor de gemeente tot ver daar buiten en in alles stond Christus centraal in haar leven en verkondiging.
Helaas is ze naar elders geroepen en gegaan dit jaar...
Maar wat een verrijking zal het wezen voor de gereformeerde gezindte als de vrouw geroepen door God ook de gereformeerde boodschap van de Heer Jezus en die gekruisigd kan verkondigen binnen de diverse gereformeerde kerken....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor ben db bd » 26 dec 2020 15:04

"Als de kerk (onderkastletter van mij b) vanuit het geloof gendergelijkheid op een heel andere manier interpreteert dan de maatschappij, zal de relevantie van de kerk verdwijnen."

ik ben het helemaal eens met mevrouw de dominee Burstrand, voormalig deken van de Kathedraal van Göteborg.
Maar zou de onveranderlijke God van hemel en aarde Zijn eigen Woord ook anders 'theologisch interpreteren' dan Hij liet opschrijven?
In het linkse Zweden hebben vrouwelijke predikanten in de slinkende kerk de meerderheid boven mannelijke, zo weten we.
En dat de Kerk van Christus steeds verder in de maatschappelijke verdrukking komt, is ook een zichtbare waarheid als een koe.
Nou zat ik zelf 25 jaar terug al in de ouderlingenbank tussen de vrouwen in, en ik vond ze nog best leuk ook hoor. (noem het aardig.)

En ook ik zou onze dra.ds. Almatine Leene niet naar huis willen sturen hoor. Want wie zegt mij dat de Heere niet soms van Zijn eigen regel mag afwijken, als Hij daar reden toe ziet? (in mijn huis is m'n vrouw bij geval ook de baas :o ) Maar dat als vaste regel ??
Maar uit ervaring spreek ik, als ik zeg dat de eerste vrouwen op de kansel best van God Zelf geroepen zullen zijn, maar daarna komen echt ook de feministen die willen heersen hoor. ik vind de opmerking van ds. Karin hier boven al best sterk politiek geladen. Mag dat nog?
Persoonlijk acht ik mijzelf niet bevoegd om Gods Woord te verdraaien, maar zal daar naar anderen toe geen ruzie om willen maken.
Zo zal ik ook nooit durven kiezen voor onze Palestijns gehuwde mevrouw Kaag als premier, samen met mevrouw jkvr. drs. Kajsa Ollongren en zo nog een paar aan het hoofd van onze natie, ... zo daar nog iets van over is. ... (ik voorzie 'donkere wolken!' als tekenen des tijds).

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Haaibaai » 21 apr 2021 08:24

Tja die protestantse geloofsgemeenschappen die schuiven altijd op met de tijd geest en de waan van de dag.Maar in de Kerk staan er geen vrouwen in het Ambt de Kerk is niet bevoegd tot het wijden van vrouwen in het Ambt.Het Ambt is voor behouden aan de mannen.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2021 15:22

meribel schreef:Nou grappig dat dit topic omhoog komt terwijl mer dit tenenkrommende filmpje online staat

Mannen biologisch sterker :lol: :lol: :lol: :lol:
Moet ie eens op de corona afdeling komen

Maar serieus. Dit zet ‘christen’ is een slecht daglicht weer hoor


Ja. Wat hij denk ik bedoelt is dat mannen gemiddeld sterker zijn. Wat natuurlijk klopt, kijk maar naar de sportwereld. Mannen zijn beter in alle sporten waar kracht bij komt kijken. Verder is dat natuurlijk een kulargument want dat de beste mannen sneller fietsen dan de beste vrouwen is waar, maar dat wil niet zeggen dat ik dus sneller kan fietsen dan vrouwen. Dat mannen biologisch gezien een paar procent sterker zijn wordt wel weer gecompenseerd in levensverwachting en andere zaken. Daarnaast is het in de ambten en in Gods Koninkrijk totaal niet te doen om domme kracht. Volgens mij is de Bijbel daar wel duidelijk over.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten