de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 03 mei 2021 12:01

Chaya schreef:Ik hoop echt dat je eens met je hart mag luisteren en je verstand grotendeels uitschakelt.
De Schriftgeleerden hadden een enorme bijbelkennis, ze waren zelfbewust, achtten zichzelf hoog.
Maar..... het Woord raakte hun hart niet en ze verstonden Jezus niet.
Verstand uitschakelen is helemaal niet Bijbels hoor: God liefhebben en dienen met hart, ziel en verstand.
(Kerk)regels raken mijn hart niet, en BEschrijvingen van eerdere cultuurregels zijn ook geen VOORschrijvingen die moeten opvolgen.
Ik maak van de Bijbel geen (af)God, de liefde is mijn God want God IS liefde. (en ja, ik schiet tekort, dat weet ik best)

- Zijt niemand iets schuldig, dan elkander lief te hebben; want die den ander liefheeft, die heeft de wet vervuld.
- Als iemand zegt: 'Ik heb God lief,' maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar. Want iemand kan onmogelijk God, die hij nooit gezien heeft, liefhebben als hij de ander, die hij wel ziet, niet liefheeft. We hebben dan ook dit gebod van God gekregen: wie God liefheeft, moet ook de ander liefhebben.

Naar mijn mening werkt dat andersom ook zo: ieamand die zijn naaste liefheeft heeft ook God lief.
God liefhebben is wat anders dan een set regels opvolgen van bijv. hoe het in andere culturen ging.
En verder, wat Jezus leerde raakt mijn hart juist weer wel. Maar die leerde niet wat ik sommigen hier hoor leren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2021 12:55

Chaya schreef:Dat is niet leuk, maar meer opmerkelijk.
Maar je vergeet één ding, dat dit een gesprek is van een op een. In een thuis- of ziekenhuissituatie bijvoorbeeld.
Het gesprek valt open, evenals de harten van de predikant en degene bij wie hij op bezoek is.
Een dominee leert gedurende zijn ambtelijke loopbaan ook bij. Tenzij hij zo hooghartig is, dat hij niets van een ander aan wil nemen.


Ja weet ik. Ik bedoelde meer dat het soms gebracht wordt als "mannen kunnen / mogen wel onderwijzen maar vrouwen mogen / kunnen mannen niet onderwijzen" en dat uit de praktijk blijkt dat we veel van elkaar kunnen leren, mannen van vrouwen en vrouwen van mannen. Dat is een goed uitgangspunt om verder te praten over wie welke rol heeft, wat wel en niet mag en hoe we bepaalde Bijbelteksten moeten lezen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 04 mei 2021 23:02

ds Carmen Melissant zingt

Neem mij aan zoals ik ben
Zuiver uit wie ik zal zijn
Druk Uw zegel op mijn ziel
En leef in mij



Laatst gewijzigd door MoesTuin op 04 mei 2021 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 04 mei 2021 23:03

toch belangrijk iedere keer erop te wijzen dat het God is die een mens roept (ongeacht man of vrouw)

Wij hebben dit zelf in onze gemeente mogen ervaren....een mens (jonge vrouw) die zich geroepen wist door God in Zijn dienst....de heilige Geest werkte rijkelijk door haar.

Een ander heel krachtig voorbeeld

Ds Carmen Melissant, 31 jaar, gereformeerd predikant...
Lees en beluister onder staande bijdragen en wat werkt God krachtig door haar heen....
Ik werd er diep van binnen heel warm van, God is goed....het gaat om Hem alleen....



en

https://eva.eo.nl/artikel/2020/06/na-fa ... en-dominee

Gods wegen zijn wonderlijk en voor niemand gelijk of te vergelijken.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Prisma23 » 05 mei 2021 20:50

https://nieuwspaal.nl/sgp-pleit-voor-terugkeer-huisvrouw-in-nota-ongekend-aanrecht/

SGP pleit voor terugkeer huisvrouw in nota ongekend aanrecht

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2021 21:45

Prisma23 schreef:https://nieuwspaal.nl/sgp-pleit-voor-terugkeer-huisvrouw-in-nota-ongekend-aanrecht/

SGP pleit voor terugkeer huisvrouw in nota ongekend aanrecht


=D> :mrgreen:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 07 mei 2021 08:30

Prisma23 schreef:https://nieuwspaal.nl/sgp-pleit-voor-terugkeer-huisvrouw-in-nota-ongekend-aanrecht/

SGP pleit voor terugkeer huisvrouw in nota ongekend aanrecht

Van de Staaij heeft wel humor...


Toch even een citaat uit het artikel in het licht van de topic titel..

#wat we tegenwoordig zien is dat vrouwen toch vaker voor een carrière kiezen ......#

Daar tegenover zou ik willen stellen dat vrouwen in deze tijd steeds vaker de Roepstem van God horen verstaan en ondanks de tegenstand krachtig God volgen hierin en in Zijn dienst gaan staan in Gemeentes....een hele jonge generatie staat momenteel krachtig op....de Geest werkt

Sinds een jaar is ds C Melissant predikant in gereformeerd Boven Hardinxveld...

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 07 mei 2021 11:12

MoesTuin schreef:(...)
Daar tegenover zou ik willen stellen dat vrouwen in deze tijd steeds vaker de Roepstem van God horen verstaan en ondanks de tegenstand krachtig God volgen hierin en in Zijn dienst gaan staan in Gemeentes....een hele jonge generatie staat momenteel krachtig op....de Geest werkt (...)


Moestuin, je gaat er zo serieus op in.
Zeg me alsjeblieft dat je wél wist dat http://www.nieuwspaal.nl een satirische site is met zelfverzonnen nep-berichten.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 07 mei 2021 11:41

:mrgreen: daar staat wat ik schreef los van :D ....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Mortlach » 07 mei 2021 14:28

MoesTuin schreef:Van de Staaij heeft wel humor...


Die site is satirisch, toch? Een soort van de Speld? Het is altijd een beetje zorgelijk als je niet direct het verschil ziet tussen een satire en het daadwerkelijke standpunt. Daar is een term voor die me even is ontschoten...

De Wet van Poe
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor ajl » 10 mei 2021 07:03

Mortlach schreef:Die site is satirisch, toch? Een soort van de Speld? Het is altijd een beetje zorgelijk als je niet direct het verschil ziet tussen een satire en het daadwerkelijke standpunt. Daar is een term voor die me even is ontschoten...

De Wet van Poe


Mee eens. Zo verduidelijk satire is dit niet. ik kende namelijk de site niet en het zou mij niets verbazen als de SGP dit standpunt in had genomen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 10 mei 2021 08:32

ajl schreef:Mee eens. Zo verduidelijk satire is dit niet. ik kende namelijk de site niet en het zou mij niets verbazen als de SGP dit standpunt in had genomen.


haha nee maar ik denk toch niet dat ze het rapport "Ongekend aanrecht" hadden genoemd. Om die grap wat natuurlijk een persiflage op "ongekend onrecht" is dit stuk natuurlijk geschreven :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 24 aug 2021 23:32

het antwoord op deze vraag

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... leidsters/

is buitengewoon interessant

en dan dit gedeelte....

Als het gaat over Bijbelse argumenten tegen vrouwen die in de gemeentesamenkomsten spreken dan is dat het gedeelte waar Paulus zegt dat de vrouwen moeten zwijgen in de samenkomst omdat ze de mannen die er minder van weten niet beschaamd zetten.


Een behoorlijk kortzichtig antwoord zo op het eerste gezicht....maar....

Als je dit stukje even "omdenkt" dan lees ik in het antwoord juist een aanmoediging om juist vrouwen die in die bepaalde opzichten meer weten juist te laten spreken in de gemeente.....wat een verrijking!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 13 okt 2021 09:55

Vorige week bij de KRO NCRV 'De Verwondering' gezien https://kro-ncrv.nl/almatine-leene En van de week gelezen dat de CGK in Zwolle niet langer wacht op het besluit van de synode maar het ambt voor vrouwen openstelt. https://www.nd.nl/geloof/geloof/1064779 ... g-binnen-k
Ik moest direct denken aan de opmerking van StillAwake dat veranderingen altijd van binnenuit moeten komen.
Ik ben er toen niet op in gegaan omdat het offtopic was daar en ik eigenlijk weinig tijd en zin had in dat onderwerp, maar na deze twee berichten toch maar even .. Reactie uit het topic '2e kamer verkiezingen 2021' verplaatst naar dit topic.

naamloos schreef:Ach ja, waar hebben we het eigenlijk over. Het zal wel niet gaan gebeuren neem ik aan, maar ik hoop dat alle vrouwen vertrekken uit kerken die ermee instemmen dat het schandelijk is voor vrouwen om te spreken (hoe denigrerend!), om onderwijs te geven aan mannen.
Dan blijven alleen de haantjes over en ik vermoed dat die elkaar binnen de kortste keren de kerk hebben uitgevochten.

StillAwake schreef:Een raar soort hoop die je hanteert...
De kerk is al eeuwen door voornamelijk mannen geregeerd, en bestaat nog steeds. Dus dat "elkaar de tent uitvechten" zal wel meevallen.
En de andere kant op: als alle mannen weggaan uit een genootschap waar vrouwen het voor het zeggen hebben wordt dat ook een bron van ruzie.

Nogmaals: ik ben niet per sé tegen vrouwen in de ambten, maar vind het voor mijzelf de sop de kool niet waard.
Als wij echter een vrouwelijke ouderling op onze wijk zouden krijgen komt ze er bij ons niet in. Niet omdat ik dat vind, maar omdat mijn vrouw er moeite mee heeft.
Het ligt dus genuanceerder dan jij denkt, en de meeste vrouwen in de genootschappen waar de vrouw een ondergeschikte rol heeft zijn het daar juist wle mee eens.
Hetzelfde gold voor de positie van de vrouw binnen de SGP: buiten de partij leefde het veel meer dan binnen de partij, en het werd zelfs vanuit een andere partij voor de rechter gebracht.
En ik eb me nooit kunnen vinden in het vrouwenstandpunt van de SGP (ik kan me sowieso in weinig punten van die partij vinden), maar ik denk dat een dergelijke verandering altijd van binnenuit zou moeten komen.
Ik zou denken dat 'de vrouw in het ambt' aardig leeft in de GKv en CGK en dat een aanzienlijk deel zeker vóór verandering is.
Wat is daar nog meer van binnenuit nodig? Of wil je het alleen plaatselijk zien?
Dat mensen die tegen de vrouw in het ambt zijn tegenwerken is te verwachten, maar ik snap niet zo dat er mensen zijn die niet echt een mening hebben en/of het niet belangrijk vinden het belang van het instituut boven dat van de mens, de vrouw, stellen. (niet iedereen denk ik, hoop ik)
Almatine Leene zei dat mensen die tegen zijn wel eens tegen haar zeggen dat ze het niet persoonlijk moet opvatten, maar dat ze dat helemaal niet kan omdat ze als persoon vrouw is. Wijs je 'de vrouw' af, dan wijs je daarmee automatisch haar af (en de rest uiteraard).

Nou, als ik kijk wat er al die eeuwen van mannelijk leer en leiderschap terecht gekomen is ...
Goed, ze moorden elkaar niet meer uit, maar ze verspinteren tot op het bot. Ik zie geen reden te denken dat het wel mee zal vallen.
En een kerk waar alleen vrouwen het voor het zeggen hebben bestaat volgens mij niet, maar stel dat ... ja daar zal dan vast ook een en ander gebeuren.
Ik pleit daar ook niet voor. Ik ben voorstander van man én vrouw in het ambt. Kunnen ze elkaar mooi aanvullen.
En ook dat geen garantie pais en vree.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 13 okt 2021 10:34

naamloos schreef:Vorige week bij de KRO NCRV 'De Verwondering' gezien https://kro-ncrv.nl/almatine-leene En van de week gelezen dat de CGK in Zwolle niet langer wacht op het besluit van de synode maar het ambt voor vrouwen openstelt. https://www.nd.nl/geloof/geloof/1064779 ... g-binnen-k
Ik moest direct denken aan de opmerking van StillAwake dat veranderingen altijd van binnenuit moeten komen.
Ik ben er toen niet op in gegaan omdat het offtopic was daar en ik eigenlijk weinig tijd en zin had in dat onderwerp, maar na deze twee berichten toch maar even ..
Verandering moet altijd van binnenuit komen, omdat het anders uiteindelijk niet werkt. Dat zie je aan de (van buitenaf opgelegde) verandering in het vrouwenstandpunt van de SGP: er is inderdaad het een en ander gewijzigd, maar de realiteit is dat het voor vrouwen de facto nog steeds erg lastig is om een verkiesbare positie te halen.
En dat snap ik, als ik gedwongen wordt iets te doen waar ik niet achter zou kunnen staan zal ik me precies aan de regels houden, maar zo min mogelijk doen wat ik niet wil.
En dat is de grap als verandering niet van binnenuit komt, dan wordt het ervaren als dwang, en verandert het wellicht de regels, maar nooit de mindset.
naamloos schreef:Ik zou denken dat 'de vrouw in het ambt' aardig leeft in de GKv en CGK en dat een aanzienlijk deel zeker vóór verandering is.
Wat is daar nog meer van binnenuit nodig? Of wil je het alleen plaatselijk zien?
Je stelt deze vraag aan mij, maar in dit geval heb ik juist de indruk dat precies datgene gebeurt warvan ik denk dat het wél de meest bestendige weg is. Van binnenuit ontstaat er een golfbeweging om de vrouw toe te laten in de ambten. En dat geeft aan dat de geesten in zo'n gemenschap er rijp voor zijn. De grap is alleen wel dat, in onze gemeente (waar deze discussie ook speelt), de tegenstanders van de vrouw in het ambt voornamelijk vrouw zijn.
naamloos schreef:Dat mensen die tegen de vrouw in het ambt zijn tegenwerken is te verwachten, maar ik snap niet zo dat er mensen zijn die niet echt een mening hebben en/of het niet belangrijk vinden het belang van het instituut boven dat van de mens, de vrouw, stellen. (niet iedereen denk ik, hoop ik)
Almatine Leene zei dat mensen die tegen zijn wel eens tegen haar zeggen dat ze het niet persoonlijk moet opvatten, maar dat ze dat helemaal niet kan omdat ze als persoon vrouw is. Wijs je 'de vrouw' af, dan wijs je daarmee automatisch haar af (en de rest uiteraard).
Mensen die niet echt een mening hebben stellen niet het instituut boven de mens (dan zouden ze namelijk wél een mening hebben), maar kunnen wel de hele discussie aan zich voorbij laten gaan.
Als ik naar mijzelf kijk: het is voor mij persoonlijk de sop de kool niet waard of een ambtsdrager al dan niet van het mannelijk geslacht is, maar als ik in mijn eigen gemeente de meningen peil (en als ambtsdrager hoor ik nogal eens iets) denk ik dat de oneneigheid die je op je nek haalt uiteindelijk meer schade berokkend dan dat er berokkend zou worden om de ambten gesloten te houden voor vrouwen.
En mochten wij een vrouw als wijkouderling krijgen: ik zou er niks op tegen hebben, maar mijn eigen echtgenote zou de vrouwelijke ouderling de deur wijzen.
En dat Almatine Leene zich als persoon voelt afgewezen als ieamnd moeite met de vrouw in het ambt heeft kan ik me best voorstallen, maar ligt ook voor een groot deel aan haar eigen perceptie. Zij wil in een paar jaar een praktijk van 2000 jaar oud wijzigen, en daarbij voorbij gaan aan de gevoeligheden die daarin meespelen.
naamloos schreef:Nou, als ik kijk wat er al die eeuwen van mannelijk leer en leiderschap terecht gekomen is ...
Goed, ze moorden elkaar niet meer uit, maar ze verspinteren tot op het bot. Ik zie geen reden te denken dat het wel mee zal vallen.
En een kerk waar alleen vrouwen het voor het zeggen hebben bestaat volgens mij niet, maar stel dat ... ja daar zal dan vast ook een en ander gebeuren.
Ik heb een aantal vergaderingen bij mogen wonen (niet kerkelijk, maar zakelijk), waar vooral vrouwen in betrokken waren.
Als dat goede voorbeelden waren denk ik dat een gemeente die door volledig door vrouwen aangestuurd wordt nog veel versplinterder gaat worden dan een volledig door mannen aangestuurd genootschap. Waarom?: in de vergadering was iedereen het in hoofdlijnen met elkaar eens, maar in de wandelgangen (bij het koffieautomaat begonnen de dames al bondgenootschappen om de besluitvorming buiten de officiele kanalen om te beinvloeden.
Slecht voorbeeld wellicht, maar ik denk dat een bestuur alleen uit vrouwen vatbaarder is voor groepsvorming dan met alleen mannen.
naamloos schreef:Ik pleit daar ook niet voor. Ik ben voorstander van man én vrouw in het ambt. Kunnen ze elkaar mooi aanvullen.
En ook dat geen garantie pais en vree.

Helemaal mee eens.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten