de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Mortlach » 30 nov 2015 19:26

Chaya schreef:Maar God had het anders bedoeld. De man heeft een eigen taak, mede vanwege zijn fysieke en mentale mogelijkheden.
Zoals de vrouw dat ook heeft.


Zo van: de man is van nature goed in leidinggeven, de vrouw is van nature zorgzaam en dat soort nonsens?

En wat men in 2015 graag ziet is nl, de man moet wat vrouwelijker worden en de vrouw mag "ballen" hebben (vergeef me de uitdrukking, maar ik hoor hem te vaak voorbijkomen overal). Bah, ik vind hem vrouwonwaardig. Ik zal hem dan ook niet meer gebruiken na deze.
Alhoewel een man zorgzaam kan zijn en sommige vrouwen menig man te sterk af zijn, is het niet volgens de Bijbel.
Aangezien we hier op REFOweb zitten, zal ik die scheppingsorde dus verdedigen.


En aangezien jij als vrouw de man 'slechts' tot hulpje bent, kunnen wij mannen je gewoon negeren, toch? De vrouw zwijgt immers in de gemeente, etc, etc.

Het spijt me, maar dan negeer ik vervelende oneliners, zo voorspelbaar, zo doodslaand in een discussie.
Ik realiseer me dat ik ook meedoe met de tijdgeest, ik bedoel, ik sta ook niet alleen achter een aanrecht en houd pantoffels voor een echtgenoot klaar.
Daar ontkom je gewoon niet aan.


Natuurlijk wel, als je maar hard genoeg wilt.

Het ironische punt is net dat de enige reden dat er uberhaupt naar je wordt geluisterd die vervloekte moderne tijdsgeest is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Nina

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Nina » 30 nov 2015 20:11

@ Chaya, allereerst: je hoeft je mening naar mij niet te verdedigen hoor, je mag wat mij betreft vinden wat je vindt. (Zo lang je het mij maar niet opdringt, toch? :wink: )

Voordat we het hebben over de vrouw in de gemeente, bedoelde ik eigelijk met wat zie je voor de vrouw als taak daarbuiten?
Je schrijft namelijk dat mannen en vrouwen verschillende taken hebben, en ik begreep dat je gewoon bedoelde in het dagelijks leven.
Het valt mij op dat de meeste reformatorische vrouwen geen baan buitenshuis hebben. Prima, maar is dat een 'must' dat vrouwen niet buitenshuis werken, wordt het ze opgelegd? Ik heb lang geleden eens een gesprek gehad met een iemand die duidelijk te kennen gaf dat hij het niet vond rijmen met zijn geloof, maar waarom kon hij niet overbrengen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 30 nov 2015 20:14

Chaya schreef:Waar gaat het nu om. Zijn wij alleen met het tijdelijke, het aardse bezig, ja, dan moet je zien dat je omhoog klimt op de maatschappelijke ladder, dwars door het glazen plafond.
Maar als je gaat leven vanuit een ander perspectief, nl. wat heeft God voorgehad, ziet het er anders uit.


Beste Chaya, je haalt allerlei dingen door elkaar die er ten diepste niet toe doen rondom het onderwerp in dit topic.
In de bovenstaande posting waarin je letterlijk het volgende achter elkaar schrijft, daar zit vanuit mijn geloofsleven zo´n tegenstrijdigheid in, dat ik met het eerste gedeelte het niet met je eens ben en met het tweede gedeelte (je laatste zin, het wel met je eens ben.
Ik zal het uitleggen middels vragen aan jou, die ik al eerder stelde in dit topic, voor mij belangrijke vragen, maar je negeert ze (dat moet je zelf weten, maar dan komen we ook niet verder)

1) Als God je roept als man of vrouw in zijn dienst, en je ervaart van God de roeping tot het ambt als man of vrouw zijnde, wie ben jij dan om nee te zeggen als dit de weg is die je (na een langdurige weg / worsteling) hebt afgelegd en overlegd met God? (ik ken ze... en ben nooit geen voorstander geweest voor vrouwen in het ambt, zal het ook niet aanmoedigen, ook vanuit traditie e.d. gezien, maar ik heb ze ontmoet en in mogen zien dat voor de Heere God niets onmogelijk is waarbij ik gelijk bij vraag 2 kom

2) de werking van de Heilige Geest, daaraan kun je veel herkennen en afleiden, ook in kerkelijke gemeentes van welke genootschap aard vorm dan ook, want het is belangrijk dat je hierin ook de werking van de Heilige Geest herkent zoals de bijbel omschrijft....."Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing..."
De Heilige Geest is wars van kerkmuren of regels door kerkraden (lees mensen) ingesteld....

Door de Heilige Geest gedreven hebben mensen van Godswege gesproken in de bijbel, mannen en vrouwen, maar ook vandaag de dag gebeurd dat, inderdaad in een compleet andere tijd.
Dat de bijbel, zoals we in de kerk zeggen, door God zelf geïnspireerd is, betekent maar niet dat God ervoor gezorgd heeft dat de bijbel zo geschreven is als hij geschreven is en daarmee uit. Het betekent ook dat Hij vandaag de dag nóg spreekt door de bijbel; dat Hij de persoon is die zich in de bijbel, heel persoonlijk tot ons anno 2015 richt, en zich steeds weer toegespitst op onze eigen situatie en tijd waarin we nu leven en tot ons richt: tegen de een zegt Hij dit, tegen de ander dat; de een vertelt Hij eenvoudig een verhaal, dat je kunt volgen, met de ander voert Hij een gesprek van jaren, dat grote diepten bereikt en alle gaven van de mens aanspreekt.
Dat onderscheiden spreken van de bijbel tot ieder van ons persoonlijk, zodra wij persoonlijk ons laten aanspreken door de bijbel als man of vrouw zijnde is heel bijzonder en wordt geleidt door de werking van de Heilige Geest.
In verschillende reacties in dit topic (Jaapo, Rotterdam, Naamloos, Marnix, Still a wake Nina, misschien vergeet ik nog iemand, zijn argumenten hiervoor al aangebracht waar ik achter sta, lees ze maar na. Het was ooit voor mij ook nieuw, de vrouw en het ambt, maar God heeft mijn ogen hiervoor geopend zeker wat betreft het oordelen hierover, want dat is aan God. Ieder mens is zelf verantwoordelijk.
De leiding van de Heilige Geest in het leven van een vrouwelijke predikante heb ik zelf mogen horen van haar en wie ben ik dan om daar wat van te vinden omdat het Gods werken zijn in haar leven en haar roeping van God tot het ambt (in een lange worsteling) waar ik alleen maar stil van kan worden, zeker als gezien mag worden de Zegen via haar werken van de Heere God binnen gemeenten (lang niet zichtbaar voor iedereen)

Hoe zie jij de werking van de Heilige Geest anno 2015?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Nina

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Nina » 30 nov 2015 20:25

Mortlach schreef:
En aangezien jij als vrouw de man 'slechts' tot hulpje bent, kunnen wij mannen je gewoon negeren, toch?


Ik heb eens een heel mooie Bijbelstudie gehoord over het 'hulp' zijn van de vrouw. Dat is bepaald geen 'hulpje' of 'sloofje' hoor!
Wist je dat hetzelfde woord voor 'hulp' dat daar staat, een woord is dat ook voor God Zelf wordt gebruikt, hoe Hij de mens een Hulp is?
God is (met alle eerbied gesproken) toch zeker geen minder waardig sloofje voor de mens!

Ik vind het wat flauw Mortlach, dat je er achter schrijft dat mannen vrouwen gewoon kunnen negeren omdat vrouwen slechts
een hulpje zijn.. Met zulke reacties maak je de sfeer gauw katterig.

In diezelfde tekst wordt gesproken over een 'hulp tegenover'. De persoon die die Bijbelstudie gaf, vroeg iemand om tegenover haar te gaan staan. De persoon die tegenover je staat, kan zien wat er achter jou ligt, en andersom zie jij wat er achter die ander ligt.
Met andere woorden: man en vrouw zijn beiden naar Gods evenbeeld geschapen, en vullen elkaar heel goed aan. Met verschillende eigenschappen. Iedereen kent het toch dat je zegt: een ècht jongetje.. of meisje..
(Ik merk het altijd zo duidelijk op mijn werk; meiden zien het direct als ik nieuwe schoenen aan heb of naar de kapper ben geweest, de jongens merken niets op..)

Nina

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Nina » 30 nov 2015 20:29

-

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 30 nov 2015 20:37

Chaya schreef:En de wereld stuurt, stimuleert, "een slimme meid is op haar toekomst voorbereid", en dit soort slogans om de meiden net zo belangrijk te maken als mannen.
Meiden zijn net zo belangrijk als jongens. Uit het feit dat het nodig is dat te benadrukken blijkt dat iedereen dit niet zo ziet. Vooral doorgaan dus!
Chaya schreef:Met dank aan StillAwake, nog even een toevoeging die ik in een verkeerd topic had geplaatst. Dom.
Ik heb nog iets gevonden uit de levensbeschrijving van wijlen ds. Tukker, een bekende naam voor velen bij de gereformeerden:
Geen vrouw in het ambt
In 1954 begon Tukker zich zorgen te maken over de vrouw in het ambt. ‘Wij voor ons zullen de vrouw in geen geval in geen enkel ambt erkennen, noch op de kansel, noch in enige ambtelijke vergadering’. Tukker knoopte ook contacten aan met een Schotse predikant: Robert R. Sinclair, predikant van de Free Presbyterian Church of Scotland. In 1954 nam Tukker een beroep aan naar Rotterdam. Ruim zes jaar duurde zijn bediening in Delft. Afscheid nam hij in de Nieuwe Kerk, voor 1700 hoorders, naar aanleiding van Jer. 17:16. ‘Ik heb toch niet aangedrongen, meer dan een herder achter U betaamde, ook heb ik de dodelijke dag niet begeerd. Gij weet het; wat uit mijn lippen is gegaan, is voor Uw aangezicht geweest’. Bij zijn afscheid bedankte een collega hem dat hij had gepoogd een synthese te vinden tussen het objectieve en subjectieve.
Zo iemand zou ik niet erkennen als mijn voorganger. Opstappen en wegwezen!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Mortlach » 30 nov 2015 20:44

Nina schreef:Ik heb eens een heel mooie Bijbelstudie gehoord over het 'hulp' zijn van de vrouw. Dat is bepaald geen 'hulpje' of 'sloofje' hoor!
Wist je dat hetzelfde woord voor 'hulp' dat daar staat, een woord is dat ook voor God Zelf wordt gebruikt, hoe Hij de mens een Hulp is?
God is (met alle eerbied gesproken) toch zeker geen minder waardig sloofje voor de mens!

Ik vind het wat flauw Mortlach, dat je er achter schrijft dat mannen vrouwen gewoon kunnen negeren omdat vrouwen slechts
een hulpje zijn.. Met zulke reacties maak je de sfeer gauw katterig.


Dat klopt. Mijn excuses daarvoor. Ik word alleen een beetje kriegel van mensen die proberen te beargumenteren dat het vroeger zoveel beter was.

De vrouw is uiteindelijk toch geschapen omdat de man (Adam) onder de dieren geen goede partner kon vinden en God uiteindelijk maar de vrouw geschapen heeft. (Gen 2:18-22), Niet bepaald een fraai begin. Als Adam een sympathieke hond langs had zien komen, had de vrouw bij wijze van spreken nooit bestaan).

Voor mij is de Bijbel een zeer vrouw-onvriendelijk boek, en de basis voor een zeer vrouwonvriendelijke cultuur waar we ons nu eindelijk stukje bij beetje aan het ontworstelen zijn. Er is wat dat betreft nog veel, heel veel werk te verzetten. En er zijn mensen met meningen die in mijn ogen een enorme stap achteruit zijn.

Ik weiger deel te nemen aan een samenleving waarin een vrouw alleen waarde heeft in relatie tot een man. Namelijk als dochter van de vader of als echtgenoot van de man. En als ik stukken uit de Bijbel over het hoofd zie waaruit blijkt dat vrouwen an sich waardevol zijn, dus afgezien van hun rol als dochter, moeder of echtgenoot, dan wil ik dat graag weten.

In diezelfde tekst wordt gesproken over een 'hulp tegenover'. De persoon die die Bijbelstudie gaf, vroeg iemand om tegenover haar te gaan staan. De persoon die tegenover je staat, kan zien wat er achter jou ligt, en andersom zie jij wat er achter die ander ligt.
Met andere woorden: man en vrouw zijn beiden naar Gods evenbeeld geschapen, en vullen elkaar heel goed aan. Met verschillende eigenschappen. Iedereen kent het toch dat je zegt: een ècht jongetje.. of meisje..
(Ik merk het altijd zo duidelijk op mijn werk; meiden zien het direct als ik nieuwe schoenen aan heb of naar de kapper ben geweest, de jongens merken niets op..)


Tja, dat soort cultureel geïmpregneerd gedrag wordt wel vaker aangedragen als het bewijs voor het een of ander. Als we jongens vanaf het begin zouden inprenten dat schoenen en haar belangrijk waren, zoals we bij meisjes doen, dan zouden zij dat ook echt wel opmerken. Gedrag wordt gewoon cultureel bepaald en sommige kinderen vertonen het aangeleerde gedrag beter dan anderen.

Begrijp me niet verkeerd, vrouwen mogen hun eigen leven inrichten zoals ze zelf willen, zolang ze het mij en mijn vrouw en dochter maar niet opleggen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Nina

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Nina » 30 nov 2015 20:50

Chaya schreef:
En de wereld stuurt, stimuleert, "een slimme meid is op haar toekomst voorbereid", en dit soort slogans om de meiden net zo belangrijk te maken als mannen.


Naamloos:
Meiden zijn net zo belangrijk als jongens. Uit het feit dat het nodig is dat te benadrukken blijkt dat iedereen dit niet zo ziet. Vooral doorgaan dus!


Mannen en vrouwen zijn verschillend (wordt vaak ontkend, en gezien als aangeleerd gedrag, maar daar ben ik het niet mee eens)
maar absoluut gelijkwaardig.
Ik vind het daarnaast treurig dat er zulke slogans moeten zijn, het zou m.i. echt normaal moeten zijn dat vrouwen zich voorbereiden op het krijgen van een eigen inkomen.

Ik schreef het al eerder: als ik Spreuken 31 lees, zie ik een vrouw die handel bedrijft (eigen inkomen), personeel heeft en die aanstuurt en goed de touwtjes in handen heeft thuis. Haar kinderen komen niks te kort: ze prijzen zich gelukkig met zo'n moeder. Bepaald niet een type dat alleen thuis zit..

Ikzelf werk ook buiten de deur. Ik geniet er erg van. Heerlijk om naast moeder en echtgenote ook collega te zijn en even iets heel anders aan m'n hoofd hebben.
Thuis hebben we alles goed geregeld, iedereen moet een steentje bijdragen in het huishouden, en daar wordt niemand minder van.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cicero » 30 nov 2015 21:54

Mortlach schreef:De vrouw is uiteindelijk toch geschapen omdat de man (Adam) onder de dieren geen goede partner kon vinden en God uiteindelijk maar de vrouw geschapen heeft. (Gen 2:18-22), Niet bepaald een fraai begin. Als Adam een sympathieke hond langs had zien komen, had de vrouw bij wijze van spreken nooit bestaan).

Ja, maar nu maak je de fout het verhaal als een krantenbericht te lezen, terwijl je de literaire structuur in het oog moet houden. De pointe van de hele dierenparade is natuurlijk juist dat dieren geen geschikte partner voor de solitaire mens (adam = mens) zijn, maar dat alleen iemand uit de zijde van de mens gemaakt die mens tot partner kan zijn.
Het is natuurlijk wel zo dat mens hier min of meer gelijk staat aan man, en dat de vrouw omwille van deze man/mens gemaakt wordt. Aristoteles zei het een stuk krasser: de vrouw is een imperfecte man.

Voor mij is de Bijbel een zeer vrouw-onvriendelijk boek, en de basis voor een zeer vrouwonvriendelijke cultuur waar we ons nu eindelijk stukje bij beetje aan het ontworstelen zijn. Er is wat dat betreft nog veel, heel veel werk te verzetten. En er zijn mensen met meningen die in mijn ogen een enorme stap achteruit zijn.

Nee de cultuur is altijd (vanuit ons perspectief nu) vrouwonvriendelijk geweest, en de Bijbel is daar vanzelfsprekend een getuige van. De Bijbel vormt hier niet de basis van. Het is wel zo dat die vrouwonvriendelijkheid nu wel vaak met de Bijbel in de hand staande wordt gehouden. Het probleem ligt niet bij de Bijbel, maar bij het Bijbelgebruik. Als we Plato en Aristoteles tot heilige schrift zouden verklaren hadden we hetzelfde probleem.

En als ik stukken uit de Bijbel over het hoofd zie waaruit blijkt dat vrouwen an sich waardevol zijn, dus afgezien van hun rol als dochter, moeder of echtgenoot, dan wil ik dat graag weten.
Gal. 3:28 In Christus is vrouw noch man. Dit is een eschatologische uitspraak, d.w.z. hoe het in Gods nieuwe wereld is en/of zal zijn, zonder dat dit bij Paulus de aardse verhoudingen direct verandert. De wereld gaat voor Paulus immers snel te gronde. Wel zie je dat hij deze gedachte zijn bespreking van voorschriften voor man en vrouw laat kleuren.

Ik ben ervan overtuigd dat de Bijbel een 'bevrijdend traject' in gang zet, waarbij het eschatologische perspectief de visie op de wereld kleurt. Paulus bijvoorbeeld maakt de slaaf/heer-verhouding op theologische gronden humaner dan doorgaans in de antieke wereld gebruikelijk was. Al in de vierde eeuw trekt een kerkvader dan de conclusie: slavernij is geen juist instituut. Bij deze hermeneutiek gaat het dus niet om voorschriften uit de Bijbel letterlijk op te volgen, maar te kijken hoe de specifiek christelijke boodschap de culturele gewoontes transformeert.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 30 nov 2015 23:08

Nina schreef:@ Chaya, allereerst: je hoeft je mening naar mij niet te verdedigen hoor, je mag wat mij betreft vinden wat je vindt. (Zo lang je het mij maar niet opdringt, toch? :wink: )

Voordat we het hebben over de vrouw in de gemeente, bedoelde ik eigelijk met wat zie je voor de vrouw als taak daarbuiten?
Je schrijft namelijk dat mannen en vrouwen verschillende taken hebben, en ik begreep dat je gewoon bedoelde in het dagelijks leven.
Het valt mij op dat de meeste reformatorische vrouwen geen baan buitenshuis hebben. Prima, maar is dat een 'must' dat vrouwen niet buitenshuis werken, wordt het ze opgelegd? Ik heb lang geleden eens een gesprek gehad met een iemand die duidelijk te kennen gaf dat hij het niet vond rijmen met zijn geloof, maar waarom kon hij niet overbrengen.

Nee hoor, dan heb je me toch niet helemaal goed begrepen, of ik heb het niet goed uiteengezet. :D
Dit topic gaat over de vrouw in het ambt en dat is iets anders dan de kost verdienen.
Het is goed om deze zaken gescheiden te houden.
En de meeste reformatorische vrouwen werken inmiddels wel buitenshuis hoor, al is dat niet fulltime. Maar je komt ze vaak in de zorg tegen, bijvoorbeeld in de naschoolse uren (avond- nachtdiensten, weekenden)
De vrouwen met oudere kinderen werken wel op diverse uren, dus dat beeld zul je even moeten bijstellen.

Om de discussie niet te vertroebelen, is het dus goed om die 2 zaken te blijven scheiden.

Ik schreef meer dat God man en vrouw verschillend geschapen heeft, met hun eigen mogelijkheden en gaven.
De emancipatie heeft intussen iedereen wel beinvloed.
Ook mij. :mrgreen:
Nina schreef:Mannen en vrouwen zijn verschillend (wordt vaak ontkend, en gezien als aangeleerd gedrag, maar daar ben ik het niet mee eens)
maar absoluut gelijkwaardig.

Wie zegt dan dat man en vrouw niet gelijkwaardig zijn? Zit dat dan in een baan of zo?
Terwijl de Bijbel toch iets heel anders zegt.
Alle mensen zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk!
Een man zit biologisch toch heel anders in elkaar als een vrouw? Dat is toch niet uit te gummen?
Nina schreef:k schreef het al eerder: als ik Spreuken 31 lees, zie ik een vrouw die handel bedrijft (eigen inkomen), personeel heeft en die aanstuurt en goed de touwtjes in handen heeft thuis. Haar kinderen komen niks te kort: ze prijzen zich gelukkig met zo'n moeder. Bepaald niet een type dat alleen thuis zit..

Daar gaat dit topic dus niet over.
naamloos schreef:Meiden zijn net zo belangrijk als jongens. Uit het feit dat het nodig is dat te benadrukken blijkt dat iedereen dit niet zo ziet. Vooral doorgaan dus!

Niemand in dit topic zegt dat meiden minder zouden zijn dan jongens.
Laten we ons bij de feiten en het onderwerp houden alsjeblieft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 30 nov 2015 23:38

Chaya schreef:Niemand in dit topic zegt dat meiden minder zouden zijn dan jongens.
Laten we ons bij de feiten en het onderwerp houden alsjeblieft.
Tuttut, jij plaatste zelf een opmerking waarin opgesloten zat dat meiden minder belangrijk zijn als mannen. Dat schreeuwt om rechtgezet te worden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 01 dec 2015 08:05

Chaya schreef:
Dit topic gaat over de vrouw in het ambt
Om de discussie niet te vertroebelen,
Laten we ons bij de feiten en het onderwerp houden alsjeblieft.


Beste Chaya, in je laaste reactie zijn dit je eigen woorden, maar in je eerdere reacties haal je van alles en nog wat erbij die niets met het onderwerp van dit topic te maken hebben.
En bijdragen van anderen die wel met dit onderwerp te maken hebben negeer je deels en vragen die gesteld worden ben je niet in staat om te beantwoorden.

De vrouw en het ambt (kerkelijk)
1) Hoe zie jij het als een man of vrouw door de Heere God geroepen wordt? Mag je nee zeggen tegen God hierin? (zie uitgebreide eerdere reacties)
2) Hoe zie jij de werking van de Heilige Geest in mensenlevens anno 2015?


Ik wil je een waar gebeurd verhaal vertellen van een meisje / jonge vrouw nog
Dit verhaal gaat over een meisje dat van plan was om te trouwen met haar vriend Jozef.
Dit meisje heette Maria.
En op een dag stuurde God een engel naar Maria.
Het was de engel Gabriël en deze engel kwam zomaar haar huis binnen en zei tegen Maria:
Gegroet Maria, je bent begenadigd, de Heere is met je.
Begenadigd? Maria was verbaasd, wat bedoelde de engel?
Bedoelde de engel dat zij bevoorrecht was, dat zij speciaal was?
Ze schrok een beetje en ze vroeg zich af wat het allemaal betekende, zijn woorden waren toch wel wat vreemd.
Maar de engel zei: Wees niet bang Maria, God heeft je Zijn gunst geschonken.
Hij bedoelde dat God haar iets goeds zou geven, dat Hij haar bijzonder vond?
Ja dat bedoelde hij, want God vond haar bijzonder genoeg om Zijn zoon op de wereld te zetten.
De engel vertelde aan Maria dat ze een baby in haar buik zou krijgen en dat ze een zoon zou krijgen, niet zomaar een zoon, maar de zoon van God en ze moest hem Jezus gaan noemen.
De engel was nog lang niet klaar met vertellen, hij vertelde nog meer, zelfs dat Jezus een groot man zou worden, dat Hij Zoon van de Allerhoogste zou worden genoemd en dat Hij van God een troon zou krijgen.
Dat deze Jezus zelfs tot in eeuwigheid koning zou zijn.
Tot in eeuwigheid is niet heel eventjes, nee dat is heel lang, dat is voor altijd, dat blijft, dat zal nooit stoppen.
Hij zal altijd Koning zijn, hoorde Maria het wel goed?
Ze vroeg het de engel, want ze begreep het eigenlijk niet goed: Hoe zal dat dan gaan gebeuren?
Dat kan toch helemaal niet, ik heb wel een vriend, Jozef en ik wil wel met hem trouwen, maar nu ben ik nog niet getrouwd en ik kan nog helemaal geen kindje krijgen, Jozef en ik willen wachten tot we getrouwd zijn.
Dit kindje zal geen kindje van Jozef zijn Maria, daar is geen sprake van, dit kindje zal het kind van God zijn.
De Heilige Geest zal bij jou komen en de kracht van de Allerhoogste, de kracht van God zal als een schaduw jou bedekken.
Wat een raar verhaal, Maria bleef verbaasd, de Heilige Geest, de kracht van God die net als een schaduw tot haar zal komen? Wat vreemd.
Maar de engel meende het serieus, het kindje dat geboren wordt, zal heilig genoemd worden Maria en dat is omdat het de Zoon van God is.
Dan vertelt de engel nog iets heel moois aan Maria, hij vertelt dat haar familielid, Elisabeth ook in verwachting was van een zoon.
Elisabeth was al wat ouder en iedereen dacht dat zij geen kindertjes kon krijgen en nu zou ze dus toch een kindje krijgen.
De mensen dachten dat het onmogelijk was, maar het was dus toch mogelijk.
Ze heeft al zes maanden een baby in haar buik, vertelde de engel.
Bij God is niets onmogelijk, God kan het doen.
Maria was blij, ze zei: Ik wil die Heere dienen, laat het maar gebeuren zoals Hij gezegd heeft.
Dat had ze goed gezegd en zo gebeurde het.
God zorgde ervoor dat Zijn Zoon, de Here Jezus ging groeien in haar buik.
God die door de jonge vrouw Maria heen werkt, 1 van de belangrijkste Schakels in Zijn Heilsplan, waarin een vrouw plaats heeft gehad en onmisbaar was om het Plan van God uiteindelijk tot Voleinding te brengen!

Een mooi lied hierover is hieronder te beluisteren en vergeet niet mijn vragen te beantwoorden als je dat wilt en als je dat niet wilt is het ook goed.

https://www.youtube.com/watch?v=GMLbkMBqbiQ

MoesTuin
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor rotterdam » 01 dec 2015 08:22

Chaya schreef:Nee hoor, dan heb je me toch niet helemaal goed begrepen, of ik heb het niet goed uiteengezet. :D
Laten we ons bij de feiten en het onderwerp houden alsjeblieft.


Ik probeer het nog een keer.
Leg mij nu eens uit waarom vrouwen wel mogen profeteren en niet proclameren ?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2015 08:28

naamloos schreef:Tuttut, jij plaatste zelf een opmerking waarin opgesloten zat dat meiden minder belangrijk zijn als mannen. Dat schreeuwt om rechtgezet te worden.


Hoho. Chaya plaatste een opmerking dat je slogans hebt (of eigenlijk had want die slogans zijn al oud) waaruit je misschien zou kunnen afleiden dat het ooit anders is geweest. Maar Chaya heeft die slogans niet bedacht. Daaruit afleiden dat zij een opmerking maakt waarin oogesloten zit dat meiden minder belangrijk zijn dan mannen slaat helemaal nergens op.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 01 dec 2015 08:55

Marnix schreef:Hoho. Chaya plaatste een opmerking dat je slogans hebt (of eigenlijk had want die slogans zijn al oud) waaruit je misschien zou kunnen afleiden dat het ooit anders is geweest. Maar Chaya heeft die slogans niet bedacht. Daaruit afleiden dat zij een opmerking maakt waarin oogesloten zit dat meiden minder belangrijk zijn dan mannen slaat helemaal nergens op.
Dat mag je vinden, ik denk er anders over. Ze laat merken dat die slogans voor haar niet hoeven terwijl ze tegelijkertijd laat weten dat die slogans er zijn om meiden net zo belangrijk te maken als mannen.
Het ging dus helemaal niet om die slogan op zich, zij interpreteert dat ding tot gelijktrekking van mannen en vrouwen, en dan vind ik het bedenkelijk om daartegen te zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Huisje_op_de_hei en 28 gasten